Ben jij iemand die ’s ochtend bij het opstaan direct denkt aan een goede kop koffie om even lekker wakker te worden? Dan ben je geen uitzondering. Alleen al in Nederland wordt zo’n 6,5 miljoen liter koffie per dag gedronken!

Gemiddeld drinken wij Nederlanders per persoon 150 liter koffie per jaar. Twijfel je of dit gezond voor je is, en of dit het afval proces wel ten goede komt?

In dit artikel lees je wat de gezondheidseffecten van koffie zijn en of het verstandig is om koffie te drinken als je graag wilt afvallen.

Met behulp van de tips in dit artikel , kun je blijven genieten van een kop koffie zonder dat het je afvalproces belemmert.

Koffie

Koffie is in principe een natuurproduct, gemaakt van gemalen bonen van de koffieplant. Het bevat onder andere magnesium, mangaan, kalium en vitamine B, dit zijn essentiële voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.

Verschillende studies hebben aangetoond dat het drinken van koffie gezondheidsvoordelen kan hebben, mits de koffie organisch is en tijdens het verwerkingsproces niet is blootgesteld aan pesticiden.

Onderzoek

Resultaten van studies die in 2012 verschenen in the American Journal of Clinical Nutrition bevestigen dat koffie het risico op diabetes type 2 verlaagt. Koffie bevat antioxidanten die helpen de schade aan cellen, die tijdens de ontwikkeling van diabetes optreedt, te vertragen. Ook vertraagt het de opname van glucose uit de darmen wordt waardoor de suikerspiegel beter gereguleerd wordt.

Verschillende onderzoeken bewijzen dat het drinken van koffie ook positieve effecten heeft op de hersenen. Uit een 30 jaar durend onderzoek onder 8000 Japans-Amerikaanse mannen tussen de 45 en de 68 jaar is gebleken dat het preventief werkt tegen de ziekte van Parkinson.

Verder is bewezen dat koffie beschermend werkt tegen Alzheimer en verschillende soorten van kanker. Er bestaat nog wel veel discussie over welke stoffen in koffie het beschermende effect precies veroorzaken.

Cafeïne

Toch zijn er ook nadelen aan het drinken van koffie. Het bevat namelijk cafeïne. De meeste discussies die gevoerd worden over de invloed van koffie op de gezondheid gaan over deze stof.

Het gebruik van cafeïne kan verschillende gevaren met zich meebrengen. Bijwerkingen van cafeïne zijn:

  • Slapeloosheid.
  • Hartkloppingen.
  • Stijging van de bloeddruk en aanmaak van stresshormonen.
  • Zenuwachtigheid en nervositeit of zelfs een gevoel van paniek en angst

Deze bijwerkingen treden alleen op wanneer je te veel koffie drinkt. Bij maximaal drie kopjes per dag heb je hier niet snel last van.

Fabel

Oude, slecht uitgevoerde onderzoeken gaven onterecht aan dat koffie vocht afdrijft en daardoor de vochtbalans in het lichaam zou verstoren, wat het afvallen negatief zou beïnvloeden. In die onderzoeken waren echter verschillende factoren niet stabiel.

Zo werd er in de experimenten gebruik gemaakt van extreem hoge doses cafeïne, proefpersonen en -dieren die alleen voor het experiment koffie dronken en controletijden die veel te kort waren om überhaupt een realistisch effect te kunnen meten. Ondanks alles is deze fabel toch de wereld nog niet uit.

Recentelijk onderzoek toont echter aan dat cafeïne alleen in lichte mate vocht afdrijvend is bij mensen die normaal gesproken geen koffie drinken.

De meeste mensen krijgen dagelijks wel iets van cafeïne binnen via koffie, thee of frisdrank. Gemiddeld is dit zo’n 250 milligram per dag. Je behoudt daarbij in principe je normale urineproductie.

Omdat cafeïne de nieren stimuleert om vocht sneller uit het lichaam te verwerken, kan het zijn dat je iets eerder naar het toilet moet dan wanneer je bijvoorbeeld alleen water drinkt. Maar je verliest niet meer vocht, zoals men vroeger dacht.

Koffie en afvallen

Als je aan het afvallen bent vraag jij je natuurlijk af of je tijdens het diëten koffie kunt blijven drinken. Het voordeel van koffie is dat het net als kruidenthee en water maar 1 calorie per 100 milliliter bevat, wat dat betreft past het prima binnen het afvalproces.

Om af te vallen is het belangrijk dat je metabolisme zo hoog mogelijk is, dit zorgt namelijk voor een verhoogde vetverbranding, ook in rust. Koffie kan je metabolisme met 20 procent verhogen. Vooral het drinken van zwarte koffie op de nuchtere maag of voor het sporten kan daar erg voordelig op werken. Dit komt het afvalproces ten goede.

Uiteraard is het belangrijk dat je niet teveel koffie drinkt. Hou het op maximaal twee koppen per dag. Het is namelijk niet goed voor je gezondheid om teveel cafeïne binnen te krijgen.

Naast het verhogen van het metabolisme kan koffie ook de aantallen gunstige bifidobacteriën in het maag-darmkanaal verhogen. Een gezonde darmflora en stoelgang verbetert de opname van voedingsstoffen uit voeding en helpt bij het afvallen.

Overdaad schaadt

Hoewel koffie drinken dus een aantal gezondheidsvoordelen heeft, is het belangrijk dat je er niet teveel van drinkt.

Ieder persoon reageert anders op de inname van koffie en cafeïne. Je reactie is onder andere afhankelijk van je lengte, leeftijd, gewicht, geslacht en genen. Ook als je er goed op reageert, adviseer ik je toch nooit meer dan drie koppen koffie per dag te drinken.

Er zijn namelijk verschillende studies waaruit gebleken is dat bepaalde stoffen in koffie het risico op hart- en vaatziekten kunnen vergroten als je er teveel van drinkt. Pas hier dus echt mee op.

Als je denkt dat je meer dan vier koppen koffie per dag nodig hebt omdat je je anders moe voelt of niet scherp genoeg bent op je werk, dan is het belangrijk om je leefstijl eens goed te onderzoeken.

Het is namelijk niet de bedoeling koffie om deze reden te drinken. Veel slaap, gezonde voeding en beweging doen wonderen. Koffie daarentegen niet.

Als je gevoelige darmen hebt is het extra belangrijk niet teveel koffie te drinken. Dit kan het slijmvlies van de darmen en maag beschadigen. Gevolgen hiervan zijn onder andere een slechte spijsvertering, diarree en brandend maagzuur.

Tips

Om de positieve gezondheidseffecten van koffie te ervaren, raad ik je aan de volgende tips op te volgen.

  • Drink biologische koffie om te voorkomen dat de bonen tijdens het verwerkingsproces blootgesteld zijn aan pesticiden. Deze zouden namelijk het risico op Alzheimer en Parkinson alsnog doen verhogen.
  • Drink zwarte koffie. Suiker en melk zijn ongezond en helpen niet bij het afvallen. (lees hier wat wel helpt)
  • Ben je gewend aan koffie met melk en suiker, bouw dit dan langzaam af. Begin met de suiker. Na een tijdje ben je gewend aan de smaak en kun je niet begrijpen dat je zulke zoete koffie hebt gedronken.
  • Drink bij voorkeur twee kopjes en maximaal drie kopjes koffie per dag
  • Drink koffie op de nuchtere maag om je metabolisme te verhogen
  • Drink koffie voor het sporten (bij voorkeur op de nuchtere maag)
  • Als je echt niet zonder melk in je koffie kunt, kies dan voor amandelmelk en drink maximaal één kop koffie met melk per dag.
  • Pas op met speciale koffie in restaurants en koffiebars. Kom niet in de verleiding koffie met een smaakje te nemen. Ze bevatten ontzettend veel ongezonde suikers, die een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Afkicken

Als je wilt stoppen met het drinken van koffie hou dan rekening met afkicksymptomen als hoofdpijn, prikkelbaarheid, concentratieproblemen en spierpijn. Begin daarom als je echt veel ( > 5 koppen per dag) koffie drinkt met langzaam afbouwen.

Conclusie

Afvallen en koffie drinken gaan prima samen. Dat heerlijk ruikende bakje bij het opstaan, kun je zonder twijfel drinken. Je hebt er het meeste voordeel van als je één kop zwarte koffie drinkt op de nuchtere maag voordat je gaat sporten. En drink er maximaal drie per dag.

Drink jij koffie om wakker te blijven gedurende de dag? Dat is niet de bedoeling.  Slaap meer, eet gezonder en beweeg meer. Het is misschien even wennen, maar je zult al snel merken dat je fitter wordt en al die koffie helemaal niet nodig hebt!

Hoeveel koffie drink jij en wanneer vind je het lastig om de koffie te laten staan? Plaats jouw reactie hieronder.

Bekijk (57) reacties

Verberg reacties

  • simone
    02/05/2016 om 3:30 pm

    Voor de dames geldt: Cafeïne in koffie, thee, chocola en cola hebben een negatieve invloed op de bloedsomloop omdat het de bloedvaten vernauwd. Hierdoor bereiken niet genoeg belangrijke voedingsstoffen en zuurstof het weefsel, waardoor afvalstoffen zich opstapelen. Gevolg: cellulitis
    En ook uit jouw eigen artikel:

    Wat kun je zelf doen om minder last te hebben van cellulite?
    1.Ontgift je lichaam eens goed. Dit doe je door je lever goed te ontlasten. Eet een periode geen leverbelastend voedsel of voedsel wat veel afvalstoffen bezit. Dus koffie, zwarte thee, alcohol, suiker, witte bloem, kant en klaar producten, chemische E-nummers en bestrijdingsmiddelen laat je staan.

  • Karin
    14/04/2016 om 4:19 pm

    Vraag, wat vindt u van de meergranen koffie van het merk Zonnatura

    • Jasper Alblas
      15/04/2016 om 8:33 am

      Het is op gemaakt op basis van granen en bevat gluten. Gebruik het daarom liever niet.

  • elly de vogel engelmoer
    05/04/2016 om 8:52 pm

    Heb een vraag mijn man weeg 139 kg en is zwaar suikerpatient dpuit in de ochtend 70 eenheden en s avonds ook nu zij de dokter als hij afval daan gaat zijn duiker over kan en mag hij ook dit dieet dan volgen

    Gr elly de vogel engelmoer

  • Esthee
    19/01/2016 om 7:01 am

    Goede dag,

    Leuk artikel!
    Koffie wordt afgeraden bij darm problemen. Is decafe ook slecht voor je darmen?
    En maximaal hoe lang voor het sporten drink je koffie als je wilt afvallen?

    Bedankt en groetjes,
    Esther

  • lea
    15/01/2016 om 12:50 pm

    hoi,
    wat betreft een beetje melk in de koffie, ik vind koffie zonder melke niet te drinken, vandaar dat ik ‘m met halfvolle melk drink. Ik ben geen voorstaander van soya melk, heb nou niet het idee dat de soyamelk van bijv. AH zoveel beter is dan bio halfvolle melk? klopt dit?

    • Jasper Alblas
      15/01/2016 om 3:08 pm

      Klopt, drink liever geen sojamelk. Hier lees je waarom niet. Je kan het nog eens proberen met ongezoete (liefst zelfgemaakte) amandelmelk.

      • Kaat
        15/04/2016 om 8:52 pm

        Mmmhhh…vreemd. Hierboven raad je sojamelk juist aan i.p.v. gewone koffiemelk.

        • Jasper Alblas
          19/04/2016 om 10:46 am

          Hallo Kaat, goed dat je het zegt, ik heb dit artikel geschreven voor mijn onderzoek over soja. Ik heb het direct weggehaald. Ongezoete amandelmelk is een goede keuze voor in de koffie. Gebruik liever geen soja producten. Groet Jasper

  • madelief
    10/01/2016 om 2:57 pm

    Hallo Jasper,

    Er is mij verte;d dat koffie slecht is en een erg verzurende werking heeft.Nu ben ik een vervanger gaan drinken .Maar mis mijn bakkie wel DRINK OP EEN DAG 2 BAKJES IN DE OCHTEND EN EEN IN DE AVOND OPLOSKOFFIE.
    S’MIDDAGS 2 BAKKEN KRUIDENTHEE.Wat is een goede vervanger voor koffie.bedankt Madelief.

    • Jasper Alblas
      12/01/2016 om 1:48 pm

      Het klopt inderdaad dat koffie een verzurende werking heeft. Hier lees je meer over hoe je kunt ontzuren met een alkalisch dieet. Kruidenthee is inderdaad een goede vervanger van koffie. Ook kun een je een groentesapje of groene smoothie voor jezelf maken ter vervanging van koffie. Ze zijn erg smaakvol en leveren direct energie.

  • ellen
    21/10/2015 om 10:36 am

    Ik heb jaren veel koffie gedronken en daar vorig jaar mee gestopt en wat komt er opeens aan het licht daarna? Een enorme bijnieruitputting en schildklier problemen. Moeite met spier aansturing( spierzwakte). Vervolgens als ik weer met koffie begin verdwijnt dit weer. Nou mooi opgelost denk je dan? Tja het maskeert toch een probleem. En de vraag nu is of heeft koffie dit juist veroorzaakt? Kan koffie dit veroorzaken? Persoonlijk geloof ik dit na mijn ervaringen wel, maar waar vind ik hier documentatie over? Kan jij mij hier bij helpen? Heb jijvakbladen waar zoiets misschien omschreven wordt? Verder las ik vandaag dit http://www.ahealthylife.nl/de-top-13-van-bewezen-gezondheidsnadelen-van-koffie/
    Het gaat over pesticiden in onze dagelijkse koffie. Wat doen deze pesticiden met de bijnieren en/of schildklier? Is daar documentatie over? Ik hoop weer wat meer bij te leren met jouw hulp hierover. Groetjes Ellen

    • Jasper Alblas
      21/10/2015 om 3:35 pm

      Hallo Inge,

      goed dat je inziet dat je door weer koffie te gaan drinken hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem aanpakt. Over het algemeen is er in het engels meer documentatie open en vrij op het internet beschikbaar, dus ik zou eens Googelen op de Engelse termen.

  • Inge
    12/10/2015 om 8:08 pm

    Hoi,
    ik drink 3 tot 5 kopjes per dag,
    heb verder nooit last van stress, hart kloppingen of andere bijwerkingen.
    Moet ik dat ene kopje na werk overslaan? Of is het geen probleem.
    Het gaat natuurlijk om maar 1 kopje, dus ik zou zelf niet zo snel doen.

    groetjes,
    Inge

    • Jasper Alblas
      13/10/2015 om 10:08 am

      Hallo Inge, waarschijnlijk ervaar je pas dat koffie toch iets met je doet als je het bijvoorbeeld eens een week niet drinkt. Vaak krijgen mensen dan hoofdpijn of een onrustig gevoel. Probeer het drinken ervan te minimaliseren, maar doe vooral wat voor jou goed voelt. Als jij het koolhydraatarm eten beter vol kunt houden als je 3 of 4 koffie per dag drinkt is dat helemaal prima, luister vooral goed naar je eigen lichaam!

  • Jack
    30/09/2015 om 4:18 pm

    En hoe gezond of ongezond is Caffeine vrije koffie?

    Grt. Jack

    • Jasper Alblas
      30/09/2015 om 8:17 pm

      Cafeïne vrije koffie is niet heel gezond. Onder andere om de volgende redenen:
      – Het zorgt voor een verhoging van het slechte LDL cholesterol in het bloed
      – Het zorgt er net als gewone koffie voor, dat het homocysteine gehalte stijgt. Deze stof wordt geassocieerd met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
      – Uit studies is gebleken dat niet de cafeïne het risico op een hartaanval vergroot, maar verbindingen tussen andere stoffen in de koffie.

      Verder is cafeïne vrije koffie niet 100% cafeïne vrij. Maximaal 97 % kan worden verwijderd. Vaak gebeurd dit door middel van chemische oplosmiddelen, waarvan restanten op de bonen kunnen blijven zitten. Het is niet gezond om hier teveel van binnen te krijgen. Probeer daarom ook van decafé niet meer dan 2 a 3 kopjes koffie per dag te drinken

  • Sharon Spee
    26/08/2015 om 10:41 am

    Hallo Jasper,

    Ik volg jouw methode en geloof er ook in. Alleen in dit artikel lijk je jezelf tegen te spreken. Van je site en boek heb ik begrepen dat het niet om calorieën gaat maar om wat je eet. In dit artikel geef je aan dat melk erg veel calorieën heeft en daarom beter niet gebruikt kan worden. Kun je mij dat uitleggen?

    Gr Sharon

    • Jasper Alblas
      27/08/2015 om 12:45 pm

      Hoi Sharon, dit artikel is geschreven door mijn collega Anita, zij bedoelt dat je beter geen zuivel kan gebruiken. Veel mensen kunnen hier niet goed tegen. We zullen dit aanpassen in het artikel. Excuses voor de verwarring.

  • Riet
    26/08/2015 om 10:38 am

    Ik drink altijd cafeïne koffie van de D.E. Moet dat het organische koffie is op het pak staan of hoe moet je anders weten dat je de goede koffie koopt.

    • Jasper Alblas
      27/08/2015 om 12:46 pm

      Ja op het etiket staat als het goed is of de koffie van biologisch geteelde koffie bonen is of niet!

  • Mandy
    07/08/2015 om 10:31 am

    Goedemorgen Anita,

    Ik drink helaas 15 mokken koffie per dag en het lukt mij niet om af te bouwen.
    Maar mijn vraag is krijg je daar een hoge hartslag van?

    groet Mandy

    • Jasper Alblas
      10/08/2015 om 8:09 pm

      Hallo Mandy, 15 is enorm veel. Je kan er zeker een hoge hartslag van krijgen door alle cafeïne en daardoor ook een onrustig gevoel. Probeer te minderen door om de kop een kop kruidenthee te drinken ipv nog een koffie. Je zal merken dat het snel went en dat je hartslag rustiger zal worden!

  • Sharon de Bloem
    03/06/2015 om 8:55 am

    Hoi Anita,
    Ik las dit artikel en ik schrok best wel, ik drink zo’n 35 kopjes koffie per dag. (wel zwart)
    Verder drink ik 5 blikjes Monster (energy) per dag.. daar zit ook een hoop cafeïne in.
    Ik heb alleen nog geen lichamelijke klachten. Zou jij voor mij een speciaal dieet willen opstellen?
    Groetjes Sharon

    • Anita Mulderij
      03/06/2015 om 10:54 am

      Hoi Sharon, daar schrik ik ook van, dat is ontzettend veel! Ik raad je aan om meteen te beginnen met afbouwen. Probeer elke dag een kopje en een blikje minder te drinken en je lichaam langzaam te laten wennen aan een kleinere hoeveelheid cafeïne en suiker. Vervang de koffie en monster voor water en kruidenthee, dit zal je erg goed doen. Op den duur zal je anders echt lichamelijke klachten krijgen. Ik raad je aan om de boodschappenlijst van Jasper te downloaden en dit artikel eens te bekijken voor een voorbeeld weekmenu en je daar eens een week aan te houden. Succes! Groetjes Anita

  • renee
    15/11/2014 om 11:46 pm

    Hoi och dit wist ik niet maar ik drink eigenlijk alleen maar koffie van s’ochtens tot s’savonds dus eigenlijk te veel drink.zo 15 kopjes persdag 🙁

    • Anita Mulderij
      28/11/2014 om 7:58 am

      Hoi Renee,

      Dat is wel heel veel!

      Misschien kun je het langzaam afbouwen, je zult merken dat je het niet nodig hebt. Ik denk zelfs dat je je veel beter zult voelen als je het niet drink, of in ieder geval minder drinkt.

      Probeer het te vervangen voor water en thee.
      Als je dit niet heel lekker vind kun je water lekkerder maken door er schijfjes citroen, komkommer, tijm of gember in te doen.

      Succes!

      Groetjes Anita

  • mark
    04/08/2014 om 5:59 pm

    Bedankt voor het artikel.
    Zolang je koffie met mate drinkt (2-3 koppen per dag)kan het geen kwaad en blijkt het zelfs een werking te hebben als antioxidant.

    Het is niet slim om ’s avonds laat nog veel koffie te drinken omdat dat wel eens ten koste kan gaan van je nachtrust.

  • Marischa
    30/07/2014 om 3:42 pm

    Hoe sta jij tegenover groene koffie?

    Groetjes,

    Marischa

    • Anita Mulderij
      04/08/2014 om 6:06 am

      Hoi Marischa,

      Er zijn verschillende studies gedaan waaruit blijkt dat het drinken van groene koffie helpt bij het afvallen doordat het onder andere de vetverbranding stimuleert en de bloedsuikerspiegel stabiliseert.

      Er wordt echter nog veel gediscussieerd over welke dosis je moet gebruiken om de positieve effecten daadwerkelijk te ervaren. Omdat groene koffie niet lekker smaakt neem je het in capsulevorm of poeder. De werkende bestanddelen zijn in veel producten amper aanwezig en er worden aan dit soort producten vaak stoffen toegevoegd die niets nuttigs doen voor je lichaam.

      Ik zou het daarom niet snel aanraden. Gezond en blijvend afvallen gaat het beste als je echt je eetgewoonten aanpast, daar heb je in principe dit soort producten niet bij nodig.

      Mocht je het toch graag gebruiken, laat je dan goed adviseren en zorg ervoor dat je product gemaakt is met GCA of Svetol groene koffie exracten en wees er zeker van dat het van hoogstaande kwaliteit is.

      Groetjes Anita

  • Jasmijn
    09/07/2014 om 11:42 am

    Ik heb een senseo koffiezet aparaat, met gebruik van koffie”pads”
    Geld dit ook voor deze koffie?

    • Anita Mulderij
      10/07/2014 om 1:35 pm

      Hoi Jasmijn,

      Om de positieve gezondheidsvoordelen van koffie te kunnen ervaren kun je het beste kiezen voor organische koffie.
      Senseo koffie valt hier helaas niet onder.

      Groetjes Anita

  • Arnaldo
    07/07/2014 om 9:31 am

    Mag je décafé wel onbeperkt drinken in plaats van gewone koffie.

    • Anita
      07/07/2014 om 7:22 pm

      Hoi Arnaldo,

      Het is zeker niet aan te raden om decafé onbeperkt te drinken. Onder andere om de volgende redenen:
      – Het zorgt voor een verhoging van het slechte LDL cholesterol in het bloed
      – Het zorgt er net als gewone koffie voor, dat het homocysteine gehalte stijgt. Deze stof wordt geassocieerd met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
      – Uit studies is gebleken dat niet de cafeïne het risico op een hartaanval vergroot, maar verbindingen tussen andere stoffen in de koffie.

      Verder is decafé niet 100% cafeïne vrij. Maximaal 97 % kan worden verwijderd. Vaak gebeurd dit door middel van chemische oplosmiddelen, waarvan restanten op de bonen kunnen blijven zitten. Het is niet gezond om hier teveel van binnen te krijgen. Probeer daarom ook van decafé niet meer dan 2 a 3 kopjes koffie per dag te drinken.

      Succes!

      Groetjes Anita

  • Hannah Rae
    06/07/2014 om 6:12 pm

    Dus mijn favoriete kopje koffie kan zelfs helpen bij het afvallen, wat leuk! 🙂
    Al zal ik wel minder melk moeten gebruiken, of misschien moet ik even soja proberen.
    @ Jasper, hoe sta jij tegenover zoetstoffen?

    • Anita
      07/07/2014 om 2:21 pm

      Hoi Hannah,

      De meeste zoetstoffen kunnen erg ongezonde bijwerkingen hebben op het lichaam. Je kunt deze dus beter niet gebruiken.

      Sojamelk maakt je koffie al wat zoeter, dus misschien is dat voor jou inderdaad de moeite waard om eens te proberen. Drink in dat geval niet meer dan 1 kop per dag.

      Mocht je echt niet zonder zoetstof kunnen kies dan voor Stevia. Dit is een natuurlijke zoetstof!

  • Tonny Bijstra-Huijbens
    05/07/2014 om 9:18 am

    ik drink doorgaans circa 10 mokken koffie per dag, voel me goed, bloeddruk is oke, mijn specialisten vinden het wel veel maar ze verbieden het niet echt..
    misschien is het inderdaad beter om te minderen, thee drinken is geen optie….

    • Anita
      07/07/2014 om 1:52 pm

      Hoi Tonny,

      Ik begrijp wel dat je denkt, het gaat nu goed met me en mijn bloeddruk is oke maar 10 koppen per dag is echt heel veel. Probeer ook aan de lange termijn te denken.

      Misschien kun je het langzaam afbouwen, je zult merken dat je het niet nodig hebt en je je ook zonder koffie goed voelt. Ik denk zelfs beter!

      Als thee geen optie is kun je misschien water lekker maken door er schijfjes citroen, komkommer, tijm of gember in te doen en dit gedurende de dag drinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *