In deze editie van Beste Jasper behandelt mijn collega Anita weer een veel gestelde lezersvraag.

Beste Jasper,

Ik heb regelmatig enorme drang naar brood en snelle koolhydraten. Ik vraag me af of mijn lichaam ze dan op zulke momenten gewoon nodig heeft. Kan dat zo zijn of weet jij wat de reden van die drang kan zijn?

Groetjes Marleen

Hallo Marleen,

Er zullen veel mensen zijn die zich herkennen in de vraag die je stelt.

Als er drang naar voedsel is, gaat dat al snel om drang naar koolhydraten. Koek, snoep, chips, brood, we kennen allemaal die drang wel.

Dat je drang naar koolhydraten ervaart kan verschillende redenen hebben. Ik zal er daarom een aantal benoemen zodat je zelf kunt onderzoeken waar jouw drang vandaan komt.

1. Je eet te weinig

Als je regelmatig te weinig eet, kan dat als gevolg hebben dat je op andere momenten ontzettende drang krijgt naar eten en dan het liefst snelle koolhydraten of suikers.

Denk je dat je te weinig eet? Test dan eens een week of twee of je minder drang hebt naar koolhydraten als je vaker een gezond tussendoortje eet dat bestaat uit eiwitten en vetten of als je grotere porties eet.

2. Je eet niet gevarieerd genoeg

Het kan zijn dat je weinig variatie in je voedingspatroon hebt waardoor je lichaam inderdaad drang krijgt naar bepaalde voedingsmiddelen.

Onderzoek of je gevarieerd eet en of je eetpatroon uit voldoende eiwitten, gezonde vetten, vezels en langzame koolhydraten bestaat.

Eiwitten en gezonde vetten zorgen voor een verzadigd gevoel, houden je bloedsuikerspiegel stabiel en balanceren je hormoonhuishouding.

Als je voedingspatroon weinig van deze voedingsstoffen bevat en vooral uit koolhydraten en suikers bestaat zal je ook meer drang hebben naar koolhydraten en ongezond voedsel. Dit komt meestal door een schommelende bloedsuikerspiegel.

3. Je bent moe

Een slaaptekort kan als gevolg hebben dat je enorme drang krijgt naar koolhydraten. Je lichaam is continu opzoek naar extra energie en wilt zich fit en goed voelen.

Suikers en snelle koolhydraten geven even dat fijne gevoel maar lossen het echte probleem niet op.

Extra aandacht besteden aan voldoende slapen is essentieel als dit het geval is, als je dat niet oplost zal je de drang naar eten blijven ervaren.

4. Je menstruatie cyclus en hormonale schommelingen

Drang naar snelle koolhydraten kan te maken hebben met hormoonschommelingen rondom de menstruatie.

Je doet er daarom goed aan om je cyclus bij te houden en te onderzoeken of deze drang te maken heeft met een bepaalde periode van je cyclus.

Als dat zo is kun je er voor kiezen om een magnesiumsupplement te gebruiken en in die periode wat meer maaltijden te eten die langzame koolhydraten bevatten zoals havermout, zoete aardappelen, quinoa of boekweit.

Vermijd ook koffie, suiker en bewerkte voeding in die periode, want dat zijn triggers om je hormonen meer uit balans te krijgen en dus ook meer drang te krijgen naar zoetigheid en koolhydraten.

5. Gewoonten

Het kan ook zijn dat je drang naar snelle koolhydraten simpelweg te maken heeft met oude gewoonten.

Als jij jaren lang op bepaalde momenten brood hebt gegeten dan staat dit in je hersenen geprogrammeerd.

Nu je gezond en koolhydraatarm eet ben je nieuwe gewoonten aan het aanleren maar soms “vergeten” je hersenen dat even omdat de nieuwe gewoonten nog niet volledig geïntegreerd zijn.

Je zal merken dat de drang steeds minder vaak opkomt naarmate je langer koolhydraatarm eet en er niet aan de drang toegeeft.

6. Je eet te snel

Het kan zijn dat je te snel eet waardoor je hersenen niet genoeg tijd krijgen om het signaal van verzadiging dat je lichaam geeft op te pikken. Dit komt binnen na 20 minuten.

Als je niet goed kauwt en je eten heel snel op eet kan het zijn dat je het signaal van verzadiging niet ervaart waardoor je onverzadigd blijft.

Het kan zijn dat je daardoor op een later moment drang krijgt naar snelle koolhydraten.

Je doet er daarom goed aan om op elke hap goed te kauwen. Kauw zo’n 25 keer per hap. Onderzoek of dat er voor zorgt dat je minder vaak drang krijgt naar snelle koolhydraten.

7. Emoties

In veel gevallen heeft drang naar eten te maken met emoties. Er komen bepaalde emoties op die je liever niet wilt voelen zoals eenzaamheid, verdriet of pijn.

Eten en vooral suikers en snelle koolhydraten onderdrukken deze emoties en geven tijdelijk een lekker gevoel doordat je lichaam dopamine aanmaakt als je toegeeft aan de drang.

Je doet er goed aan om te onderzoeken welke emoties je ervaart als de drang naar eten opkomt. Wat wil je opvullen met eten en waar heb je echt behoefte aan?

In plaats van toe te geven aan het eten kun je ervoor kiezen om gewoon eens een kwartier op de bank te gaan zitten en te voelen wat er zich in je lichaam afspeelt.

Wat voel je? Waar voel je het in je lichaam?

Verwelkom wat er is en leer jezelf dat alles wat er is er gewoon mag zijn en dat je het niet weg hoeft te eten.

8. Tekorten aan voedingsstoffen

Erge drang naar koolhydraten kan ook te maken hebben met onderliggende gezondheidsproblemen zoals tekorten in vitamines of mineralen.

Let eens goed op of je naast drang naar koolhydraten ook andere klachten ervaart.

Als dat zo is doe je er goed aan een bloedonderzoek te laten doen om te kijken of en waar er tekorten zijn.

Stappenplan

Zoals je ziet kan de drang naar snelle koolhydraten en brood vele oorzaken hebben. Door deze vijf stappen te zetten minimaliseer je de drang naar koolhydraten:

1.Eet onbewerkt en natuurlijk

Vermijd alles wat in pakjes, bakjes en zakjes zit. Bewerkte voeding beïnvloed je hele lichaam, gemoedstoestand, bloedsuikerspiegel en hormoonhuishouding. Het zorgt voor disbalans wat de drang naar koolhydraten en suikers vergroot.

2.Eet volgens een koolhydraatarme leefwijze

Zorg ervoor dat je voeding rijk is aan groenten en verder bestaat uit vlees, vis, ei, tempeh, noten, zaden, pitten, olie, water, fruit, peulvruchten, havermout, quinoa, zoete aardappel en boekweit.

3.Let erop dat je voldoende eet

Ook als je af wilt vallen hoef je niet weinig te eten en honger te hebben. Het is juist belangrijk dat je het lichaam geeft wat het nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Luister goed naar je lichaam en onderzoek wat jij nodig hebt om je verzadigd te voelen. Sommige mensen hebben voldoende aan drie maaltijden per dag, terwijl anderen zich het lekkerst voelen bij om de twee uur iets eten.

4.Doe een bloedonderzoek of gezondheidscheck

Als je naast drang naar snelle koolhydraten en zoet ook merkt dat je andere klachten hebt zoals moeheid, haaruitval, slecht zicht of duizeligheid dan doe je er goed aan om je bloed te laten onderzoeken om te kijken of er onderliggende gezondheidsproblemen zijn.

5.Leer gezonde alternatieven kennen

Kies de juiste tussendoortjes. Dus niet de ongezonde die veel snelle koolhydraten en suikers bevatten maar een gezond alternatief dat je echt lekker vindt en dat ook nog vol zit met goede voedingsstoffen zoals vezels, eiwitten en gezonde vetten.

Bijvoorbeeld een handje noten, een gekookt ei, een appel met notenpasta of wat Hüttenkäse met avocado. Als je echt behoefte hebt aan koolhydraten, kies dan voor de langzame voedzame koolhydraten en eet een schaaltje havermout of een boekweitcracker met pindakaas.

Kun je de zoete drang echt niet weerstaan? Kies dan niet voor koek en snoep maar voor fruit en pure chocolade (> 87 % cacao).

Zorg dat alles wat je eet lekker en voedzaam is en eet het langzaam, dan raak je het snelst verzadigd en zal je niet snel drang hebben naar iets anders.

Heb je veel behoefte aan pasta? Maak het dan zelf van courgette of kies voor peulvruchten zoals bonen of linzen. Deze bevatten langzame koolhydraten en veel vezels waardoor ze een veel waardevollere keuze zijn dan de gewone pasta waar totaal geen voedingsstoffen in zitten.

Blijft de behoefte naar brood terugkomen? Onderzoek dan wat er gebeurt als je het twee weken niet eet. Kies voor omelet met groenten, een goed gevulde salade of een groene smoothie als alternatief. Blijf je drang houden? Eet dan eens twee weken bijvoorbeeld 2x per week een boterham. Het kan zijn dat dat voor jou een goede balans is waardoor er op andere momenten geen drang naar ontstaat. Kies voor zuurdesem of oer spelt brood.

Onthoud goed dat mijn antwoord op jouw vraag ook een visie is en dat het er uiteindelijk om gaat dat jij je eigen visie ontwikkelt en doet wat goed voelt voor jou. Dat staat los van wat ieder ander ervan vindt!

2 reacties

  • Jacqueline Duineveld
    01/09/2019 om 9:52 pm

    Bij een goede plastisch chirurg. Als het erg veel is,zou ik zoeken in het ziekenhuis of een goede kliniek, zoals Via Sana in Mill.

  • Eric Vermaas
    01/09/2019 om 6:45 pm

    Jasper, waar kan je terecht voor huidcorrecties bij hangend vel na een geslaagde afval race. Van 130 kg naar 89 kg .

    Volgens mijn heb ik 10 kg hangend vel.

    Dus mijn eigenlijk gewicht is 79 kg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *