Nog even en dan zijn ze er weer: de feestdagen!

Misschien verlopen ze dit jaar een beetje anders dan voorgaande jaren, maar ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat lekker eten en drinken zoals altijd een grote rol zullen spelen.

Veel mensen vinden de feestdagen leuk maar ook weer niet, omdat ze zich zorgen maken dat ze aankomen. Anderen willen eigenlijk eerst een paar kilo kwijt zodat ze er goed uitzien in hun feestelijke outfits.

In dit artikel geef ik je tips en stappen die je kunt volgen om vóór de feestdagen tot wel 5 kilo af te vallen. Op die manier kun jij straks heerlijk genieten zonder je zorgen te maken dat je aankomt.

Hoef je niet per se af te vallen maar vind je het gewoon fijn om nog wat lekkerder in je vel te zitten of je fitter te voelen? Lees vooral verder, ook voor jou zijn deze tips interessant!

Maak een plan om af te vallen

Dit is iets wat altijd geldt: om een doel te kunnen bereiken, moet je de weg ernaartoe uitstippelen. Zorg ervoor dat je doel duidelijk en haalbaar is en maak een plan zodat je weet hoe je het gaat bereiken.

  • Duidelijk: hoe completer jij in je hoofd hebt welk doel je wilt bereiken, hoe makkelijker het zal zijn om echt door te zetten.
  • Haalbaar: probeer wel realistische doelen te stellen, want 20 kilo afvallen voor de feestdagen gaat niet lukken en zou ook niet gezond zijn.
  • Hoe bereiken: als jij weet waar je je aan moet houden en doet wat je met jezelf hebt afgesproken, hoef je alleen op het proces te vertrouwen om die overtollige kilo’s op tijd kwijt te raken!

Wat ook helpt: visualiseer hoe jij er straks uitziet en hoe je je zult voelen met een paar kilo minder. Gezond, fit en ontzettend zelfverzekerd waarschijnlijk. Houd dit beeld in je gedachten op moeilijke momenten, want dat is waar je het voor doet.

Voor nu is je doel al duidelijk: 5 kilo afvallen vóór de feestdagen. Het plan heb ik deze keer voor je gemaakt. Het is helemaal niet moeilijk en voor iedereen haalbaar zolang je maar de stappen doorloopt.

In 5 stappen naar een slank lichaam

Als je deze stappen en de bijbehorende tips volgt, val je op een gezonde manier tot wel 5 kilo af zodat je slank en fit de feestdagen in gaat.

  1. Zet de knop om
  2. Stop met suikers en snelle koolhydraten
  3. Drink groene smoothies en groentesappen
  4. Beweeg
  5. Eet bewust

En het loont! Uit onderzoek blijkt dat volwassenen in westerse samenlevingen tussen half november en half januari gemiddeld een halve kilo aankomen (1).

Dit lijkt misschien niet veel, maar de meeste mensen verliezen dat extra gewicht daarna niet meer. Voorkomen dat je aankomt is dus echt een goed idee!

1. Zet de knop om

Zoals gezegd: stel doelen en maak afspraken met jezelf. Weet waarvoor je het doet en houd het eindresultaat in gedachten.

Een gezonder en slanker lichaam, meer zelfvertrouwen, meer kunnen doen, je energieker voelen, lekkerder in je vel zitten; allemaal goede doelen en eindresultaten. Als het maar haalbaar is voor jou.

Als je een duidelijk plaatje in gedachten hebt en de knop hebt omgezet dat je nu echt wat wilt doen aan die overtollige kilo’s, dan zal de rest van de stappen ook makkelijker gaan.

2. Stop met suikers en (snelle) koolhydraten

Dit is een goed begin als je kilo’s kwijt wilt: stop per direct met suiker. De lege calorieën doen qua voedingswaarde niets voor je, en bovendien kun je snel genoeg weer suiker(goed) eten.

Stoppen met koolhydraten – vooral snelle koolhydraten – heeft te maken met de energie die je lichaam vraagt. Je kunt een onderscheid maken in twee soorten koolhydraten:

  1. Snelle koolhydraten; deze vind je onder andere in koekjes, rijst, pasta, aardappels, noedels, brood, frisdrank, snoep maar ook in fruit.
  2. Langzame koolhydraten; deze vind je onder andere in zoete aardappel, quinoa, haver, boekweit en groenten.

Je lichaam geeft aan wanneer het energie nodig heeft, maar het reageert instinctief op voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan koolhydraten (suikers), omdat we daar snel energie van krijgen en het snel als vet kunnen opslaan. Dat was in de oertijd namelijk belangrijk om te kunnen overleven.

Je lichaam heeft alleen niet door dat we in onze huidige samenleving meer dan genoeg eten voorhanden hebben, waarvoor we ook niet meer op jacht hoeven. We verbruiken dus minder energie en hebben juist meer eten tot onze beschikking.

Om overgewicht tegen te gaan is het daarom belangrijk dat je leert die instinctieve impulsen naar koolhydraatrijke voedingsmiddelen te onderdrukken. Houd daarom de volgende richtlijnen aan met betrekking tot je koolhydraatinname:

  • Als je koolhydraten eet, ga voor langzame koolhydraten. Deze verteer je langzamer en sla je minder snel op als vet.
  • Vermijd snelle koolhydraten. Dit doe je door bewerkt voedsel zoveel mogelijk te laten staan en zo natuurlijk mogelijk te eten.
  • Eet maximaal één portie fruit per dag. Fruit valt onder de snelle koolhydraten, maar het is een natuurlijk product en bevat ook veel gezonde voedingsstoffen. Daarom is één portie in orde als je wilt afvallen.

Stop met suiker - afvallen feestdagen
Alternatieve energiebronnen voor je lichaam

Uit eiwitten en vetten kan je lichaam ook energie halen. Deze voedingsstoffen kunnen de vetverbranding daarnaast ook stimuleren. Zo kun je extra snel maar wel op een gezonde manier gewicht verliezen.

Je vindt gezonde vetten en eiwitten in noten, pitten, zaden, vis, (grasgevoerd/biologisch) vlees, gevogelte, oliën en sommige groenten zoals avocado.

Wil je meer informatie over de voordelen van minderen met koolhydraten, lees dan dit artikel. Wil je er direct gericht mee aan de slag? Vraag Jaspers boodschappenlijst aan, hierop staat precies welke producten je kunt nemen als je minder koolhydraten wilt eten. 

Ben je niet zo’n fan van groenten, noten, zaden, pitten maar wil je wel graag snel afvallen, dan zijn groentesappen en smoothies misschien iets voor jou. Zo krijg je met weinig calorieën toch alle belangrijke voedingsstoffen binnen. In de volgende stap vertel ik meer over deze groene energiebommetjes en hoe ze je kunnen helpen bij het afvallen

3. Drink groene smoothies en groentesappen

Dit is misschien wel de meest effectieve en efficiënte stap in het rijtje. Door koolhydraatarm te eten kun je 1 à 2 kilo per week afvallen, maar als je dit proces nog wilt versnellen adviseer ik om groene smoothies en groentesappen te drinken.

Als je deze stap overslaat val je ook af, maar langzamer. Je doet er dan waarschijnlijk wat langer over om je doel te bereiken.

In groene smoothies en sappen zitten alle voedingsstoffen die je nodig hebt: antioxidanten; vitamines; mineralen; langzame koolhydraten die ervoor zorgen dat je lang verzadigd bent, en gezonde eiwitten en vetten die je vetverbranding stimuleren.

Het zijn echte energiebommetjes die ervoor zorgen dat je niet naar ongezonde snacks grijpt.

Smoothies - afvallen feestdagen
Je kunt een groene smoothie drinken in plaats van een maaltijd nemen, bijvoorbeeld als ontbijt of lunch. Het is ook een prima tussendoortje. Dan kun je één smoothie verdeeld over de dag drinken als je voelt dat je zin krijgt in (ongezonde) snacks.

De smoothie zorgt ervoor dat je je weer fit voelt en dat je hongergevoel verdwijnt. Zo verlies je makkelijk en snel gewicht.

Gezonde groene smoothies en sappen maken is helemaal niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe. Om de juiste samenstelling van voedingsstoffen binnen te krijgen en een lekkere smaak is het verstandig om een goed recept te gebruiken, zodat je het maximale uit de smoothie haalt.

Inspiratie nodig? In het Smoothie Afslank Plan staan heel veel eenvoudig te maken recepten met een uitgebalanceerde samenstelling zodat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Hiermee maak lekkere frisse groene smoothies en groentesappen van verschillende soorten groenten.

4. Beweeg (meer)

Het is echt niet nodig om de komende weken uren in de sportschool te gaan zweten of een halve marathon te gaan lopen. Sport maakt namelijk maar 30% uit als je wilt afvallen, voeding 70%.

Lange hardloopsessies geven je sowieso niet het gewenste resultaat omdat je daarmee vooral je conditie traint en in mindere mate vet verbrandt. Daarbij worden je gewrichten erg zwaar belast waardoor je blessures kunt oplopen en nog verder van huis bent.

Toch kan wat meer beweging net die extra boost te geven om het afslankproces te versnellen. Een paar tips om je op gang te helpen:

  • Neem de trap, ga op de fiets naar het werk en ga een blokje om tijdens de pauze. Die kleine dingen kunnen al verschil maken. Het zijn allemaal extra stappen en bij elkaar opgeteld heb je dan aardig wat beweging!
  • Wil je een intensievere aanpak of sport je al veel? Focus je dan de komende tijd op korte intensieve trainingen. Die kun je eventueel ook thuis doen met (lichte gewichten). Hiermee verbrand je efficiënt vet zonder je lichaam te overbelasten.
  • Ik heb voor je op een rijtje gezet met welke activiteiten je de meeste calorieën verbrandt. Misschien zit daar ook iets voor je bij.

Tip: na een intensieve training kun je het beste een groene smoothie drinken met wat eiwitpoeder; dit is belangrijk voor spierherstel.

Bewegen en afvallen voor de feestdagen
5. Eet bewust

Veel mensen leven op de automatische piloot, hebben vaak haast en zijn zich niet echt bewust van zichzelf en hun omgeving. Dit betekent dat eten vaak ook op de automatische piloot gebeurt.

Doe jij dit ook? Je staat niet stil bij wat je naar binnen werkt, want er moet snel tussen de werkzaamheden door of zelfs tijdens het werk even gegeten worden. Ook gebeurt eten vaak achter de televisie, laptop of met de smartphone bij de hand.

Uit onderzoeken blijkt dat mensen die eten terwijl ze zijn afgeleid, meer geneigd zijn te veel te eten, omdat ze niet goed kunnen letten op de signalen van hun lichaam dat ze vol zitten (2, 3).

Voorkom dat je teveel eet door jezelf aan te leren om bewust – mindful – te eten. Mindfulness ken je misschien al wel. Het draait hierbij om met je volle aandacht op het nu gericht zijn, zonder oordeel en een open houding.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat mensen die bewust eten beoefenen, minder snel aankomen (4, 5).

Ook mensen met (zwaar) overgewicht hebben er baat bij, blijkt uit studies van de Universiteit van Tilburg (6). Diabetici die meer mindful waren, bleken minder naar eten te grijpen bij nare emoties of wanneer voedsel in de buurt lag en letten ook beter op hun eetgedrag dan patiënten die minder mindful waren.

Mindful eten en afvallen

Als je mindful eet, ben je bewust bezig met waarom je eet en wat je eet, in plaats van dat je op de automatische piloot eet. Je bent niet afgeleid door externe factoren, maar je focust je op wat er op je bord ligt, hoe het smaakt, en of je vol zit.

Waarom is dit belangrijk? Door mindful te eten:

  • Geniet je meer van je eten
  • Heb je sneller een verzadigd gevoel
  • Heb je meteen ook een moment van rust en aandacht voor jezelf

Ook straks tijdens de feestdagen heb je profijt van mindful eten, omdat je beter zult kunnen luisteren naar je lichaam en makkelijker weloverwogen keuzes maken.

Al met al is mindful eten gewoon een hele goede gewoonte, waarmee je na deze 5 kilo nog meer kunt afvallen als je dat wilt. Lees mijn artikel over mindful eten en afvallen als je je deze goede gewoonte blijvend aan wilt leren!

Mindful eten
Aan de slag!

We hebben nog enkele weken voordat de feestdagen beginnen. Als je nu aan de slag gaat, verschijn jij straks slank en fit aan het kerstdiner!

Dus, samengevat:

  1. Zet die knop om. En begin vandaag nog.
  2. Koop alleen natuurlijke voedingsmiddelen. Gebruik de boodschappenlijst. Laat bewerkte voedingsmiddelen links liggen.
  3. Bestel het Smoothie Afslank Plan voor recepten die speciaal zijn samengesteld om op een gezonde wijze snel gewicht te verliezen.
  4. Beweeg voldoende. Als je wilt kun je korte, zeer intensieve trainingen doen.
  5. Eet bewust en neem de tijd voor je maaltijden.

Als je nog 4 weken hebt op het moment dat je dit artikel leest, kun je eventueel ook het 7×7 Afslank Programma gebruiken. De handige weekschema’s van dit programma, gecombineerd met bovenstaande tips, helpen je in 4 weken tijd van die 5 kilo af!

Denk eraan dat je regelmatig je einddoel in gedachten neemt en je voorstelt hoe lekker het zal voelen als je je doel behaalt.

Heel veel succes! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Vertel ons er alles over in de reacties hieronder, via e-mail of post een berichtje op onze Facebookpagina!

 

 

3 reacties

  • Marivon
    06/12/2015 om 7:44 pm

    Heb je ook recepten voor de feestdagen??

    • Jasper Alblas
      08/12/2015 om 4:50 pm

      Daar zijn we mee bezig Marivon. Je hoort het wanneer ze er zijn!

      • marivon
        13/12/2015 om 3:33 pm

        heel fijn dat er nu voor de feestdagen afslankrecepten zijn maar je bent dan verplicht om uw afslankboeken en het smoothieboek te kopen. Die boeken heb ik al. Hoe kom ik er dan aan? groepjes Marivon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *