Noten zijn populair en ze hebben veel gezondheids-voordelen. Ze bevatten daarentegen ook veel  vet en veel calorieën.

Als je af wilt vallen kan het daarom verwarrend zijn als het eten van noten toch aangeraden wordt.

Helpt het eten van noten je als je wilt afvallen, of juist niet?

In dit artikel lees je het.

Wat zijn noten eigenlijk?

Noten zijn dopvruchten, oftewel droge vruchten. Noten groeien met name in warme landen aan bomen. Bekende nootsoorten zijn: amandelen, hazelnoten, pistachenoten, cashewnoten, walnoten, pecannoten en paranoten.

Pinda’s zijn officieel geen noten, maar vallen onder de peulvruchten. Ook walnoten zijn geen echte noten, maar steenvruchten. Steenvruchten zijn vruchten met een harde, steenachtige kern.

Energie en vet

Noten bevatten veel eiwit, ijzer, vitamine E en B-vitaminen.

Dat noten veel energie bevatten, komt met name door de hoeveelheid vet in noten. Een noot bestaat voor ongeveer 55 procent uit vet. Nu klinkt dat misschien heel ongezond, veel vet. Vaak schrikken mensen daar van. Dit is ook niet raar want we worden in de supermarkt veel geconfronteerd met teksten als 0 % vet of “bevat minder vet”, waardoor je gaat denken dat het beter is geen vet te eten.

Mensen denken daarom ook dat je overgewicht krijgt van vet en dat je er hart- en vaatziekten van krijgt.

Daar zit een kern van waarheid in, maar dat gaat niet over de vetten die in noten voorkomen. Dat gaat over de transvetten die je vindt in geproduceerde producten.

Maar omdat de vetten in noten hun oorsprong hebben in de natuur zijn ze voor het lichaam een perfecte bron om energie uit te halen.

Er zijn veel soorten noten. Omdat ze allemaal een andere samenstelling hebben qua soorten vet en vitamines en mineralen die ze bevatten, is het slim gemengde noten te eten. Zo krijg je diverse goede stoffen en vetten binnen.

In het onderstaande overzicht staat hoeveel energie (in calorieën), onverzadigd vet en verzadigd vet verschillende nootsoorten bevatten.

NootsoortAantalCalorieënOnverzadigd vet (gram)Verzadigd vet(gram)
Amandelen10120101
Hazelnoten107070
Pistachenoten106041
Cashewnoten1012082
Walnoten10250222
Pecannoten10140131
Paranoten37052

 

De nootsoorten verschillen veel van elkaar wat betreft de samenstelling. Zo bevatten walnoten veel energie en onverzadigd vet, terwijl het vet in de paranoten voor een groot deel verzadigd is. De ene noot bevat meer energie dan de andere, maar al met al kunnen we wel zeggen dat noten erg energierijk zijn.

Vitaminen en mineralen

Naast vetten zijn noten rijk aan vitaminen en mineralen. Deze zijn essentieel voor een goed verloop van de stofwisseling, een goede gezondheid en een normale groei en ontwikkeling.

Wanneer je probeert af te vallen kan het lastig zijn de aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen te halen doordat je minder energie binnenkrijgt. Omdat noten je lichaam direct van veel goede vitamines en mineralen voorziet, is het goed deze met regelmaat te eten als je gezond af wilt vallen.

Amandelen zijn bijvoorbeeld een bron van vitamine E. Vitamine E is een antioxidant die het lichaam beschermt tegen stoffen die schade kunnen aanrichten. In hazelnoten zitten juist veel B-vitaminen. De B-vitaminen zorgen voor een goede werking van het zenuwstelsel en de spijsvertering. Veel noten bevatten ook ijzer. IJzer is belangrijk bij het zuurstoftransport in het bloed en bij de stofwisseling.

Onderzoek

Mensen die dagelijks een handjevol noten eten, hebben volgens onderzoek een 20 procent kleinere kans om binnen een periode van dertig jaar te overlijden vergeleken met mensen die geen noten eten.

Voor mensen die minder dan één keer per week noten eten daalt de sterftekans met 7 procent en voor mensen die één keer in de week noten eten is er een daling van 11 procent.

Ook wijst onderzoek uit dat het eten van 42 gram noten per dag de kans op hart- en vaatziekten verlaagt. De gemiddelde mens komt hier echter niet aan. Het zou dus wijs zijn met meer regelmaat noten te eten. Deze aanbeveling roept echter wel de vraag op of we dan niet zwaarder worden door de hoge energiedichtheid van noten.

Wanneer je regelmatig noten eet, krijg je ongeveer 250 calorieën meer binnen op een dag. Studies wijzen uit dat mensen die regelmatig noten eten, geen hoger lichaamsgewicht hebben.

Ook zouden mensen die een dieet volgen waarin noten zijn toegestaan meer afvallen dan mensen die een dieet volgen waarin noten niet genuttigd mogen worden. We kunnen dus de conclusie trekken dat het gunstig is regelmatig noten te gebruiken als je wilt afvallen.

Afvallen met noten

Zoals hierboven al staat, kan het geen kwaad regelmatig noten te eten. Integendeel zelfs. Noten hebben een positieve invloed op de gezondheid. Of de noten er echt voor zorgen dat je meer afvalt, is nog maar de vraag.

Het kan namelijk zo zijn dat mensen die zichzelf van alles verbieden (dus ook noten) een dieet moeilijker volhouden en daardoor minder snel afvallen. Maar noten zorgen er in ieder geval niet voor dat het gewicht stijgt.

Geniet dus gerust van een klein handje noten. Belangrijk is wel dat het bij dat handje blijft. Een grote inname van noten kan het gewicht wel laten stijgen.

Tussendoortje

Het is verstandig een handje noten als tussendoortje te eten. Noten bevatten niet veel koolhydraten, waardoor de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Er is dus geen sprake van een piek waarna er een hongergevoel optreedt.

Door noten te eten voorkom je zelfs een hongergevoel. Ze werken verzadigend door de hoeveelheid eiwit, vet en vezels die ze bevatten. Ze passen daarom perfect binnen een koolhydraatarm dieet. Ze worden langzaam verteerd en de vezels trekken vocht aan waardoor er voor een langere tijd een vol gevoel ontstaat, dit is erg prettig als je af wilt vallen.

Noten als vleesvervanger

Noten zijn daarnaast ideaal te gebruiken als vleesvervanger in de warme maaltijd. Vooral als je vegetarisch bent is het aan te raden regelmatig noten toe te voegen aan je eten. De samenstelling van eiwitten, ijzer en vitamines maken ze tot volwaardige vleesvervangers.

Omdat noten veel energie bevatten, is het niet slim bij elke avondmaaltijd het vlees te vervangen door noten. Een maaltijd met vlees bevat minder energie. Dit maakt het afvallen dus makkelijker.

Conclusie

Al met al kunnen we de volgende conclusie trekken: noten zijn inderdaad caloriebommen, maar ze zijn ook erg gezond als tussendoortje en vleesvervanger.

Als je gezond af wilt vallen is het daarom aan te raden om vlees zo nu en dan te vervangen door noten en dagelijks een klein handje noten als tussendoortje te nemen. Zo houd je je bloedsuikerspiegel op peil en voorkom je dat je honger krijgt tussen de maaltijden door. Pas op dat je niet meer dan een handje neemt.

Eet bij voorkeur gemengde noten, zo krijg je alle goede stoffen binnen. Eet je de verschillende nootsoorten liever los van elkaar, dan kun je voor elke nootsoort kiezen die in dit artikel is genoemd. Elke nootsoort heeft zijn eigen positieve werking in het lichaam.

Kies altijd voor ongebrande en ongezouten noten om de gezondheidseffecten van noten optimaal te kunnen ervaren.

Wil jij gemakkelijk afvallen volgens de methode van Jasper?

Download zijn boodschappenlijst door je naam en e-mailadres hieronder in te vullen en eet enkel producten van die lijst.

Bekijk (25) reacties

Verberg reacties

  • Ro
    21/01/2019 om 4:27 pm

    Ik heb een vraag de creamberry mix alesto van ah is die ook goed

  • Y
    02/04/2018 om 4:23 pm

    Beste,

    Vorige week heb ik een handje noten per dag gegeten en veel kracht training gedaan. Ben een aantal kilo’s aangekomen en ben daar erg blij mee, in de hoop dat het spiermassa is.

    Over noten; ik merkte dat mijn huid (ik heb soms een slechte huid/puistjes) erg goed hierop reageerde. Het is echter een mogelijkheid dat dit ook komt door de tijd van de maand, als vrouw zijnde. Weet u of noten een goed effect kunnen hebben op de huid? Heeft u dit vaker gehoord?

    MVG

    • Jasper Alblas
      04/04/2018 om 10:27 am

      Hallo,

      Fijn om te horen dat je de juiste resultaten behaald. Je huid wordt beïnvloed door onder andere je algehele voedingspatroon, maar ook stress, slaap, beweging en hormonen hebben invloed.
      Noten zijn zeker een toegevoegde waarde. Maar of dit toevallig ook heeft gezorgd voor het verbeteren van je huid kan ik niet concluderen.

  • Diana van der Deen
    21/08/2016 om 11:22 am

    hallo ik ben pas begonnen met noten te eten ben helaas wel in de overgang mijn vraag is hoeveel noten mag ik hebben om er niet van aan te komen ik eet 4 halve walnoten 10 pitache en 10 casehwnoten per dag is dit te veel of niet gr Diana

    • Jasper Alblas
      22/08/2016 om 3:31 pm

      Hou ongeveer een handje noten per dag aan. Zoals je dat nu doet is het prima. Als je merkt dat je niet meer afvalt kun je dit altijd halveren.

  • otto
    30/01/2016 om 10:51 pm

    cashewnoten zijn ook geen noten.

  • Sylvia
    27/01/2016 om 1:45 pm

    Ik eet al een tijd koolhydraat arm en merk figuur verbetering. Helaas blijf ik hangen op 70 kilo al eet ik hier wel koolhydraatarm brood bij. Bij een actieve levensstijl blijf ik enorm vaak flink hongergevoel houden. Hierdoor eet ik uiteindelijk (te)veel noten. Echter wanneer ik hierin minder heb ik nog meer honger. Heeft u tips hoe ik toch nog wat kwijt kan raken zonder nog meer honger te krijgen. Ik sport 3x in de week. Meer bewegen is geen optie op dit moment. Dank

    • Jasper Alblas
      27/01/2016 om 4:15 pm

      Probeer het koolhydraatarme brood weg te laten en te vervangen door een goede gevulde salade met vlees, vis, ei, noten, zaden of pitten. Neem tussendoor wat vaker een goed gevulde groene smoothie, een gekookt ei, een paar dadels, af en toe een schaaltje kwark of Griekse yoghurt of een portie vette vis. Je kunt ook altijd rauwe groenten met humusdip tussendoor eten als je trek hebt. Lees ook de tips in dit artikel eens goed door. Als je die tips toepast, zal het je zeker lukken om je doel te behalen zonder honger.

      • Thomas
        07/07/2016 om 3:23 pm

        Beste Jasper, is Griekse yoghurt om een of andere reden beter dan de “gewone” yoghurt die we in de supermarkt kopen? Ik ontbijt al een paar jaar met magere kwark ipv yoghurt maar zou ook wel eens willen variëren met griekse yoghurt. Ik kan echter niet zo goed tegen zuivel dus vandaar mijn vraag of dit dan wel zo’n goed idee is…

        • Jasper Alblas
          08/07/2016 om 12:17 pm

          Veel mensen kunnen zuivel niet goed verteren. Kwark en Griekse yoghurt zijn gefermenteerd, waardoor ze goed zijn voor je darmflora. Test de Griekse yoghurt uit, eet een kleine portie en kijk daarna hoe je je voelt. Als je misselijk bent, buikpijn hebt of een opgeblazen buik krijgt kun je het niet goed verteren en kun je het beter niet eten. Als je er wel tegen kunt kun je het tot 4x per week aan je menu toevoegen.

  • Evelyne
    26/01/2016 om 12:59 pm

    Kun je ook afvallen door veel soep van de aanbevolen groenten te drinken?

  • Rien
    21/12/2015 om 11:15 am

    Jasper,
    Duidelijke taal die je schrijft. De voedingsmiddelen lijst komt grotendeels overeen met het systeem van Dr. Dukan. Weinig koolhydraten en meer eiwitten en weten wat je dan moet aanschaffen in de supermarkt.
    Mijn grootste probleem is te hoog cholesterol en suiker (fam). Ben gedotterd en stents geplaatst.
    Ben er erg mee bezig om een gezond voedingspatroon na te streven. Met mijn 2 kwalen is dat erg lastig.Wat voor de ene kwaal goed is, is voor de andere kwaal slecht. Het geldt zelfs in combinatie met de medicijnen die ik voor mijn hart moet slikken. Mijn gewicht valt dik binnen de mijn BMI. 4 kg. Kan ik nog wel missen en dat gaat ook gebeuren. Misschien heb jij nog een goede tip voor mij.
    Ga door met je programma. Het is beter voorkomen dan genezen.
    H. gr. Rien van den Avoort.

    • Jasper Alblas
      05/01/2016 om 4:40 pm

      Hallo Rien, heel goed dat je door gaat. Natuurlijk en koolhydraatarm eten zal je gezondheid uiteindelijk alleen maar goed doen. Mijn tip: ga door en blijf goed naar je lichaam luisteren. Let goed op hoeveel energie je hebt, hoe je slaapt, of je stoelgang goed is en of je vrolijk bent. Als deze factoren allen goed zijn ben je op de goede weg. Veel succes!

  • Joke
    29/11/2015 om 1:12 pm

    Goedendag,ik ben gek op noten.mijn vraag is vanwege dat rauwe noten soms wat soft zijn kan het kwaat om even te roosteren in de wok?

  • Ben koolenbrander
    14/10/2015 om 7:05 pm

    Kun je i.p.v. De dure noten ook pinda’s eten?

  • angelique
    02/06/2015 om 5:28 am

    Ik eet dagelijks 100gr noten maar volg anders ook perfect u dieet ben nu een maand bezig en valt niet meer af ik ben 2 kg kwijt zou ik dan toch bedt de noten verminderen zou het daaraan kunnen liggen ? Ik ga iedere dag een half uurtje lopen ik ben ook niet verminderd in cm wat is jou raad
    Angelique

    • Jasper Alblas
      02/06/2015 om 2:56 pm

      Je kunt het aantal noten dat je eet halveren en kijken hoe dat gaat. Hoeveel en hoe snel je af valt verschilt van persoon tot persoon. Misschien heeft je lichaam wat langer de tijd nodig voordat het over gaat tot vet verbranden. Probeer geduld te hebben, gewoon door te gaan en je te focussen op je gezondheid in plaats van op je gewicht, dan zullen de kilo’s vanzelf volgen. Succes!

  • Grace
    01/03/2015 om 11:22 am

    Betekent ongebrand per definitie rauwe noten?

    Groet,
    Grace

    • Anita Mulderij
      02/03/2015 om 9:11 am

      Ja ongebrande noten worden ook wel rauwe noten genoemd. Deze zijn niet bewerkt en bevatten alleen de eigen aanwezige voedingsstoffen. Dat is waarom ze gezonder zijn dan gebrande noten. Die worden op hoge temperatuur gebrand waardoor ze vaak minder vitaminen en mineralen bevatten.

  • Maaike
    25/02/2015 om 10:36 am

    Ik snap het nu even niet meer! In de boodchappenlijst staat bij ‘eet zoveel je wilt ‘ amandelen, hazelnoten enz. En hier staat eet een handje. Graag uitleg

    • Jasper Alblas
      25/02/2015 om 3:16 pm

      Met eet zoveel als je wilt bedoel ik te zeggen: luister naar je lichaam en eet zoveel als je nodig hebt. Eet als je een rommelig gevoel in je maag hebt. Een handje is een richtlijn die vaak gebruikt wordt omdat dat voldoende is om het honger gevoel weg te nemen en je voldoende energie te geven. Als jij luistert naar je lichaam kun je zelf inschatten hoeveel je nodig hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *