Een maand geen alcohol: dit doet het met je

0 reacties

8794 volgers

Nog een paar dagen en dan is het oud en nieuw. Steeds meer mensen beginnen het nieuwe jaar met een gezonde uitdaging: een maand geen alcohol drinken.

Lijkt jou dat ook wel wat? In dit artikel bespreken we wat voor effecten een maand zonder alcohol heeft op je lichaam en geven we tips hoe jij dit doel kunt bereiken.

Een hele maand geen (druppel) alcohol drinken is misschien niet makkelijk, maar heeft flinke voordelen: je slaapt beter, voelt je fitter, valt af én je bespaart geld. Een goed begin van 2021 dus.

Dry January – doe je mee?


De trend om de eerste maand van het jaar geen alcohol te drinken staat ook wel bekend als Dry January en is over komen waaien uit Engeland. Best een goede ontwikkeling, denken wij!

Met enige regelmaat verschijnen er namelijk onderzoeken die aantonen dat zelfs een korte periode zonder alcohol al goede gevolgen kan hebben voor je welzijn (1). Ook maanden later zijn deze effecten nog merkbaar (2)!

Nu leren hoe je een drankje afslaat en het leuk hebben zonder alcohol, maakt het makkelijker om op een ander moment opnieuw de kurk op de fles te houden. En dat helpt je weer met afvallen en gezond leven!

Spreek met jezelf af dat jij vanaf 1 januari niet meer drinkt en gebruik de informatie uit dit artikel om je doel te behalen.

30 dagen zonder alcohol: de effecten

De algemene richtlijn is: consumeer alcohol met mate. Maximaal één drankje per dag voor vrouwen en maximaal twee voor mannen.

Als jij meestal vaker en meer drinkt, merk je zeker verschil als je een maand geen alcohol drinkt. En voor hen die altijd weinig drinken: naast fysieke voordelen geeft een maand geen alcohol je:

  • Een lekker gevoel omdat je goed en bewust leeft
  • Een fit gevoel omdat je bezig bent met je gezondheid
  • Een gevoel van voldoening wanneer je de uitdaging behaalt

Klinkt goed he? Tel daar onderstaande gezondheidsvoordelen nog maar bij op:

Het is goed voor je lever

Het gebeurt natuurlijk niet op een dag, maar als je regelmatig (te) veel drinkt, kan dit leiden tot overbelasting van je lever en ontstekingen: levercirrose. Je lever kan zijn werk niet goed meer doen.

Dat wil je niet want je lever heeft belangrijke (zuiverende) functies in je lichaam. Gelukkig zijn deze gevolgen meestal omkeerbaar. Als je dus een tijd stopt met drinken, kan je lever herstellen (3, 4).

Je slaapt beter

Dit heb je zelf misschien ook wel eens gemerkt: met een paar glazen op slaap je minder goed. Dat klopt: het is wetenschappelijk aangetoond dat je de volgende dag minder goed functioneert als je twee of meer glazen alcohol drinkt voordat je gaat slapen (5).

Als je 30 dagen niet drinkt slaap je beter. Hierdoor heb je meer energie en kun je je beter concentreren.


Het is beter voor je huid

Alcohol is om verschillende redenen namelijk niet goed voor je huid:

  • Het drijft lichaamsvocht af
  • Het verwijdt de bloedvaten waardoor je gezicht er rood en vlekkerig uit kan zien
  • Het heeft een remmende werking op de aanmaak van hormonen die voor hydratatie zorgen

Kortom: alcohol kan leiden tot een droge, doffe huid die sneller veroudert. Als je 30 dagen stopt met drinken voorkom je dus rimpels! Je huid zal weer gaan stralen en minder vlekkerig zijn.


Je valt af

Ik heb al vaker geschreven over de dikmakende effecten van alcohol:

  • Alcohol bevat vaak veel suikers en calorieën.
  • Alcohol wakkert bij veel mensen de eetlust aan en bij een lekker drankje hoort algauw een lekker hapje.
  • Het lichaam wil alcohol afbreken en geeft dat voorrang in de stofwisseling waardoor andere processen moeten wachten. Zoals vetverbranding. Dat vet wordt opgeslagen rondom de buik (hierdoor ontstaat dus de bierbuik). Dit is niet goed voor je gezondheid. Overtollig buikvet kun je het beste zo snel mogelijk verbranden.

30 dagen niet drinken betekent dat je waarschijnlijk een stuk minder zult snacken en meer verbranden!

Geen alcohol drinken: 7 tips

Maar hoe krijg je het nu voor elkaar, die hele maand niet drinken? We hebben de zeven beste tips voor je op een rijtje gezet.

1. Stel doelen

Dit lijkt voor de hand liggend, maar is echt belangrijk. Leg vast wat je wilt bereiken. Schrijf het op of neem een video op die je regelmatig terugkijkt.

Ook belangrijk: spreek niet alleen naar jezelf uit wat je wilt bereiken, maar breng ook de mensen om je heen op de hoogte.

2. Vraag om steun

Als je je vrienden en familie erbij betrekt en hen vraagt om je te steunen, is de kans groter dat je je doel bereikt. Vraag de mensen die het dichtst bij je staan om je op het goede spoor te houden. Misschien willen ze wel met je meedoen!

3. Vermijd triggers

Misschien herken je dit wel. Jij drinkt altijd op vrijdag een wijntje met je zussen of een koud biertje bij de voetbal en daarom zijn dat tijden, locaties of situaties die je associeert met alcohol drinken.

Als je wilt minderen is het belangrijk dat je deze triggers de komende tijd vermijdt. Geen paniek, want het is niet voor altijd! Het gaat maar om één maand.

4. Maak er iets leuks van

Door je alcoholvrije drankje leuk aan te kleden met fruit, kruiden of versiering, ziet het er minstens zo feestelijk uit als een glas champagne!


5. Maak een plan voor verleidingen

Houd er rekening mee dat je op een bepaald moment heel erg graag zult willen drinken en zorg dat je een plan en acties paraat hebt om die aandrang te weerstaan. Dat kan al met kleine, onopvallende strategieën. Een paar voorbeelden:

  • Een snelle verandering van omgeving. Als je binnen bent, ga dan naar buiten. Of loop weg bij de drank en ga ergens anders staan.
  • Afleiding helpt ook. Ga even naar het toilet, loop een blokje om, pak een tijdschrift, probeer een mooie foto te maken.
  • Neem een mondverfrisser, zoals suikervrije pepermunt of kauwgum. Niet te veel of te vaak, maar zorg dat je even een andere smaak in je mond hebt waar alcohol niet lekker bij is. Koffie werkt ook.

6. Weet hoe je ‘nee’ moet zeggen

Nee zeggen tegen een drankje kan heel moeilijk zijn, zeker bij vrienden of familie. Maar probeer je aan je voornemens te houden. Je hebt een afspraak gemaakt met jezelf.

Denk na over mogelijk moeilijke situaties en oefen alvast wat je gaat zeggen. Dit klinkt misschien raar, maar het helpt echt als je een reactie paraat hebt.

7. Vermijd ‘alles of niets’ denken

Toch per ongeluk gezwicht voor de verleiding? Dan is niet meteen alles verpest, dus val jezelf niet te zwaar! Kan gebeuren.

Het is niet alles of niets. Ga gewoon verder met de rest van de maand niet drinken. Bezuinigen is nog altijd beter dan niets. Bedenk: een 95% alcoholvrije januari is ook hartstikke goed!

Nog beter: de Nieuwjaars Challenge

Wil jij het nieuwe jaar nóg gezonder starten en echt het heft in handen nemen op weg naar een gezond en slank lichaam? Combineer dan een maand zonder alcohol met onze Nieuwjaars Challenge!

  • Je wordt 4 weken lang begeleid en gemotiveerd om gezond te eten
  • Meer dan 100 (nieuwe) recepten die je vetverbranding versnellen
  • Samen met duizenden anderen ga je aan de slag. De ideale stok achter de deur.

De Nieuwjaars Challenge in combinatie met 30 dagen geen alcohol: een beter begin van 2021 is er niet. Gezond en slank het nieuwe jaar in.

Voor nu, namens ons allemaal bij Jasperalblas.nl: gelukkig nieuwjaar!

 

 

Wat vond je van dit artikel?

Meer

Blog

Deel dit bericht

Reacties (0)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Top artikel

Als Ramona het kan, kan jij het ook!

Een aantal maanden geleden maakten wij kennis met Ramona tijdens een JasperAlblas-evenement. Zij was toen al goed bezig met gezond eten en afslanken. Inmiddels is Ramona 13 kilo afgevallen en...

Top artikel

Snel afvallen buik: 5 tips om elke week 1/2 kilo buikvet te verbranden

Afvallen rond je buik wordt onterecht gezien als moeilijk. Verbrand met dit artikel eenvoudig jouw buikvet en verminder de kans op levensgevaarlijke ziektes.

Bekijk alle artikelen