Beste Jasper: Mijn stoelgang verloopt moeizaam sinds ik koolhydraatarm eet

8794 volgers

In deze editie van Beste Jasper wordt de volgende vraag van Sylvia behandeld.

Beste Jasper,

Sinds ik koolhydraatarm eet, verloopt mijn stoelgang moeizaam.  Het is niet meer elke dag, zoals normaal. Hoe kan dit? Heb je tips voor me?

Groetjes Sylvia

Hallo Sylvia,

Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan je nieuwe eetpatroon. Het is daarom niet vreemd dat het daar op reageert.

Voor een gezonde stoelgang is het belangrijk dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Deze zorgen ervoor dat de ontlasting de juiste structuur krijgt om soepel de darmen te kunnen verlaten.

Voordat je koolhydraatarm ging eten, haalde je waarschijnlijk je vezels uit brood, pasta, rijst en aardappelen. Omdat je die nu niet meer eet, moet je lichaam even omschakelen en ze uit andere voedingsmiddelen halen.

Je hebt namelijk geen brood, pasta, rijst en aardappelen nodig om voldoende vezels binnen te krijgen. Ze zitten ook in groenten en fruit, noten, zaden en pitten. Vooral pruimen en frambozen zijn goed om te eten als je je ontlasting wilt verzachten. Ook vijgen, sesamzaad, havermout en gebroken lijnzaad helpen mee.

Voldoende vezels eten is niet alleen belangrijk voor je stoelgang, ze geven je ook lang een verzadigd gevoel. Dat is erg prettig als je bezig bent met afvallen. Ga langzaam meer groenten eten zodat je lichaam er aan kan wennen dat het zijn vezels uit groenten haalt. Als de overgang te groot is kun je last krijgen van een opgeblazen gevoel. Het beste kun je groenten eten bij elke maaltijd, en eventueel ook nog tussendoor.

Geef je lichaam de tijd om te wennen aan deze manier van eten. Na een tijdje merk je dat je stoelgang weer optimaal gaat functioneren.

De volgende elf tips helpen je om je stoelgang te verbeteren:

  1. Drink 2 liter water of kruidenthee per dag. Vezels nemen vocht op in de darmen. Het is daarom van groot belang dat je voldoende drinkt. Begin elke dag met een groot glas.
  2. Drink elke dag een groene smoothie met groene bladgroenten, die bevatten extra veel vezels.
  3. Voeg regelmatig olijfolie of gebroken lijnzaadolie toe aan je salades of smoothies. Dit verzacht de ontlasting.
  4. Doe gebroken lijnzaad in je havermout of smoothie, ook dit verzacht de ontlasting.
  5. Neem altijd een gezond ontbijt. Dit brengt de spijsvertering op gang.
  6. Eet zuurkool. Het is gefermenteerd waardoor het goede bacteriën bevat die een gezonde darmflora bevorderen.
  7. Drink af en toe eens water of melk kefir. Ook dit bevordert een gezonde darmflora.
  8. Eet regelmatig en kauw goed.
  9. Vermijd stress. Je darmen reageren erg op stress en raken er door van slag.
  10. Beweeg elke dag. Beweging prikkelt de darmen. Ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen.
  11. Eventueel kun je een goede probiotica tablet slikken. Kies een product van hoge kwaliteit zonder toevoegingen.

Wat vond je van dit artikel?

Meer

Beste Jasper

Deel dit bericht

Reacties (4)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. In lijnzaad zitten toch ook best veel koohydraten?

    1. Hallo Evelyn, Er zitten ongeveer rond de 2 a 3 g koolhydraten in lijnzaad per el.

  2. Annnemarie
    op 30 november 2015 om 20:44 zegt

    Hallo Japser Al een week of 4 volg ik je recepten. Behalve dat ik nu veel gezonder eet, verlies ik geen gewicht. Dit terwijl ik nu niet meer snoep, geen brood of alcohol nuttig. Hoe kan dit?

    1. Wat vervelend dat het nog niet lukt om af te vallen. Dat je niet afvalt kan verschillende redenen hebben. Het kan zijn dat je hormoonhuishouding uit balans is waardoor het afvallen belemmert wordt. Dit kan bijvoorbeeld door medicijngebruik, de overgang, stress of onvoldoende slaap. Ook kan het gewoon zo zijn ... je lichaam wat langer de tijd heeft om aan deze manier van eten te wennen. Pas de volgende tips toe om het proces een boost te geven: – eet kleinere porties – eet alleen als je honger hebt ( Rommelig gevoel in je buik ) – eet niet tot je vol zit maar tot je voor 80% verzadigd bent – eet maximaal 1 stuks fruit per dag – vervang 1 maaltijd per dag door een groene smoothie – beweeg elke dag bewust een half uur langer – zorg voor acht uur slaap per nacht Veel succes en hou me op de hoogte!

  3. In lijnzaad zitten toch ook best veel koohydraten?

    1. Hallo Evelyn, Er zitten ongeveer rond de 2 a 3 g koolhydraten in lijnzaad per el.

  4. Annnemarie
    op 30 november 2015 om 20:44 zegt

    Hallo Japser Al een week of 4 volg ik je recepten. Behalve dat ik nu veel gezonder eet, verlies ik geen gewicht. Dit terwijl ik nu niet meer snoep, geen brood of alcohol nuttig. Hoe kan dit?

    1. Wat vervelend dat het nog niet lukt om af te vallen. Dat je niet afvalt kan verschillende redenen hebben. Het kan zijn dat je hormoonhuishouding uit balans is waardoor het afvallen belemmert wordt. Dit kan bijvoorbeeld door medicijngebruik, de overgang, stress of onvoldoende slaap. Ook kan het gewoon zo zijn ... je lichaam wat langer de tijd heeft om aan deze manier van eten te wennen. Pas de volgende tips toe om het proces een boost te geven: – eet kleinere porties – eet alleen als je honger hebt ( Rommelig gevoel in je buik ) – eet niet tot je vol zit maar tot je voor 80% verzadigd bent – eet maximaal 1 stuks fruit per dag – vervang 1 maaltijd per dag door een groene smoothie – beweeg elke dag bewust een half uur langer – zorg voor acht uur slaap per nacht Veel succes en hou me op de hoogte!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Top artikel

Lydia viel 8 kilo af!

Lydia is op een relaxte manier 8 kilo afgevallen. Ze heeft zichzelf een compleet nieuwe leefstijl aangeleerd en voor altijd afgerekend met het jojo effect!...

Top artikel

Bewegen zonder sociaal contact

Net als ikzelf, zijn veel van onze lezers gewend om een paar keer per week buitenshuis te sporten. Naar de sportschool voor krachttraining, een les in een yoga studio of pilates training...

Bekijk alle artikelen