Een gezonde Sinterklaas: zo doe je dat

8794 volgers

5 december is het weer zover: Sinterklaas! Een van onze favoriete avonden in het jaar met cadeautjes, blije gezichten, warmte en volop gezelligheid!

In meerdere opzichten dus een ‘heerlijk avondje’, maar soms wat lastig door al het lekkers dat continu voorbijkomt. Daarom geef ik je in dit artikel handige tips voor een pakjesavond zonder snoepgoed.

Het is trouwens helemaal niet erg om een dagje wat meer of minder gezond te eten. Juist in tijden zoals nu, is het belangrijk dat je niet te streng bent voor jezelf. Genieten mag, en is nu misschien zelfs belangrijker dan andere jaren.

Het is prima om eens een keer wat chocoladeletter te snoepen, of wat pepernoten hier en daar. Natuurlijk zijn het niet de meest gezonde voedingsmiddelen; dat weten we allemaal. Maar een keertje kan heus geen kwaad.


Probeer tijdens zo’n avond met vrienden en familie te genieten van het moment en focus je op de mensen op je heen. Snoep je wat meer dan je zou willen? Maak je er vooral niet te druk om. Als de maaltijden die je in de dagen daarna eet gewoon weer gezond zijn, is er niets aan de hand.

Gezond Sinterklaas vieren zonder snoep: 7 tips

Ook al is het helemaal niet erg om een avondje te genieten, je wilt misschien ook niet aan álle verleidingen toegeven. De tips die ik hieronder voor je opgesteld heb, gaan je hierbij helpen.

Lees trouwens ook vooral deze 5 tips voor een gezonde Sinterklaasavond. Ook die komen van pas als je tijdens deze periode van het jaar goed bezig wilt blijven met gezond eten en afvallen.

Goed, laten we eens kijken naar tips hoe je het dit jaar anders aan kunt pakken. Wat zijn nou slimme dingen om te doen zodat je wel een gezellige pakjesavond hebt, maar niet de hele tijd zult snoepen?

1. Eet ervoor en erna koolhydraatarm

Het geeft je een fijn gevoel als je bewust extra gezond bezig bent. Je zult merken dat je dan ook het tijdens de feestavond zelf lastiger vindt om te ‘zondigen’, als je zo goed bezig bent!

Eet daarom in de aanloop naar pakjesavond koolhydraatarm en zoveel mogelijk natuurlijke, onbewerkte producten. Als je dit eetpatroon ook na 5 december nog een tijdje vol weet te houden, ben je helemaal goed bezig!

Koolhydraatarm eten is namelijk altijd erg goed voor je, zeker op de lange termijn. Het stabiliseert je bloedsuikerspiegel en daarmee ook hongergevoelens. Je hebt minder energiedips en daardoor minder eetbuien (1). Als je misschien al van plan bent om in 2021 aan de slag te gaan met afvallen, is dit een goed vertrekpunt.

Tip: om je een nieuw voedingspatroon met minder koolhydraten makkelijk eigen te maken, kun je Jaspers boodschappenlijst gebruiken. Hier staan alle voedingsmiddelen op die je kunt gebruiken.

2. Beweeg (wat extra)

Doe je boodschappen – als dat kan – op de fiets of wandelend. Je pakt dan lekker flink wat extra beweging mee: door het tillen van die tassen en fietsen of lopen met dat extra gewicht verbrand je een hoop calorieën.

Ook huishoudelijke klusjes tellen mee en daar verbrand je meer mee dan je denkt! Stofzuigen, opruimen, dweilen: allemaal activiteiten waarvan je hartslag flink omhoog gaat.

Maak op 5 december overdag of ‘s avonds na het eten samen nog een lekkere winterse wandeling, ga op Pietenjacht of lekker ravotten in de speeltuin. Alle beetjes helpen!

3. Zorg dat je geen trek hebt

Begin niet aan de avond met een lege maag. Laat kinderen ook eerst iets gezonds eten, voordat ze eventueel wat (gezond) snoep mogen. Serveer het in kleine hoeveelheden, ieder krijgt een eigen schaaltje en op = op.

4. Combineer cadeaus uitpakken met het diner

Dit is een goede tip voor een gezelschap dat uit volwassenen en/of oudere kinderen bestaat: laat iedereen bij elke gang een cadeautje uitpakken.

Kleine cadeautjes bij het voorgerecht, de grotere bij het tussengerecht of hoofdgerecht en bij het dessert de allergrootste cadeaus! Niemand die dan nog aan suikergoed denkt.

5. Kleine porties, groot plezier

Een ander leuk idee is om de hele avond kleine hapjes te serveren. Dat kan een parade van gezonde snacks zijn, of gethematiseerde Sinterklaashapjes van groenten en fruit. Tip: uit een tomaat kun je leuke mijtertjes snijden!

Zet geen kaasstengels of dipbrood weg, maar serveer wortelen, bleekselderij, komkommer, snoeptomaatjes en radijsjes met humus en een dip van Griekse yoghurt. Ook lekker: een gezonde borrelplank!

Nog meer tips voor gezonde snacks vind je in het 7×7 Afslank Receptenboek. Dit zijn heerlijke, makkelijke en gezonde recepten die je kunt serveren tijdens pakjesavond, maar ook gewoon op de doordeweekse dagen die daarna volgen. Zo maak je het jezelf een stuk makkelijker!

6. Neem de tijd

Eet en drink bewust en met smaak. Het is een leuke, traditionele avond samen waar je gerust van mag genieten. En nog een voordeel: als je je eten bewust ervaart, eet je minder. Hoe dat zit, wordt uitgelegd in het artikel over mindful eten.

7. Serveer gezond snoepgoed

Wil je toch wat snoepgoed op tafel hebben, maar dan in een gezonde variant? Kies heel bewust voor één ding en geniet er met volle teugen van.

Speciaal voor als je toch wat traditionele zoetigheid op tafel wilt zetten, maar niet té ongezond bezig wilt zijn, heb ik dit recept voor ‘gezonde’ chocolade pepernoten. Geniet van dit heerlijke alternatief voor de meest populaire Sint-lekkernij!

Zoetigheid maakt bijna iedereen blij
Maar het is niet altijd even goed
Dus strooien wij bij Jasper Alblas
Een recept voor gezonder snoepgoed!

Tot slot: geniet!

Hoe je je avond ook vormgeeft, zorg vooral dat het samen genieten centraal staat. Leg de nadruk op het vieren van het feest, zo geniet je het meest.


Het is natuurlijk wel goed om te proberen zoveel mogelijk suikervrije of suikerarme opties paraat te hebben tijdens het avondje van Sinterklaas. Zorg dat je niet te veel eet maar geniet wel van wat je eet. 

Heb je toevallig al snoepgoed cadeau gekregen? Leuk maar gevaarlijk, dat lekkers. Kun je de verleiding weerstaan? Bewaar het achterin de kast. Speel je liever op zeker? Maak er iemand anders blij mee!

Wil je niet alleen tijdens Sinterklaas maar voortaan vaker bewust bezig zijn met je lichaam en wat je eet? Bekijk dan eens ons Bodyhappiness Afslank Programma. De voedingsrichtlijnen, afslank-technieken en meer dan 200 recepten in dit programma zorgen dat je gezond leert eten, snel je gewenste lichaamsgewicht bereikt en je fit en energiek voelt!

Tot zover de tips voor een heerlijk avondje. Zin in nog veel meer Sintspiratie? Lees onze uitgebreide Sinterklaas Special!

Voor nu wens ik je van iedereen bij Jasperalblas.nl alvast een hele fijne, warme en gezellige pakjesavond!

 

 

Meer

Blog

Deel dit bericht

Reacties (0)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

Alles over detoxen

Detoxen is de afgelopen jaren erg toegenomen in populariteit. En dat is niets voor niets. Door middel van een detox kun je je lichaam ontgiften. Je ‘reinigt’ als het ware je lichaam...

Post image

Top artikel

Welke eiwitten zijn gezond? (met gratis recepten)

In dit artikel ontdek je welke eiwitten het beste zijn voor jouw gezondheid en ervoor zorgen dat je gewicht verliest.

Bekijk alle artikelen