Regelmatig komen er mensen op coaching die ontelbaar diëten geprobeerd hebben, tientallen boeken gelezen hebben over afvallen en toch lukt het ze niet om succesvol en blijvend gewicht te verliezen.

Ik merk dat er bij deze mensen een dieperliggende oorzaak is. Namelijk de manier waarop ze naar zichzelf kijken, ofwel hun zelfbeeld.

Deze mensen hebben vaak een stemmetje dat vertelt dat ze het niet waard zijn om zich goed en slank te voelen. Dit stemmetje belemmert ze om te kunnen zijn wie ze willen zijn. Het vormt een obstakel dat ze ervan weerhoudt succesvol en voor altijd overtollige kilo’s kwijt te raken.

Als je gelooft wat dat stemmetje zegt resulteert dat in ongezonde leefgewoonten die vaak gepaard gaan met eetbuien. Je wordt dan je zelfbeeld, terwijl dat meestal helemaal niet realistisch is.

Gelukkig is dat helemaal niet nodig. Als je de tips uit dit artikel toepast zal je niet alleen positiever naar jezelf kijken, je zal ook succesvol gewicht verliezen en een stuk krachtiger in het leven staan.

Laten we van start gaan door te kijken wat zelfbeeld precies is.

Je zelfbeeld, wat is dat eigenlijk?

Het is het beeld dat je van jezelf hebt. Het vertelt je wat je ziet in de spiegel. Ook zegt het hoe je bent als mens, als partner, als ouder of als vriend(in).

Denk eens na over de volgende dingen:

  • Hoe zie jij jezelf?
  • Welke eigenschappen horen bij jou?
  • Waar ben je goed in?
  • Hoe denk je over jou relatie tot andere mensen?
  • Hoe voel je je over je jezelf?
  • Wat denk je over jezelf?

Iemand die zich goed voelt over zichzelf en een kloppend zelfbeeld heeft weet wie hij is en accepteert zichzelf in elke situatie. Vind jij het moeilijk om jezelf altijd te accepteren? Lees dan vooral verder. We gaan er samen iets aan doen.

Je zelfbeeld en afvallen

Als het op gewicht aankomt accepteer je jezelf met een kloppend zelfbeeld. Zelfs als je iets te zwaar bent. Je bent liefdevol naar jezelf en je wijst jezelf niet af om hoe je eruit ziet. Jij bent immers jij en daar ben je trots op.

Mensen met een kloppend zelfbeeld gunnen zichzelf gezonde voeding en een gezond lichaam en zullen zichzelf niet snel overeten.

Als je al lange tijd bezig bent met afvallen maar het nooit echt gelukt is, dan kan het zijn dat jouw zelfbeeld niet klopt. Dit geeft namelijk aan dat je al een tijd lang niet tevreden bent met hoe je eruit ziet. Je accepteert niet hoe je eruit ziet, maar toch lukt het niet om er iets aan te doen. Het voelt als een eeuwige strijd. Je hebt altijd het stemmetje in je hoofd dat je er het liefst anders uit zou zien: slanker en mooier.

Waarschijnlijk zie je jezelf zelfs als iemand die dik is en machteloos om er iets tegen te doen. Misschien heb je zelfs een negatief woord waarmee je jezelf benadert. Ik heb wel eens meegemaakt dat een cliënt regelmatig tegen zichzelf zei dat ze een trut was, of een vetklep. Je wijst jezelf daarmee enorm af en maakt je erg klein en dat is nergens voor nodig.

Wat ik heb gemerkt is dat mensen die zich niet goed voelen over zichzelf en geen realistisch zelfbeeld hebben, juist vaker gaan eten om zich beter te voelen. Ze verliezen zich in eten om zich (tijdelijk) beter te voelen. Als je eet maakt je lichaam het gelukshormoon dopamine aan, waardoor je je even lekkerder voelt. Dat is helaas maar van korte duur.

Na het eten volgt bij deze mensen een grote teleurstelling in zichzelf: “zie je nou wel, ik wist wel dat je het niet kon.” Zo bevestigen ze zichzelf in het beeld dat zij hebben van zichzelf en dit gebeurt keer op keer. Ze komen in een negatieve spiraal terecht waarin afvallen niet lukt. Zo hebben ze altijd het gevoel op dieet te zijn terwijl ze enkel zwaarder worden.

Je zelfbeeld als kind

Je zelfbeeld ontwikkelt zich naarmate je ouder wordt. Dat begint al heel jong. Hoe contenter je als kind en tiener bent met je lichaam des te realistischer en liefdevoller is je zelfbeeld.

Hoe vaker je negatieve dingen tegen jezelf zegt, hoe meer je erin gaat geloven. Je onderbewuste slaat dit elke keer op. Als je vanaf dat je jong bent negatief tegen jezelf praat en jezelf als ‘niet mooi’ ziet in de spiegel dan geloof je daarin en ga je daar naar handelen.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die vanaf jongs af aan een negatief zelfbeeld hebben op latere leeftijd een groot risico lopen om overgewicht te ontwikkelen. Waarom zou je immers gezond eten als je toch vindt dat je het niet waard bent?

Als je een negatief zelfbeeld hebt, dan zie je niet wie je echt bent en vertrouw je niet genoeg op jezelf. Met alle gevolgen van dien.

Eén van de gevolgen van een niet kloppend zelfbeeld is dat je niet gelooft dat het jou gaat lukken om af te vallen. Je gunt jezelf dat gezonde slanke lichaam niet helemaal omdat je jezelf niet op waarde schat.

Laten we hier nog iets dieper naar gaan kijken.

Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld

Er zijn veel verschillende factoren die invloed hebben op het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld. Je opvoeding en de manier waarop je ouders naar zichzelf en jou kijken speelt een grote rol. Als zij je steunen in wie je bent en jou positief beïnvloeden zal jij sneller een realistisch en positief zelfbeeld ontwikkelen.

Ook de media spelen een grote rol. Iedereen op tv, internet, in tijdschriften maar ook paspoppen in winkels zijn meestal voorzien van een slank lichaam. Omdat dat is wat je de hele dag ziet, ben je snel geneigd om te denken dat je dik bent als jij er anders uitziet.

Zeker bij Nederlandse vrouwen kunnen daar problemen ontstaan omdat veel van ons een wat bredere bouw hebben.

Wat je zelfbeeld ook is, uiteindelijk zal je zo worden

Als jij gelooft dat je dik bent en niet zoveel voorstelt, dan is het logisch dat je ook gelooft dat je niet kan afvallen. Je zal jezelf niet de voeding gunnen die het beste is voor jou.

Jij bent wie je gelooft dat je bent.

Het is daarom belangrijk om in jezelf te geloven en jezelf groot te maken. Schat jezelf op waarde en besef dat jij alles kan en iedereen kan zijn die je wil zijn.

Als je niet weet wie je bent, wat je wilt in dit leven en waar je voor staat, dan is dit het moment om daar naar op zoek te gaan. Het zal je niet alleen rust en zelfvertrouwen geven maar je ook helpen afvallen.

Als je echt ziet wie je bent en jezelf op waarde schat, zal het een automatisch gevolg zijn dat je goed voor jezelf gaat zorgen.

Wanneer je weet wat je waard bent, gun je jezelf enkel voeding waar je je lichaam een plezier mee doet. Met als logisch gevolg dat het zich gaat aanpassen en naar zijn natuurlijke gewicht zal gaan. Je zal zo het lichaam krijgen dat bij je past.

3 tips voor een beter zelfbeeld

Oké, je weet nu waar een negatief zelfbeeld vandaan komt en hoe het jou kan belemmeren om blij te zijn met wie je bent.

Om je op weg te helpen naar een beter zelfbeeld lees je hieronder drie tip tips die je kunt toepassen:

Tip 1: Word bewust van de woorden die je gebruikt

Zoals ik hierboven al omschreef zijn er veel dames die tegen zichzelf woorden als “trut” of “dikkerd” gebruiken. Dat raakt mij enorm.

Ga bij jezelf na hoe jij tegen jezelf praat. Praat je ook zo tegen je vriendinnen?

Word bewust van het stemmetje dat lelijke dingen tegen je zegt. Geef het een naam, bijvoorbeeld ‘Kritische Katja’ en word je er bewust van als zij er is. Zij beïnvloed je emoties en zorgt ervoor dat jij je slecht gaat voelen. En als jij je slecht gaat voelen is de kans groot dat je dat gaat opvullen door te eten en dat is precies wat je NIET wilt.

Probeer haar te herkennen als iemand die je af en toe komt pesten en identificeer je niet langer met haar. Vraag haar eens wat ze je nou eigenlijk wilt vertellen. En wat brengt het jou dat zij er is?

Begin met liefdevol praten tegen jezelf en draai het om als je merkt dat ‘Kritische Katja’ aanwezig is. Zeg dan juist hoe mooi en leuk je bent. Dit kun je in je hoofd doen. Daarnaast is het aan te raden om elke dag te beginnen door hardop iets leuks tegen jezelf te zeggen in de spiegel. Kijk jezelf aan en zeg bijvoorbeeld: “Ik ben trots op je!”.

Tip 2: Focus je op je gezondheid en gezond eten in plaats van op je gewicht

Als je constant bezig bent met de weegschaal en het getal dat daarop verschijnt, ben je waarschijnlijk bijna elke dag aan het strijden. Zeker als je jezelf ziet als niet mooi of leuk dan is de weegschaal een goede manier om elke dag bevestigd te krijgen dat je niet goed en mooi genoeg bent vanwege het getal op de weegschaal.

Je blijft daardoor enorm hangen in je hoofd, in plaats van dat je gaat voelen wat er nou eigenlijk gaande is in je lichaam.

Een positief zelfbeeld en een gezond lichaam komen van binnenuit. Begin met gezond eten volgens een koolhydraatarm dieet dat enkel bestaat uit pure onbewerkte voedingsmiddelen.

Zorg er daarnaast voor dat je elke dag beweegt. Doe bij voorkeur een sport die je leuk vindt en waar je van geniet. Dit kan fitness zijn, maar ook wandelen, fietsen of dansen. Kies iets waar je blij van wordt en waar je je goed van gaat voelen. Laat daarbij los of je er een strak lichaam van krijgt. Doe iets wat je leuk vindt en waar je met veel plezier heen gaat.

Het geeft je positieve emoties, waardoor jij je goed voelt, energie hebt en minder de neiging hebt om ongezonde keuzes te maken. Door dingen te doen waar je je goed bij voelt, ga je vanzelf positiever naar jezelf kijken. Je goed voelen en blij zijn met wat je doet is een heel andere manier van kijken naar jezelf dan strijden en ploeteren voor een lager gewicht dat maar niet lijkt te komen.

Tip 3: Maak contact met je lichaam

Een negatief zelfbeeld gaat vaak gepaard met leven vanuit het hoofd. Wij zijn de verbinding met ons lichaam kwijtgeraakt doordat we constant geprikkeld worden door alles wat er zich buiten ons afspeelt.

Wij eten op vaste tijden, hebben to-do lijsten en deadlines waar we nooit doorheen komen. Dat zorgt er vaak voor dat we op de automatische piloot staan en alles rationeel benaderen. We luisteren niet meer naar ons lichaam. We eten dan ook vaak lopend, achter ons beeldscherm of snaaien hier en daar wat.

Zoek weer verbinding met jezelf en met je lichaam. Je lichaam vertelt jou wat je nodig hebt om je goed te voelen. Het vertelt jou waar het behoefte aan heeft en wanneer.

Als je leert te luisteren naar de signalen van je lichaam en bewust en aandachtig leert eten, zal je merken dat je veel meer voldaan bent en beter verzadigd. Je zal je dan niet snel overeten als je je bijvoorbeeld niet lekker voelt.

Contact met je lichaam maken is niet altijd makkelijk en het kost tijd om die verbinding weer te voelen, maar ga ermee aan de slag. Yoga, mediatie en ademhalingsoefeningen kunnen je er bij helpen. Zoek ook regelmatig de stilte op, dat geeft enorm veel rust.

Conclusie

Ik hoop dat dit artikel je laat inzien dat als je bepaalde gedachten verandert, positieve woorden tegen jezelf gebruikt en weer in contact komt met je lichaam er een wereld voor je opengaat. Het leven wordt leuker, je gaat je beter voelen en je zal waarschijnlijk vanzelf het gewicht krijgen wat bij je lichaam past.

Wees lief voor jezelf, als jij het al niet bent, wie dan wel? Gun jezelf alleen het allerbeste!

Wat is de volgende stap?

In het artikel noemde ik het koolhydraatarm dieet als de manier om je lichaam de juiste voeding te geven. Als je graag wilt kennismaken met koolhydraatarm eten, dan kun je hier 2 gratis recepten downloaden.

Als je er klaar voor bent om echt actief aan de slag te gaan met het verbeteren van je zelfbeeld dan zal dat direct gevolgen hebben voor je eetgedrag. Eetbuien zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen als jij een positief zelfbeeld creëert.

Speciaal daarvoor heb ik het Stop Eetbuien Programma ontwikkeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *