In dit artikel geef ik je zeven heerlijke koolhydraatarme ontbijtrecepten die je in 5 minuten op tafel hebt staan.

Zo kan je genieten van alle voordelen van een koolhydraatarm ontbijt zonder dat je extra tijd en moeite kwijt bent in de ochtend.

Met deze recepten zal je je vet verbranding starten in de ochtend, de hele dag genieten van meer energie en je algehele gezondheid een flinke boost geven.

Dit zijn de recepten die duizenden mensen gebruiken om elke dag weer koolhydraatarm te starten – en daar een gewoonte van te maken.

95% van de mensen die aan de slag gaan met deze recepten zeggen 3 weken later dat ze ze nog steeds met veel plezier gebruiken.

Laten we eerst eens kijken wat een koolhydraatarm ontbijt precies is.

Een koolhydraatarm ontbijt

De energie die we binnen krijgen via voeding bestaat grofweg uit 3 verschillende energiebronnen.

Deze energiebronnen zijn:

  • Koolhydraten
  • Eiwitten
  • Vetten

Sommige producten bevatten veel koolhydraten en weinig vetten en eiwitten, zoals: brood, ontbijtgranen, pasta, aardappels en rijst.

Andere producten bevatten juist veel vetten en eiwitten en weinig koolhydraten, zoals: yoghurt, noten, zaden, ei, vlees en vis.

Een koolhydraatarm ontbijt bestaat uit producten die veel vetten en eiwitten bevatten en weinig koolhydraten.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een koolhydraatarm ontbijt ervoor zorgt dat je sneller lichaamsvet verbrandt en gedurende de dag een constant energie niveau houdt.

Om daar optimaal van te profiteren is het belangrijk dat je ook de rest van de dag koolhydraatarm eet. Op deze pagina vind je ook koolhydraatarme recepten voor de lunch en het diner.

Maar een koolhydraatarm ontbijt is in ieder geval al een goede start.

Gezondheidsvoordelen van een koolhydraatarm ontbijt

Ik zei hiervoor al dat een koolhydraatarm ontbijt je helpt om sneller lichaamsvet te verbranden en om gedurende de dag een constanter energie niveau te houden.

Maar dat is nog niet alles, hier zijn nog een aantal motiverende gezondheidsvoordelen van een koolhydraatarm ontbijt:

  • Betere concentratie in de ochtend
  • Geen last van een middagdip
  • Meer controle over je voeding gedurende de hele dag

Daarnaast zal je op de lange termijn ook buikvet verbranden, de kans op diabetes type 2 verlagen en je weerstand verhogen.

Deze voordelen zal je sterker ervaren als je ook de rest van de dag een koolhydraatarm dieet volgt. Maar met een goed koolhydraatarm ontbijt kom je al een heel eind.

De koolhydraatarme ontbijt recepten

Ik geef je nu zeven koolhydraatarme ontbijt recepten. Probeer ze allemaal uit en zie welke voor jou het beste werkt.

Meestal zien we dat mensen na alle recepten geprobeerd te hebben, een duidelijke voorkeur hebben voor één specifiek recept.

Dat is geen probleem, kies het recept dat het beste bij jou past.

Je hebt er zo in ieder geval genoeg om voldoende te varieëren als je dat wilt.

Recept 1: yoghurt met fruit en noten

Doe 250 g Griekse yoghurt in een kommetje en voeg 30 g amandelen en 20 g pompoenpitten toe. Schil en snijd een stuk fruit naar keuze en voeg deze ook toe aan de yoghurt.

Je kan nog een beetje cacaopoeder, kaneel of verse munt over het ontbijt heen strooien om het helemaal af te maken.

Recept 2: boerenomelet

Doe een handje verse spinazie in een wokpan en breek er 2 eitjes overheen. Voeg een paar schijfjes courgette en wat cherry tomaatjes toe.

Haal de pan van het vuur als de eitjes gebakken zijn en voeg dan nog een ½ avocado toe en eventueel wat gerookte zalm. Breng op smaak met peper en zeezout.

Recept 3: smoothie bowl

Doe ½ avocado, ½ banaan, 50g bevroren mango, 1 hand spinazie, 2 tl kaneel en een scheutje amandelmelk in een blender. Laat de machine ca. 1 minuut draaien totdat er een egale massa is ontstaan.

Giet de smoothie in een schaal of bord en voeg een aantal toppings naar keuze toe, zoals geschaafde amandelen, kokosrasp, kokossnippers, chiazaad, lijnzaad, hennepzaad, walnoten, cashewnoten of verse aardbeien.

Recept 4: hüttenkäse met avocado en citroen

Doe 100 g hüttenkäse in een kommetje. Snijd een halve avocado in stukjes en voeg toe. Knijp een halve citroen uit boven het schaaltje. Voeg wat peper, zeezout en een eetlepel noten naar keuze toe.

Recept 5: avocado, gekookt ei en tomaat

Doe 2 gekookte eitjes in partjes gesneden in een schaaltje, voeg daar een halve gesneden avocado en een gesneden tomaat aan toe.

Maak op smaak met peper en zeezout.

Recept 6: ontbijt smoothie

Doe 200 ml yoghurt (naturel), 1 banaan, 50 g amandelen, 8 walnoten, 2 tl cacaopoeder en ½ kopje water in de blender en laat de machine minimaal 1 minuut draaien totdat alle ingrediënten een egale massa vormen. .

De banaan bevat flink wat koolhydraten in dit recept, maar nog steeds zal je kunnen blijven profiteren van alle gezondheidsvoordelen van een koolhydraatarm ontbijt.

Recept 7: Boekweitcracker met ei en gerookte zalm

Snijd een gekookt ei in schijfjes en leg die samen met de gerookte zalm op één of twee boekweitcrackers. Je mag ook kokos-, amandel- of kastagnecrackers gebruiken.

Wat eet je morgen?

Nu je deze zeven recepten hebt, kun je aan de slag gaan met een koolhydraatarm ontbijt.

Misschien eet je al langer koolhydraatarm eet en heb je wat extra inspiratie nodig, of misschien is dit je eerste ervaring met koolhydraatarm eten.

Het maakt niet uit.

Het belangrijkste is dat je niet te lang wacht met het maken van de recepten die je nu geleerd hebt.

Kies het recept dat je het lekkerst vindt hierboven uit en neem dat morgen als ontbijt!

En als je echt enthousiast bent: maak er een foto van, post deze op social media met #jasperalblas en laat ons weten wat je van het recept vond.

Wil jij ons volgende succesverhaal worden?

Jaarlijks helpen we duizenden mensen aan een slanker en gezonder lichaam. Als jij daar ook in geïnteresseerd bent weet ik zeker dat wij je kunnen helpen.

Dit is wat je kunt doen:

  1. Vraag hier gratis Jaspers boodschappenlijst aan – op deze lijst vind je alle producten die je mag eten voor een slank en gezond lichaam.
  2. Start met het Afslank Pro Pakket – dit is ons meest effectieve en populairste programma.
  3. Ontvang gratis recepten en tips op onze Pinterest, Facebook en Youtube pagina’s.

En daarnaast kan je natuurlijk ook onze blog in de gaten houden. Om je op weg te helpen vind je hieronder een lijst met de meest gelezen artikelen van deze maand:

Koolhydraatarm dieet – hier wordt uitgelegd hoe je gemakkelijk kunt afvallen met een koolhydraatarm dieet.

Koolhydraatarme recepten – een pagina met 16 heerlijke koolhydraatarme recepten: ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes.

Gezonde lunch – een verzameling van heerlijke gezonde lunch recepten en handige bijbehorende tips.

Gezonde recepten – in dit artikel vind je tien gezonde recepten voor elke gelegenheid. Bijvoorbeeld als je visite krijgt of als je zelf uit eten gaat.

Gezonde snacks – een artikel waar je 10 gezonde snacks geef die beter smaken dan chips en chocola.

Koolhydraatarm overzicht – hier vind je een duidelijk overzicht van wat koolhydraatarm eten precies is.

De wetenschap over koolhydraatarm – een verzameling van wetenschappelijke studies over koolhydraatarm eten.

Koolhydraatarm eten – een duidelijk overzicht van wat je wel en niet mag eten als je een koolhydraatarm voedingspatroon volgt.

Afvallen buik – in dit artikel ontdek je een manier van eten en leven waarmee je al je overtollig buikvet verbrandt.

Snel afvallen – 2 weekschema’s waarmee je snel en efficiënt op een gezonde manier al je overtollig lichaamsvet verbrandt.

Of bekijk één van onze andere artikelen op onze blog.

 

 

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *