Dat kokosolie echt gezond is, wordt vaak in twijfel getrokken. Tijd om dit eens tot op de bodem uit te zoeken.

Als jij graag een gezond, fit en slank lichaam wilt is het belangrijk dat je dit artikel goed leest, want er is een hoop misinformatie over kokosolie.

Wat is kokosolie eigenlijk?

Kokosolie is een vet dat gewonnen wordt uit kokosnoten.

In het kort komt het er op neer dat de kokosnoten verzameld en opengebroken worden en ‘het vlees’ in de kokosnoot vervolgens in de zon te drogen wordt gelegd.

Om de olie uit het vlees te halen, wordt het vlees op een lage temperatuur verhit totdat de olie eruit komt lopen.

Kies voor een biologisch merk om er zeker van te zijn dat er geen chemicaliën zijn gebruikt om het extractie proces te versnellen of te optimaliseren.

Op vele websites en in de media is te lezen dat kokosolie erg gezond is en dat je het vooral moet gebruiken. Maar er is ook kritiek.

Kritiek op kokosolie

Zo zeggen sommige ‘experts’ dat het hoge gehalte verzadigd vet slecht is voor je gezondheid en dat dit leidt tot een verhoogd cholesterol en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Dit is het enige argument dat keer op keer naar boven komt als mensen kritiek hebben op het gebruik van kokosolie.

Het klopt inderdaad dat kokosolie vooral uit verzadigd vet bestaat. Maar dit wil nog niet zeggen dat het ongezond is.

Om te kijken of kokosolie gezond is moeten we de vraag stellen: is verzadigd vet (in kokosolie) gezond?

Verzadigd vet in kokosolie

In de tweede helft van de vorige eeuw is er een aantal wetenschappers geweest dat vet afschilderde als het zwarte schaap van de voedselpiramide.

Volgens deze wetenschappers zou vet eten ervoor zorgen dat je aderen dicht slibben en het zou de oorzaak zijn van hart- en vaatziekten.

Omdat de voedselindustrie (die veel gebruik maakt van vetten om eten te produceren) voorzag dat dit een groot imago probleem zou opleveren, bracht zij het idee naar buiten dat vooral verzadigde vetten slecht zouden zijn voor je gezondheid.

Voedsel met veel verzadigde vetten werd afgeschilderd als gevaarlijk. Het waren producten die je aders doen dichtslibben.

Zo hadden de voedselproducten vrij spel om de onverzadigde vetten (en transvetten) nog wel te gebruiken.

Nu, enkele tientallen jaren later, is er meer dan voldoende bewijs dat de eerdere studies niet klopten en dat verzadigd vet juist heel belangrijk is voor een goede gezondheid.

Maar de voedselindustrie (met name de maïs- en soja producenten uit Amerika) lobbyt erg hard bij verschillende instanties om dit bericht verscholen te houden voor het grote publiek.

Het verbaast mij hoe zelfverzekerd officiële instanties verkondigen dat verzadigd vet ongezond is terwij de meeste geen enkele studie aanhalen.

Een enkeling noemt wel wat studies, maar daar ontbreekt doorgaans van alles en nog wat aan.

De wetenschap over verzadigd vet

Ik kon geen recente studies vinden die de harde conclusie trekken dat verzadigd vet ongezond is.

Bij de studies die enigszins suggereren dat verzadigd vet ongezond kan zijn, staat er vrijwel altijd bij dat er “verder onderzoek nodig is om een conclusie te trekken”.

Met andere woorden: we hebben geen echt bewijs kunnen vinden.

Maar hoe konden die wetenschappers enkele decenia geleden, toch zeggen dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten verhoogt?

Goede vraag. Nou, door te kijken naar de bevolking concludeerde ze twee dingen:

  1. Verzadigde vetten verhogen je cholesteol, en
  2. Cholesterol verhoogd de kans op hart- en vaatziektes

Dus, dachten ze: verzadigde vetten verhogen de kans op hart- en vaatziekten.

Klikt hartstikke logisch.

Maar zo simpel is het niet, wat deze hypothese was alleen gebaseerd op aannames uit observatieonderzoeken. En niet op experimenteelonderzoek.

En dat is een heel groot verschil. In observatieonderzoek is het vaak gissen naar de oorzaak/gevolg relatie en bij experimenteelonderzoek is dat vaak veel helderder.

 

Toch werd eind jaren ‘70 de hypothese dat “verzadigd vet de kans op hart- en vaatziekten verhoogt” door officiële instanties als waarheid aangenomen.

Ondanks dat we nu meer dan voldoende bewijs hebben dat verzadigd vet niet ongezond is, en dat de bovenstaande hypothese onjuist is, krijgen mensen via vele “officiële” instaties nog wel te horen dat verzadigd vet ongezond is.

Echter, de conclusies uit goed uitgevoerde onderzoeken over verzadigd vet zijn duidelijk:

  1. Je verlaagt de kans op hart en vaatziekten niet door minder verzadigd vet te gaan eten. [1,2,3,4,5]
  2. Verzadigde vetten vervangen door bewerkte koolhydraten lijkt de kans op hart en vaatziekten te verhogen. [5]
  3. Verzadigde vetten vervangen door sommige meervoudig onverzadigde vetten lijkt de kans op hart en vaatziekten te verlagen. Er is geen effect op hartaanvallen en sterfgevallen gevonden. [1,5]

Zelfs in een rapport van niemand minder dan de WHO (World Health Organization) uit 2009 [6] wordt vermeld dat er geen significante link is tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten.

Oké, dus verzadigd vet is niet ongezond. En het verhoogt je cholesterol niet op een slechte manier – lees dit artikel voor meer informatie over cholesterol.

Maar ik zie je denken… “aha, ik zie bij punt 3 staan dat onverzadigde vetten toch beter zijn dan verzadigde vetten”.

Nou ja dat klopt, maar let op sommige onverzadigde vetten.

Want wat blijkt, je hoeft je niet zo druk te maken over verzadigd vet, maar…

Kijk juist uit met onverzadigd vet

Ik zou willen dat ik het makkelijk voor je kon maken en zou kunnen zeggen: eet dit type onverzadigde vet wel, en dit type onverzadigde vet niet. Maar helaas is het niet zo simpel.

Er zijn een hoop onverzadigde vetten die heel erg gezond zijn. Je vindt ze onder andere in vis, noten, zaden, pitten, ei en avocado.

Maar er zijn ook onverzadigde vetten die juist heel erg ongezond zijn. Je vindt dat soort onder andere in gefrituurd eten, allerlei bewerkte plantaardige oliën, margarine, chips, koekjes, cakejes en energie repen.

Het vet in deze laatste groep producten is ongezond omdat het gevoelig is voor oxidatie en ze vaak een hoog percentage omega-6 vetten bevatten.

In twee vergelijkbare studies wordt aangetoond dat omega 6 rijke oliën de groei van een tumor bevorderen [7] en verzadigde vetten dat niet doen [8].

Zonder hier verder al te diep op in te gaan dus een waarschuwing voor het consumeren van de producten met veel van deze ongezonde onverzadigde vetten.

Goed, we weten nu dat verzadigd vet dus niet ongezond is en dat we moeten uitkijken met onverzadigde vetten, maar…

Is kokosolie ook echt gezond?

Ja, dat is het zeker. Hier een aantal redenen waarom.

  1. Het Laurinezuur in kokosolie doodt schadelijke bacteriën, virussen en schimmels en werkt ontstekingsremmend. [9,10,11]
  2. De middellange keten vetzuren in kokosolie nemen je hongergevoel weg en zorgen dat je automatisch minder calorieën consumeert. [12,13,14]
  3. Kokosolie helpt je buikvet verbranden. [15]
  4. De vetzuren in kokosolie verbeteren de brein-functie voor Alzheimer patiënten – en vermoedelijk voor niet-Alzheimer patiënten. [16]
  5. Kokosolie kan je helpen afvallen. [15, 17]

En zoals je hierboven dus al gezien hebt, is het verzadigde vet in kokosolie ook geen probleem.

Conclusie: Kokosolie is gezond

We kunnen er niet omheen, kokosolie is gezond. Let er altijd op dat je goede kwaliteit kokosolie koopt.

Kokosolie is een erg populair product aan het worden en dat gaat meestal gepaard met het verschijnen van nieuwe merken op de markt.

Deze merken betreden de markt over het algemeen om zoveel mogelijk winst te maken. Ze proberen de olie zo goedkoop mogelijk te produceren en dat is niet altijd goed voor je gezondheid.

Let daarom goed op dat de kokosolie die je koopt zo natuurlijk mogelijk en van goede kwaliteit is.

Bak (of frituur) in tweede persing kokosolie, gebruik eerste persing (of extra-vergine) kokosolie als beleg of smaakmaker en vermijd gehydrogeneerde kokosolie.

Een kokosolie van goede kwaliteit zit altijd in een glazen pot.

En zoals met alles: hoe gezond het ook is, gebruik ook kokosolie in redelijke mate.

Want te veel van iets is nooit goed en als we het met z’n allen heel veel gaan gebruiken, heeft dit weer een te grote invloed op ons ecologische systeem.

De olie moet verbouwd worden, uit verre landen geïmporteerd worden en wordt niet altijd onder eerlijke en leefbare omstandigheden geproduceerd.

Dus: geniet, maar eet in redelijke mate – en kies een ‘eerlijk’ en biologisch merk.

Bronnen

[1] Hooper L, Martin N, Abdelhamid A, Davey Smith G. Reduction in saturated fat intake for cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev, 2015 Jun 10, as doi: 10.1002/14651858.CD011737.

[2] de Souza RJ, Mente A, Maroleanu A, Cozma AI, Ha V, Kishibe T, Uleryk E, Budylowski P, Schünemann H, Beyene J, Anand SS. Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. BMJ, 2015 Aug 11, doi: 10.1136/bmj.h3978.

[3] Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr, 2010 Mar, doi: 10.3945/ajcn.2009.27725.

[4] Chowdhury R, Warnakula S, Kunutsor S, Crowe F, Ward HA, Johnson L, Franco OH, Butterworth AS, Forouhi NG, Thompson SG, Khaw KT, Mozaffarian D, Danesh J, Di Angelantonio E. Association of dietary, circulating, and supplement fatty acids with coronary risk: a systematic review and meta-analysis. Ann Intern Med, 2014 Mar 18, doi: 10.7326/M13-1788.

[5] Schwab U, Lauritzen L, Tholstrup T, Haldorssoni T, Riserus U, Uusitupa M, Becker W. Effect of the amount and type of dietary fat on cardiometabolic risk factors and risk of developing type 2 diabetes, cardiovascular diseases, and cancer: a systematic review. Food Nutr Res, 2014 Jul doi: 10.3402/fnr.v58.25145.

[6] Burlingame B. (Rome) Nishida C. (Geneva) Uauy R. (Santiago de Chile) Weisell R. (Rome). Fats and Fatty Acids in Human Nutrition. Annals of Nutrition and Metabolism 2009, DOI: 10.1159/isbn.978-3-8055-9262-8

[7] Ngo TH, Barnard RJ, Cohen P, Freedland S, Tran C, deGregorio F, Elshimali YI, Heber D, Aronson WJ. Effect of isocaloric low-fat diet on human LAPC-4 prostate cancer xenografts in severe combined immunodeficient mice and the insulin-like growth factor axis. Clin Cancer Res. 2003 Jul;9(7):2734-43.

[8] Lloyd JC, Antonelli JA, Phillips TE, Masko EM, Thomas JA, Poulton SH, Pollak M, Freedland SJ. Effect of isocaloric low fat diet on prostate cancer xenograft progression in a hormone deprivation model. J Urol. 2010 Apr;183(4):1619-24.

[9] Jon J. Kabara, Dennis M. Swieczkowski, Anthony J. Conley, and Joseph P. Truant. Fatty Acids and Derivatives as Antimicrobial Agents. Antimicrob Agents Chemother. 1972 Jul; 2(1): 23–28.

[10] Ruzin A, Novick RP. Equivalence of lauric acid and glycerol monolaurate as inhibitors of signal transduction in Staphylococcus aureus. J Bacteriol. 2000 May;182(9):2668-71.

[11] Ogbolu DO, Oni AA, Daini OA, Oloko AP. In vitro antimicrobial properties of coconut oil on Candida species in Ibadan, Nigeria. J Med Food. 2007 Jun;10(2):384-7.

[12] McClernon FJ, Yancy WS Jr, Eberstein JA, Atkins RC, Westman EC. The effects of a low-carbohydrate ketogenic diet and a low-fat diet on mood, hunger, and other self-reported symptoms. Obesity (Silver Spring). 2007 Jan;15(1):182-7.

[13] Stubbs RJ, Harbron CG. Covert manipulation of the ratio of medium- to long-chain triglycerides in isoenergetically dense diets: effect on food intake in ad libitum feeding men. Int J Obes Relat Metab Disord. 1996 May;20(5):435-44.

[14] Van Wymelbeke V, Himaya A, Louis-Sylvestre J, Fantino M. Influence of medium-chain and long-chain triacylglycerols on the control of food intake in men. Am J Clin Nutr. 1998 Aug;68(2):226-34.

[15] Assunção ML, Ferreira HS, dos Santos AF, Cabral CR Jr, Florêncio TM. Effects of dietary coconut oil on the biochemical and anthropometric profiles of women presenting abdominal obesity. Lipids. 2009 Jul;44(7):593-601

[16] Lauren C Costantini, Linda J Barr, Janet L Vogel, and Samuel T Henderson. Hypometabolism as a therapeutic target in Alzheimer’s disease. BMC Neurosci. 2008; 9(Suppl 2): S16.

[17] Kai Ming Liau, Yeong Yeh Lee, Chee Keong Chen, and Aida Hanum G. Rasool. An Open-Label Pilot Study to Assess the Efficacy and Safety of Virgin Coconut Oil in Reducing Visceral Adiposity. ISRN Pharmacol. 2011; 2011: 949686.

Patty W Siri-Tarino, Qi Sun, Frank B Hu, and Ronald M Krauss. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Europian Journal of Clinical Nutrition, January 13, 2010 as doi: 10.3945/ajcn.2009.27725.

Bekijk (26) reacties

Verberg reacties

  • Diana Droste
    02/10/2018 om 8:40 am

    Hoe zit het dan met roomboter? Dat is dierlijk, verzadigd en gehard. Ik lees hier over tegenstrijdige verhalen. Bevat roomboter transvetten?

    • Jasper Alblas
      02/11/2018 om 4:33 pm

      Er zitten geen transvetten in roomboter. Wel verzadigd vet, dat is waarom sommige mensen erop tegen zijn. Maar het verzadigde vet uit roomboter is, mits je het met mate gebruikt geen probleem voor je gezondheid. Ik kies zelf dan vaak voor grasboter, roomboter van melk van koeien die in de wei gestaan hebben en voornamelijk gras hebben gegeten.

  • joop
    18/06/2018 om 10:26 am

    hallo mijn vraag is zit er Fytine in,, kokosolie,, ,een stof die opname van voedings stoffen bemoeilijkt zit in tarwe en noten en bonen en cacaow .

    • Marleen
      19/06/2018 om 9:50 am

      Hallo Joop,

      In kokosolie zit geen fytinezuur. Kokosolie zorgt juist voor een betere opname van voedingstoffen.

  • Mentink
    05/05/2018 om 12:07 am

    Hallo Jasper. Welke kokosolie kan ik het beste gebruiken, de rauwe of de bewerkte. Ik gebruik kokosolie ook voor mijn lichaam in te smeren.

    Vriendelijke groet Marianne.

    • Marleen
      07/05/2018 om 2:35 pm

      Maak het liefst gebruik van een kokosolie die niet bewerkt is. Deze is: rauw, niet ontgeurd, koud geperst, biologisch en ongeraffineerd.

  • Jan van der Horst
    21/04/2018 om 4:51 pm

    Ik vind het verbazingwekkend dat zelfbenoemde experts adviezen kunnen/mogen geven op het gebied van voeding en het daarbij beter denken te weten dan mensen met een medische achtergrond.

    • Jasper Alblas
      23/04/2018 om 10:27 am

      Hallo Jan,

      We moedigen mensen altijd aan hun eigen onderzoek te doen en hun eigen conclusie te trekken.

      Als je de moeite wilt nemen raad ik je aan het artikel nog eens goed te lezen om te zien dat er een flink aantal wetenschappelijke studies zijn die mijn standpunt ondersteunen. Mocht jij studies weten/vinden die het tegendeel bewijzen hoor ik het graag, ik heb ze zelf namelijk niet kunnen vinden.

  • Jet
    16/06/2017 om 4:08 pm

    Of kokosolie nou gezond is of niet, dat laat ik in het midden. Wel of niet goed, ik gebruik al jarenlang ongeharde vetten zoals olijfolie en vloeibare margarines, want van gehard vet is al jarenlang bekend dat het slechte vetten zijn.
    Wat ik mij wel afvraag is waarom het kokosOLIE wordt genoemd, want olie suggereert iets wat vloeibaar is en vloeibaar..dat is nou net wat kokosolie niet is!
    Waarom heet het dan niet gewoon kokosVET?

    • anita Mulderij
      31/08/2017 om 11:06 am

      In sommige gevallen wordt het ook kokosboter genoemd. Kokosolie past zich aan aan de temperatuur, hoe warmer het is, des te vloeibaarder wordt de olie..

    • Sylvia van zon
      28/03/2018 om 6:47 pm

      Beste Jasper, ben jij ook bekend met het feit dat er veel biologische kokosolie op de markt is die geproduceert word van een restproduct van de farmaceutische industrie? Alle werkzame stoffen zijn onttrokken, er word een geur en smaakstof toegevoegd en verkocht als biologische kokosolie. Zelf wil ik juist om die werkzame stoffen kokosolie gebruiken en het was een zoektocht om een eerlijk product te vinden. Ik koop nu Organic farm kokosolie, zij hebben alle certificaten en geven inzicht naar de oorsprong; een zuiver product met hoge waardes werkzame stoffen. Maar helaas is dit niet het geval met alle biologische kokosolie.

      • anita Mulderij
        29/03/2018 om 12:47 pm

        Hallo Sylvia,

        Het is inderdaad moeilijk om een betrouwbaar product te vinden met betrekking tot kokosolie.
        Super dat je er een hebt kunnen vinden die voldoet aan alle certificaten.

  • Coby van Beek
    25/06/2016 om 10:49 pm

    Hallo Jasper,
    Na een CT scan blijkt dat ik een vernauwing in mijn kransslagader heb. Door de cardioloog direct statines voorgeschreven. Dit was in 2005 ook al eens gebeurd, maar heb deze statines nooit geslikt omdat ik genoeg gehoord had over deze medicatie. Na 3 maanden Becel pro-actief gebruikt te hebben was de ratio 2.7
    Nu echter was mijn HDL 2.1 en LDL 4.2 .
    Bij plotselinge hevige of langdurige inspanning kreeg ik heftige pijnen in mijn bovenlijf.
    Krijg 4 jui as. een katheterisatie van het hart. Evt. Indien nodig een stent.
    Statines slik ik niet en gebruik rode rijst gist.
    Maar ik wil mijn cholesterol ook niet zo laag hebben.
    Het boek van Dr. Lenkei en jouw artikelen zijn duidelijk genoeg.
    Ik denk dat een langdurige overdosis stres bij mij de oorzaak is.
    Ik ben een vrouw van 70 jaar, eet gezond, tennis, zwem, fiets, doe fitnes en Mind en happines oefeningen.
    Kan stres ook de oorzaak zijn?
    Alvast bedankt

    • Jasper Alblas
      27/06/2016 om 3:39 pm

      Hallo Coby, stress heeft grote invloed op de gezondheid. Of dit specifiek op het cholesterolgehalte invloed heeft verschilt van persoon tot persoon. Zorg voor natuurlijke en koolhydraatarme voeding, voldoende slaap en ontspanning dan zal je gezondheid er in alle opzichten op vooruit gaan. Groet Jasper

  • Menno
    11/04/2016 om 9:18 am

    Hoi Jasper,

    Nog enkele aanvullingen over verzadigd vet. Als het hebt over verzadigd vet dan moet onderscheid maken tussen natuurlijk verzadigd vet en zogenaamd gehydrogeneerd (gehard) vet. Dat laatste is vet dat geproduceerd wordt door het (gedeeltelijk) verharden van plantaardige olie. Hierbij kan ook het beruchte transvet gevormd worden, maar dit hoeft niet. Gezond is het echter nooit. Het neemt in het lichaam wel de plaats in van natuurlijk verzadigd vet maar heeft niet dezelfde eigenschappen.

    Heel interessant is een stukje historie hierbij. Eind 18e eeuw ging het erg slecht met de kaarsen industrie door de opkomst van elektriciteit. En laat deze industrie nu net gebruik maken van hetzelfde proces; het verharden van plantaardige olien om kaarsvet van te maken (bedrijf was Crisco). Met teruglopende verkopen zijn zij op zoek gegaan naar een andere afzetmarkt, de voedselindustrie. Niet perse omdat margarine zo gezond is dus, want dat is het niet. Zet maar een kuipje margarine in de hoek van de schuur. Een maand later heeft er nog niets van gegeten. Geen schimmel of insect dat het ziet als eetbaar.

    Ik vond de volgende documentaire erg interessant:

    https://www.youtube.com/watch?v=vRe9z32NZHY

    Gr Menno

  • corrie
    10/03/2016 om 9:56 am

    hallo jasper,met jou boek en plaatselijke dietiste al een maand bezig met koolhydraatarm en eiwitrijk eten,ga elke ochtend minimaal 1 uur binnen op de trainingsfiets daarna als postbezorger 3á4 uur werken in als het regent direct naar huis en gauw een kopje soep en thee,schijnt de zon zoals gisteren woensdag vroeg afgewerkt ga ik op de renfiets nog 60á70km fietsen zou zeggen beweging genoeg toch ben ik in deze maand 1 kilo afgevallen heb er nu een beetje de mismoed in vooral omdat ik een dezer dagen aan beide kanten een liesbreuk geholpen word ben ik bang dat de de kilo,s er weer aankomen,gr van corrie raafs

  • Sylvia
    23/02/2016 om 5:06 pm

    Ik eet via een personal trainer 7 weken koolhydraat en vetarm en ben nu 11 kilo afgevallen, super blij mee. Hij raadt mij aan jou recepten te volgen. ik moet wel elke avond na de maaltijd 30 tot 50 minuten wandelen buiten en drink overdag groene thee en in de avond rooibos. Ik eet bijna geen tussendoortjes en in de avond niets meer, wat vindt jij hiervan?

    • admin
      26/02/2016 om 7:01 pm

      Hallo Sylvia,

      klinkt goed, mijn enige opmerking is dat het niet nodig is vetarm te eten. Je kunt best vetten eten zolang het gezonde vetten zijn (uit vis en natuurlijke oliën bijvoorbeeld).

  • Mieke
    29/01/2016 om 10:33 am

    Ik Ben nu al haast 2 weken bezig en nog geen kilo afgevallen, Ik begon vol goede moed en snap niet hoe dat Kan?
    Wat doe Ik verkeerd?

    Met vriendelijke groet
    Mieke

    • Jasper Alblas
      29/01/2016 om 11:13 am

      Hallo Mieke, afslanken is een complex proces. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Lees dit artikel eens, en pas de tips toe, grote kans dat het afslanken dan wel lukt. Geef de moed niet op!

  • John
    08/12/2015 om 8:56 am

    Goedemorgen,

    Ik ben al ruim 2 jaar ben ik gestopt met roken en had toen besloten om gezonder te gaan leven. Veel sporten en bewuster gaan eten. Maar met het eten blijft inderdaad wel een probleem, wat is nu wel goed voor ons en wat niet?
    Zo ben ik op advies van Jesse van de Velde ( jou niet onbekend ) een half jaar geleden begonnen met biologisch kokosolie ( biofan) elke ochtend een theelepeltje voor het ontbijt. Het zou mij helpen om het buikvet te verbranden, maar door het negatieve advies ben ik er ook weer mee gestopt.
    Als ik je verhaal met alle bronnen van onderzoek mag geloven dan kan ik er weer mee beginnen?

    En wat is dan jou advies elke dag 1 theelepel op nuchter maag of na het eten?
    Alvast bedankt voor je reactie.

    Groeten John

  • Tanja
    06/12/2015 om 11:07 am

    Hallo Jasper,

    Zowel zakelijk als privé hou ik mij bezig met gezond gedrag/gezond denken, vanuit de psychologie, en daarom ben ik ook geïnteresseerd in gezonde voeding.

    Mijn zoontje van 13 had laatst een opdracht mbt koken. Wij gebruiken inderdaad kokosolie. Het viel mij op dat er inderdaad verzadigde vetzuren in zaten…..ik kreeg al een twijfel-momentje. Bedankt dus voor je artikel!

    Groetjes van Tanja Huygens- van Tilburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *