In deze editie van Beste Jasper behandelt mijn collega Nicky een veel gestelde lezersvraag.

Beste Jasper,

Kunnen jullie mij iets vertellen over jodium? Ik eet volgens jullie richtlijnen en voel me daar erg goed bij, maar krijg ik wel voldoende jodium binnen nu ik geen brood meer eet?

Groetjes Dorothé

 

Hallo Dorothé,

Dit is een vraag die we vaak krijgen. Veel mensen vragen zich dit af wanneer ze minder brood gaan eten.

Het klopt inderdaad dat brood een makkelijk bron is om jodium binnen te krijgen. Bij het bakken van brood wordt namelijk meestal gejodeerd bakkerszout gebruikt waar meer jodium in zit dan in gewoon zout.

Het korte antwoord: Er zijn voldoende andere bronnen van jodium naast brood. Door voldoende van die producten binnen te krijgen (zoals je in onze programma’s krijgt) kun je prima zonder brood.

Laten we eens kijken naar wat jodium precies is.

Wat is jodium en hoeveel hebben we nodig

Jodium is een belangrijk sporenelement voor het lichaam. De schildklierhormonen worden met behulp van jodium in de schildklier gemaakt en zijn verantwoordelijk voor de stofwisseling.

Gerelateerd artikel: De invloed van de schildklier op afvallen

Jodium speelt een belangrijke rol voor een goede balans in hormonen en het beschermt ons tegen radioactieve straling. Vrijwel elke cel heeft het nodig om goed te kunnen functioneren waardoor het van groot belang is voor onze gezondheid.

In Nederland heeft de Gezondheidsraad geen aanbevolen hoeveelheden voor jodium vastgesteld, maar we gebruiken de waardes die in 2012 in Scandinavië opgesteld zijn. In dat rapport wordt mensen van 18 jaar en ouder geadviseerd om dagelijks 150 microgram jodium binnen te krijgen.

Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven gelden hogere waardes, namelijk 175 microgram (zwanger) en 200 microgram (borstvoeding) per dag. Dit omdat jodium zeer belangrijk is voor de groei, ontwikkeling en hersenen van kinderen.

Wat zijn bronnen van jodium

Gelukkig zijn er naast het bakkerszout in brood genoeg natuurlijke bronnen van jodium. De meeste jodium is terug te vinden in de oceanen. De dieren die in de zee leven halen jodium uit het zeewater en zijn daardoor een hele rijke bron. Om dezelfde reden bevatten zeewieren ook veel jodium.

Je vindt jodium onder andere in:

Helaas is de grond in Nederland niet heel rijk aan jodium, waardoor groentes die in Nederlandse grond groeien meestal minder jodium bevatten.

Wat zijn symptomen van een tekort?

De symptomen van een jodiumtekort zijn vrij algemeen. En veel mensen hebben ook last van één of meerdere symptomen zonder een jodium tekort te hebben.

Het is dus lastig om alleen op symptomen een conclusie te trekken. Daarbij komt nog eens dat klachten van een jodiumtekort meestal pas na een aantal jaar optreden. Dit komt omdat de schildklier een aardige voorraad jodium heeft.

  • Koude handen en voeten
  • Breekbare nagels
  • Droge huid en haren (haaruitval)
  • Hese, krakende stem
  • Erg veel aankomen in korte tijd
  • Grotere ogen die iets uitpuilen
  • Krampen in de spieren en spierzwakte
  • Het geheugen werkt minder goed
  • Een verhoogd cholesterol
  • Je somber en lusteloos voelen
  • Weinig energie hebben
  • Trage hartslag

Als je meerdere klachten hebt uit onderstaande rijtje, dan is het raadzaam om jouw jodiumgehalte te laten testen via een persoonlijk bloedonderzoek.

Conclusie

We kunnen prima zonder brood, als we ervoor zorgen dat we voldoende andere bronnen van jodium binnenkrijgen. In onze programma’s letten we er op dat we deze bronnen voldoende binnenkrijgen. Ben je vegetariër, lust je geen vis of heb je een schildklierafwijking? Let dan extra op.

Wanneer je geen vis eet is het belangrijk om er op te letten dat je voldoende andere bronnen van jodium toevoegt. Eventueel kun je een zeezout met toevoeging van jodium gebruiken.

Wanneer je een schildklierafwijking hebt is het altijd aan te raden om een verandering in het eetpatroon te overleggen met jouw behandelend arts.

Blijf je een sterke behoefte aan brood houden en vind je het lastig om het niet meer te eten? Hier lees je wat de oorzaak kan zijn en wat je eraan kunt doen. 

Hartelijke groet,

Nicky

 

Bronnen:

  1. New Iodine Food Composition Database and Updated Calculations of Iodine Intake among Norwegians. Carlsen MH et al. Nutrients. (2018)
  2. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc (2001)
  3. Patrick L. Iodine: Deficiency and therapeutic considerations. Altern Med Rev 2008;13:116-27
  4. Iodine in food- and dietary supplement-composition databases. Pehrsson PR et al. Am J Clin Nutr. (2016)

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *