Afvallen en uitstellen – 3 tips om om uitstelgedrag te stoppen

0 reacties

8794 volgers

In dit artikel rekenen we af met bepaald gedrag dat je misschien bekend voorkomt. En waar je waarschijnlijk vanaf wilt.

Ik heb het over uitstelgedrag. Je wilt al tijden beginnen met gezond eten en afvallen, maar er is steeds iets waardoor je het nog even uitstelt.

Zonde, want door dit mechanisme begin je telkens niet aan je gezondere, slankere leven. Terwijl dat nu juist is wat je zo graag wilt!

Afvallen en uitstellen

Vrijwel iedereen die af wil vallen vertoont wel eens uitstelgedrag. Het is een serieuze valkuil voor mensen die gewicht willen verliezen.

Pas de tips uit dit artikel toe en je zult stoppen met uitstellen en beginnen met afvallen. En als je dat eenmaal bereikt hebt, zullen je zelfbeeld en zelfvertrouwen enorm toenemen. Aan de slag dus!

Dit is hoe uitstelgedrag werkt

Uitstelgedrag treedt vaak op als je aan iets wilt beginnen dat je huidige situatie minder comfortabel maakt. Afvallen en gezonder eten is daar een goed voorbeeld van.

Je gaat van iets comfortabels en bekends naar iets onbekends. Iets dat (in het begin) even wennen is.

Door daar nog niet aan te beginnen, hoef je op dat moment niks te doen. En dus komt je brein met gedachten en redenen waarom het geen goed moment is om te beginnen.

Komen deze voorbeelden je bekend voor?

  • Dat ene feestje komt er nog aan, de maandag erna begin ik
  • We gaan over een paar weken op vakantie, daarna begin ik
  • Dit weekend heb ik een verjaardag, ik begin die maandag
  • We gaan vanavond eindelijk weer eens uit eten, ik kan beter daarna beginnen
  • Ik heb twee superdrukke weken voor de boeg, maar daarna begin ik

Na ‘dat ene’ kun je voor je gevoel netjes van start. Maar de week erop blijkt er nog een lunch in de agenda te staan.

Oh, en je hebt op het werk nog een verjaardag van je collega waar je toch wel een stukje taart moet nemen… Maar dáárna begin je. Echt.

Klinkt bekend? Met een beetje pech herhaalt deze riedel zich elke week. Als het zover is, kom je erachter dat je beter nog een weekje kunt wachten. En de maandag daarop is het precies hetzelfde.

Stop de eindeloze herhaling

Het probleem van afvallen en uitstellen is dat het zich eindeloos kan blijven herhalen. Er is namelijk altijd wel een reden te verzinnen om nu niet te beginnen.

Elke keer als je die eerste stap richting een gezonder voedingspatroon uitstelt, doet dat af aan je zelfvertrouwen. Reden genoeg om dat dus niet meer te doen. Maar hoe?

Om de herhaling van het uitstelgedrag te doorbreken geven we je 3 tips. Deze tips komen uit het Stop Eetbuien Programma en hebben al veel mensen geholpen om te stoppen met uitstellen.

Programma

Ontdek hoe je voeding onder controle krijgt met de laatste technieken uit de gedragspsychologie.

Bekijk programma

Tip 1: maak een voorstelling van ‘het juiste moment’

Als je weer eens de uitstelgedachte hebt dat nu niet het juiste moment is om te beginnen, stel jezelf dan de volgende vraag:

‘Als nu niet het juiste moment is, wanneer is het dat dan wel?’

Wees eens echt eerlijk: komt het moment dat je bedacht hebt écht zoveel beter uit dan vandaag?

Gebruik dit trucje:

Probeer om je een voorstelling te maken van ‘het juiste moment’. Dus beeld je in dat het die ene beroemde ‘maandag’ is, of het moment na de vakantie, of na die verjaardag.

Realiseer je dat de kans heel groot is dat jij je op dat moment in de toekomst precies hetzelfde voelt als nu. De situatie zal nagenoeg hetzelfde zijn, want ook in de toekomst staat er weer van alles op de agenda wat je als uitstelexcuus kan gebruiken.

Dus is het nog steeds beter om die maandag te beginnen in plaats van vandaag? Vrijwel altijd is het antwoord ‘nee’. Dus kun je net zo goed gewoon vandaag beginnen.

Hoe eerder je begint met gezonder eten, hoe beter!

Tip 2: je moet niets, jij wilt het zelf

Niemand verplicht je om gezond te eten en af te vallen. En niemand verbiedt je om ongezond te snacken of te veel te eten.

Wees je hier bewust van. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het voor ons brein veel uitmaakt of we het gevoel hebben dat we iets móeten, of dat we er zelf voor kiezen.

Als je gezond wilt gaan eten en afvallen dan is dat een keus van jou. Je móet helemaal niets, je wíl het. Als je merkt dat dat toch steeds uitstelt, kun je jezelf de vraag stellen: ‘wil ik dit wel echt?’

Wij vinden het natuurlijk een goed besluit dat je gezond en koolhydraatarm wilt gaan eten. Maar als het keer op keer niet lukt, is het beter om eerlijk tegen jezelf te zeggen ‘blijkbaar vind ik het niet belangrijk genoeg’.

Je loopt nu elke keer een deuk in je zelfvertrouwen op omdat je steeds zegt ‘ik begin op maandag’ maar het niet doet. In plaats daarvan kun je beter een redelijke afspraak met jezelf maken.

Iets als:

Ik sta mezelf toe af en toe te snoepen, maar ik zorg er altijd voor dat ik de drie hoofdmaaltijden van de dag helemaal gezond eet.

Jezelf elke maandag opnieuw goed gedrag voornemen en dat dan toch niet doen, is niet goed voor je zelfvertrouwen en je gevoel van eigenwaarde. En dat is belangrijk.

Je breekt immers continu een afspraak met jezelf waardoor je jezelf teleurstelt en jezelf niet meer serieus neemt. Stop daarmee en je zult je veel beter over jezelf gaan voelen.

Download

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis Jaspers Boodschappenlijst.

Ontvang de lijst

Tip 3: focus je op dit moment

Als je bezig bent met het uitstellen van je plannen, dan is je aandacht gericht op de toekomst en niet op dit moment. Het hier en nu.

Om uitstelgedrag de baas te worden, keren we dit om. We focussen al onze aandacht op dit moment.

We maken ons dus niet druk om wat er in de toekomst gaat gebeuren, of wat er in het verleden is gebeurd.

Om dat te doen wil ik je vragen om de volgende zin een paar keer aandachtig te lezen:

Het is nooit níet dit moment. Het is áltijd dit moment. Dus als je dít moment gezond eet, dan eet je altijd gezond.

Deze techniek om uitstelgedrag de baas te worden is heel recht-toe-recht-aan: richt je aandacht op dit moment. Denk niet na over de toekomst en het verleden, maar focus uitsluitend op dit moment.

Het maakt niets uit of je de afgelopen honderd dagen gezond hebt gegeten of dat je vooral hebt gesnackt. Het enige waar je aan moet denken is de volgende maaltijd.

Dat is het enige criterium waarop je je voortgang baseert: ‘eet ik nú gezond?’. Als jij je hierop richt, merk je na verloop van tijd dat de neiging om uit te stellen verdwijnt.

Conclusie

Het loont om te stoppen met uitstelgedrag. Begin daarom direct met deze tips. Je eetgedrag zal veranderen waardoor je afvalt en je slanker, gezonder en fitter voelt. Eindelijk ben je dan daar waar je al zo lang probeert te komen!

De volgende stap

Voor iedereen die volledige grip wil krijgen op voeding is er het Stop Eetbuien Programma.

Met dit programma kom je niet alleen van je uitstelgedrag af, maar maak je ook voorgoed een einde aan alle vormen van eetbuien, snaaidrang, snacktrek en suikerverslaving.

Wil je meer weten? Bekijk het Stop Eetbuien Programma

Programma

Ontdek hoe je voeding onder controle krijgt met de laatste technieken uit de gedragspsychologie.

Bekijk programma

Wat vond je van dit artikel?

Meer

Afvallen

Deel dit bericht

Reacties (0)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Top artikel

Het voedingssupplement dat ik iedereen zou aanraden

Als lezer van Jasperalblas.nl weet je waarschijnlijk inmiddels al, dat we altijd op zoek zijn naar de volgende doorbraak in jouw gezondheid. Dat is hoe we ons succes bepalen: hoeveel mensen...

Top artikel

Is kefir echt gezond?

Wat is er zo gezond aan kefir, een gefermenteerd drankje met probiotica en waar moet je op letten bij het kopen of zelf maken van kefir...

Bekijk alle artikelen