In dit artikel geef ik je 7 afval tips die ervoor zorgen dat je in 5 weken tijd tot wel 10 kilo afvalt. Als je meer of minder dan 10 kilo overgewicht hebt raad ik je alsnog aan dit artikel te lezen. Want uiteindelijk wil iedereen overtollig lichaamsvet verbranden.

10 kilo afvallen is niet moeilijk, het is alleen belangrijk dat je precies weet wat je moet doen. De duidelijke informatie en de rechttoe-rechtaan afval tips in dit artikel helpen je daarbij.

Afval-tips: voeding of sporten?

Afvallen is 70% voeding en 30% sporten. Je kunt afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar je kunt (haast) niet afvallen door ongezond te eten en veel te sporten.

Sporten zoals sprinten en krachttraining kan zeker geen kwaad, maar je kunt ook zonder sporten 10 kilo afvallen. Dat is ideaal als je het te druk hebt om veel naar de sportschool te gaan.

Voor je algemene gezondheid (en dus ook voor gewichtsverlies) is het belangrijk dat je wel minimaal 30 minuten per dag beweegt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te lopen, te fietsen of te zwemmen. De meeste mensen in Nederland halen de 30 minuten makkelijk.

Voeding is dus belangrijker dan sporten als je 10 kilo wilt afvallen.

Eten om af te vallen

We eten om energie binnen te krijgen, deze energie heb je nodig om te kunnen bewegen en te overleven. Je kunt energie op drie  manieren binnenkrijgen. Via koolhydraten, via eiwitten en via vetten. Elk van deze energiebronnen wordt in je lichaam op een andere manier verteerd.

De verschillende vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten heeft grote invloed op de snelheid van je vetverbranding en uiteindelijk je lichaamsgewicht.

Koolhydraten zorgen voor een moeizame vetverbranding, waardoor je veel aankomt.

Terwijl vetten en eiwitten de vetverbranding juist stimuleren, zodat je makkelijk gewicht verliest.

Moeilijk 10 kilo afvallen met koolhydraten

Voorbeelden van koolhydraten zijn suiker, granen, zetmeel, lactose en alcohol. Alle koolhydraten worden in je lichaam omgezet tot enkelvoudige suikers (monosacchariden: glucose en fructose).

Opname van glucose in je bloed zorgt ervoor dat je insulineniveau stijgt. Door het hoge insulineniveau wordt het enzym dat lichaamsvet kan verbranden (Hormone-Sensitive Lipase, HSL) geblokkeerd.

Koolhydraten zorgen er dus voor dat je heel moeilijk je lichaamsvet verbrandt. Je kunt zoveel hardlopen of sporten als je wilt, maar zolang je koolhydraten eet, zul je heel moeilijk lichaamsvet verbranden.

Makkelijk 10 kilo afvallen met eiwitten en gezonde vetten

Eiwitten en (gezonde) vetten zorgen er niet voor dat je insulineniveau zo snel en zo hoog stijgt. Hierdoor is het wel goed mogelijk om lichaamsvet te verbranden.

Voorbeelden van eiwitten en gezonde vetten zijn: vis, vlees, ei, noten, zaden, pitten, natuurlijke oliën en sommige groenten. Als je dit voedsel eet en meer energie verbrandt dan je binnenkrijgt zul je direct lichaamsvet verbranden.

Dit is natuurlijk een versimpeling van je zeer complexe spijsvertering. In werkelijkheid zijn er duizenden  stoffen, hormonen en enzymen die met dit proces te maken hebben. Als je hier meer over wilt weten raad ik je aan mijn artikel Afvallen: de verdieping te lezen.

Het is niet nodig om precies te begrijpen hoe je lichaam werkt om 10 kilo af te vallen. Het enige dat je moet onthouden is: koolhydraten maken je dikker en eiwitten en gezonde vetten helpen je afvallen.

Nog één opmerking over eiwitten. Eiwitten stimuleren groei in je lichaam, maar groei betekent veroudering. In verschillende studies is aangetoond dat te veel eiwitten de levensduur verkorten. Eiwitten zijn ontzettend gezond en je hebt ze echt nodig, maar eet ze niet te veel.

Eet weinig koolhydraten, voldoende (maar niet te veel) eiwitten en veel gezonde vetten. De onderstaande tips zullen je hier erg mee helpen.

De 7 afval tips

Als je de onderstaande tips opvolgt, zul je in 5 weken tijd tot wel 10 kilo afvallen.

  • Tip 1: Kook zelf
  • Tip 2: Haal geen suiker en granen in huis
  • Tip 3: Leer juicen
  • Tip 4: Snack rauw
  • Tip 5: Weeg je één keer per week
  • Tip 6: Informeer vrienden en collega’s
  • Tip 7: Begin direct

Tip 1: Kook zelf. Daarmee bedoel ik eigenlijk “bereid je eten zelf”, want je hoeft je eten natuurlijk niet altijd te koken. Door je eigen eten te bereiden heb je zelf in de hand wat erin gaat. Dit betekent dat je ook sauzen het best zelf kunt maken.

Als je toch besluit uit eten te gaan, zorg er dan voor dat je van tevoren thuis een gezonde maaltijd hebt gegeten. Eenmaal in het restaurant kun je voor de gezelligheid een salade (zonder saus) mee-eten.

Neem ook een zelfgemaakte lunch mee naar je werk, want helaas zijn de meeste bedrijfskantines nog gefocust op brood of andere koolhydraten.

In dit receptenboek vind je meer dan genoeg voorbeelden van gezonde gerechten (ontbijt, lunch, diner, snacks en tussendoortjes) en sauzen.

Tip 2: Haal geen granen en suiker in huis. Als ze er niet zijn kun je ze ook niet eten.

Het is daarnaast belangrijk dat je ook onderweg of op je werk niet in de verleiding wordt gebracht om koolhydraten te eten. Heb je de gewoonte om na je werk langs een fastfoodrestaurant te gaan? Neem een andere route. Heb je de gewoonte om op je werk om 4 uur iets uit de snoepmachine of frisdrankmachine te halen? Neem geen muntgeld mee. Wees creatief en probeer elke mogelijkheid om in de verleiding te worden gebracht uit te sluiten.

Tip 3: Leer juicen. Juicen, of met een ander woord “sappen”, is het fijnpersen van groente zodat er een groentesap ontstaat. Door groente te persen neem je de vitaminen en andere gezonde voedingsstoffen ontzettend snel in je lichaam op. Het sap bevat haast geen calorieën, maar stilt wel je honger.

Ik maak zelf standaard elke ochtend een liter groentesap en drink dit gedurende de rest van de dag op, tussen mijn maaltijden door. In het begin is de smaak even wennen, maar als je het eenmaal een paar weken gedaan hebt, wil je niets anders meer. In het Smoothie Afslank Plan vind je naast smoothies ook tal van groentesap recepten.

Tip 4: Snack rauw. Snacken is misschien wel de belangrijkste oorzaak van je overgewicht. Rond een uur of 4 of na het avondeten heb je vaak ontzettend veel trek in iets zoets of ‘iets wat vult’. Dit hongergevoel negeren is erg moeilijk.

Wat je het best kunt doen om dit honger gevoel te stillen, is een rauwe snack nemen. Daarmee bedoel ik: eten dat niet gekookt, gebakken of bewerkt is. Wortelen, groene selderij, noten of een stukje fruit zijn voorbeelden van ideale snacks.

Tip 5: Weeg je één keer per week. Veel mensen die bezig zijn met afvallen, wegen zich elke dag. Deze mensen weten vaak niet dat facetten zoals het weer, je beweging, de tijd van de dag, de tijd van de maand en veel andere aspecten, invloed hebben op je gewicht.

Het kan voorkomen dat je van de ene op de andere dag ineens 1,2 kilo bent afgevallen. Maar het kan ook voorkomen dat je ineens 0,5 kilo bent aangekomen. In het laatste geval raken mensen vaak erg gedemotiveerd en zijn ze die dag sneller geneigd iets ongezonds te eten (want ‘het werkt toch niet’).

Als je, je van week tot week weegt, zul je zien dat je elke week tussen de 1,0 en 2,5 kilo verliest. Maak je geen zorgen als dit een week niet zo is. Blijf gewoon gezond eten en je verbrandt vanzelf al je overtollige lichaamsvet.

Tip 6: Informeer vrienden en collega’s. Laat vrienden, familie en collega’s weten dat je de komende 30 dagen minder koolhydraten gaat eten. Zo hoef je niet iedere keer uit te leggen waarom je geen stukje taart neemt, waarom je geen aardappels opschept of waarom je een salade zonder saus bestelt.

De meeste mensen zullen je steunen tijdens het proces. Bovendien, door de sociale druk die het creëert heb je minder moeite om lekkere tussendoortjes af te slaan (je hebt immers je vrienden beloofd dat je ze niet zou eten).

Tip 7: Begin direct. We kennen allemaal het gezegde, van uitstel komt afstel. En juist met afvallen is dit vaak het geval. Heel veel mensen willen er graag wat aan doen, maar hebben niet de moed om te beginnen.

Ik vind het een van de vervelendste dingen om te zien, mensen die zich neerleggen bij hun overgewicht. Ze doen dit omdat ze denken dat het een hele opgave is of soms zelfs dat het onmogelijk is.

Niets is minder waar! Ook jij kunt je overgewicht kwijtraken, mits je de juiste aanpak kiest. En daar kan ik je bij helpen.

Speciaal voor mensen die graag vlot en efficiënt (maar wel gezond en natuurlijk) van hun overgewicht af willen heb ik het Smoothie Afslank Plan geschreven.

Je ontvangt een zeer uitgebreide handleiding die je helpt om in minder dan 5 weken tot wel 10 kilo lichaamsvet voorgoed te verbranden. Meer informatie vind je hier.

Veel succes!

 

 

Jaspers boodschappenlijst

Om afvallen en gezond eten makkelijk voor je te maken heb ik Jaspers boodschappenlijst samengesteld.

Op deze lijst vind je alle producten die je mag eten als je wilt afvallen.

Klik hier om de lijst aan te vragen

 

188 reacties

  • Jasper Alblas
    28/05/2020 om 10:42 am

    Hallo Rayan, het kan zijn dat je nog niet de juiste voeding eet om op een gewicht te blijven dat prettig voor je voelt. Je doet er goed aan om je wensen om gezond te eten en te bewegen met je ouders te bespreken, leg uit waarom het zo belangrijk voor je is en vraag of ze je erbij willen helpen. In overleg met je ouders zou je ook een voedingsconsult kunnen boeken bij een van onze voedingscoaches om je te begeleiden bij het aanleren van een gezonde eet- en leefstijl waar jij je lekker bij voelt. Veel succes!

  • Monique
    17/05/2020 om 7:09 pm

    Beste Jasper,

    Ik ben 20 kg te zwaar en heb diabetes. Ik heb gehoord dat een koolhydraatarm dieet heel effectief is. Mijn plan is om heel snel af te vallen, zeker zo’n 5 kg per week. Dit omdat mijn suikergehalte heel erg is gestegen en volgens mijn Poh suikermedicatie van 2 x per dag niet de garantie kunnen geven dat dit omlaag gaat. Afvallen is de oplossing. Zo ben ik bij jou beland.

    Ik heb jouw site heel goed doorgelezen. Het is heel leerzaam en interessant. Waar het op neerkomt is dat bij het toepassen van dit dieet juist de basis van ontbijt, lunch en avondmaaltijd verdwijnt, zoals aardappelen, rijst en brood.

    Ik heb wel een paar vragen. Mag ik wel beschuit of rijstwafels gebruiken ter vervanging van brood? Mag ik wel tomatensap (Tomatientje of Zontomaatje) gebruiken? En hoe zit het met broodbeleg als kalkoenfilet en gebraden gehakt? Moet ik dit alles schrappen? En zo ja, wat is het alternatief?
    Ik bak altijd met zonnebloemolie. Mag dit wel? Of moet ik dit vervangen in olijfolie?

    Verder heb ik nog een vraag over, wat je in het artikel noemde: haaruitval kan ontstaan door het tekort aan vitamine B. Maar deze vitaminen komen juist in brood voor. Hoe zit dat dan, als je geen brood mag gebruiken?

    Alvast bedankt voor jouw antwoord.

    Met vriendelijke groet,

    Monique Drielinger

    • Nicky Leidelmeijer
      28/05/2020 om 8:32 am

      Mooi dat je aan de slag wilt met jouw gewicht! Ik moet wel eerlijk zeggen dat 5 kilo per week afvallen wel heel veel is. Het is voor het lichaam beter om wat rustiger af te vallen zodat je het op lange termijn goed vast kunt houden. Heb je onze gratis boodschappenlijst al gevonden? Daarin kun je precies lezen welke producten wij aanraden. In onze programma’s laten we je zien hoe je kunt eten op een manier zonder brood terwijl je wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt zoals vitamine B.

  • Karjan
    14/05/2020 om 10:18 am

    Heeft het Jasper Alblas team ( of iemand in deze thread een mening over het slikken van HTP-5 in combinatie met de zomer challenge? . ik slik 2x pd 100mg
    Hartelijk dank !

    • Jasper Alblas
      28/05/2020 om 8:43 am

      Als je je er goed bij voelt kan dat een mooie aanvulling zijn op je voedingspatroon.

  • Olga blaak
    21/04/2020 om 10:23 pm

    Goede dag,ik ben niet zo van de smooties . Er moet 20 kl af . Bij dietstes geweest die wisten t ook niet , moest eten wat zij zeiden maar kwam 6 kl bij . Mijn schildklier werkt niet en loop bij een interniste in t ziekenhuis heb al 35 jr medicijnen maar afvallen lukt niet . Heb ook gelezen dat ik te veel cortison zou kunnen hebben . Stress . Daar word je dik van en slecht slapen ( heb apneu daar ben ik na onderzoek ook net achter gekomen dus dat helpt niet allemaal . Voel mij niet lekker wn voel mij opgeblazen . Pfff misschien een makkelijk dieet . Ik eet 2 tot 3 donkerste boterhammen per dagen s’avond groent en 1 aard en half stukje vlees. Dan zeggen ze weer . “ je eet te weinig” maar ik ben geen grote eter en snoeper helemaal niet . Hoop dat je iets kunt aanraden . Vast hartelijk bedankt . Olga

    • Jasper Alblas
      28/04/2020 om 10:07 am

      Hallo Olga, Als je je opgeblazen voelt kan het zijn dat je nog dingen eet die niet goed bij je lichaam passen. Je zou eens een bloedonderzoek kunnen doen om inzicht te krijgen in wat niet bij je past. Mocht je dat interessant vinden mail dan even naar info@jasperalblas.nl dan geven we je meer informatie. Je zou ook kunnen onderzoeken wat het 7×7 afslank receptenboek voor je doet. Je eet daar vier weken lang koolhydraatarme onbewerkte voedingsmiddelen die vol zitten met goede voedingsstoffen. Een niet werkende schildklier, medicatie en apneu is een lastig pakket en afvallen is alleen mogelijk in hele kleine stapjes. Hier lees je nog een aantal tips waar je eens mee kunt testen als afvallen niet lukt. Ga in kleine stapjes, neem de tijd om echt die verandering te maken en heb geduld. Veel succes!

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *