In dit artikel wil ik je helpen om jouw hormonen in balans te brengen.

Dit gaan we doen door drie belangrijke hormoonverstorende stoffen te leren kennen en ze zo veel mogelijk te vermijden.

Want bij veel mensen is hun hormoonhuishouding uit balans doordat ze deze drie hormoonverstoorders binnenkrijgen. Dit gebeurt vaak zonder dat je het zelf doorhebt.

Laten we eerst eens kijken wat hormoonverstorende stoffen precies zijn.

Als je het prettig vindt kun je hier de pdf van dit artikel downloaden.

Hormoonverstorende stoffen

Hormoonverstoorders zijn stoffen die in allerlei verschillende producten zitten. Zowel in eten en drinken als in spullen zoals bekers, kussens en je mobiele telefoon.

Deze stofjes worden door fabrikanten in het product gestopt omdat ze de houdbaarheid vergroten, de kostprijs verlagen of omdat het simpelweg niet mogelijk is om het product te maken zonder dit stofje.

Handig voor de fabrikanten, maar niet goed voor jouw hormoonbalans!

Als jij je hormonen in balans wilt brengen is het belangrijk dat je weet in welke producten en in welk eten en drinken deze stoffen zitten.

Zo kun je deze producten soms bewust gebruiken, maar ze de rest van de tijd gewoon links laten liggen.

Door je hormonen op deze manier in balans te brengen zal je:

  • Makkelijk overtollig lichaamsvet en buikvet verbranden.
  • Problemen rondom libido en vruchtbaarheid aanpakken.
  • Overgangssymptomen verminderen of zien verdwijnen.
  • Je concentratievermogen en stemming verbeteren.
  • Een energieker en fitter lichaam krijgen.

Je lichaam gaat dus over het algemeen beter werken, het wordt gezonder!

Om een grote stap in die richting te zetten is het belangrijk de volgende 3 hormoonverstorende stoffen zo veel mogelijk te vermijden.

De 3 belangrijke hormoonverstoorders

Laat ik voordat ik de drie hormoonverstoorders bespreek allereerst zeggen dat het onmogelijk is om, in de maatschappij waarin we nu leven, deze stoffen helemaal te vermijden.

En dat is ook helemaal niet nodig…

Zolang je erop let en er bewust mee omgaat maak je al een hele grote stap, en zal je al verbeteringen zien en merken.

Laten we eens naar de eerste stof kijken.

Hormoonverstoorder 1: Ftalaten

Ftalaten worden gebruikt om plastic zacht te maken en ervoor te zorgen dat geurtjes en andere cosmetica langer op je lichaam blijven zitten.

Welke negatieve effecten hebben Ftalaten op het lichaam?

  1. Ze verstoren de functies van de schildklier.
  2. Verstoren de hormoonhuishouding.

Erg belangrijk om zoveel mogelijk te vermijden dus! Je doet dit door:

  • Geen chemische parfum te gebruiken.
  • Gebruik natuurlijke cosmetica (of natuurlijke oliën zoals kokoslie).
  • Vermijd het gebruik van plasticfolie. Rol het zeker niet om je eten.
  • Blijf uit de buurt van vinyl vloeren en producten.

Natuurlijk begrijp ik dat het moeilijk is om al deze dingen helemaal te vermijden, maar zoals ik eerder al zei: door je er bewust van te worden, maak je al een grote stap in de juiste richting.

De stap van chemische cosmetica naar natuurlijke cosmetica is iets wat je huid een hoop goed kan doen. In de bonus e-mails van het Vegetarisch Afslank Plan besteden we hier ook uitgebreid aandacht aan.

Homoonsverstoorder 2: Kwik

Kwik is een zwaar metaal dat zich in de lucht en oceaan bevindt door verbrande steenkool.

Welke negatieve effecten heeft kwik op het lichaam?

  1. Het bindt direct aan een specifiek hormoon dat de menstruatie cyclus en ovulatie van een vrouw reguleert.
  2. Het beschadigd cellen van de alvleesklier die verantwoordelijk zijn voor de productie van insuline en het reguleren van de bloedsuikerspiegel.

Belangrijk om om zoveel mogelijk te vermijden dus! Je doet dit door:

  • Als je vis eet, te kiezen voor haring, wilde zalm uit Alaska, makreel uit de Atlantische oceaan of sardines uit de grote oceaan.
  • Regelmatig een detox/ontgifting te doen waarbij je een paar dagen dierlijke producten uit je eetpatroon laat.

Goede wild gevangen vis is erg duur, maar het is wel veel beter om te doen dan gekweekte vis of vis uit verontreinigd water.

Persoonlijk eet ik 1 of 2 keer per week een stukje wild gevangen vis en supplementeer ik de rest van de dagen met hoge kwaliteit visolie.

De overige dagen eet ik soms een stukje vlees maar tegenwoordig meestal vegetarisch.

En dan doe ik eens in de 2 maanden een volledig vegetarische week om mijn lichaam te ontgiften.

Hormoonverstoorder 3: Dioxine

Dioxine ontstaat tijdens fabrieksprocessen waarbij chlorine of bromine verbrand worden in het bijzijn van koolstof of zuurstof. Dioxines zijn kankerverwekkende stoffen die zich in het lichaam en in voedsel opbouwen.

Welke negatieve effecten heeft dioxine op het lichaam?

  1. Dioxinen beïnvloeden het immuunsysteem en het voortplantingssysteem.

Erg belangrijk om zoveel mogelijk te vermijden dus! Je doet dit door:

  • Bewerkt vlees te vermijden.
  • Voornamelijk plantaardig voedsel te eten.

Je hoeft niet helemaal te stoppen met je vlees consumptie, maar minderen is wel belangrijk.

Door je vleesconsumptie te verminderen, en als je vlees eet dan te kiezen voor hoge kwaliteit en onbewerkt vlees, maak je al een grote stap.

Hoge kwaliteit vlees is wel wat duurder dan je standaard gehakt of hamburger, maar het is wel een stuk gezonder.

Door een andere dag vegetarisch te eten bespaar je een hoop extra geld, dus uiteindelijk kost het je niets extra.

Je hormonen in balans

Door natuurlijke cosmetica te gebruiken en vaker vegetarisch te eten is het makkelijk voor je lichaam om je hormonen in balans te brengen.

Dit was één van de redenen voor mij om vaker vegetarisch te gaan eten. En ditzelfde hoor ik ook van veel mensen die al begonnen zijn.

Wil jij ook afrekenen met de problemen van een verstoorde hormoonbalans? Klik hier en doe mee met het vegetarisch afslank plan.

 

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *