In dit artikel geef ik je 7 afval tips die ervoor zorgen dat je in 5 weken tijd tot wel 10 kilo afvalt. Als je meer of minder dan 10 kilo overgewicht hebt raad ik je alsnog aan dit artikel te lezen. Want uiteindelijk wil iedereen overtollig lichaamsvet verbranden.

10 kilo afvallen is niet moeilijk, het is alleen belangrijk dat je precies weet wat je moet doen. De duidelijke informatie en de rechttoe-rechtaan afval tips in dit artikel helpen je daarbij.

Afval-tips: voeding of sporten?

Afvallen is 70% voeding en 30% sporten. Je kunt afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar je kunt (haast) niet afvallen door ongezond te eten en veel te sporten.

Sporten zoals sprinten en krachttraining kunnen zeker geen kwaad, maar 10 kilo afvallen kan ook heel goed zonder sporten. Dat is ideaal als je het te druk hebt om veel naar de sportschool te gaan.

Voor je algehele gezondheid (en dus ook voor gewichtsverlies) is het belangrijk dat je wel minimaal 30 minuten per dag beweegt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te lopen, te fietsen of het huishouden te doen. De meeste mensen in Nederland halen die 30 minuten makkelijk.

Voeding is dus belangrijker dan sporten als je 10 kilo wilt afvallen.

Eten om af te vallen

We eten om energie binnen te krijgen. Deze energie heb je nodig om te kunnen bewegen en te overleven. Je kunt energie op drie manieren binnenkrijgen. Via koolhydraten, via eiwitten en via vetten. Elk van deze energiebronnen wordt in je lichaam op een andere manier verteerd.

De verschillende vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten heeft grote invloed op de snelheid van je vetverbranding en uiteindelijk je lichaamsgewicht.

Koolhydraten zorgen voor een moeizame vetverbranding, waardoor je veel aankomt.

Terwijl vetten en eiwitten de vetverbranding juist stimuleren, zodat je veel makkelijker gewicht verliest.

Moeilijk 10 kilo afvallen met koolhydraten

Voorbeelden van koolhydraten zijn suiker, granen, zetmeel, lactose en alcohol. Alle koolhydraten worden in je lichaam omgezet tot enkelvoudige suikers (monosacchariden: glucose en fructose).

Opname van glucose in je bloed zorgt ervoor dat je insulineniveau stijgt. Door het hoge insulineniveau wordt het enzym dat lichaamsvet kan verbranden (Hormone-Sensitive Lipase, HSL) geblokkeerd.

Koolhydraten zorgen er dus voor dat je heel moeilijk je lichaamsvet verbrandt. Je kunt zoveel hardlopen of sporten als je wilt, maar zolang je koolhydraten eet, zul je heel moeilijk lichaamsvet verbranden.

Makkelijk 10 kilo afvallen met eiwitten en gezonde vetten

Eiwitten en (gezonde) vetten zorgen er niet voor dat je insulineniveau zo snel en zo hoog stijgt. Hierdoor is het wel goed mogelijk om lichaamsvet te verbranden.

Voorbeelden van voeding met veel eiwitten en gezonde vetten zijn: vis, vlees, ei, noten, zaden, pitten, natuurlijke oliën en sommige groenten. Als je dit voedsel eet en meer energie verbrandt dan je binnenkrijgt zul je direct lichaamsvet verbranden.

Dit is natuurlijk een versimpeling van je zeer complexe spijsvertering. In werkelijkheid zijn er duizenden  stoffen, hormonen en enzymen die met dit proces te maken hebben. Als je hier meer over wilt weten raad ik je aan mijn artikel Afvallen: de verdieping te lezen.

Het is niet nodig om precies te begrijpen hoe je lichaam werkt om 10 kilo af te vallen. Het enige dat je moet onthouden is: koolhydraten maken je dikker; eiwitten en gezonde vetten helpen je afvallen.

Nog één opmerking over eiwitten. Eiwitten stimuleren groei in je lichaam, maar groei betekent veroudering. In verschillende studies is aangetoond dat te veel eiwitten de levensduur verkorten. Eiwitten zijn ontzettend gezond en je hebt ze echt nodig, maar eet ze niet te veel.

Eet weinig koolhydraten, voldoende (maar niet te veel) eiwitten en veel gezonde vetten. De onderstaande tips zullen je hier erg mee helpen.

De 7 afval tips

Als je de onderstaande tips opvolgt, zul je in 5 weken tijd tot wel 10 kilo afvallen.

  • Tip 1: kook zelf
  • Tip 2: haal geen suiker en granen in huis
  • Tip 3: leer juicen
  • Tip 4: snack rauw
  • Tip 5: weeg je maar één keer per week
  • Tip 6: informeer vrienden en collega’s
  • Tip 7: begin direct

Tip 1: kook zelf. Daarmee bedoel ik eigenlijk “bereid je eten zelf”, want je hoeft je eten natuurlijk niet altijd te koken. Door je eigen eten te bereiden heb je zelf in de hand wat erin gaat. Dit betekent dat je ook sauzen het best zelf kunt maken.

Als je toch besluit uit eten te gaan, zorg er dan voor dat je kiest voor een gerecht met veel groenten en weinig koolhydraatrijke producten zoals aardappels, rijst, pasta en patat.

Neem ook een zelfgemaakte lunch mee naar je werk, want helaas zijn de meeste bedrijfskantines nog gefocust op brood of andere koolhydraten.

Om het zelf bereiden van je eten makkelijk te maken kun je heel goed de recepten gebruiken uit het 7×7 Afslank Programma.

In dit boek staan 4 weekschema’s aan koolhydraatarme recepten met alleen maar natuurlijke ingrediënten. Zo heb je meer dan genoeg voorbeelden van gezonde gerechten (ontbijt, lunch, diner, snacks en tussendoortjes) en sauzen.

Tip 2: haal geen granen en suiker in huis. Als ze er niet zijn kun je ze ook niet eten.

Belangrijk onderdeel van deze afvaltip is dat je ook onderweg of op je werk niet in de verleiding moet worden om koolhydraten te eten.

Heb je de gewoonte om na je werk langs een fastfoodrestaurant te gaan? Neem een andere route.

Heb je de gewoonte om op je werk om 4 uur iets uit de snoepmachine of frisdrankmachine te halen? Neem geen muntgeld mee.

Wees creatief en probeer elke mogelijkheid om in de verleiding te worden gebracht uit te sluiten. Afvallen wordt dus haalbaarder door verleidingen te minimaliseren en alleen goede dingen in huis te halen.

Op Jaspers boodschappenlijst vind je een handig overzicht van producten die je mag eten als je wilt afvallen. Zo leer je snel wat wel en niet verstandig is.

Klik hier om de lijst te downloaden.

Tip 3: leer juicen. Juicen, of met een ander woord “sappen”, is het fijnpersen van groente zodat er een groentesap ontstaat. Door groente te persen neem je de vitaminen en andere gezonde voedingsstoffen ontzettend snel in je lichaam op. Het sap bevat haast geen calorieën, maar stilt wel je honger.

Ik maak zelf standaard elke ochtend een liter groentesap en drink dit gedurende de rest van de dag op, tussen mijn maaltijden door. In het begin is de smaak even wennen, maar als je het eenmaal een paar weken gedaan hebt, wil je niets anders meer. In het Smoothie Afslank Plan vind je naast smoothies ook tal van groentesap-recepten.

Tip 4: snack rauw. Snacken is misschien wel de belangrijkste oorzaak van je overgewicht. Rond een uur of 4 of na het avondeten heb je vaak ontzettend veel trek in iets zoets of ‘iets wat vult’. Dit hongergevoel negeren is erg moeilijk.

Afvallen en toch snacken is mogelijk, zelfs goed. Wat je het best kunt doen om je hongergevoel te stillen, is een rauwe snack nemen. Daarmee bedoel ik: eten dat niet gekookt, gebakken of bewerkt is. Wortelen, groene selderij, noten of een stukje fruit zijn voorbeelden van ideale snacks.

Tip 5: weeg je maar één keer per week. Veel mensen die bezig zijn met afvallen, wegen zich elke dag. Deze mensen weten vaak niet dat facetten zoals het weer, je beweging, de tijd van de dag, de tijd van de maand en veel andere aspecten, invloed hebben op je gewicht.

Het kan voorkomen dat je van de ene op de andere dag ineens 1,2 kilo bent afgevallen. Maar het kan ook voorkomen dat je ineens 0,5 kilo bent aangekomen. In het laatste geval raken mensen vaak erg gedemotiveerd en zijn ze die dag sneller geneigd iets ongezonds te eten (want ‘het werkt toch niet’).

Als je je van week tot week weegt, zul je zien dat je elke week tussen de 1,0 en 2,5 kilo verliest. Maak je geen zorgen als dit een week niet zo is. Blijf gewoon gezond eten en je verbrandt vanzelf al je overtollige lichaamsvet.

Tip 6: informeer vrienden en collega’s. Laat vrienden, familie en collega’s weten dat je de komende 30 dagen minder koolhydraten gaat eten. Zo hoef je niet iedere keer uit te leggen waarom je geen stukje taart neemt, waarom je geen aardappels opschept of waarom je een salade zonder saus bestelt.

De meeste mensen zullen je steunen tijdens het proces. Bovendien, door de sociale druk die het creëert heb je minder moeite om lekkere tussendoortjes af te slaan (je hebt immers je vrienden beloofd dat je ze niet zou eten).

Tip 7: begin direct. We kennen allemaal het gezegde, van uitstel komt afstel. En juist met afvallen is dit vaak het geval. Heel veel mensen willen er graag wat aan doen, maar hebben niet de moed om te beginnen.

10 kilo afvallen? Ga met de tips aan de slag!

Ik vind het een van de vervelendste dingen om te zien, mensen die zich neerleggen bij hun overgewicht. Ze doen dit omdat ze denken dat het een hele opgave is of soms zelfs dat het onmogelijk is.

Niets is minder waar! Ook jij kunt je overgewicht kwijtraken, mits je de juiste aanpak kiest. En daar kan ik je bij helpen.

Speciaal voor mensen die graag snel en efficiënt (maar wel gezond en natuurlijk) van hun overgewicht af willen heb ik het Smoothie Afslank Plan geschreven. Als je dit plan combineert met bovenstaande tips om af te vallen, verbrand je supersnel je overtollig lichaamsvet, zonder gedoe, zonder honger, zonder sporten.

Het plan is een een zeer uitgebreide handleiding die je helpt om in minder dan 5 weken tot wel 10 kilo lichaamsvet voorgoed te verbranden. Meer informatie vind je hier.

Veel succes!

 

Jaspers boodschappenlijst

Om afvallen en gezond eten makkelijk voor je te maken heb ik Jaspers boodschappenlijst samengesteld.

Op deze lijst vind je alle producten die je mag eten als je wilt afvallen.

Klik hier om de lijst aan te vragen

 

 

194 reacties

  • Bea
    27/06/2020 om 8:00 pm

    Het Smoothie Afslank Plan…best ever! Smoothies 2.0. Wat een variaties en smaken. Ik heb de eerste 10 dagen er helaas op zitten en ben al flink wat kilo’s kwijt. Je ziet jezelf dagelijks letterlijk slinken:-). Binnenkort start ik met de volgende 10 dagen. Deze bevatten weer een aantal nieuwe smoothies. Ben nu al nieuwsgierig naar de smaken.

  • Suzanne
    25/06/2020 om 8:00 pm

    Inderdaad! We halen de 30 minuten wel doordat we vaker lopen of fietsen, maar dat zorgt soms ervoor dat we liever voor iets lekkers kiezen dan gezond. Zelf koken lijkt mij wel moeilijk na al de vermoeidheid.

  • Henny
    23/06/2020 om 8:10 pm

    Heel leuk dat koolhydraat arm eten maar als ik dat ga doen mis ik volgens mij toch echt teveel voedingsstoffen. Heb je misschien tips voor koolhydraatarm in combinatie met een vegetarisch dieet? Dus zonder vlees of vis? Waarbij ik dus niet belangrijke voedingsstoffen mis?

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *