Dat kokosolie echt gezond is, wordt vaak in twijfel getrokken. Tijd om dit eens tot op de bodem uit te zoeken.

Als jij graag een gezond, fit en slank lichaam wilt is het belangrijk dat je dit artikel goed leest, want er is een hoop misinformatie over kokosolie.

Wat is kokosolie eigenlijk?

Kokosolie is een vet dat gewonnen wordt uit kokosnoten.

In het kort komt het er op neer dat de kokosnoten verzameld en opengebroken worden en ‘het vlees’ in de kokosnoot vervolgens in de zon te drogen wordt gelegd.

Om de olie uit het vlees te halen, wordt het vlees op een lage temperatuur verhit totdat de olie eruit komt lopen.

Kies voor een biologisch merk om er zeker van te zijn dat er geen chemicaliën zijn gebruikt om het extractie proces te versnellen of te optimaliseren.

Op vele websites en in de media is te lezen dat kokosolie erg gezond is en dat je het vooral moet gebruiken. Maar er is ook kritiek.

Kritiek op kokosolie

Zo zeggen sommige ‘experts’ dat het hoge gehalte verzadigd vet slecht is voor je gezondheid en dat dit leidt tot een verhoogd cholesterol en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Dit is het enige argument dat keer op keer naar boven komt als mensen kritiek hebben op het gebruik van kokosolie.

Het klopt inderdaad dat kokosolie vooral uit verzadigd vet bestaat. Maar dit wil nog niet zeggen dat het ongezond is.

Om te kijken of kokosolie gezond is moeten we de vraag stellen: is verzadigd vet (in kokosolie) gezond?

Verzadigd vet in kokosolie

In de tweede helft van de vorige eeuw is er een aantal wetenschappers geweest dat vet afschilderde als het zwarte schaap van de voedselpiramide.

Volgens deze wetenschappers zou vet eten ervoor zorgen dat je aderen dicht slibben en het zou de oorzaak zijn van hart- en vaatziekten.

Omdat de voedselindustrie (die veel gebruik maakt van vetten om eten te produceren) voorzag dat dit een groot imago probleem zou opleveren, bracht zij het idee naar buiten dat vooral verzadigde vetten slecht zouden zijn voor je gezondheid.

Voedsel met veel verzadigde vetten werd afgeschilderd als gevaarlijk. Het waren producten die je aders doen dichtslibben.

Zo hadden de voedselproducten vrij spel om de onverzadigde vetten (en transvetten) nog wel te gebruiken.

Nu, enkele tientallen jaren later, is er meer dan voldoende bewijs dat de eerdere studies niet klopten en dat verzadigd vet juist heel belangrijk is voor een goede gezondheid.

Maar de voedselindustrie (met name de maïs- en soja producenten uit Amerika) lobbyt erg hard bij verschillende instanties om dit bericht verscholen te houden voor het grote publiek.

Het verbaast mij hoe zelfverzekerd officiële instanties verkondigen dat verzadigd vet ongezond is terwij de meeste geen enkele studie aanhalen.

Een enkeling noemt wel wat studies, maar daar ontbreekt doorgaans van alles en nog wat aan.

De wetenschap over verzadigd vet

Ik kon geen recente studies vinden die de harde conclusie trekken dat verzadigd vet ongezond is.

Bij de studies die enigszins suggereren dat verzadigd vet ongezond kan zijn, staat er vrijwel altijd bij dat er “verder onderzoek nodig is om een conclusie te trekken”.

Met andere woorden: we hebben geen echt bewijs kunnen vinden.

Maar hoe is de mythe dat verzadigd vet ongezond is dan de wereld in geholpen? Goede vraag, het antwoord bestaat uit twee delen.

(Laten we even van de goedheid van de mens uitgaan en aannemen dat de voedselindustrie niet officiële instanties heeft ‘aangemoedigd’ deze mythe de wereld in te helpen).

Ten eerste: verzadigd vet zit in kokosolie, vlees, zuivel, boter, etc. maar ook in pizza, fastfood, koekjes, cake, frietjes, gebakjes, etc.

Dus als je veel pizza, koekjes, cake, frietjes, etc. eet, dan krijg je veel verzadigde vetten binnen… maar ook veel suiker en andere toevoegingen.

Dus officiële instanties zeggen: “Kijk al die mensen die veel pizza, koekjes, etc. eten zijn veel ongezonder. Dus verzadigde vetten zijn slecht.”

Jij en ik weten dat het niet de verzadigde vetten zijn waardoor al die mensen ongezond zijn, maar door de suiker en andere toevoegingen die ook in die producten zitten.

Ten tweede: officiële instanties brengen het bericht naar buiten dat verzadigd vet ongezond is.

Dus mensen die bewust met hun gezondheid bezig zijn vermeden (zeker in de tijd van zelf-onderwijzing via het internet) deze verzadigde vetten.

Dus officiële instanties zeggen: “Kijk al die mensen die gezond zijn, eten geen verzadigde vetten. Dus verzadigde vetten zijn slecht.”

Jij en ik zien dat dit een cirkelredenering is. Het is niet de afwezigheid van de verzadigde vetten die deze mensen gezond maakt, deze mensen leefden sowieso al gezond.

En om echt alle twijfel uit de lucht te halen:

  • In een studie uitgevoerd in 2010 [1] hebben onderzoekers 21 andere studies geanalyseerd en kwamen tot de conclusie dat er geen bewijs is dat het consumeren van verzadigd vet leidt tot een verhoogde kans op hart- en vaatziektes.
  • In een rapport van niemand minder dan de WHO (World Health Organization) uit 2009 [2] wordt vermeld dat er geen significante link is tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten.

Kijk juist uit met onverzadigd vet

Het is juist het onverzadigde vet waar je voor moet oppassen. Dit vet zorgt in sommige gevallen voor oxidatie [3] en wordt helemaal ongezond als je het verwarmt [4].

En het zijn vaak de onverzadigde vetten (zoals gevonden in veel plantaardige oliën) die hoog zijn in het omega 6-vet en laag in het omega 3-vet.

In twee vergelijkbare studies wordt aangetoond dat omega 6 rijke oliën de groei van een tumor bevorderen [5] en verzadigde vetten dat niet doen [6].

Zonder hier verder al te diep op in te gaan dus een waarschuwing voor het consumeren van oliën die veel onverzadigde vetten en omega 6-vetten bevatten.

Vind je het moeilijk welke vetten en oliën je nou wel en niet mag eten? Klik hier om Jaspers boodschappenlijst te downloaden, daar staat precies op wat je wel en niet kunt eten.

Verzadigd vet en cholesterol

Tot slot nog het punt dat verzadigd vet je cholesterolniveau zou verhogen.

Hier kan ik vrij kort over zijn; ook hierover heb ik geen recente lange-termijn-studies kunnen vinden die dit punt ondersteunen.

Daarentegen zijn er wel vele studies die laten zien dat een koolhydraatarm dieet je HDL-niveau (goede cholesterol)  doet stijgen en je LDL (‘slechte’ cholesterol) niet beïnvloedt of zelfs doet afnemen. [7,8,9]

En in de meeste studies betekent een koolhydraatarm dieet vaak automatisch een (verzadigd) vetrijk dieet.

Verzadigd vet verhoogt dus niet je cholesterol.

Als je hier meer over wilt weten, raad ik je aan mijn artikel over de vier cholesterol leugens te lezen.

Tip: als je gemakkelijk een koolhydraatarm dieet wilt volgen raad ik je aan de recepten uit het 7×7 Afslank Receptenboek te eten. Deze zijn makkelijk te maken, betaalbaar, lekker en natuurlijk helemaal gezond.

Is kokosolie ook echt gezond?

Ja, dat is het zeker. Hier een aantal redenen waarom.

  1. Het Laurinezuur in kokosolie doodt schadelijke bacteriën, virussen en schimmels en werkt ontstekingsremmend. [10,11,12]
  2. De middellange keten vetzuren in kokosolie nemen je hongergevoel weg en zorgen dat je automatisch minder calorieën consumeert. [13,14,15]
  3. Kokosolie helpt je buikvet verbranden. [16]
  4. De vetzuren in kokosolie verbeteren de brein-functie voor Alzheimer patiënten – en vermoedelijk voor niet-Alzheimer patiënten. [17]
  5. Kokosolie kan je helpen afvallen. [16, 18]

Conclusie: Kokosolie is gezond

We kunnen er niet omheen, kokosolie is gezond. Let er altijd op dat je goede kwaliteit kokosolie koopt.

Kokosolie is een erg populair product aan het worden en dat gaat meestal gepaard met het verschijnen van nieuwe merken op de markt.

Deze merken betreden de markt over het algemeen om zoveel mogelijk winst te maken. Ze proberen de olie zo goedkoop mogelijk te produceren en dat is niet altijd goed voor je gezondheid.

Let daarom goed op dat de kokosolie die je koopt zo natuurlijk mogelijk en van goede kwaliteit is.

Bak (of frituur) in tweede persing kokosolie, gebruik eerste persing (of extra-vergine) kokosolie als beleg of smaakmaker en vermijd gehydrogeneerde kokosolie.

En zoals met alles, hoe gezond het ook is, gebruik ook kokosolie in redelijke mate.

Want als we het met z’n allen heel veel gaan gebruiken, is dit van invloed op ons ecologische systeem.

De olie moet verbouwd worden, uit verre landen geïmporteerd worden en wordt niet altijd onder eerlijke en leefbare omstandigheden geproduceerd.

Dus: geniet, maar eet in redelijke mate – en kies een ‘eerlijk’ en biologisch merk.

Bronnen

[1] Patty W Siri-Tarino, Qi Sun, Frank B Hu, and Ronald M Krauss. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Europian Journal of Clinical Nutrition, January 13, 2010 as doi: 10.3945/ajcn.2009.27725.

[2] Burlingame B. (Rome) Nishida C. (Geneva) Uauy R. (Santiago de Chile) Weisell R. (Rome). Fats and Fatty Acids in Human Nutrition. Annals of Nutrition and Metabolism 2009, DOI: 10.1159/isbn.978-3-8055-9262-8

[3] A Jenkinson, M F Franklin, K Wahle and G G Duthie. Dietary intakes of polyunsaturated fatty acids and indices of oxidative stress in human volunteers. Europian Journal of Clinical Nutrition, July 1999, Volume 53, Number 7, Pages 523-528.

[4] H. Ramachandra Prabhu. Lipid peroxidation in culinary oils subjected to thermal stress. Indian Journal of Clinical Biochemistry August 2000, Volume 15, Issue 1, pp 1-5

[5] Ngo TH, Barnard RJ, Cohen P, Freedland S, Tran C, deGregorio F, Elshimali YI, Heber D, Aronson WJ. Effect of isocaloric low-fat diet on human LAPC-4 prostate cancer xenografts in severe combined immunodeficient mice and the insulin-like growth factor axis. Clin Cancer Res. 2003 Jul;9(7):2734-43.

[6] Lloyd JC, Antonelli JA, Phillips TE, Masko EM, Thomas JA, Poulton SH, Pollak M, Freedland SJ. Effect of isocaloric low fat diet on prostate cancer xenograft progression in a hormone deprivation model. J Urol. 2010 Apr;183(4):1619-24.

[7] Santos FL, Esteves SS, da Costa Pereira A, Yancy WS Jr, Nunes JP. Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. Obes Rev. 2012 Nov;13(11):1048-66.

[8] Sondike SB, Copperman N, Jacobson MS. Effects of a low-carbohydrate diet on weight loss and cardiovascular risk factor in overweight adolescents. J Pediatr. 2003 Mar;142(3):253-8.

[9] Eric C. Westman, MD, MHS, William S. Yancy, MD, Joel S. Edman, DSc, Keith F. Tomlin, Christine E. Perkins, MSW. Effect of 6-Month Adherence to a Very Low Carbohydrate Diet Program. URL: http://web.calstatela.edu/faculty/rdeleon/504/westman.pdf

[10] Jon J. Kabara, Dennis M. Swieczkowski, Anthony J. Conley, and Joseph P. Truant. Fatty Acids and Derivatives as Antimicrobial Agents. Antimicrob Agents Chemother. 1972 Jul; 2(1): 23–28.

[11] Ruzin A, Novick RP. Equivalence of lauric acid and glycerol monolaurate as inhibitors of signal transduction in Staphylococcus aureus. J Bacteriol. 2000 May;182(9):2668-71.

[12] Ogbolu DO, Oni AA, Daini OA, Oloko AP. In vitro antimicrobial properties of coconut oil on Candida species in Ibadan, Nigeria. J Med Food. 2007 Jun;10(2):384-7.

[13] McClernon FJ, Yancy WS Jr, Eberstein JA, Atkins RC, Westman EC. The effects of a low-carbohydrate ketogenic diet and a low-fat diet on mood, hunger, and other self-reported symptoms. Obesity (Silver Spring). 2007 Jan;15(1):182-7.

[14] Stubbs RJ, Harbron CG. Covert manipulation of the ratio of medium- to long-chain triglycerides in isoenergetically dense diets: effect on food intake in ad libitum feeding men. Int J Obes Relat Metab Disord. 1996 May;20(5):435-44.

[15] Van Wymelbeke V, Himaya A, Louis-Sylvestre J, Fantino M. Influence of medium-chain and long-chain triacylglycerols on the control of food intake in men. Am J Clin Nutr. 1998 Aug;68(2):226-34.

[16] Assunção ML, Ferreira HS, dos Santos AF, Cabral CR Jr, Florêncio TM. Effects of dietary coconut oil on the biochemical and anthropometric profiles of women presenting abdominal obesity. Lipids. 2009 Jul;44(7):593-601

[17] Lauren C Costantini, Linda J Barr, Janet L Vogel, and Samuel T Henderson. Hypometabolism as a therapeutic target in Alzheimer’s disease. BMC Neurosci. 2008; 9(Suppl 2): S16.

[18] Kai Ming Liau, Yeong Yeh Lee, Chee Keong Chen, and Aida Hanum G. Rasool. An Open-Label Pilot Study to Assess the Efficacy and Safety of Virgin Coconut Oil in Reducing Visceral Adiposity. ISRN Pharmacol. 2011; 2011: 949686.

Bekijk (16) reacties

Verberg reacties

  • Jet
    16/06/2017 om 4:08 pm

    Of kokosolie nou gezond is of niet, dat laat ik in het midden. Wel of niet goed, ik gebruik al jarenlang ongeharde vetten zoals olijfolie en vloeibare margarines, want van gehard vet is al jarenlang bekend dat het slechte vetten zijn.
    Wat ik mij wel afvraag is waarom het kokosOLIE wordt genoemd, want olie suggereert iets wat vloeibaar is en vloeibaar..dat is nou net wat kokosolie niet is!
    Waarom heet het dan niet gewoon kokosVET?

    • anita Mulderij
      31/08/2017 om 11:06 am

      In sommige gevallen wordt het ook kokosboter genoemd. Kokosolie past zich aan aan de temperatuur, hoe warmer het is, des te vloeibaarder wordt de olie..

  • Coby van Beek
    25/06/2016 om 10:49 pm

    Hallo Jasper,
    Na een CT scan blijkt dat ik een vernauwing in mijn kransslagader heb. Door de cardioloog direct statines voorgeschreven. Dit was in 2005 ook al eens gebeurd, maar heb deze statines nooit geslikt omdat ik genoeg gehoord had over deze medicatie. Na 3 maanden Becel pro-actief gebruikt te hebben was de ratio 2.7
    Nu echter was mijn HDL 2.1 en LDL 4.2 .
    Bij plotselinge hevige of langdurige inspanning kreeg ik heftige pijnen in mijn bovenlijf.
    Krijg 4 jui as. een katheterisatie van het hart. Evt. Indien nodig een stent.
    Statines slik ik niet en gebruik rode rijst gist.
    Maar ik wil mijn cholesterol ook niet zo laag hebben.
    Het boek van Dr. Lenkei en jouw artikelen zijn duidelijk genoeg.
    Ik denk dat een langdurige overdosis stres bij mij de oorzaak is.
    Ik ben een vrouw van 70 jaar, eet gezond, tennis, zwem, fiets, doe fitnes en Mind en happines oefeningen.
    Kan stres ook de oorzaak zijn?
    Alvast bedankt

    • Jasper Alblas
      27/06/2016 om 3:39 pm

      Hallo Coby, stress heeft grote invloed op de gezondheid. Of dit specifiek op het cholesterolgehalte invloed heeft verschilt van persoon tot persoon. Zorg voor natuurlijke en koolhydraatarme voeding, voldoende slaap en ontspanning dan zal je gezondheid er in alle opzichten op vooruit gaan. Groet Jasper

  • Menno
    11/04/2016 om 9:18 am

    Hoi Jasper,

    Nog enkele aanvullingen over verzadigd vet. Als het hebt over verzadigd vet dan moet onderscheid maken tussen natuurlijk verzadigd vet en zogenaamd gehydrogeneerd (gehard) vet. Dat laatste is vet dat geproduceerd wordt door het (gedeeltelijk) verharden van plantaardige olie. Hierbij kan ook het beruchte transvet gevormd worden, maar dit hoeft niet. Gezond is het echter nooit. Het neemt in het lichaam wel de plaats in van natuurlijk verzadigd vet maar heeft niet dezelfde eigenschappen.

    Heel interessant is een stukje historie hierbij. Eind 18e eeuw ging het erg slecht met de kaarsen industrie door de opkomst van elektriciteit. En laat deze industrie nu net gebruik maken van hetzelfde proces; het verharden van plantaardige olien om kaarsvet van te maken (bedrijf was Crisco). Met teruglopende verkopen zijn zij op zoek gegaan naar een andere afzetmarkt, de voedselindustrie. Niet perse omdat margarine zo gezond is dus, want dat is het niet. Zet maar een kuipje margarine in de hoek van de schuur. Een maand later heeft er nog niets van gegeten. Geen schimmel of insect dat het ziet als eetbaar.

    Ik vond de volgende documentaire erg interessant:

    https://www.youtube.com/watch?v=vRe9z32NZHY

    Gr Menno

  • corrie
    10/03/2016 om 9:56 am

    hallo jasper,met jou boek en plaatselijke dietiste al een maand bezig met koolhydraatarm en eiwitrijk eten,ga elke ochtend minimaal 1 uur binnen op de trainingsfiets daarna als postbezorger 3á4 uur werken in als het regent direct naar huis en gauw een kopje soep en thee,schijnt de zon zoals gisteren woensdag vroeg afgewerkt ga ik op de renfiets nog 60á70km fietsen zou zeggen beweging genoeg toch ben ik in deze maand 1 kilo afgevallen heb er nu een beetje de mismoed in vooral omdat ik een dezer dagen aan beide kanten een liesbreuk geholpen word ben ik bang dat de de kilo,s er weer aankomen,gr van corrie raafs

  • Sylvia
    23/02/2016 om 5:06 pm

    Ik eet via een personal trainer 7 weken koolhydraat en vetarm en ben nu 11 kilo afgevallen, super blij mee. Hij raadt mij aan jou recepten te volgen. ik moet wel elke avond na de maaltijd 30 tot 50 minuten wandelen buiten en drink overdag groene thee en in de avond rooibos. Ik eet bijna geen tussendoortjes en in de avond niets meer, wat vindt jij hiervan?

    • admin
      26/02/2016 om 7:01 pm

      Hallo Sylvia,

      klinkt goed, mijn enige opmerking is dat het niet nodig is vetarm te eten. Je kunt best vetten eten zolang het gezonde vetten zijn (uit vis en natuurlijke oliën bijvoorbeeld).

  • Mieke
    29/01/2016 om 10:33 am

    Ik Ben nu al haast 2 weken bezig en nog geen kilo afgevallen, Ik begon vol goede moed en snap niet hoe dat Kan?
    Wat doe Ik verkeerd?

    Met vriendelijke groet
    Mieke

    • Jasper Alblas
      29/01/2016 om 11:13 am

      Hallo Mieke, afslanken is een complex proces. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Lees dit artikel eens, en pas de tips toe, grote kans dat het afslanken dan wel lukt. Geef de moed niet op!

  • John
    08/12/2015 om 8:56 am

    Goedemorgen,

    Ik ben al ruim 2 jaar ben ik gestopt met roken en had toen besloten om gezonder te gaan leven. Veel sporten en bewuster gaan eten. Maar met het eten blijft inderdaad wel een probleem, wat is nu wel goed voor ons en wat niet?
    Zo ben ik op advies van Jesse van de Velde ( jou niet onbekend ) een half jaar geleden begonnen met biologisch kokosolie ( biofan) elke ochtend een theelepeltje voor het ontbijt. Het zou mij helpen om het buikvet te verbranden, maar door het negatieve advies ben ik er ook weer mee gestopt.
    Als ik je verhaal met alle bronnen van onderzoek mag geloven dan kan ik er weer mee beginnen?

    En wat is dan jou advies elke dag 1 theelepel op nuchter maag of na het eten?
    Alvast bedankt voor je reactie.

    Groeten John

  • Tanja
    06/12/2015 om 11:07 am

    Hallo Jasper,

    Zowel zakelijk als privé hou ik mij bezig met gezond gedrag/gezond denken, vanuit de psychologie, en daarom ben ik ook geïnteresseerd in gezonde voeding.

    Mijn zoontje van 13 had laatst een opdracht mbt koken. Wij gebruiken inderdaad kokosolie. Het viel mij op dat er inderdaad verzadigde vetzuren in zaten…..ik kreeg al een twijfel-momentje. Bedankt dus voor je artikel!

    Groetjes van Tanja Huygens- van Tilburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *