Elf tips om niet aan te komen op vakantie

1221 likes
8794 leden
9 reacties

De zomervakantie staat voor de deur. Dit betekent meestal veel gezelligheid met het gezin of met vrienden.

In dit artikel geef ik je elf handige tips die je kunnen helpen om heerlijk te kunnen genieten op vakantie zonder dat je daardoor aankomt in gewicht.

Want of je nou naar de camping gaat in Frankrijk of naar een all inclusive resort in Turkije, de verleidingen liggen overal op de loer.

Je bent weg van je routine en je wilt gewoon lekker genieten.

In dit artikel vind je tips die ervoor zorgen dat jij gewoon lekker kunt genieten, maar er ook voor zorgen dat je niet aankomt tijdens je vakantie – zonder dat je daar een strakke routine voor nodig hebt.

Tips voor onderweg

Als je met de auto op vakantie gaat, begint de vakantie al met de vraag: wat neem ik mee voor onderweg?

Het is verleidelijk om voor gemak te kiezen en bolletjes met kaas, zakken snoep en flessen frisdrank in de koelbox te gooien en te vertrekken.

Maar dit is niet de enige manier (om de kinderen tevreden te houden)!

Deze tips zorgen ervoor dat je gezond en vol energie op je vakantiebestemming aankomt.

  • Doe worteltjes, radijsjes, tomaatjes, komkommertjes en bleekselderij in een Tupperwarebakje. Doe er een bakje humus bij en dippen maar.
  • Kook voor iedereen een ei.
  • Maak zakjes klaar met onbewerkte noten.
  • Pak per persoon een flesje water in, bijvullen kan onderweg!
  • Maak toast van appel met zelfgemaakte of biologische (suikervrije) notenpasta.
  • Maak havermoutkoekjes van banaan, havermout, rozijnen, noten, zaden of pitten. Breng ze op smaak met honing, cacaopoeder, kokosrasp of kaneel (hier vind je het recept).
  • Vul voor iedereen een flesje met een groene smoothie of groentesap.
  • In plaats van bolletjes met kaas bereid je een lekkere quinoasalade (hier het recept).
  • Stop om de twee-drie uur om even de benen te strekken. Goed voor de bloedsomloop. Rek en strek een beetje, ren wat rond, doe een spelletje en ga na een kwartiertje weer verder.
  • Begint de chauffeur moe te worden? Stop dan even. Trek met zijn allen een aantal sprintjes op een parkeerplek waarbij je hartslag een stuk omhoog gaat. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder weer scherp is en je allemaal weer energie hebt om er tegen aan te kunnen!

En voor je mensen die met het vliegtuig gaan.

  • De snacks die in het vliegtuig worden aangeboden zijn meestal ongezond. Maak voor ieder gezinslid twee zakjes met gezonde tussendoortjes zoals hierboven genoemd.
  • Neem voor iedereen een lege bidon/lege fles mee en vul deze achter de douane met water. Scheelt een hoop geld voor flesjes water. Water drinken is extra belangrijk als je gaat vliegen omdat de lucht erg droog is en je hierdoor sneller uitgedroogd raakt.
  • Als je een verre vlucht maakt pas dan op met de maaltijden die ze serveren. Deze bevatten meestal veel conserveringsmiddelen – omdat ze lang houdbaar moeten zijn. Neem liever je eigen eten mee. Bijvoorbeeld de quinoasalade uit de tips hierboven.
  • Je mag geen vloeistoffen door de veiligheidscheck meenemen, maar voedsel is geen enkel probleem. Dus je kunt gerust een blikje sardientjes, een banaan of een zelfgemaakte maaltijd in de handbagage stoppen.

Maak afspraken met jezelf

Eenmaal op de bestemming aangekomen is het belangrijk om voor jezelf een plan te hebben. Bedenk van tevoren welke voedingsmiddelen je echt niet wilt eten omdat je ze ongezond vindt, of omdat je er klachten van krijgt. Schrijf ze op en eet ze niet.

Maak ook een afspraak met jezelf hoe vaak je iets ‘lekkers’ wilt eten/drinken tijdens je vakantie. Heb je je lekkers al gehad voor vandaag? Dan hoef je er niet meer over na te denken en kom je minder snel in de verleiding om toch nog iets te nemen. Afspraak is immers afspraak!

Houd ritme in je eetpatroon

Vaak heb je een ander ritme als je met vakantie bent. Je slaapt langer of korter en eet daardoor op andere momenten. Het is verleidelijk om als je langer slaapt uitgebreid te ontbijten en de lunch over te slaan.

Je lichaam is hier helaas niet blij mee. Het maakt het verteren van het voedsel lastiger en het houd je bloedsuikerspiegel minder stabiel waardoor je op een later moment sneller trek krijgt in zoetigheid.

Houd daarom een ritme aan in je eetpatroon, ook als je laat op staat. Blijf ook dezelfde porties eten als gewoonlijk. Eet liever meerdere keren een kleine portie dan twee grote maaltijden waarbij je jezelf helemaal vol eet.

Drink voldoende water

Zeker als je op een warme zonnige bestemming bent. Je verliest meer vocht doordat je veel zweet. Om uitdroging te voorkomen is het belangrijk dat je dit constant bijvult.

Zorg ervoor dat je altijd een fles water bij je hebt en drink zoveel als je kan. Dagelijks twee tot vier liter.

Gezonde tussendoortjes

Waarschijnlijk ben je tijdens je vakantie niet altijd in de gelegenheid om een maaltijd te eten wanneer je trek hebt. Zorg er daarom voor dat je altijd een gezond tussendoortje bij je hebt.

Bijvoorbeeld een mix van onbewerkte noten, zaden of pitten. Meng het met een paar rozijnen of dadels voor de zoete trek. Neem dit mee vanuit Nederland of haal het bij een supermarkt op je vakantiebestemming.

Zorg ook dat je altijd een stuk fruit bij je hebt. Dit voorkomt dat je je te buiten gaat aan ijsjes of snacks op het terras.

Niet vergeten

Neem altijd een koeltasje, mesje en Tupperware bakje mee op vakantie. Je kunt hierdoor je eten voorbereiden, langer bewaren en gemakkelijk eten in de bus, het vliegtuig of op de boot.

Verblijf je in een hotel waar ze een ontbijtbuffet serveren? Schep dan wat extra op zoals fruit en gekookte eieren en neem het mee voor onderweg.

Bereid je voor

Vraag van te voren of de plek waar je verblijft een kleine koelkast heeft. Dit scheelt veel in de kosten omdat je het eten kunt bewaren voor ontbijt, lunch en snacks die je anders misschien in een restaurant consumeert.

Ook kun je voor deze maaltijden de gezonde opties uitkiezen waar jij je goed bij voelt. Haal bijvoorbeeld fruit, havermout, kwark en salade en bewaar het in de koelkast.

Kies voor lokaal eten

Andere landen hebben vaak voedingsmiddelen die je niet kent. Sta open voor nieuwe, gezonde voedingsmiddelen. Ga op zoek naar gezonde, lokale producten.

Vermijd wel zo veel mogelijk koolhydraatrijke producten, zoals: rijst, pasta, brood, aardappelen, deegwaren, zoetigheid en ontbijtgranen.

Ga naar markten en bezoek boeren, proef verschillende voedingsmiddelen en sta open voor nieuwe smaken. Denk aan andere fruitsoorten, groentesoorten en verse vis en laat je vooral verrassen!

Luister naar je lichaam

Als je met vakantie bent is de verleiding groot om voor de gezelligheid meer te eten en te drinken dan waar je eigenlijk behoefte aan hebt.

Blijf in contact met je lichaam. Eet wanneer je een rommelig gevoel in je maag ervaart en stop met eten als je voldaan bent, en niet als je helemaal vol zit.

Blijf bewust eten, kauw goed en neem de tijd voor elke maaltijd.

Rust goed uit

Geniet en geef jezelf de rust die je verdient als je met vakantie gaat. Slaap zoveel als je behoefte aan hebt, rust uit, ontspan, geniet van je gezelschap, lach zoveel mogelijk, ontdek nieuwe culturen en beweeg op een relaxte manier.

Zorg dat je echt opgeladen terug komt van je vakantie. Dat is minstens zo belangrijk als je voeding. Wees tevreden met behoud van je gewicht.

Bonus tips

Voor de mensen die nog een stapje verder willen gaan; hier nog een aantal extra tips voor op vakantie.

  • Vul je bord met veel groenten en salade, vul dit aan met een stukje vlees of vis.
  • Schep maar één keer op als je van een buffet eet.
  • Neem geen toetjes, maar kies koffie of thee na het eten.
  • Eet in de avond niets meer.
  • Vervang een maaltijd per dag door een groene smoothie. Neem je eigen blender mee of ga op zoek naar een plaatselijke juice bar.
  • Haal wat onbewerkte noten, rauwe groenten en fruit die je als tussendoortje kunt eten.
  • Eet niet meer dan vijf keer per dag.
  • Plan je beweging aan het begin van de vakantie in. Ga naar de sportschool van het hotel, wandel of zwem en zorg dat je veel in beweging blijft.

In shape op vakantie

Ook jij verdient het om over een paar weken trots en zelfverzekerd in je zwemkleding over de camping en op het strand te lopen.

Als je al zover bent, fantastisch!

Maar zo niet, gebruik dan deze laatste paar dagen/weken om nog even snel in shape te komen. Overtollig vet eraf en strakker in je vel.

Dit is voor jou ook mogelijk. Een paar kilo’s maken al een heel verschil! Zeker in je zwemkleding.

Met het kickstart programma in het Smoothie Afslank Plan is het goed mogelijk om in de eerste week tot wel 4 kilo af te vallen.

Klik hier om het Smoothie Afslank Plan te bestellen en aan de slag te gaan

Als je het vandaag bestelt, heb je het morgen in huis en ben je aan het eind van de week vast al een paar kilo kwijt.

Veel succes!

Meer

Blog

Deel dit bericht

Reacties (9)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. Door de hitte neem ik meer water dan anders

  2. Smismans op 28 juni 2020 om 09:13 zegt

    Leuke tips

  3. Bedankt voor je tip! Al op vakantie geweest Greece, schrok ervan bij thuiskomst + dikke 2 kg erbij. Zal die tips van jou uitprinten voor de volgende trip een steuntje in mijn rug!
    Fijne vakantie

  4. Door de hitte neem ik meer water dan anders

  5. Smismans op 28 juni 2020 om 09:13 zegt

    Leuke tips

  6. Bedankt voor je tip! Al op vakantie geweest Greece, schrok ervan bij thuiskomst + dikke 2 kg erbij. Zal die tips van jou uitprinten voor de volgende trip een steuntje in mijn rug!
    Fijne vakantie

  7. Ik probeer altijd een smooties smorgens van vers fruit te maken maar het borrel uurtje is vaak het moeilijkste als iedereen wat neem zeker in tropische oorden

    1. Het borrel uurtje kom je het best door, door bijvoorbeeld 1 drankje te nuttigen en verder enkel water te nemen. Vooral belangrijk als je af wilt vallen is dat je niet eet als je alcohol drinkt.

  8. Marjan peelen op 3 juli 2016 om 18:54 zegt

    Ik vind het jammer dat de vliegtuigmaaltijden zo afgekraakt worden, het word niet gewaardeerd om je eigen maaltijd mee te nemen.

    1. ik neem mijn eigen brood mee want hou niet zo van die broodjes doe ze in een tuperwaredoosje daar ik altijd lange vlucht heb

  9. Wat een geweldig leuke mail met super motiverende tips!Ook voor de “thuis vacantievierders” heel fijn !

    1. Leuk om te lezen dat je blij bent met de tips. Fijne vakantie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

Nog meer suiker in onze voeding door wijziging EU-wet

Door een wetswijziging komt er binnenkort nog meer suiker in onze voeding. Dat heeft gevolgen voor de volksgezondheid. Lees hier wat je eraan kan doen.

Post image

Top artikel

Omega-6: gezond of niet?

Je leest de laatste tijd steeds vaker dat we veel te veel omega-6 binnenkrijgen en dat dit voor gevaarlijke ontstekingen in ons lichaam kan zorgen. Is dat wel echt zo, en zo ja...

Post image

Succesverhalen

Bianca 9 kilo afgevallen!

Bekijk alle artikelen