Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt.

In dit artikel lees je hoeveel calorieën jij per dag kan eten zodat je al je overtollig lichaamsvet verbrandt.

Als je toepast wat je in dit artikel leert zal je nooit meer per ongeluk te veel calorieën eten en zo gemakkelijk je buikvet verbranden. En dit helemaal zonder hongergevoel!

Laten we van start gaan met een korte uitleg over calorieën.

Wat zijn calorieën?

Een calorie is een energie-eenheid waarmee de hoeveelheid energie die ergens in zit wordt weergegeven. Dat kan je vergelijken met bijvoorbeeld een centimeter op je liniaal. Dat is namelijk een lengte-eenheid.

Ons lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Die energie halen we uit onze voeding.

Bij voeding wordt de energie-eenheid calorieën gebruikt om te laten zien hoeveel energie er in een voedingsproduct zit. Op de verpakking van een voedingsmiddel staat daarom vermeld hoeveel calorieën (en dus energie) het product bevat.

Omdat een calorie een hele kleine eenheid is, vermelden verpakkingen trouwens vaker het aantal kilocalorieën (kcal).

Ondanks dat mensen tijdens het afvallen vaak calorieën tellen is het vermelden van (kilo)calorieën op voeding eigenlijk achterhaald. Je zal in veel gevallen ook de term ‘kilojoule’ tegenkomen op voedingsverpakkingen. Dit is een modernere energie-eenheid. Eén kilocalorie staat gelijk aan 4,18 kilojoule.

Hoeveelheid calorieën per dag

Hoeveel calorieën (en dus energie) je per dag nodig hebt om te functioneren hangt van een aantal factoren af. De belangrijkste drie zijn geslacht, leeftijd en hoeveel je beweegt.

In onderstaande tabel vind je de gemiddelde caloriebehoefte per dag op basis van de hierboven genoemde factoren [1].

Vrouwen 19 t/m 30 jaarMannen 19 t/m 30 jaar
Zittend beroep: 2000Zittend beroep: 2400
Weinig beweging: 2000 – 2200Weinig beweging: 2600 – 2800
Heel actief: 2400Heel actief: 2800 – 3000
Vrouwen 31 t/ 50 jaarMannen 31 t/m 50 jaar
Zittend beroep: 1800Zittend beroep: 2200
Weinig beweging: 2000Weinig beweging: 2400 – 2600
Heel actief: 2200Heel actief: 2800 – 3000
Vrouwen 51 jaar en ouderMannen 51 jaar en ouder
Zittend beroep: 1600Zittend beroep: 2000
Weinig beweging: 1800Weinig beweging: 2200 – 2400
Heel actief: 2000 – 2200Heel actief: 2400 – 2800

Jouw exacte caloriebehoefte bepalen

Met de lijst hierboven is het heel lastig te bepalen hoeveel calorieën jij exact nodig hebt. Dat komt omdat geslacht, leeftijd en de mate waarin je beweegt niet de enige factoren zijn die je dagelijkse caloriebehoefte bepalen.

Er zijn nog een hele hoop andere factoren die een rol spelen in het aantal calorieën dat je nodig hebt. Een aantal van die factoren zijn: je lichaamslengte, gewicht, levensstijl en je algehele gezondheid. Jouw dagelijkse caloriebehoefte is dus eigenlijk heel persoonlijk.

sporten-gezond_2000x1000-jasperalblas

Gelukkig is er een manier om precies te bepalen hoeveel calorieën (en dus energie) jij nodig hebt. En het mooie is, voor deze manier hoeft je géén app te downloaden en ook géén eetdagboek bij te houden. Bovendien heb je deze calorieënteller altijd bij je.

Het werkt heel eenvoudig. Jouw hongergevoel en verzadigdheidsgevoel zijn namelijk een ideale calorieënteller. Hoe deze teller precies werkt leg ik hieronder uit.

Je lichaam als calorieënteller

Om deze calorieënteller uit te leggen, introduceer ik eerst twee hormonen die belangrijk zijn bij dit systeem: ghreline en leptine.

Ghreline zorgt ervoor dat wij een hongergevoel ervaren als ons lichaam energie nodig heeft. Je maag kan er zelfs van gaan knorren. Leptine zorgt er juist voor dat het hongergevoel weer verdwijnt nadat je voldoende hebt gegeten.

Dus deze twee hormonen, leptine en ghreline geven precies aan wanneer je meer calorieën nodig hebt, en dus moet gaan eten, en wanneer je voldoende calorieën binnen hebt, en dus moet stoppen met eten.

Als je rustig eet en goed naar het hongersysteem luistert, vertelt dit systeem jou precies hoeveel calorieën je nodig hebt. Je eet namelijk alleen als er een caloriebehoefte is en je stopt met eten zodra je voldoende calorieën binnen hebt.

Het is absoluut niet nodig om in een boekje of op een app jouw dagelijkse calorie-inname bij te houden. Het enige dat je moet doen is luisteren naar je lichaam. Een hongergevoel betekent dat je moet (blijven) eten, geen hongergevoel betekend dat je moet stoppen met eten.

Maar er is wel één gouden regel.

De gouden regel

Zoals je wellicht wel weet is niet al het eten hetzelfde. Er is daarom één gouden regel waar je je aan moet houden als je helemaal wilt vertrouwen op je hongergevoel, en die regel is… eet koolhydraatarm.

Alleen als je koolhydraatarm eet werkt het hongersysteem goed. Laat me kort uitleggen waarom dat zo is.

Koolhydraten is een verzameling voedingsstoffen waar ons lichaam energie (en dus calorieën) uit haalt.

Koolhydraten zitten onder andere in graanproducten zoals brood, pasta en rijst. Koolhydraten zitten ook in aardappelen en peulvruchten.

Maar de grootste bron van koolhydraten is suiker. Dat zit in vrijwel alle kant-en-klare voedingsproducten, in maaktijdpakjes en –zakjes, in alle voorbereide maaltijden en in snacks en frisdrank.

eetbuien_2000x1000

Zoals je ziet zitten koolhydraten in bijna alles wat wij eten. Een gemiddeld Nederlands eetpatroon zit er vol mee.

En die vele koolhydraten verstoren ons hongergevoel [2]. Dat heeft te maken met twee stofjes: glucose en insuline.

Zodra je koolhydraten hebt gegeten, zet ons lichaam die om in een stofje dat glucose heet. Dit wordt ook wel bloedsuiker genoemd.

Glucose geeft energie af aan ons lichaam. Maar omdat de meeste mensen te veel koolhydraten eten, schiet het glucoseniveau iedere dag een aantal keer abnormaal snel omhoog.

Zo’n piekende bloedsuikerspiegel is helemaal niet gezond. Het is zelfs giftig om ineens heel veel glucose in je lijf te hebben [3].

Gelukkig hebben wij hiervoor een beveiligingssysteem. Om het hoge bloedsuikerniveau te bestrijden maken wij een hormoon aan dat insuline heet.

Dit hormoon laat de gevaarlijke glucosepiek snel afnemen, maar tegelijkertijd daalt je energie naar een heel laag niveau. En dat voelt hetzelfde als honger krijgen, terwijl je eigenlijk nog voldoende calorieën over hebt.

Kortom: het eten van te veel koolhydraten geeft een vals hongergevoel en daardoor voel je niet wanneer je écht honger hebt.

Gemakkelijk en gezond afvallen met het juiste aantal calorieën

Je kan het aantal calorieën dat je per dag moet eten niet uit een tabel halen. Iedereen is anders en je dagelijks calorie-verbruik is heel persoonlijk.

Hier zijn de 2 stappen die je kunt nemen om precies het aantal calorieën te eten dat jij nodig hebt om snel op je ideale gewicht te komen.

  • Stap 1: eet koolhydraatarm als je buikvet verbranden wil. Zo heb je nooit last van een vals hongergevoel.
  • Stap 2: luister naar je lichaam: eet als je honger hebt, en stop met eten als je geen honger meer hebt (niet tot je ‘vol’ zit!).

Je hoeft geen eetdagboek bij te houden of alle maaltijden die je eet op te schrijven, je hoeft alleen maar koolhydraatarm te eten en naar je lichaam te luisteren.

Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat je met een koolhydraatarm voedingspatroon geen lichaamsvet meer opslaat en overtollig lichaamsvet verbrandt [4, 5]. En het heeft allerlei voordelen voor je gezondheid.

Een koolhydraatarm dieet zal je overigens geen moeite kosten. Het is een heel gevarieerd voedingspatroon en je kan net zo veel blijven eten als je al deed. Je krijgt voldoende essentiële voedingsstoffen binnen en het zal je natuurlijke vetverbranding versnellen.

Gratis boodschappenlijst

Wil je weten welke voedingsmiddelen je allemaal kan eten in een koolhydraatarm voedingspatroon? Download dan gratis Jaspers boodschappenlijst.

Jaspers boodschappenlijstDaarop vind je precies welke producten gezond zijn, en welke niet (met uitleg).

Als je deze producten eet ga je automatisch al je overtollig lichaamsvet verbranden, je cholesterol zakt naar een gezond niveau en jij voelt je weer energiek en fit. En dit alles zonder het bijhouden van lijstjes en het tellen van calorieën.

Je kunt de boodschappenlijst hier gratis downloaden.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *