Gezond (én gezellig) de feestdagen door met deze 5 stappen

8794 volgers

Doorgaan met afvallen tijdens de feestdagen kost misschien wat moeite, maar dat betekent niet dat je feestdagen minder lekker, leuk of gezellig hoeven te zijn!

Integendeel; als je de stappen in dit artikel volgt en je komt de feestdagen gezond, slank en gezellig door, voel je je daarna juist heerlijk. Trots omdat je dat hebt weten te presteren en fit en gezond omdat je goed bezig bent geweest voor je gewicht!

Gezonde én gezellige feestdagen: het kan!

In deze tijd van het jaar hoor ik regelmatig van mensen: ‘ik ben bang dat ik de feestdagen niet gezond doorkom. En als ik wél de wilskracht heb om gezond te eten en geen alcohol te drinken, is het minder gezellig’.

Misschien herken jij dit ook. Aan de ene kant kijk je uit naar die gezellige feestdagen met lekker eten en samenzijn. Aan de andere kant zie je er ook een beetje tegenop, omdat tijdens deze leuke dagen de kans op te veel eten en aankomen groter is.

Om je te laten zien hoe je gezond de feestdagen viert, hebben we vijf stappen voor je.

Stap 1: regel zelf het eten

Het is makkelijker om gezond te eten tijdens de feestdagen als jij zelf verantwoordelijk bent voor het eten. Jij bepaalt dan wat er op tafel komt (en wat niet)!

Een paar ideeën om je op weg te helpen:

  • Bereid een suiker- en koolhydraatarm kerstdiner
  • Voeg veel gezonde alternatieven toe
  • Maak gezonde snacks zonder (al te veel) suiker
  • Bak een appeltaart van amandelmeel in plaats van appelflappen
  • Zorg voor alcoholvrije alternatieven voor feestelijke drankjes

Nodig mensen dus uit bij jou thuis. Als je dat niet wilt, of als je er echt niet onderuit komt, geen probleem! Let dan extra goed op bij stap 2 en 5.

Gezond thuis feestdagen

Stap 2: vertel je vrienden en familie dat je op je eten let

Dit is altijd goed als je bezig bent met gezonder leven: vertel aan je vrienden en familie dat je op je eten let en serieus bezig wilt zijn met afvallen op een gezonde manier. Zij kunnen je dan steunen en helpen door verleidingen bij je weg te nemen.

Leg uit hoe afvallen bijdraagt aan een betere gezondheid en dat je zelfs al met een paar kilo minder al minder kans hebt op bepaalde ziektes. Wie weet inspireer je nog iemand om ook aan de slag te gaan!

Ook als je bij iemand op bezoek gaat voor een kerstdiner is het handig om van tevoren nog even te laten weten dat jij probeert om gezonder te eten. De meeste mensen zijn hierin heel meelevend en houden er rekening mee. Voel je vooral niet bezwaard om het aan te geven.

Stap 3: wees creatief in de keuken

Oké, we zijn aanbeland bij het feitelijke diner. Je wilt natuurlijk dat het eten voor iedereen lekker is en sommige mensen houden nu eenmaal van een zware maaltijd.

Een goede tip voor een gezond feestmaal is om veel verschillende gerechten te maken. Zo is er voor ieder wat wils.

Gezond feestdagen doorHet makkelijkste is als je een paar gezonde recepten als basis gebruikt en deze een beetje uitbreidt en opleukt, zodat ze feestmaalwaardig zijn. De presentatie van je gerechten is hierbij ook belangrijk.

Een voorbeeld: zoete aardappelpuree met gestoomde broccoli eneen stukje vlees. Erg lekker, maar nog geen feestmaal. Toch maak je hier in een paar stappen een heel feestelijk gerecht van:

  • Voeg verse peterselie en een aantal geroosterde pijnboompitten of amandelschaafsel toe aan de zoete aardappelpuree doet
  • Wok de broccoli na het stomen met tomaat, ui en champignons
  • Neem als vlees een varkensrollade

Gezond eten feestdagen lekkerWees dus creatief! Door het toevoegen van verse kruiden, pitjes en kleuren zien gerechten er vaak al veel meer als een feestmaal uit. Dit zijn mijn tips voor een gezond en feestelijk diner:

  • Kies drie of vier recepten uit Het 7×7 Afslank receptenboek of kies een van deze koolhydraatarme recepten
  • Denk na over hoe je deze recepten kunt uitbreiden (met een extra bijgerecht, wat gezonde koolhydraten of door het vlees te vervangen door een stuk wild)
  • Denk er ook over na hoe je de gerechten kunt opleuken (met verse kruiden, pitjes en kleuren)
  • Presenteer het eten op een leuke manier of op extra mooi servies
  • Maak de gerechten alvast een keer op proef en laat anderen ze mee beoordelen op hun feestelijkheid

Naast heerlijk gegeten te hebben, leren je gasten (ook kinderen) meteen een belangrijke les: gezond eten kan ook lekker zijn.

Stap 4: een wijntje kan, maar drink met mate

Veel mensen vinden het moeilijk een gezellige avond te hebben zonder alcohol. Hoewel ik je op het hart wil drukken dat dit best meevalt, snap ik wel wat je bedoelt.

Zoals je al eens hebt kunnen lezen, is alcohol helaas een ontzettende dikmaker die je toch echt beter kunt vermijden. Mijn oplossing voor uitzonderingen zoals kerst en oudejaarsavond is: drink minimaal één glas water (het liefst twee) na elk glas alcohol.

  • Dus je drinkt: 1 glas alcohol, 1 glas water, 1 glas alcohol, 1 glas water, etc.
  • Of liever nog: 1 glas alcohol, 2 glazen water, 1 glas alcohol, 2 glazen water, etc.

Gezond feestdagen wijnZo zorg je ervoor dat je lichaam in ieder geval goed gehydrateerd blijft en blijft de schade beperkt.

Stap 5: ga bewust om met verleidingen

Het kan natuurlijk altijd nog gebeuren dat je oog in oog komt te staan met een verleiding, zoals chocolade bij Sinterklaas of een suikerrijk dessert na het kerstdiner. Af en toe toegeven aan die verleiding is ook helemaal geen probleem, zolang het met mate gebeurt.

De feestdagen zijn fijne dagen waarop je best een keertje extra mag genieten; dat hoort er ook gewoon bij. Af en toe genieten van iets kleins, helpt je zelfs om het vol te houden. Maar doe het wel bewust.

Als je een verleiding wel echt wilt weerstaan, heb ik drie stappen die je zullen helpen:

  1. Word je bewust van de verleiding. Zodra je een verlangen voelt opkomen, denk er dan over na en ga er mee aan de slag. Zodra je ervan bewust bent dat je iets ongezonds wilt doen, ga je naar stap 2.
  2. Focus je op je ademhaling. Tel het aantal seconden dat het duurt om in en uit te ademen. En probeer langzamer te ademen, ongeveer 15 seconden voor één complete ademhaling (in en uit). Daarna ga je door naar stap 3.
  3. Loop weg of verwijder de verleiding. Loop weg van het snoepgoed of vraag iemand of ze de schaal met appelflappen ergens anders kunnen neerzetten.

De laatste stap (stap 3 dus) is essentieel. Als een verleiding uit het zicht is, kun je deze veel gemakkelijker weerstaan.

Conclusie

Met deze tips moet het lukken om de feestdagen gezond en gezellig door te komen. Het is niet moeilijk en hoeft ook niet ongezellig te zijn, als je maar weet welke stappen je kunt volgen. Nog even in het kort:

  • Zorg dat je degene bent die het eten maakt en nodig iedereen bij jou thuis uit, als dat kan.
  • Laat de vrienden en familie met wie je de feestdagen door gaat brengen weten dat je gezonder aan het eten bent dan je deed, en dat je daar rekening mee wilt houden tijdens de feestdagen.
  • Wees creatief in de keuken, gebruik de recepten uit Het 7×7 Afslank Receptenboek als basis en breid deze uit.
  • Wissel alcohol af met veel water.
  • Ga bewust om met verleidingen en volg de 3 stappen om ze te weerstaan.

En tot slot de belangrijkste tip: geniet! Van elkaar, van het samen zijn en van alle warmte en gezelligheid. Wij bij Jasperalblas.nl wensen jullie alvast hele fijne feestdagen en een gelukkig (en gezond) 2021!

Smaakt dit naar meer en wil je ook na deze kerst goed bezig blijven met je gewicht?

De voedingsrichtlijnen, afslank-technieken en meer dan 200 recepten in ons Bodyhappiness Afslank Programma zorgen dat je nog gezonder leert eten, snel je gewenste lichaamsgewicht bereikt en je in 2021 weer fit en energiek voelt!

 

 

Gezond feestdagen

Meer

Blog

Deel dit bericht

Reacties (6)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. Hallo,

    Allereerst bedankt voor deze MEGA-handige site en het boodschappenlijstje. Toch heb ik een vraagje: hoe verantwoord zijn amandelmeel en/of kokosmeel?

    Alvast bedankt!

    1. Graag gedaan. Ik hoop dat het je helpt met gezond eten. Amandelmeel en kokosmeel kun je zeker af en toe gebruiken om iets mee te bakken, maar gebruik het zeker niet dagelijks.

  2. mieke stoop op 1 oktober 2015 om 11:55 zegt

    Hoi Jasper.
    Ik volg trouw de 7×7 recepten. Ben net terug van vakantie en tot mijn schrik 2,5 kilo aangekomen (geen paniek is er weer af)voor mij was duidelijk dat het doorde wijn kwam. Dus de tip over alcohol ga ik zeker toepassen. MAAR ik heb een vraag..gisteren moest ik weer naar de pijnpoli voor een vervelende behandeling. Ik kom daar draaierig en misselijk en moe vandaan.geen pretje. Nu heb ik gisteravond wel n keer koolhydraten rijk gegeten. Nml mie..direct daarna MOEST ik chocola hebben en heb de hele avond trek gehad.vanochtend schrok ik want er was toch n pond bij. Komt dat hierdoor?
    Ik heb een zeer traag werkende schildklier waar ik ook medicatie voor slik.
    Kan je zooo snel aankomen?
    Groetjes Mieke

    1. Hallo Mieke, je gewicht kan om verschillende redenen dagelijks anders zijn. Dit kan te maken hebben met dat je wat meer hebt gegeten, maar de ene dag kun je ook simpelweg wat meer vocht vasthouden dan de andere. Het is daarom niet aan te raden om dagelijks op de weegschaal te staan. Probeer de draad weer op te pakken en pas volgende week weer op de weegschaal te gaan staan. Dan weet je echt hoeveel je bent aangekomen of afgevallen. Meet ook je omvang eens op. Soms kan er in je gewicht niets af zijn gegaan, maar zijn er wel degelijk centimeters verdwenen. Dit kan goed zijn voor je motivatie. Ga er weer voor! Groet Jasper

  3. Ik wil Jaspers bedanken voor het inzicht in goede gezonde voeding

    T is nu makkelijker om me aan n gezondere eet gewoonte te houden omdat ik zoveel goede tips heb gekregen
    Bedankt

    1. Hallo Roos, wat goed om te horen zeg. Ga zo door en hou mijn artikelen in de gaten, er volgen regelmatig nieuwe tips en gezonde recepten!

  4. Hallo,

    Allereerst bedankt voor deze MEGA-handige site en het boodschappenlijstje. Toch heb ik een vraagje: hoe verantwoord zijn amandelmeel en/of kokosmeel?

    Alvast bedankt!

    1. Graag gedaan. Ik hoop dat het je helpt met gezond eten. Amandelmeel en kokosmeel kun je zeker af en toe gebruiken om iets mee te bakken, maar gebruik het zeker niet dagelijks.

  5. mieke stoop op 1 oktober 2015 om 11:55 zegt

    Hoi Jasper.
    Ik volg trouw de 7×7 recepten. Ben net terug van vakantie en tot mijn schrik 2,5 kilo aangekomen (geen paniek is er weer af)voor mij was duidelijk dat het doorde wijn kwam. Dus de tip over alcohol ga ik zeker toepassen. MAAR ik heb een vraag..gisteren moest ik weer naar de pijnpoli voor een vervelende behandeling. Ik kom daar draaierig en misselijk en moe vandaan.geen pretje. Nu heb ik gisteravond wel n keer koolhydraten rijk gegeten. Nml mie..direct daarna MOEST ik chocola hebben en heb de hele avond trek gehad.vanochtend schrok ik want er was toch n pond bij. Komt dat hierdoor?
    Ik heb een zeer traag werkende schildklier waar ik ook medicatie voor slik.
    Kan je zooo snel aankomen?
    Groetjes Mieke

    1. Hallo Mieke, je gewicht kan om verschillende redenen dagelijks anders zijn. Dit kan te maken hebben met dat je wat meer hebt gegeten, maar de ene dag kun je ook simpelweg wat meer vocht vasthouden dan de andere. Het is daarom niet aan te raden om dagelijks op de weegschaal te staan. Probeer de draad weer op te pakken en pas volgende week weer op de weegschaal te gaan staan. Dan weet je echt hoeveel je bent aangekomen of afgevallen. Meet ook je omvang eens op. Soms kan er in je gewicht niets af zijn gegaan, maar zijn er wel degelijk centimeters verdwenen. Dit kan goed zijn voor je motivatie. Ga er weer voor! Groet Jasper

  6. Ik wil Jaspers bedanken voor het inzicht in goede gezonde voeding

    T is nu makkelijker om me aan n gezondere eet gewoonte te houden omdat ik zoveel goede tips heb gekregen
    Bedankt

    1. Hallo Roos, wat goed om te horen zeg. Ga zo door en hou mijn artikelen in de gaten, er volgen regelmatig nieuwe tips en gezonde recepten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

Snel afvallen buik: 5 tips om elke week 1/2 kilo buikvet te verbranden

Afvallen rond je buik wordt onterecht gezien als moeilijk. Verbrand met dit artikel eenvoudig jouw buikvet en verminder de kans op levensgevaarlijke ziektes.

Post image

Top artikel

Weg met de zomerkilo’s

Het einde van de zomer is alweer in zicht. De meeste mensen zijn met vakantie geweest en langzaam begint er weer ritme in onze levens te komen. Voor veel mensen is het...

Bekijk alle artikelen