In deze editie van Beste Jasper wordt de vraag van Jaap behandeld:

Beste Jasper

Ik eet nu een tijdje volgens de 7×7 methode en mijn streefgewicht is in zicht.

Hoe moet ik verder, als ik mijn streefgewicht bereikt heb?

Groet, Jaap

Hallo Jaap,

Ik merk vaak dat mensen tijdens het afvallen denken dat als ze op gewicht zijn, ze weer alles kunnen eten wat ze lekker vinden. Maar onthoud goed: als je weer gaat eten wat je altijd at, gaat je lichaam er ook weer uit zien zoals het er altijd uitzag. En dat is precies wat je niet wilt.

Als je eet volgens een natuurlijk en koolhydraatarm voedingspatroon,blijft je lichaam vet verbranden tot het op zijn natuurlijke gewicht is. Als het zijn natuurlijke gewicht heeft bereikt en je blijft eten wat je nu eet, val je niet verder af. Je natuurlijke gewicht kan onder of boven je streefgewicht liggen.

In beide gevallen is het niet de bedoeling dat je weer snelle koolhydraten gaat eten in de vorm van brood, pasta, aardappelen of rijst. Deze methode is een leefstijl, dus blijf de richtlijnen van Jaspers boodschappenlijst en de 7×7 recepten vooral aanhouden.

Het is verleidelijk om, als je niet verder wilt afvallen, weer ongezond te gaan eten. Vooral brood en pasta is voor veel mensen lastig om te laten staan. Maar pas daar mee op, want oude gewoonten liggen op de loer. Zorg dat je natuurlijk en koolhydraatarm blijft eten. Je kunt wel wat vaker producten toe voegen die langzame koolhydraten bevatten zoals havermout, quinoa, zoete aardappel en peulvruchten. Ook kun je de porties vergroten en eventueel wat vaker een gezond tussendoortje eten.

Voor de meeste mensen is het afvallen op zich geen probleem,pas als ze op gewicht moeten blijven, ontstaan er moeilijkheden. Oude gewoonten komen weer boven water, de weegschaal raakt uit zicht en ineens zijn daar weer meer kilo’s.

Het is daarom belangrijk dat je heel bewust blijft eten als je je streefgewicht bereikt hebt. Houd de focus op gezond eten, je bent niet op dieet, maar je eet gewoon gezond en je geeft hier prioriteit aan. Doe dit net zo lang tot het echt je nieuwe gewoonten zijn en het geen moeite meer kost. Ga zelf op onderzoek uit om ook bewust  te leren omgaan met ongezond eten.

Voor sommige mensen werkt de 80/20 regel. Hierbij eet je voor 80 procent gezond, en blijf je binnen de richtlijnen van een natuurlijke en koolhydraatarme leefwijze en voor 20 procent geef je jezelf de ruimte om buiten deze richtlijnen te eten. Of dit voor jou werkt weet ik niet, want iedereen is anders.  Ga daarom op zoek naar je eigen balans en ontdek wat voor jou lichaam werkt.

Maak er je eigen project van en houd in een boekje de volgende dingen bij:

  • Welk (ongezond) voedingsmiddel je nuttigt en hoe je je erbij voelt.
  • Of er iets is veranderd in je gewicht de dag nadat je het gegeten hebt.
  • Als dit het geval is, onderzoek dan wat je er voor moet doen om het gewicht weer kwijt te raken en noteer dit ook.
  • Meten is weten; als je jezelf elke week op een vast tijdstip blijft wegen, kun je op tijd ingrijpen en onmogelijk over een half jaar ongemerkt 5 kilo zwaarder zijn geworden.

Je krijgt op deze manier goed inzicht in wat je wel en beter niet kunt eten. Na een tijdje weet je precies hoe jij moet omgaan met de voedingsmiddelen en drankjes die voor jou verleidelijk zijn en of en hoe vaak je ze weer kunt eten zonder aan te komen.

Houd verder de richtlijnen aan die je nu volgt, blijf dus eten volgens de 7×7 recepten en Jaspers boodschappenlijst en je overtollige kilo’s zullen voor altijd tot het verleden behoren.

 

 

Bekijk (8) reacties

Verberg reacties

  • Carla Driessen
    07/12/2018 om 9:43 pm

    Hoi Jasper,

    Ik ben nu een paar dagen bezig met eten volgens het 7 x 7 boek.

    Het eten bevalt erg goed en is lekker. Alleen kan ik niet alles in 1 keer op soms. Bv lunch of diner dan eet ik later de restantjes bv ipv snack is dat ok?

    Groetjes Carla

    • Jasper Alblas
      10/12/2018 om 2:23 pm

      Hallo Carla, fijn om te horen dat het eten volgens het 7×7 afslank receptenboek goed gaat. Je hoeft niet alles op te eten, luister vooral goed naar je lichaam en stop met eten als je voldaan bent. Je kunt de rest van het eten op eten als snack als je later weer trek hebt, of het de dag erna nogmaals gebruiken als maaltijd. Ga zo door!

  • Maria
    24/08/2016 om 11:22 am

    Zou ik het boek kunnen downloaden? Ik woon in Spanje.

    • Jasper Alblas
      24/08/2016 om 6:52 pm

      Hallo Maria,natuurlijk kan dat. Je kunt hier een E-versie van het boek bestellen als je helemaal naar de onderkant van de pagina scrolt.

  • Manuela
    03/10/2015 om 2:25 pm

    Hoi Jasper,

    Vraagje: ik volg nu sinds een paar dagen de recepten uit je 7×7 boek en maak combinaties van voedsel van je boodschappenlijst. Maar ik vraag me af of ik nog met het aantal koolhydraten rekening moet houden die er wel in bepaalde producten zitten die in de Recepten voorkomen. Wat adviseer jij als maximale aantal koolhydraten per dag?
    Ik volg het dieet ivm hoofdpijn klachten en natuurlijk de fijne bijkomstigheid dat je afvalt en bewuster met eten bezig bent.
    Mijn zus heeft goede resultaten met een kha dieet maar zij mag maar 20-30kh per dag om af te vallen en maximaal 50.
    Groetjes van Manuela

    • Jasper Alblas
      07/10/2015 om 6:41 pm

      Hallo Manuela, de recepten bestaan voor ongeveer 50 tot 150 gram aan koolhydraten per dag. Als je veel sport kun je dit per uur sporten aanvullen met maximaal 100 gram aan koolhydraten. Kies dan wel langzame koolhydraten in de vorm van zoete aardappel, glutenvrije havermout of quinoa. Veel succes! Groet Jasper

  • Gerrie Leliveld
    01/09/2015 om 11:55 am

    Ik woog bijna 68 kilo ik ben 163.
    Nu weeg ik bijna 63.7 kilo. Ik ben bezig met koolhydraten arm dieet.
    Ik ben van gewoon brood naar spelt brood over gegaan. ik kan niet tegen zoveel rauwkost wegens mijn maag. maar ik heb een tussen weg gevonden. En ik voel me er goed bij. wat rauwkost.groenten en fruit. af en toe een bio aardappel. ook eet ik yoghurt. Verder wil ik niet al te veel meer af vallen.
    Maar ik ga wel door met waar ik nu mee bezig ben.

    Met vriendelijke groeten

    Gerrie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *