Ben jij iemand die ’s ochtend bij het opstaan direct denkt aan een goede kop koffie om even lekker wakker te worden? Dan ben je geen uitzondering. Alleen al in Nederland wordt zo’n 6,5 miljoen liter koffie per dag gedronken!

Gemiddeld drinken wij Nederlanders per persoon 150 liter koffie per jaar. Twijfel je of dit gezond voor je is, en of dit het afval proces wel ten goede komt?

In dit artikel lees je wat de gezondheidseffecten van koffie zijn en of het verstandig is om koffie te drinken als je graag wilt afvallen.

Met behulp van de tips in dit artikel , kun je blijven genieten van een kop koffie zonder dat het je afvalproces belemmert.

Koffie

Koffie is in principe een natuurproduct, gemaakt van gemalen bonen van de koffieplant. Het bevat onder andere magnesium, mangaan, kalium en vitamine B, dit zijn essentiële voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.

Verschillende studies hebben aangetoond dat het drinken van koffie gezondheidsvoordelen kan hebben, mits de koffie organisch is en tijdens het verwerkingsproces niet is blootgesteld aan pesticiden.

Onderzoek

Resultaten van studies die in 2012 verschenen in the American Journal of Clinical Nutrition bevestigen dat koffie het risico op diabetes type 2 verlaagt. Koffie bevat antioxidanten die helpen de schade aan cellen, die tijdens de ontwikkeling van diabetes optreedt, te vertragen. Ook vertraagt het de opname van glucose uit de darmen wordt waardoor de suikerspiegel beter gereguleerd wordt.

Verschillende onderzoeken bewijzen dat het drinken van koffie ook positieve effecten heeft op de hersenen. Uit een 30 jaar durend onderzoek onder 8000 Japans-Amerikaanse mannen tussen de 45 en de 68 jaar is gebleken dat het preventief werkt tegen de ziekte van Parkinson.

Verder is bewezen dat koffie beschermend werkt tegen Alzheimer en verschillende soorten van kanker. Er bestaat nog wel veel discussie over welke stoffen in koffie het beschermende effect precies veroorzaken.

Cafeïne

Toch zijn er ook nadelen aan het drinken van koffie. Het bevat namelijk cafeïne. De meeste discussies die gevoerd worden over de invloed van koffie op de gezondheid gaan over deze stof.

Het gebruik van cafeïne kan verschillende gevaren met zich meebrengen. Bijwerkingen van cafeïne zijn:

  • Slapeloosheid.
  • Hartkloppingen.
  • Stijging van de bloeddruk en aanmaak van stresshormonen.
  • Zenuwachtigheid en nervositeit of zelfs een gevoel van paniek en angst

Deze bijwerkingen treden alleen op wanneer je te veel koffie drinkt. Bij maximaal drie kopjes per dag heb je hier niet snel last van.

Fabel

Oude, slecht uitgevoerde onderzoeken gaven onterecht aan dat koffie vocht afdrijft en daardoor de vochtbalans in het lichaam zou verstoren, wat het afvallen negatief zou beïnvloeden. In die onderzoeken waren echter verschillende factoren niet stabiel.

Zo werd er in de experimenten gebruik gemaakt van extreem hoge doses cafeïne, proefpersonen en -dieren die alleen voor het experiment koffie dronken en controletijden die veel te kort waren om überhaupt een realistisch effect te kunnen meten. Ondanks alles is deze fabel toch de wereld nog niet uit.

Recentelijk onderzoek toont echter aan dat cafeïne alleen in lichte mate vocht afdrijvend is bij mensen die normaal gesproken geen koffie drinken.

De meeste mensen krijgen dagelijks wel iets van cafeïne binnen via koffie, thee of frisdrank. Gemiddeld is dit zo’n 250 milligram per dag. Je behoudt daarbij in principe je normale urineproductie.

Omdat cafeïne de nieren stimuleert om vocht sneller uit het lichaam te verwerken, kan het zijn dat je iets eerder naar het toilet moet dan wanneer je bijvoorbeeld alleen water drinkt. Maar je verliest niet meer vocht, zoals men vroeger dacht.

Koffie en afvallen

Als je aan het afvallen bent vraag jij je natuurlijk af of je tijdens het diëten koffie kunt blijven drinken. Het voordeel van koffie is dat het net als kruidenthee en water maar 1 calorie per 100 milliliter bevat, wat dat betreft past het prima binnen het afvalproces.

Om af te vallen is het belangrijk dat je metabolisme zo hoog mogelijk is, dit zorgt namelijk voor een verhoogde vetverbranding, ook in rust. Koffie kan je metabolisme met 20 procent verhogen. Vooral het drinken van zwarte koffie op de nuchtere maag of voor het sporten kan daar erg voordelig op werken. Dit komt het afvalproces ten goede.

Uiteraard is het belangrijk dat je niet teveel koffie drinkt. Hou het op maximaal twee koppen per dag. Het is namelijk niet goed voor je gezondheid om teveel cafeïne binnen te krijgen.

Naast het verhogen van het metabolisme kan koffie ook de aantallen gunstige bifidobacteriën in het maag-darmkanaal verhogen. Een gezonde darmflora en stoelgang verbetert de opname van voedingsstoffen uit voeding en helpt bij het afvallen.

Overdaad schaadt

Hoewel koffie drinken dus een aantal gezondheidsvoordelen heeft, is het belangrijk dat je er niet teveel van drinkt.

Ieder persoon reageert anders op de inname van koffie en cafeïne. Je reactie is onder andere afhankelijk van je lengte, leeftijd, gewicht, geslacht en genen. Ook als je er goed op reageert, adviseer ik je toch nooit meer dan drie koppen koffie per dag te drinken.

Er zijn namelijk verschillende studies waaruit gebleken is dat bepaalde stoffen in koffie het risico op hart- en vaatziekten kunnen vergroten als je er teveel van drinkt. Pas hier dus echt mee op.

Als je denkt dat je meer dan vier koppen koffie per dag nodig hebt omdat je je anders moe voelt of niet scherp genoeg bent op je werk, dan is het belangrijk om je leefstijl eens goed te onderzoeken.

Het is namelijk niet de bedoeling koffie om deze reden te drinken. Veel slaap, gezonde voeding en beweging doen wonderen. Koffie daarentegen niet.

Als je gevoelige darmen hebt is het extra belangrijk niet teveel koffie te drinken. Dit kan het slijmvlies van de darmen en maag beschadigen. Gevolgen hiervan zijn onder andere een slechte spijsvertering, diarree en brandend maagzuur.

Tips

Om de positieve gezondheidseffecten van koffie te ervaren, raad ik je aan de volgende tips op te volgen.

  • Drink biologische koffie om te voorkomen dat de bonen tijdens het verwerkingsproces blootgesteld zijn aan pesticiden. Deze zouden namelijk het risico op Alzheimer en Parkinson alsnog doen verhogen.
  • Drink zwarte koffie. Suiker en melk zijn ongezond en helpen niet bij het afvallen. (lees hier wat wel helpt)
  • Ben je gewend aan koffie met melk en suiker, bouw dit dan langzaam af. Begin met de suiker. Na een tijdje ben je gewend aan de smaak en kun je niet begrijpen dat je zulke zoete koffie hebt gedronken.
  • Drink bij voorkeur twee kopjes en maximaal drie kopjes koffie per dag
  • Drink koffie op de nuchtere maag om je metabolisme te verhogen
  • Drink koffie voor het sporten (bij voorkeur op de nuchtere maag)
  • Als je echt niet zonder melk in je koffie kunt, kies dan voor amandelmelk en drink maximaal één kop koffie met melk per dag.
  • Pas op met speciale koffie in restaurants en koffiebars. Kom niet in de verleiding koffie met een smaakje te nemen. Ze bevatten ontzettend veel ongezonde suikers, die een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Afkicken

Als je wilt stoppen met het drinken van koffie hou dan rekening met afkicksymptomen als hoofdpijn, prikkelbaarheid, concentratieproblemen en spierpijn. Begin daarom als je echt veel ( > 5 koppen per dag) koffie drinkt met langzaam afbouwen.

Conclusie

Afvallen en koffie drinken gaan prima samen. Dat heerlijk ruikende bakje bij het opstaan, kun je zonder twijfel drinken. Je hebt er het meeste voordeel van als je één kop zwarte koffie drinkt op de nuchtere maag voordat je gaat sporten. En drink er maximaal drie per dag.

Drink jij koffie om wakker te blijven gedurende de dag? Dat is niet de bedoeling.  Slaap meer, eet gezonder en beweeg meer. Het is misschien even wennen, maar je zult al snel merken dat je fitter wordt en al die koffie helemaal niet nodig hebt!

Hoeveel koffie drink jij en wanneer vind je het lastig om de koffie te laten staan? Plaats jouw reactie hieronder.

Bekijk (57) reacties

Verberg reacties

  • Anne Hempenius
    22/01/2018 om 6:39 pm

    Hoe zit dat nu met gebrande koffiebonen …..
    Zwart gebrande etenswaren zijn toch ook niet goed voor de gezondheid.

    • anita Mulderij
      23/01/2018 om 10:57 am

      Hallo Anne,

      Gebrande koffiebonen kunnen het stofje acrylamide bevatten welke niet goed is voor de gezondheid.
      Het effect hiervan op het lichaam is nog niet goed onderzocht. Drink het daarom met mate en niet meer dan 3 kopjes per dag.

  • Nel
    18/08/2017 om 12:23 am

    Ik drink al jaren 2 kopjes op een dag s:morgen en s,avonds 1 x, als ik op visite ga zijn dat er gemiddeld 4
    Ik drink het wel met een zoetje en koffiemelk,
    Liefst met een koekje erbij, dat vind ik ook het lastigst, ik ben een echte zoetekauw. Hoewel minder suiker voor mij beter zou zijn, ik ben niet veel te zwaar, maar voel me vaak “dik”
    Ben 69 jaar en heb geen taille meer
    Ik heb me net aangemeld, ook op fb maar vraag me af of ik hier aan mee wil doen.
    Als ik de recepten bekijk, vind ik best een gedoe. Ik ben alleenstaand dan is koken minder leuk.

  • Sandra
    27/12/2016 om 10:36 am

    Ik drink doorgaans ’s morgens 2 kopjes koffie op nuchtere maag.
    De ene dag drink ik door de dag heen nog wel 1 a 2 kopjes en de andere dag niet…
    Ik ben 3 jaar geleden gestopt met de melk in mijn koffie en 2 jaar geleden heb ik ook de suiker (2 klontjes per kopje) geschrapt en ik vind koffie met suikeren en/of melk nu ontzettend vies!! ;):)

    • Jasper Alblas
      06/01/2017 om 12:18 pm

      Goed dat je melk en suiker hebt geschrapt Sandra. Zo zie je maar weer hoe je smaak verandert als je geen suiker meer gebruikt. Goed bezig!

  • Kitty
    28/11/2016 om 3:53 am

    Zit er nog verschil in het drinken van verse koffie en oploskoffie?

    • Jasper Alblas
      28/11/2016 om 2:04 pm

      Drink het liefst verse koffie van biologisch koffiebonen, dan weet je zeker dat er geen vreemde toevoegingen zijn gedaan.

  • wilma
    02/10/2016 om 10:15 am

    Ik drink soms wel 18 kopjes koffie. Heerlijk ben ook een echte koffie leut.
    Ik drink hem al jaren zwart.
    Maar soms vraag ik me af of en wat de schade zou kunnen zijn.
    Ik probeer wel wat te minderen,is soms wel moeilijk wat ik lust geen thee of water drink matig frisdrank…..geen alcohol….dus kom ik al snel bij een lekker bakje koffie uit.

    • Jasper Alblas
      04/10/2016 om 9:41 am

      Hallo Wilma, de grote hoeveelheden cafeïne die je binnenkrijgt als je 18 koppen koffie per dag drinkt kunnen ervoor zorgen dat je een verhoogde bloeddruk krijgt en dat je lichaam meer van het streshormoon cortisol gaat aanmaken. Ook kan het je slaap negatief beïnvloeden dat melatonine minder goed aangemaakt kan worden. Water drinken kan je leren. Zet een water alarm en drink elk uur een beetje. Je zal merken dat je je een stuk beter gaat voelen. In dit artikel lees je meer over het belang van water drinken. Groet Jasper

  • Els
    03/09/2016 om 8:24 pm

    Hallo Jasper, ik zal in het vervolg mijn bakkie koffie op mijn nuchtere maag meer gaan waarderen nu ik weet dat dit niet slecht is voor mijn gezondheid. Ik hoop dat mijn maag het ook niet erg vindt. Ik had nogal vaak last van maagbranden, maar sinds ik bewust ben gaan eten volgens jouw – en andere – principes is mijn maagbranden verdwenen. Ik ben ook al afgevallen. Ik hoop dat dit nu voorgoed weg blijft.

    Bedankt voor je tips het scheelt mij al ruim twee kilo s in drie weken.

    • Jasper Alblas
      06/09/2016 om 9:48 am

      Hallo Els, super dat je al een paar kilo’s kwijt bent en geen last meer hebt van brandend maagzuur. Ga zo door! Groet Jasper

  • Sheik
    04/06/2016 om 7:57 am

    Hoi,

    Ik heb de ziekte Colitus Ocelerosa, het zit bij mij in de gehele dikke darm. Ik drink sinds vorige week koffie/cappuchino en krijg ontzettend veel last in mijn darmen. Kan dit door de koffie/cappuchino komen?

    • Jasper Alblas
      04/06/2016 om 8:08 am

      Zeker, je darmen kunnen heftig reageren op koffie en ook de melk uit cappuccino kan een heftige reactie veroorzaken in je darmen. Je kunt dit beter niet drinken als je er last van hebt.

  • mascha
    25/05/2016 om 11:18 am

    zelfgemaakte amandelmelk? Hoe maak je dat?

  • john
    18/05/2016 om 8:15 pm

    ik drink ongeeer 12 tot 15 koppen koffie per dag.. alleen heb ik het bij effect dat ik er juis moe van word als ik zoveel drink… als ik een dag geen koffie drink kan ik moeilijk slapen en word helemaal hyper.
    waar dit aan ligt …geen idee misschien dat het mijn suiker verlaagt al drink ik met suiker en melk… en ik heb diabetes type 2 en zit altijd tussen de 4 en 8 in (ligt er aan of ik iets zoets heb gegeten)

    • Jasper Alblas
      19/05/2016 om 8:17 am

      12 tot 15 koppen is erg veel John, probeer dit langzaam af te bouwen naar 2 tot 3 kopjes koffie per dag. Je zal merken dat je jezelf veel fitter gaat voelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *