Als je net begonnen bent met koolhydraatarm eten komen er waarschijnlijk veel vragen bij je op. Doe ik het wel goed? Kom ik geen voedingsstoffen tekort? Is het wel gezond? Dat is niet gek. Je bent er immers van kinds af aan gewend aan, om koolhydraten binnen te krijgen via brood, rijst, pasta, aardappelen en ontbijtgranen.

Voor jezelf kun je nog wel bepalen hoever je wilt gaan met het beperken van koolhydraten en onderzoeken hoe je je erbij voelt. Maar hoe zit dat met je kinderen? De meeste kinderen hebben geleerd dat koolhydraten een groot onderdeel van hun eetpatroon vormen. En, ze houden ervan!

Vooral brood, rijst, pizza en pasta zijn populaire koolhydraatrijke gerechten voor kinderen. Als je zelf ervaart dat koolhydraatarm eten goed voelt, dan wil je dat je kinderen waarschijnlijk ook meegeven. Maar in hoeverre is dat gezond? En welke koolhydraten zijn het beste voor je kinderen? In dit artikel lees je het..

Pizza, patat en pannenkoeken

Als je kinderen vraagt naar hun lievelings eten zeggen ze bijna altijd: patat, pizza of pannenkoeken. Allemaal koolhydraatbommetjes!

En geef ze eens ongelijk, als kind vind je dat gewoon het lekkerst wat er is. Zeker als je wat groter bent en er aan gewend bent dat zulk soort voedsel op bijzondere momenten gegeten wordt. Dan smaakt het nog lekkerder.

Toch, als kinderen niet leren om veel en snelle koolhydraten te eten, zullen ze er weinig behoefte aan hebben. Hoe jonger ze zijn als ze gezond eetgedrag aanleren, des te minder de behoefte aan zoetigheid en snelle koolhydraten zal zijn, ook als ze ouder worden.

Door weinig snelle koolhydraten en suikers te eten, leren kinderen beter naar hun lichaam te luisteren en zijn ze een stuk kalmer.Wanneer ze ouder worden plukken ze hier de vruchten van en hoeven ze niet, net als jij nu, hun eetgewoonten om te gooien.

Het mooie van de situatie waarin je nu zit, is dat de meeste kinderen graag zo willen zijn als hun vader en moeder. Als jullie dus veel groenten, groene smoothies en andere gezonde voeding eten, zullen zij dat waarschijnlijk ook willen.

Natuurlijk is dat afhankelijk van de leeftijd van je kinderen en de gewoonten die je ze tot dusverre hebt meegegeven.

Als je kinderen gewend zijn aan dagelijks ontbijtgranen voor het ontbijt, boterhammen bij de lunch en aardappelen bij de avondmaaltijd, dan zal dat niet zomaar in een dag afgeleerd zijn. En dat hoeft ook niet.

Toch doe je er goed aan om je kinderen in kleine stapjes te laten wennen aan onbewerkt en koolhydraatarm eten.

Als je nog niet bekend bent koolhydraatarm eten, download dan hier de gratis boodschappenlijst die Jasper heeft samengesteld. Deze lijst vertelt je precies wat je wel en beter niet kunt eten als je koolhydraatarm wilt eten.

Maar ze hebben toch koolhydraten nodig om te groeien?

Dat hebben ze zeker. Wat veel mensen echter niet weten is dat we door voldoende groenten en fruit te eten in principe al genoeg koolhydraten binnenkrijgen.

Door groente en fruit een groter onderdeel van iedere maaltijd te maken krijgt een kind al gauw voldoende koolhydraten binnen om te kunnen groeien en vol energie de dag door te komen.

Je kunt snelle koolhydraten uit brood, rijst, pasta, aardappelen en ontbijtgranen weglaten en deze vervangen door quinoa, zoete aardappelen en havermout om de hoeveelheid koolhydraten die ze binnenkrijgen nog wat aan te vullen.

Je zal merken dat de meeste kinderen er een stuk rustiger door worden, zeker wanneer snoep en drankjes met suiker ook weggelaten worden.

De kinderen moeten net als jij gaan ervaren dat gezond eten ook lekker kan zijn en in veel gevallen zelfs lekkerder is. Dit is een mindset verandering die kinderen gemakkelijk maken als ze het aangereikt krijgen.

Dit gebeurt niet van dag op dag, maar dit kun je stap voor stap integreren.

Mogen ze dan helemaal geen snelle koolhydraten meer?

Natuurlijk wel, kinderen mogen zeker af en toe snelle koolhydraten eten. Er moet ruimte blijven voor wat “lekkers”. Maar zorg voor een goede gezonde basis. Zo krijgen ze een sterk lichaam en kan het af en toe prima wat ongezonds verwerken.

Hieronder geef ik je een lijstje met de beste koolhydraten om je kinderen te geven. Het voordeel van deze koolhydraatrijke voedingsmiddelen is dat ze naast koolhydraten ook veel vezels bevatten. Dit zorgt ervoor dat ze langzaam opgenomen worden waardoor er geen snelle pieken in de bloedsuikerspiegel ontstaan.

Je kind zal daardoor vrolijker, stabieler en rustiger zijn en minder drang hebben naar suikerrijke voedingsmiddelen.

De beste koolhydraten voor kinderen

Havermout

Havermout is glutenvrij en zit vol met vezels. Het zorgt ervoor dat je kind tot de lunch voldoende energie heeft. Van havermout kun je echt een feestje maken. Je kunt er rauwe cacao doorheen doen, kaneel, fruit, kokosvlokken of geschaafde amandelen. Zeker als je het klaar maakt met wat havermelk krijgt het een heerlijke zoete twist.

Fruit

Fruit smaakt zoet en bevat veel koolhydraten, vezels en vitamines wat ervoor zorgt dat je kind een sterk en gezond lichaam opbouwt. De meeste kinderen vinden fruit erg lekker en je kunt er eindeloos mee variëren. Geef ze 1 a 2 stuks fruit per dag.

Je kunt het meegeven naar school, waar ze het kunnen eten als gezond tussendoortje, maar ook bij het ontbijt of tijdens de lunch is fruit eten altijd een goed idee.

Zet altijd een fruitschaal in het zicht zodat je kinderen gewend raken aan fruit in hun omgeving. Als ze honger of trek hebben zullen ze sneller om fruit vragen als ze het zien liggen.

Ook af en toe een stukje gedroogd fruit zoals gedroogde abrikozen, vijgen of een paar dadels zijn prima tussendoortjes voor kinderen.

Groenten

Groenten eten kan voor sommige kinderen lastig zijn. Ze houden niet van de structuur of de smaak. Toch bevatten ze koolhydraten, vezels en veel vitamines en mineralen die belangrijk voor ze zijn.

Probeer ze er meer aan te laten wennen door ze een groter onderdeel van het eetpatroon te maken. Dus maak groenten niet alleen bij de avondmaaltijd, maar geef ze ook op andere momenten van de dag groenten.

Wees creatief. Maak groene smoothies voor het ontbijt of als tussendoortje. Zet wat vaker een humus dip met rauwe groenten neer als ze tv aan het kijken zijn. Doe wat tomaatjes of komkommer in hun lunchbakje en maak soepen en sauzen van verse groenten.

Dwing ze niet om het te eten, maar geef het goede voorbeeld en blijf ze erbij betrekken. Zet het elke keer weer voor en vraag ze welke groente soorten zij lekker vinden.

In het Smoothie Afslank Plan vind je speciale kindersmoothie recepten.

Zoete aardappel

In plaats van aardappelen doe je er goed aan om je kinderen zoete aardappel te geven. Zoete aardappel bevat meer langzame koolhydraten en vitamines en mineralen in vergelijking met de gewone aardappel. En de meeste kinderen vinden ze nog lekkerder ook. Maak er bijvoorbeeld eens een stamppotje van of zoete aardappelfrietjes.

Quinoa

Quinoa is een goede voedzame vervanger voor de witte pasta soorten. Het bevat in plaats van snelle koolhydraten vooral langzame koolhydraten, veel eiwitten, vitamines en mineralen. Je kunt er eindeloos mee variëren dus er zullen zeker varianten zijn die de kids lekker vinden. Probeer eens een aantal verschillende quinoa salades uit of maak er een lekkere thaise curry mee.

Pasta van peulvruchten

In steeds meer supermarkten zie je pasta van 100% linzen of 100% kikkererwten. De meeste kinderen zijn hier gek op. Dit krijgt zeker de voorkeur boven gewone pasta en kun je best af en toe eens maken.

Nieuwe gewoonten

Wees creatief. Het lijkt misschien nu of kinderen brood, rijst en pasta “nodig” hebben. Je zal zien dat dat niet zo is. Ze kunnen prima zonder, mits je het vervangt door andere gezonde voedingsmiddelen.

Elke dag een verrassend, gevarieerd lunchtrommeltje met afgewisseld eitjes, noten, groenten, fruit, zaden, pitten en dadels is een stuk lekkerder dan elke dag die eeuwige boterham.

Als je eet volgens de recepten van het Afslank Pro pakket zal je zien dat je kinderen gemakkelijk mee kunnen eten en het nog heerlijk vinden ook.

Tot Slot

Hou je kinderen goed in de gaten, betrek ze bij het gezonde eten en vraag ze regelmatig hoe ze zich voelen. Observeer ook hun energie en humeur. Als je merkt dat ze weinig energie hebben, geef ze dan extra koolhydraten in de vorm van groenten, fruit, zoete aardappelen, quinoa, havermout of peulvruchten.

Het zal best wel eens lastig zijn of een strijd, maar later zullen ze je enorm dankbaar zijn!

Nog niet begonnen met eten volgens het Afslank Pro Pakket? Bestel het hier!

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *