Hoe vaak denk je niet, “morgen begin ik met afvallen!” Een goed excuus om vandaag die koekjes bij de koffie nog te nemen of dat heerlijke toetje nog te eten. Aan het einde van de dag baal je ervan en voel je je ongezond. Waarom gebeurt dat toch iedere keer?

Overgewicht

Uit de gezondheidsmonitor van 2012 van de GGD, het CBS en RIVM blijkt dat 48,3 procent van de Nederlanders boven de 19 jaar overgewicht heeft. Dat is bijna de helft van de mensen!

Hieruit wordt wel duidelijk dat er iets structureel mis is met onze eetgewoonten. Hoe komen we aan deze ongezonde eetgewoonten, en vooral hoe komen we er vanaf?

Waarom eten wij slecht?

Reden 1: suiker is verslavend en ons lichaam kan niet met zulke grote hoeveelheden omgaan.

Toen de mens ‘ontstond’ waren suikers in voedsel schaars. Omdat suiker veel energie bevat vergrote het eten van suiker de kans op overleving. Onze verre voorouders hadden er daarom alles voor over om suikerrijk eten te vinden.

Het eten van suiker voelde echt als een beloning (dit is zo in ons lichaam geëvalueerd) als we het zoete voedsel na lang zoeken eindelijk hadden gegeten.

Tegenwoordig ervaren wij dit gevoel van beloning nog steeds als wij zoet eten. Het geeft ons kortstondig een goed en verzadigd gevoel. Omdat wij deze suikerrijke voeding nu in overvloed hebben, zijn we aan dit gevoel verslaafd geraakt en willen we het gelukzalige gevoel keer op keer ervaren. Daarom snakken we steeds weer naar suiker of zoet eten.

Let op, suiker wordt niet altijd als zodanig op de verpakking weergegeven. Het kan ook vermeld staan als glucose fructosestroop, zoetstof, glucose, fructose (fruitsuiker) of dextrose.

Ons lichaam is echter niet toegerust op zoveel suiker, het is nog afgestemd op de oertijd. Daardoor kan je lichaam een te veel aan zoete voeding niet verwerken en slaat het dan op als lichaamsvet of buikvet. Dit is een belangrijke oorzaak van overgewicht  bij veel mensen.

Omdat suikerrijke voeding steeds meer binnen handbereik is gekomen zijn mensen hun eetgewoonten gaan veranderen. Van voedsel dat uit de natuur kwam, zijn wij massaal voedsel uit de fabriek gaan eten. Koekjes bij de thee, toetjes na het eten, zoet beleg op brood, alles is er geleidelijk ingeslopen.

Ook pasta’s, zoete snacks als rozijnenkoekjes en sauzen werden langzaam onderdelen van onze eetgewoonten. Van veel producten hadden we geen idee dat het eigenlijk suikerbommen waren. Ons lichaam weet er echter nog steeds geen raad mee.

Comfort

Reden 2: we associëren een vol gevoel met comfort

Een ander groot verschil met de mens die we nog in de oertijd leefde, is dat wij niet meer naar ons lichaam  luisteren. Vroeger aten we als we slap werden of onze maag voelden rommelen, deze seintjes gaven aan dat ons lichaam voeding nodig had. Tegenwoordig eten we vaak op standaardtijden, of ons lichaam nu aangeeft dat we honger  hebben of niet.

Omdat er eten in overvloed is, vergeten we ook naar ons lichaam te luisteren als we voldoende gegeten hebben om weer goed te kunnen functioneren. Vroeger voelden we dit intuïtief aan.  Nu  eten we minimaal ons bord leeg. We eten  totdat we ‘vol’ zitten en niet totdat we geen honger meer hebben.

Ook tussen de hoofdmaaltijden door eten we regelmatig van alles zonder echt te luisteren naar ons lichaam. We krijgen daardoor per dag veel meer calorieën binnen dan we nodig hebben.

Emotie

Als wij niet eten omdat we honger hebben, waarom doen we het dan wel?

Uit onderzoek blijkt dat we meer dan de helft van wat wij eten uit emotie doen. Dit kan zijn omdat we ons rot voelen en onszelf willen troosten, maar ook uit verveling of omdat we moe of gestrest zijn.

Hoe vaak eet jij niet omdat je lekker op de bank een film aan het kijken bent? Heeft je lichaam dat echt nodig? Om deze gewoonten af te leren moeten we weer mindful leren eten, dit betekent met aandacht voor je eten en je lichaam. Hoe dit werkt vertel ik in een volgend artikel.

Er zijn nog meer redenen waarom wij slecht eten.

Ongezonde toevoegingen

Reden 3: voedselfabrikanten stoppen onnatuurlijke stoffen in het eten

Waar vroeger al onze voeding uit de natuur kwam, komt tegenwoordig het grootste deel uit de fabriek. Om voedingsmiddelen lekkerder te laten smaken, en langer houdbaar te maken, stoppen voedsel fabrikanten allerlei onnatuurlijke stoffen in hun producten.

Deze stoffen verstoren de balans in je lichaam en beïnvloeden bepaalde mechanismen in je brein zodat je het eten lekkerder vindt dan dat het eigenlijk is waardoor je maar blijft eten.

Neem bijvoorbeeld de stof mononatriumglutamaat. Waarschijnlijk ken je het niet, maar het zit verwerkt in vele producten die jij in huis hebt. Het wordt onder andere aan soepen, sauzen, crackers, vlees en diepvriesmaaltijden toegevoegd. Het stimuleert je tong en smaakpupillen zo dat het lijkt alsof dat wat je eet meer eiwitten bevat en lekkerder smaakt. Dit is de reden waarom je zomaar een hele zak chips leeg kunt eten.

Zoals je merkt zijn er verschillende redenen die ervoor zorgen dat jij slecht eet. Misschien was je je hier niet eens echt van bewust. Om gezond te leven en af te vallen is het van groot belang dat je leert wat er in je voeding zit en wat je binnenkrijgt. Je bent wat je eet, dus weet ook wat je eet!

Van huis uit

Reden 4: aangeleerde gewoonten

Als laatste is het natuurlijk zo dat je ouders jou en je gedrag voor een groot deel gevormd hebben. Uit onderzoek onder drie generaties vrouwen in Limburg blijkt dat eetgewoonten van familie op familie doorgegeven worden. Als deze eetgewoonten ongezond zijn, is de kans dus groter dat je deze gewoonten op latere leeftijd blijft behouden en dat je overgewicht krijgt.

Wanneer het gaat om ongezonde gewoonten als roken en het drinken van alcohol blijkt dat genetische factoren een grote rol spelen in de overdracht naar de volgende generatie.

Maar gelukkig kunnen we er wel wat aan doen.

Nieuwe eetgewoonten

Ben jij iemand met slechte eetgewoonten? Dan heb ik goed nieuws voor je. Nieuwe, gezonde eetgewoonten kun je aanleren. Voor jezelf erg prettig en ook als je kinderen hebt of deze in de toekomst wenst, kun je maar beter gezond eten zodat zij later geen overgewicht zullen krijgen.

In deel 2 van dit artikel, dat zo spoedig mogelijk online komt, ga ik dieper in op hoe dat werkt. Mindful leren eten en weten wat je eet, zijn thema’s die erg belangrijk zijn als je je eetgewoonten wilt veranderen. Om je slechte gewoonten echt te overwinnen, is het belangrijkste dat je de oorzaak van deze gewoonten kent. Ga om te beginnen daar alvast naar op zoek.

Wat zijn jouw slechte eetgewoonten, en wat zijn volgens jou de redenen? Laat je reactie hieronder achter.

Bekijk (6) reacties

Verberg reacties

  • Jessie
    19/12/2014 om 8:44 pm

    Wat een goed artikel!

    Ik ben een jonge vrouw van net 20 en wil ongeveer 10 kilo kwijt. Ik zit er serieus over na te denken om het 7×7 receptenboek aan te schaffen.
    Heb nu ongeveer een half jaar geprobeerd om af te vallen maar het lukt totaal niet. Altijd weer een excuus verzinnen om niet te hoeven sporten of toch dat ene koekje wel te eten.. erg frustrerend, niet wetend wat je nou eigenlijk moet eten en of je te veel of juist te weinig eet. Ik werd er gek van. Nu ik deze site heb gevonden is er hopelijk eindelijk ook een oplossing voor mij.

    Zo veel snoep ik gelukkig niet meer, alleen chocola is wel echt een verslaving.
    Vooral die ene keer in de maand… Waarom snakken wij vrouwen daar eigenlijk zo naar in die periode?

    En ik heb nog een andere vraag, zijn crackers en beschuit echt slecht? moet ik ze totaal verbannen uit mijn eetpatroon of mag ik het af en toe nog wel eten. Ik vind het namelijk erg lekker en zoveel calorieën zitten er niet in, toch?!

    • Anita Mulderij
      22/12/2014 om 11:37 am

      Beste Jessie,

      Bedankt voor je compliment!

      Wat vervelend dat het je een half jaar lang niet is gelukt om af te vallen.
      Gelukkig ben je op deze website aan het juiste adres.

      Als je ongesteld bent zijn je hormonen vaak wat uit balans, waardoor de trek naar zoetigheid toe kan nemen. Probeer als je chocolade eet, de meest pure variant te kiezen en het bij 1 of 2 stukjes te laten.

      Crackers en beschuit kun je als je echt af wilt vallen het beste achterwege laten. Als je de artikelen op deze website leest zul je veel leren over wat je wel en beter niet kunt eten.

      Ik raad je daarom aan om je in te schrijven, zodat je het boodschappenlijstje van Jasper ontvangt en het 7×7 receptenboek aan te schaffen.

      Er staan eenvoudige recepten in die jou helpen om van die 10 kilo af te komen.

      Lees ook het volgende artikel eens
      https://www.jasperalblas.nl/10-kilo-afvallen-tips/

      Succes!

      Groetjes Anita

  • Saskia Adema
    08/11/2014 om 10:12 am

    Ik ben ook nieuw op je website 🙂

    Wat een goed artikel! Ik ben zeer zeker een emotionele eter. Verder mag ik inderdaad ook graag chips eten bij de film. Jammer genoeg is er bijna elke avond wel een leuke film op tv. Dit heb ik trouwens niet vanuit huis meegekregen. Toen was er alleen chips op vrijdag en zaterdagavond. Mijn slechte gewoonte heb ik echt zelf ontwikkeld toen ik op mezelf ging wonen. Ik was ineens zelf de baas over wat ik ging eten en dat werden allemaal lekkere dingen. Ik ga nog even snel kijken naar het volgende artikel.

    Groetjes

    • Anita Mulderij
      16/12/2014 om 1:27 pm

      Hoi Saskia,

      Leuk om te horen dat je enthousiast bent over mijn artikel. Zonde dat je jezelf die ongezonde eetgewoonten hebt aangeleerd. Ik hoop dat het inmiddels beter gaat, en je ze beetje bij beetje kunt vervangen voor gezonde gewoonten.

      Succes!

      Groetjes Anita

  • Marischa
    30/07/2014 om 11:26 am

    Goed artikel Jasper. Ik ben nieuw op je site maar merk dat je veel inhoudelijk werk verzet. Ga zo door!

    • Anita Mulderij
      04/08/2014 om 4:59 am

      Hoi Marischa,

      Bedankt!Wat fijn dat je enthousiast bent over de website. We hopen jou en alle andere bezoekers te helpen bij het aanleren
      van een gezonde leefstijl. Afvallen zal dan vanzelf gaan!

      Veel succes!

      Groetjes Anita

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *