In deze editie van Beste Jasper behandelt mijn collega Anita weer een veel gestelde lezersvraag.

Beste Jasper,

Sinds een aantal maanden eet ik koolhydraatarm volgens jou methode. Ik voel me er erg goed bij en ben een aantal kilo afgevallen. Nu ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben en vraag me af of ik koolhydraatarm kan blijven eten. En kan ik straks koolhydraatarm eten en borstvoeding geven?

Ik hoor graag van je.

Groetjes Mia

 

Hallo Mia,

Dit is een vraag die we bij Jasperalblas.nl regelmatig krijgen en dat is niet gek want zwanger zijn is best spannend en brengt vooral in het begin onzekerheid met zich mee. Je lichaam en behoeften veranderen en je wilt natuurlijk alleen het allerbeste voor je kind.

Onthoud goed dat mijn antwoord op jouw vraag een visie is en dat het er uiteindelijk om gaat dat jij je intuïtie volgt, naar je eigen lichaam luistert en doet wat goed voelt voor jou.

Zwanger en afvallen

Als je bezig bent met het aanpassen van je eetgewoonten en afslanken is het idee even wennen dat je nu je zwanger bent juist weer aan zal komen.

Gelukkig kun je het aankomen in gewicht enorm beperken als je gezond blijft eten tijdens je zwangerschap en dat is voor zowel jou als het kindje natuurlijk aan te raden.

Gemiddeld komen vrouwen zo’n 8 – 12 kilo aan tijdens de zwangerschap waarvan zo’n 5 a 6 kilo de baby, placenta, het vruchtwater en de vruchtvliezen zijn. Dit deel zal na de bevalling vanzelf verdwijnen.

De overige kilo’s zullen op termijn ook vanzelf verdwijnen als je onbewerkt en koolhydraatarm blijft eten, weer meer gaat bewegen en borstvoeding geeft.

Zwanger en koolhydraatarm eten

Je geeft aan dat je je lekker voelt bij het koolhydraatarme eetpatroon. Het is daarom prima om dat door te zetten tijdens de zwangerschap. Het zal je ondersteunen om energiek je zwangerschap door te komen.

Vroeger werd wel eens gezegd dat je voor twee moest eten tijdens de zwangerschap, maar dat is een beetje achterhaald.

Toch kan het zeker zo zijn dat je meer trek hebt dan normaal, er groeit immers een kindje in je dat veel energie vraagt. Het is daarom belangrijk om niet met honger rond te gaan lopen maar je lichaam te geven wat het nodig heeft.

In principe zit het koolhydraatarme eten volgens deze methode vol met goede voedingsstoffen die zowel voor jou als je kindje goed zijn.

Als je merkt dat je honger hebt of extra energie kunt gebruiken kun je er voor kiezen om wat extra langzame koolhydraten toe te voegen aan je eetpatroon. Dit zijn bijvoorbeeld havermout, zoete aardappel, quinoa en boekweit.

Ook voor je darmen doe je er heel goed aan om koolhydraatarm (en dus glutenvrij) te blijven eten tijdens de zwangerschap.

Gezonde snacks tijdens de zwangerschap

Je kunt er ook voor kiezen om vaker een gezonde snack te eten dan gewoonlijk. Dit kan met langzame koolhydraten zijn maar ook met eiwitten en gezonde vetten.

Zorg ervoor dat je altijd een gezonde snack bij je hebt zoals wat noten, zaden of pitten, een stuk fruit met notenpasta, groenten met hummus, een paar gekookte eieren, een groene smoothie met havermout of een paar dadels met noten erin.

Luister goed naar je lichaam en geef het wat het nodig heeft. Dit kan per dag verschillen dus wees voorbereid en neem altijd wat gezonds mee. Zorg dat je veel blijft variëren zodat je verschillende soorten voedingsstoffen binnenkrijgt.

Hier vind je een aantal voorbeelden van heerlijke gezonde snacks. 

Borstvoeding en koolhydraatarm eten

Ook als je net bevallen bent en je borstvoeding geeft, dan is het erg belangrijk om voldoende energie binnen te krijgen.

Als je koolhydraatarm eet en merkt dat je veel behoefte hebt aan eten neem dan ook gerust grotere porties en voeg wat extra langzame koolhydraten toe.

De periode na je bevalling is een intense periode die veel van je vraagt. De meeste nieuwe ouders ervaren veel moeheid door de gebroken nachten en moeten wennen aan deze nieuwe fase. En dat is niet gek, want alles is ineens anders!

Het is daarom extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en gezond te eten. Dit zorgt ervoor dat je lekkerder slaapt en energieker bent en daar heeft ook het kindje veel baat bij.

Het kan zijn dat je meteen na het bevallen alweer denkt aan afslanken maar laat dat voorlopig liever achterwege en focus je op de baby, positief contact maken met je lichaam zoals het nu is en goed voor jezelf zorgen.

Geef jezelf de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen en rustig te ontzwangeren.

Als je gewoon gezond, onbewerkt en koolhydraatarm eet zal je zien dat de kilo’s er in de loop der tijd vanzelf op een prettig tempo af gaan. Zeker wanneer je borstvoeding geeft en lekker veel wandelt met de baby.

Als je borstvoeding geeft is het extra belangrijk om voldoende water te drinken. Drink het de hele dag door, tenminste 2 liter en wissel het af met verse kruidenthee.

Supplementen tips voor tijdens de zwangerschap

Er zijn een aantal supplementen waar je goed aan doet om die te gebruiken tijdens de zwangerschap. Ik heb ze hieronder voor je op een rijtje gezet:

  • Foliumzuur

Dit gebruik je het liefst een maand voordat je zwanger wordt tot en met de tiende week van je zwangerschap.

Foliumzuur ondersteunt de ontwikkeling van de baby. Het speelt een belangrijke rol bij verschillende processen zoals de vorming van het centrale zenuwstelsel en de placenta en het vermindert de kans op afwijkingen zoals een open ruggetje.

  • Visolie

Dit bevat omega 3 vetzuren en deze ondersteunen de groei van de baby en spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de hersenen, zenuwen en de ogen van het kindje.

Tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap groeit de baby en de hersenen van de baby hard. Om te voorkomen dat de voorraad omega 3 vetzuren in jouw lichaam uitgeput raakt is het aan te raden om in ieder geval tijdens deze maanden visolie te gebruiken zodat er voldoende is voor zowel jou als je baby.

Tijdens de zwangerschap kun je beter geen rauwe vis eten. Goed verhitte vis kan wel maar let er op dat sommige vissoorten een hoog gehalte aan schadelijke stoffen bevatten. Denk daarbij aan zware metalen zoals kwik of giftige stoffen zoals dioxine.

Doe als je vis eet goed onderzoek waar de vis die je eet vandaan komt. Onderzoek of het uit een schoon gebied komt en zorg er altijd voor dat het goed verhit is.

Als je geen vis eet of het risico niet wilt lopen dat je vis eet dat schadelijke stoffen bevat is het gebruik van een visolie waarvan je zeker weet dat die schoon is extra prettig. Lees hier alles over de schoonste visolie die er is. 

  • Een goed probiotica supplement om de darmflora op peil te houden.

Veel vrouwen krijgen last van een moeizame stoelgang tijdens de zwangerschap. Een eenvoudige manier om dit te voorkomen is door je darmflora goed op gang te houden. Dit doe je natuurlijk voor het grootste gedeelte door gezond en gevarieerd te eten.

Toch kan het verstandig zijn om daarnaast een goed probiotica supplement te gebruiken. Dit helpt enorm bij het soepel houden van de stoelgang.

Verder doe je er goed aan om regelmatig gefermenteerd voedsel toe te voegen aan je eetpatroon. Denk aan tempeh, zuurkool, augurken, kefir, miso, Griekse yoghurt of kombucha. Lijnzaad helpt ook om de stoelgang soepel te houden.

Een gezonde darmflora is ook erg belangrijk voor je kind. Als je gaat bevallen geef je je darmflora namelijk mee aan je kind. Het heeft dus veel voordelen voor je kind als deze gezond en in balans is.

Borstvoeding geven ondersteunt ook een goede darmflora voor je kind.

Tot slot

Het belangrijkste voor aankomende periode is dat je heel goed luistert naar je lichaam.

Ben je moe? Neem rust. Heb je honger? Neem wat gezonds te eten. Wil je niet naar de verjaardag van die vriendin? Ga niet?

Luister naar jezelf, herken de signalen die je lichaam je geeft en handel er naar. Dit zal je helpen om op een prettige manier de zwangerschap door te komen.

Ik wens je een hele fijne en voorspoedige zwangerschap toe en heel veel geluk met de kleine!

Hartelijke groet,

Anita

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *