Je immuunsysteem is de barrière tussen een virus of bacterie en al je vitale organen. Als je immuunsysteem goed functioneert, wordt je niet (snel) ziek.

En als het slecht functioneert kan een simpel griepje al dodelijk zijn.

Dat klinkt misschien wat extreem, maar dat is het belang wat jouw immuunsysteem heeft.

Daarom geef ik je in dit artikel 7 praktische en handige tips die jij direct kunt uitvoeren om je immuunsysteem te versterken en je gezondheid een boost te geven.

Want ook jij wil optimale weerstand in tijden van corona, toch?

De afgelopen maanden

Wat is er veel gebeurd in de afgelopen acht maanden, sinds de start van de coronacrisis. Minder leuke, vervelende en ronduit verdrietige dingen, maar hier en daar wisten we er ook iets positiefs van te maken.

Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Veel mensen zijn niet bij de pakken neer gaan zitten, maar hebben de kans gegrepen om thuis aan hun gezondheid te werken. Dat is altijd een goed idee, maar zeker in tijden van corona.
  • Inmiddels weten we dat thuiswerken en online lessen volgen wél degelijk blijkt te kunnen, en hoe! Dat betekent mogelijk meer flexibiliteit na deze crisis.
  • Velen van ons maakten het thuis extra gezellig en sloegen daarbij aan het koken en bakken. Mensen konden zich verdiepen in gezond eten en hadden tijd om aandacht te besteden aan zichzelf, hun gezondheid en hun lichaam.

Volhouden en gezond blijven

Helaas lijkt het einde van de coronacrisis niet op korte termijn in zicht en zullen we moeten blijven volhouden

Op dit moment zitten we middenin de tweede golf en weer in een gedeeltelijke lockdown. 

Na de afgelopen periode waarin we terugkeerden naar onze werkplek (vaak voor één dag in de week) en we de banden met collega’s weer aan konden halen, werken we nu weer massaal zoveel mogelijk vanuit huis.

De situatie waar we in zitten, kan zijn weerslag hebben op je emotionele gesteldheid en op je gezondheid.

Je bent moe van je maandenlang aan de regels houden en niet kunnen doen wat je wilt én we zitten in de overgang van de zomer naar de herfst. Er komen natte, koude dagen aan en we zullen minder buiten kunnen zijn.

Het is nu dus extra belangrijk om te zorgen dat je gezondheid op peil blijft en je voldoende weerstand hebt.

Maar hoe kun je je immuunsysteem versterken? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet waarmee je zelf op een makkelijke manier je immuunsysteem kunt verbeteren.

Maar eerst…

Wat is het immuunsysteem en hoe werkt het?

Het immuunsysteem of afweersysteem is een systeem van je lichaam die je beschermt tegen ziekten, virussen, infecties, parasieten, schimmels en gifstoffen.

Dit afweersysteem is ontzettend sterk, maar ook heel complex. En dat moet ook wel, want je lichaam staat constant bloot aan ziektekiemen en andere schadelijke stoffen.

Bij de geboorte is er nog geen sprake van een volledig functionerend immuunsysteem en naarmate je ouder wordt neemt de effectiviteit van je afweersysteem af.

En wanneer de griep heerst (of zoals nu, een pandemie), is het extra belangrijk dat je goed voor je immuunsysteem zorgt zodat die op zijn beurt weer voor jou kan zorgen.

Want een zwak immuunsysteem zorgt voor een slechte weerstand, wat je een stuk vatbaarder maakt voor ziektes en virussen.

Je immuunsysteem verhogen: 7 tips

Hiermee bedoelen we dus eigenlijk: je immuunsysteem optimaal laten werken. Een goed werkend immuunsysteem zorgt namelijk dat je voldoende weerstand hebt tegen infecties en virussen. En dat is precies wat je wilt.

Hieronder vind je 7 tips die je immuunsysteem een boost geven.

Tip 1: Gezond eten is het belangrijkst!

Wist je dat je je immuunsysteem al een flink boost kunt geven door de juiste voeding? Eet zo gezond, gevarieerd en natuurlijk mogelijk. Kies verse voedingsmiddelen zoals verse groenten, fruit, noten, zaden, pitten, peulvruchten in plaats van bewerkt voedsel.

Doordat je minder hoeft te haasten, kom je ook minder in de verleiding om de makkelijke keuze te maken. Doe daar je voordeel mee! Gebruik de tijd die je over hebt om je maaltijden met meer aandacht te bereiden en neem de tijd om rustig te eten.

Wat we precies bedoelen met de juiste voeding? Op deze pagina vind je een handig overzicht voor je met linkjes naar handige en lekkere recepten voor alle maaltijden.

Er zijn ook voedingsmiddelen die je beter niet of minder kunt gebruiken, zoals koffie, suiker en alcohol. Deze hebben een grote impact op je hormoonhuishouding en je gemoedstoestand.

Als je deze voedingsmiddelen niet of veel minder gebruikt, ervaart je lichaam meer rust en krijg je een sterker immuunsysteem.

Tip: wil je lekker én gezond eten en makkelijk je overtollig lichaamsvet verbranden? Neem dan hier eens een kijkje naar ons 7×7 Afslank Programma. Dit programma wordt aangeraden door artsen en specialisten en al ruim 30.000 slimme afvallers gingen je voor.

Tip 2: Drink meer dan je gewend bent

Uit onderzoek blijkt dat extra water drinken helpt om je immuunsysteem te verbeteren (1). Water zorgt dat je lichaam afvalstoffen gemakkelijk af kan voeren en heeft een positief effect op je gezondheid.

Wij adviseren je om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Zet een glas of flesje water bij je werkplek zodat je regelmatig een slokje kunt nemen.

Bijkomend voordeel: tussen je maaltijden door extra water drinken kan je hongergevoel of trek naar zoetigheid doen afnemen, waardoor je ook minder geneigd bent om tussendoortjes te nemen (2). Voldoende water drinken helpt je dus ook om op gewicht te blijven.

Tip 3: Probeer te blijven bewegen

Beweeg en sport regelmatig, bij voorkeur in de frisse buitenlucht. Elke dag minimaal een half uur bewegen, beschermt tegen hart- en vaatziekten, verlaagt de bloeddruk en helpt je gewicht onder controle te houden.

Ook in de strijd tegen het coronavirus is het dus een belangrijk middel, omdat voldoende bewegen bijdraagt aan het opbouwen van een betere weerstand (3).

Ook voor taken als boodschappen doen, tuinieren, schoonmaken en de was ophangen is veel beweging nodig. Dus die tellen ook mee!

Tip 4: Ontspan en probeer stress te vermijden

Naast voldoende bewegen is het ook belangrijk om juist genoeg te ontspannen. Misschien kun je de tijd die je in je huidige situatie over hebt, gebruiken om te mediteren, ademhalingsoefeningen te doen of om bijvoorbeeld tai chi of yoga te leren.

Deze manieren van bewegen bevordert de ontspanning en kan helpen om beter met stress om te gaan.

Uit veel onderzoeken blijkt dat aanhoudende stress je immuunsysteem aantast en de afweer tegen virussen verzwakt. Andersom draagt goed kunnen ontspannen en het wegnemen van stress bij aan een beter immuunsysteem. (4)

Weg dus, met die stress!

Tip 5: Neem extra vitamine D

In principe kun je uit een gevarieerd voedingspatroon alle voedingsstoffen halen die je nodig hebt voor een sterke gezondheid.

Maar omdat de dagen in de herfst- en wintermaanden korter en donkerder zijn en we waarschijnlijk ook nog eens een stuk minder buiten zullen komen, kunnen voedingssupplementen als vitamine D een optie zijn om bij te slikken.

Vitamine D draagt bij aan sterkere botten en gewrichten, het stimuleert de spierfunctie en speelt een belangrijke rol in de goede werking van het immuunsysteem.

Neem bijvoorbeeld onze visolie met vitamine D als aanvulling op je gezonde voedingspatroon.

Tip 6: Slaap voldoende

Ook slaap heeft heel veel effect op je immuunsysteem (5). Zorg dat je er voldoende van krijgt, kijk ’s avonds niet tot laat televisie en neem zeker niet je telefoon mee naar bed.

Probeer jezelf aan te wennen om bijvoorbeeld rond 21.00 alle apparaten uit te zetten. Ga op tijd slapen en gun jezelf rust. Dat is belangrijk, in deze bijzondere tijden.

Tip 7: Begin ‘s ochtends met een koude douche

Deze frisse tip is voor sommigen misschien even doorbijten, maar uit onderzoek blijkt dat regelmatig koud douchen een positief effect kan hebben op je immuunsysteem. (6)

Je geeft je lijf er een korte boost mee: je hartslag en bloeddruk gaan even omhoog, alsof je een kort sprintje trekt. Je activeert hiermee even kort je zenuwstelsel, en dat is goed voor je gezondheid en je weerstand!

Bonustips

Naast het versterken van je immuunsysteem is het ook belangrijk dat je in het algemeen fit en gezond blijft en liefst ook positief gestemd!

Ook hiervoor hebben we een paar tips.

  • Zorg voor een goede hygiëne. Nies en hoest in de binnenkant van de elleboog. Raak je gezicht zo min mogelijk aan en schud geen handen. Gebruik papieren zakdoekjes als je je neus moet snuiten en gooi deze na gebruik meteen weg. En daarnaast onverminderd belangrijk: houd steeds anderhalve meter afstand van anderen die niet tot je eigen huishouden behoren.
  • Voorkom dat je aankomt. Probeer een gezond gewicht te behouden. Een slimme tip: trek af en toe gewone kleren aan, alsof je naar je werk gaat en laat je wijde en comfortabele trainingsbroek in de kast liggen. Tijdens het thuiswerken hebben we toch vaker gemakkelijke, loszittende kleren aan, waardoor je aan kunt komen zonder het te merken. Zit je favoriete spijkerbroek wel heel strak? Dan weet je meteen wat je te doen staat!

Tip: wil je weten wat wel en niet gezond is als het over voeding gaat? Download Jaspers boodschappenlijst of ga direct aan de slag met één van onze programma’s.

Tot slot: blijf positief

Probeer om niet bij de pakken neer te gaan zitten. Probeer te kijken naar wat er ondanks de beperkingen nog wél kan. Hierbij enkele voorbeelden van zaken waar je je op kunt focussen:

  • Jezelf! Zie dit als een kans om meer aandacht te besteden aan je lichaam en je gezondheid en je welzijn.
  • Je directe omgeving. Maak het bijvoorbeeld extra gezellig thuis, zodat je het fijn vindt om er veel tijd door te brengen. Of knap je huis op!
  • Lees niet constant het nieuws. Dit betekent niet dat je moet stoppen met lezen over corona, maar doe het op vaste momenten per dag en verder niet. Als je steeds bezig bent met bedreigingen om je heen, word je angstiger.
  • Investeer in je sociale contacten door op regelmatige tijden iemand uit je vriendenkring of familie te (video)bellen. Het kost wat meer moeite dan normaal, maar het is écht goed voor je!
  • Zorg voor structuur. Ritme geeft houvast, en dat hebben mensen nodig, vooral in crisistijd.
    Stel jezelf doelen, bijvoorbeeld elke dag een rondje lopen, iemand bellen, tien minuten mediteren.

Wij wensen je heel veel succes en sterkte de komende tijd. Zorg voor elkaar en blijf gezond!

Overgewicht draagt niet bij aan een sterk immuunsysteem. Kom direct en in actie en ga aan de slag met het 7×7 Afslank Programma. Ontwikkeld om in 4 weken tijd op een prettige manier jou van je overtollig lichaamsvet af te laten komen. Leuk, lekker én makkelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *