In deze editie van Beste Jasper wordt de vraag van Jaap behandeld:

Beste Jasper

Ik eet nu een tijdje volgens de 7×7 methode en mijn streefgewicht is in zicht.

Hoe moet ik verder, als ik mijn streefgewicht bereikt heb?

Groet, Jaap

Hallo Jaap,

Ik kan me voorstellen dat als je weer op je streefgewicht bent, je graag weer wat producten wilt eten, die je zo gemist hebt tijdens het afvallen.

Daar is tot op een zekere hoogte ook zeker de ruimte voor, maar onthoud goed…

Als je weer terugvalt in je oude eetpatronen, dan zal je oude lichaam ook weer terugkomen. De voortgang gaat verloren en het afvallen is voor niets geweest.

Daarom vinden we het bij Jasperalblas.nl ook zo belangrijk dat je afvalt met een manier van eten die zo fijn en makkelijk is dat je die niet alleen de rest van je leven KAN volhouden, maar dat je die ook de rest van je leven WILT volhouden.

Zo maak je echte veranderingen die blijven.

Dus wel gewoon een natuurlijk en koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt voedingspatroon, maar dan wel met recepten die het eten van dit gezonde voedsel echt een feestje maken.

Een gezond gewicht

Als je eenmaal op een gezond gewicht gekomen bent, is het makkelijk om dit lekkere en gezonde voedingspatroon te blijven volhouden. Je zal dan niet verder afvallen.

Het is niet nodig je voedingspatroon bewust aan te passen.

Het kan wel zo zijn dat je merkt dat je wat meer trek hebt om bijvoorbeeld meer gezonde tussendoortjes te eten, of dat je merkt dat je iets grotere porties gaat eten tijdens de lunch of het avondeten.

Dit is heel normaal en je mag daar gewoon gehoor aan geven. Dit is een signaal van je lichaam dat het iets meer energie nodig heeft.

Oude gewoontes

Als je eenmaal op je streefgewicht bent, is het verleidelijk om terug te vallen in je oude gewoontes. Vaak heb je toch flink wat lekkere dingen laten staan, en die wil je eigenlijk wel weer gaan eten.

Met mate is dit zeker mogelijk, maar kijk ervoor uit dat je niet terugvalt in oude patronen. Dat je niet weer precies zo gaat eten als je dat deed voordat je ging afvallen, want oude gewoonten liggen op de loer.

Zorg dat je natuurlijk en koolhydraatarm blijft eten. Je kunt wel wat vaker producten toe voegen die langzame koolhydraten bevatten zoals havermout, quinoa, zoete aardappel en peulvruchten.

En je kunt bijvoorbeeld wat vaker een stukje fruit eten als je dat lekker vindt.

De sleutel tot succesvol op je gewicht blijven is: zorg ervoor dat je leert hoe je lekker eten klaarmaakt dat ook gezond is. Dat is geen straf om zo te blijven eten, maar kijk je juist uit naar de volgende gezonde maaltijd.

In onze afslank programma’s vind je honderden heerlijke recepten die je helpen om uitstekend op je streefgewicht te blijven.

Voor veel mensen is het afvallen op zich geen probleem, pas als ze op gewicht moeten blijven, ontstaan er moeilijkheden. Dus blijf bewust met je eten bezig en verlies de weegschaal niet teveel uit het oog.

De 80/20 regel

Voor sommige mensen werkt de 80/20 regel. Hierbij eet je voor 80 procent gezond, en blijf je binnen de richtlijnen van een natuurlijke en koolhydraatarme leefwijze en voor 20 procent geef je jezelf de ruimte om buiten deze richtlijnen te eten.

Of dit voor jou werkt weet ik niet, want iedereen is anders.  Ga daarom op zoek naar je eigen balans en ontdek wat voor jou lichaam werkt.

Maak er je eigen project van en houd in een boekje de volgende dingen bij:

  • Welk (ongezond) voedingsmiddel je nuttigt en hoe je je erbij voelt.
  • Of er iets is veranderd in je gewicht de dag nadat je het gegeten hebt.
  • Als dit het geval is, onderzoek dan wat je er voor moet doen om het gewicht weer kwijt te raken en noteer dit ook.
  • Meten is weten; als je jezelf elke week op een vast tijdstip blijft wegen, kun je op tijd ingrijpen en onmogelijk over een half jaar ongemerkt 5 kilo zwaarder zijn geworden.

Je krijgt op deze manier goed inzicht in wat je wel en beter niet kunt eten. Na een tijdje weet je precies hoe jij moet omgaan met de voedingsmiddelen en drankjes die voor jou verleidelijk zijn en of en hoe vaak je ze weer kunt eten zonder aan te komen.

Zolang je er met aandacht mee bezig bent, zul je niet snel op je oude gewicht terecht komen.

Blijf eten volgens de richtlijnen uit Jaspers boodschappenlijst en je overtollige kilo’s zullen voor altijd tot het verleden behoren.

 

 

Bekijk (10) reacties

Verberg reacties

  • A Poorthuis
    15/02/2019 om 6:47 pm

    Ik volg ook sinds een paar weken het Ka dieet; mijn vraag en tegelijk grote probleem is; heb je tips voor feestjes enz??
    Moet ik altijd nee zeggen?

    • Anita Mulderij
      06/06/2019 om 3:31 pm

      Super dat je bezig bent met eten volgens het koolhydraatarm dieet. Altijd nee zeggen is niet nodig. Af en toe iets ongezond eten moet kunnen maar zorg ervoor dat je het niet uit gewoonte of uit gezelligheid doet en dat je de keuze om ongezond te eten altijd bewust maakt. Je zal ook zien dat het steeds makkelijker wordt om gezond te eten en dat het steeds prettiger wordt om te kiezen voor wat gezond voor je!

  • Carla Driessen
    07/12/2018 om 9:43 pm

    Hoi Jasper,

    Ik ben nu een paar dagen bezig met eten volgens het 7 x 7 boek.

    Het eten bevalt erg goed en is lekker. Alleen kan ik niet alles in 1 keer op soms. Bv lunch of diner dan eet ik later de restantjes bv ipv snack is dat ok?

    Groetjes Carla

    • Jasper Alblas
      10/12/2018 om 2:23 pm

      Hallo Carla, fijn om te horen dat het eten volgens het 7×7 afslank receptenboek goed gaat. Je hoeft niet alles op te eten, luister vooral goed naar je lichaam en stop met eten als je voldaan bent. Je kunt de rest van het eten op eten als snack als je later weer trek hebt, of het de dag erna nogmaals gebruiken als maaltijd. Ga zo door!

  • Maria
    24/08/2016 om 11:22 am

    Zou ik het boek kunnen downloaden? Ik woon in Spanje.

    • Jasper Alblas
      24/08/2016 om 6:52 pm

      Hallo Maria,natuurlijk kan dat. Je kunt hier een E-versie van het boek bestellen als je helemaal naar de onderkant van de pagina scrolt.

  • Manuela
    03/10/2015 om 2:25 pm

    Hoi Jasper,

    Vraagje: ik volg nu sinds een paar dagen de recepten uit je 7×7 boek en maak combinaties van voedsel van je boodschappenlijst. Maar ik vraag me af of ik nog met het aantal koolhydraten rekening moet houden die er wel in bepaalde producten zitten die in de Recepten voorkomen. Wat adviseer jij als maximale aantal koolhydraten per dag?
    Ik volg het dieet ivm hoofdpijn klachten en natuurlijk de fijne bijkomstigheid dat je afvalt en bewuster met eten bezig bent.
    Mijn zus heeft goede resultaten met een kha dieet maar zij mag maar 20-30kh per dag om af te vallen en maximaal 50.
    Groetjes van Manuela

    • Jasper Alblas
      07/10/2015 om 6:41 pm

      Hallo Manuela, de recepten bestaan voor ongeveer 50 tot 150 gram aan koolhydraten per dag. Als je veel sport kun je dit per uur sporten aanvullen met maximaal 100 gram aan koolhydraten. Kies dan wel langzame koolhydraten in de vorm van zoete aardappel, glutenvrije havermout of quinoa. Veel succes! Groet Jasper

  • Gerrie Leliveld
    01/09/2015 om 11:55 am

    Ik woog bijna 68 kilo ik ben 163.
    Nu weeg ik bijna 63.7 kilo. Ik ben bezig met koolhydraten arm dieet.
    Ik ben van gewoon brood naar spelt brood over gegaan. ik kan niet tegen zoveel rauwkost wegens mijn maag. maar ik heb een tussen weg gevonden. En ik voel me er goed bij. wat rauwkost.groenten en fruit. af en toe een bio aardappel. ook eet ik yoghurt. Verder wil ik niet al te veel meer af vallen.
    Maar ik ga wel door met waar ik nu mee bezig ben.

    Met vriendelijke groeten

    Gerrie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *