Ben je de laatste tijd ineens veel aangekomen terwijl je niet echt anders eet? Kom je regelmatig energie tekort? Heb je last van stemmingswisselingen of zit je haar ineens voor geen meter?

De kans is dan groot dat je hormonen uit balans zijn. En dat is een serieuzere kwestie dan je wellicht denkt.

Helaas komt dit steeds vaker voor. En daarom wil ik in dit artikel graag met je kijken naar hormonen en hoe die uit balans kunnen raken.

Ten slotte geef ik ook een stappenplan waarmee jij je hormoonbalans eenvoudig kan herstellen.

Laten we eerst eens kijken wat hormonen precies zijn.

Wat zijn hormonen?

Hormonen zijn heel kleine stofjes die ons lichaam zelf aanmaakt. Hormonen zijn zelfs zo klein, dat ze zich via ons bloed door het hele lichaam kunnen verplaatsen. Dat is nodig omdat hormonen in alle uithoeken van het lichaam hun werk doen.

Ze worden aangemaakt door hormoonklieren en ook die zitten door het hele lichaam verspreid.

Je hebt misschien wel eens gehoord van de pijnappelklier in de hersenen, de schildklier in je hals of de alvleesklier in je buikholte. Dit zijn een paar bekende voorbeelden van klieren die hormonen produceren. Je hebt er nog veel meer.

Het woord ‘hormoon’ is afkomstig uit de Griekse taal en betekent letterlijk ‘aandrijfstof’. Alle hormonen (honderden in totaal) zorgen er namelijk voor, dat een heleboel belangrijke en uiteenlopende functies en processen in je lichaam worden geregeld.

Dat doen hormonen door de cellen, weefsels en organen in ons lichaam instructies te geven en zo aan het werk te zetten. Om je een idee te geven, zie je hieronder enkele processen die worden aangestuurd door hormonen. Besef wel dat dit slechts het topje van de ijsberg is.

Hormonen regelen onder andere:

  • de groei en ontwikkeling van je lichaam
  • je stemming en gedrag
  • hoeveel stress je ervaart
  • hoeveel energie je hebt
  • je libido
  • de vruchtbaarheid
  • het concentratievermogen
  • allerlei orgaanfuncties (hart, longen, spijsvertering enz.)
  • je vochthuishouding
  • de stofwisseling
  • opslaan en verbranden van lichaamsvet

De hormoonbalans is van onschatbare waarde bij hoe fijn en energiek jij je voelt, bij hoe gezond je bent en bij hoe gemakkelijk je aankomt of juist afvalt.

Eigenlijk functioneert ons hele lichaam het beste als het in balans is.

En nu je weet hoe veelomvattend het systeem van de hormonen is, kun je je waarschijnlijk wel voorstellen dat het ook heel belangrijk is dat dit systeem in balans is.

Helaas zijn er in deze moderne tijd heel veel elementen die de hormoonhuishouding uit balans kunnen brengen.

Dit gebeurt vooral in de vorm van hormoonverstorende stoffen die via onze omgeving en voeding in ons lichaam komen.

Wat zijn hormoonverstorende stoffen?

We leven in een wereld waarin bijna alles in een fabriek wordt gemaakt of bewerkt. Niet alleen onze voeding, maar zo’n beetje alles.

Kleding, laptops, telefoons, verpakkingen, cosmetica, je pinpas. Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt door middel van een chemisch proces in een fabriek gemaakt.

Wat veel mensen niet weten is dat kleine deeltjes van dergelijke producten in ons lichaam kunnen komen. En eenmaal in het lichaam, verstoren veel van deze lichaamsvreemde stoffen de hormoonhuishouding.

Via een simpel blikje doperwtjes, bespoten groente en fruit, plastic speelgoed, de verpakking van vleeswaren, de crème die we op ons gezicht smeren en geur-, kleur-, en smaakstoffen in voeding.

Je staat er waarschijnlijk niet bij stil, maar we komen dagelijks met enorm veel chemische stofjes in aanraking. En veel van deze stoffen kunnen in kleine hoeveelheden in lichaam komen en daar de hormoonhuishouding verstoren.

Tal van wetenschappers slaan hier regelmatig alarm over. Zo bleek ook uit een aflevering van Zembla uit 2015. Daarin komen diverse geleerden aan het woord die allen hun zorg uitspreken over de gezondheidsgevaren van deze stofjes.

Helaas wordt er erg weinig gedaan met hun zorgen. Volgens veel wetenschappers heeft dat vooral te maken met de economische belangen van de Europese industrie.

Ook D66 Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy heeft al eens geprobeerd om deze stoffen in Brussel aan de kaak te stellen. Maar al gauw stuitte hij naar eigen zeggen op een muur van weerstand. Vermoedelijk omdat het aanpassen van alle productieprocessen miljarden euro’s kost en daar zit de industrie natuurlijk niet op te wachten.

Stappenplan: breng je hormonen weer in balans

Deze ontwikkelingen zijn zorgwekkend, maar er is gelukkig geen reden tot paniek.

Je kan namelijk zelf heel veel doen om je hormonen in balans te krijgen en te houden.

Hieronder deel ik de 5 belangrijkste stappen met je waarmee je hormoonhuishouding weer in balans komt.

Als je deze stappen opvolgt, zal je merken dat je je fitter voelt, beter slaapt, er gezonder uit gaat zien en dat je ineens moeiteloos van overtollig lichaamsgewicht afkomt.

Stap 1: Eet natuurlijk
De grootste winst bij het in balans brengen van je hormonen boek je door zoveel mogelijk vers en natuurlijk te eten. Kortom, vermijd kant-en-klaar eten uit pakjes en zakjes.

Voorbeelden van gerechten die alleen met natuurlijke ingrediënten zijn gemaakt.

Dat heeft een paar redenen.

Ten eerste is verse, natuurlijke voeding niet bereid in een fabriek en dus niet (chemisch) bewerkt. Ook zitten er geen chemische geur-, kleur-, en smaakstoffen in. Ofwel, het is vrij van e-nummers.

Als je bovendien kiest voor biologische groente en fruit, zijn er ook geen pesticiden gebruikt.

Een ander voordeel is dat verse, natuurlijke producten vaak niet zijn verpakt. Helaas wordt nog veel te veel groente en fruit voorverpakt, maar gelukkig lang niet alles.

TIP: Koop je groente en fruit biologisch en het liefst bij een groentewinkel.

Stap 2: Vermijd toegevoegde suikers
Deze stap hangt nauw samen met stap 1, omdat aan natuurlijke producten geen suiker is toegevoegd. Toch benoem ik hem even apart.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat we in Nederland, ongemerkt, maar liefst 30 suikerklontjes per dag eten.

En dat gebeurt ongemerkt, omdat voedselfabrikanten aan bijna al hun producten suiker toevoegen. Zelfs aan producten waarin je het niet zou verwachten, zoals bijvoorbeeld ‘gezonde’ yoghurtdrinks.

Natuurlijk weten de meesten wel dat suiker een dikmaker is. Maar wat veel mensen niet weten, is dat een overschot aan suiker de werking van allerlei hormonen uit balans brengt.

Hormonen die betrokken zijn bij je stofwisseling bijvoorbeeld, zoals ghreline, leptine en insuline.

Bovendien zorgt te veel suiker voor een stressreactie in je lichaam. En bij die reactie zijn allerlei stresshormonen betrokken.

Als je suiker vermijdt, komen al deze hormonen en nog vele andere weer in balans.

TIP: Lees de etiketten van voedingsmiddelen om te zien of en hoeveel suiker erin zit. Vermijd ook chemische smaakstoffen zoals aspartaam.

Stap 3: Smeer dit niet meer op je huid
Veel cosmetica- en verzorgingsproducten zitten vol met chemische stofjes. En wat je op je huid smeert, komt uiteindelijk ook in je lichaam. Redenen genoeg dus om eens goed te kijken wat je precies op jezelf gaat smeren voordat je het koopt.

Gelukkig zijn er heel veel natuurlijke verzorgingsproducten op de markt die vrij zijn van schadelijke stoffen. En deze producten worden gelukkig steeds gangbaarder.

TIP: Op internet staan veel recepten waarmee je allerlei verzorgingsproducten zelf kan maken.

Stap 4: Gebruik een navulbare waterfles
In veel plastic verpakkingen zit Bisphenol A of Bisfenol A. Dit is een chemische stof die wordt gebruikt om plastic te produceren.

Deze stof staat erom bekend dat het de hormoonhuishouding verstoort.

Ik moedig iedereen altijd aan om voldoende water te drinken. Maar doe dat bij voorkeur uit een navulbare waterfles of smoothie-beker die BPA-vrij is.

TIP: Vermijd het hergebruiken van flesjes water uit de supermarkt. Koop één keer een BPA-vrije fles en vul die steeds bij met kraanwater.

Stap 5: Doe af en toe een detox
Detox is een Engels woord dat ‘ontgiften’ betekent. Tijdens een detox geef je jouw lichaam de gelegenheid om gifstoffen af te voeren.

Hierdoor kan je lichaam zich herstellen van alle invloeden van buitenaf. En dat komt de hormoonbalans en jouw gezondheid enorm ten goede.

Een detox doe je door een periode zo zuiver en puur als mogelijk te eten en drinken. Eigenlijk pas je alle stappen hierboven maximaal toe en vermijd je alles waar je lichaam extra moeite voor moet doen, zoals alcohol en koffie.

TIP: Jasperalblas.nl adviseert om één keer in de 2 maanden een detox te doen. Daarom hebben we in het Smoothie Afslank Plan ook een detox-programma opgenomen.

De belangrijkste hormonen

Het woord ‘hormoon’ komt uit de Griekse taal en betekent letterlijk: het in gang zetten.

En processen in gang zetten is precies wat een hormoon doet. Hormonen zijn de dirigent van je lichaam en bepalen onder andere je:

  • Groei en ontwikkeling
  • Vruchtbaarheid
  • Vetpercentage
  • Stemming
  • Stressniveau
  • Energie
  • Libido
  • Concentratievermogen
  • Orgaanfuncties (hart, longen, spijsvertering, etc.)
  • Vochthuishouding
  • En nog veel meer…

Om een gezond en slank lichaam te krijgen is het belangrijk dat je hormonen goed in balans zijn, of in ieder geval niet uit balans zijn omdat ze verstoord worden.

Ik heb een simpel 5 dagen programma samengesteld weermee je je belangrijkste hormonen meer in balans krijgt.

Elke dag behandelen we één hormoon, en je krijgt 4 actie stappen die je meteen kan nemen om dat hormoon meer in balans te brengen.

Het 5 dagen programma ontvang je via de e-mail, voor de komende vijf dagen kosteloos elke dag een mail.

Als je hieronder je naam en e-mailadres invult ontvang je direct de eerste e-mail!


Veel succes!

 

 

 

Bekijk (4) reacties

Verberg reacties

  • Inq
    30/04/2018 om 9:51 am

    Hoi, uiteraard heel handig zo’n goede navulbare waterfles. Vergeet m alleen niet dagelijks goed schoon te maken want de bacterien die achterblijven, vooral in de “drinktuit” zijn een grote ziekteverwekker!

  • Kersbergen
    12/04/2018 om 2:36 pm

    Hoi Jasper, 2016 15 kilo afgevallen, zit er nu weer bij. Ik moet koolydraden eten. Ik at te weinig en mijn lichaam sloeg het op ik werd dikker. Loop nu bij dieetiste moet meer eten. Overgang, trage schildklier, gestopt met roken vorig jaar, hou vocht vast en ben nu 4 weken bezig en pas 1 procent vet kwijt (vetmeting). Ik eet nu magere kwark 350 Gr met Granolapasta en beetje blauwe bessen. Tussendoor, komkommer, ontbijtkoek zonder suiker, groene thee en zwarte koffie, 2 volkoren boterhammen met grasboter en zalm, kip of rookvlees. Tussendoor 15.00 uur magere yoghurt 150 Gr. Diner: aardappelen, groente en vlees.
    25 gram rauwe noten om 19.00 daarna niets meer. Waarom val ik niet af?

    • Jasper Alblas
      13/04/2018 om 10:12 am

      Te weinig eten is inderdaad niet gezond. Hierdoor gaat je lichaam in spaarstand en ga je energie als vetten opslaan. Dit heeft niet zozeer met een tekort aan koolhydraten te maken, maar met je algehele voedingspatroon.
      Door de overgang en je trage schildklier kan het afslanken op dit moment wat trager gaan. Het is daarom belangrijk om je hormonen zo goed mogelijk in balans te krijgen. Dit kan je stimuleren door hormoonverstoorder te vermijden.

      In dit artikel staat precies beschreven hoe je dit kan aanpakken. Ik raad het gebruik van snelle koolhydraten zoals brood, ontbijtkoek en bewerkte producten met toegevoegde suikers etc. namelijk liever af.

      Lees dit artikel eens door: https://www.jasperalblas.nl/afvallen-lukt-niet/ Hier staat veel informatie en tips in over het stimuleren van de vetverbranding.

      Mail gerust naar info@jasperalblas.nl als je meer vragen hebt. Heel veel succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *