“Wat eten we met kerst?” Een welbekende vraag die bij veel mensen emoties oproept. Zeker als de familie behoorlijk groot is, zoals bij mij.

Mijn familie opperde om op tweede kerstdag weer eens gezellig met z’n allen te gaan gourmetten. Je weet wel, ‘net zoals vroeger’.

Persoonlijk is gourmetten niet mijn favoriete invulling van het kerstdiner. Maar de rest van de familie was er direct razend enthousiast over en voor de kinderen is het erg leuk.  Want eerlijk is eerlijk, als kind vond ik het geweldig en keek ik er altijd erg naar uit.

Na een korte discussie heb ik ingestemd en besloten dat we er samen wat leuks en lekkers van gaan maken.

Gourmetten is hot

Wat bleek? Toen ik vandaag met mijn collega’s hun kerstplannen besprak, kwam naar voren dat de meerderheid van het team gaat gourmetten met familie deze kerst. Ik dacht dat het behoorlijk achterhaald was, maar niet dus. Het verbaasde mij enorm, maar gourmetten is helemaal 2017!

Vooral de gezelligheid en het lange tafelen spreekt veel mensen aan en voor de kinderen is het natuurlijk ideaal. Zij hoeven zicht niet te vervelen en voelen zich ‘groot’ omdat ze hun eigen eten mogen klaar maken. Heel begrijpelijk natuurlijk want ja, zo voelde ik dat vroeger ook.

Gourmetten en toch afvallen

Omdat zoveel mensen om me heen gaan gourmetten met kerst, besefte ik dat veel lezers het wellicht ook gaan doen. Jij misschien ook!

Misschien vind je het leuk of hou je er niet zo van. Met kerst is het een beetje geven en nemen.

Eén van mijn cliënten die ook gaat gourmetten met kerst zei vandaag: “Uren aan tafel zitten met al dat eten voor mijn neus. Niks voor mij, zo eet toch ieder mens teveel? ”

Veel mensen die af willen vallen hebben problemen met portiegroottes en eten snel teveel. Ik kan mij voorstellen dat het vervelend is om in dat geval zo lang aan een tafel te zitten die vol staat met eten. Zeker als je erg van brood met dipjes of vlees met verschillende soorten saus houdt kan de verleiding groot zijn en is de kans op overeten erg groot.

Toch bedacht ik me dat gourmetten eigenlijk een mooie mogelijkheid biedt om gezond en koolhydraatarm te eten met kerst. De ideale kans om zelfs tijdens kerst je koolhydraatarme eetpatroon gewoon vol te houden. Zo voorkom je een hoop stress en voel je je goed in je kerstoutfit.

Samen met mijn broertje ga ik de kerstinkopen verzorgen en heb ik dus bedacht wat er op tafel komt tijdens ons avondje gourmetten. Neem die taak ook op je en maak er een gezonde en gezellige maaltijd van!

7 tips die gourmetten leuk en gezond maken

Deze tips maken je gourmet-maaltijd gezond en koolhydraatarm:

  • Vervang brood met aioli, humus, kruidenboter of andere dipsauzen door wortelen, bleekselderij, komkommer, snoeptomaatjes en radijsjes met humus en een dip van Griekse yoghurt. Brood geeft een enorm vol gevoel en daar gaat uiteindelijk niemand zich beter door voelen. Zo blijft er meer ruimte voor vlees, vis en groente. De rest zal je dankbaar zijn.
  • Maak pannenkoekenmix van ei, amandelmelk, boekweitmeel, een snuf zout en wat honing.
  • Klop wat eieren los met een scheutje amandelmelk, Italiaanse kruiden en een snuf zout en maak heerlijke omeletjes. Vooral kinderen houden hier enorm van.
  • Gebruik kokosolie in de pannetjes.
  • Maak je eigen sauzen. Denk aan de mayonaise van eieren, olijfolie, mosterd en citroensap uit het 7×7 receptenboek. Of chilisaus van honing, water en chilipepers en wellicht zelfgemaakte pindasaus van pindakaas, water, honing, limoen en sambal.
  • Maak een grote groene salade van bijvoorbeeld rauwe spinazie, komkommer, tomaat, quinoa, pompoen en amandelschaafsel. Heerlijk kerstachtig en gezond!
  • Luister naar je lichaam en hou de regie zelf in handen. Jij bepaalt hoeveel en wat je eet. Sta af en toe op en ga naar de wc of pak een glaasje water en check even in bij jezelf. Hoe voelt je buik? Hoeveel trek heb je nog? Ben je voldaan? Eet rustig, kauw goed en stop met eten als je voldoende hebt gehad. Leg gewoon je mes en vork op je bord en focus je op de mensen om je heen. Stel vragen, toon interesse en voer mooie gesprekken. Leuke onderwerpen om erin te gooien tijdens deze het gourmetten zijn: “waar ben je dankbaar voor in 2017, waar ben je trots op en wat wil je bereiken in 2018?”

Zo word je slank in 2018

Zo zie je hoe gemakkelijk je gezond en koolhydraatarm kunt eten, ook tijdens de kerst en zelfs tijdens het gourmetten.

En ben je bang dat dit toch iets te hoog is gegrepen, weet dan dat het plan voor 2018 klaar ligt.

Als je in 2018:

  • Meer wilt leren over het maken van gezonde keuzes in moeilijke omstandigheden
  • Normale porties wilt leren eten zodat afvallen vanzelf gaat
  • Heerlijke koolhydraatarme recepten wilt leren die zorgen dat je moeiteloos en zonder honger afslankt
  • Samen met vele anderen gezond wilt eten

Doe dan mee met de Nieuwjaars Challenge: http://bit.ly/2kSyzIV

Op 1 januari 2018 starten we met een grote groep, tegelijkertijd, aan een fantastische uitdaging. We gaan 4 weken gezond eten en afvallen. Doe jij mee?

Ik wens je hele fijne feestdagen toe en een gezond 2018!

Groetjes Jasper

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *