Noten zijn populair en ze hebben veel gezondheids-voordelen. Ze bevatten daarentegen ook veel  vet en veel calorieën.

Als je af wilt vallen kan het daarom verwarrend zijn als het eten van noten toch aangeraden wordt.

Helpt het eten van noten je als je wilt afvallen, of juist niet?

In dit artikel lees je het.

Wat zijn noten eigenlijk?

Noten zijn dopvruchten, oftewel droge vruchten. Noten groeien met name in warme landen aan bomen. Bekende nootsoorten zijn: amandelen, hazelnoten, pistachenoten, cashewnoten, walnoten, pecannoten en paranoten.

Pinda’s zijn officieel geen noten, maar vallen onder de peulvruchten. Ook walnoten zijn geen echte noten, maar steenvruchten. Steenvruchten zijn vruchten met een harde, steenachtige kern.

Energie en vet

Noten bevatten veel eiwit, ijzer, vitamine E en B-vitaminen.

Dat noten veel energie bevatten, komt met name door de hoeveelheid vet in noten. Een noot bestaat voor ongeveer 55 procent uit vet. Nu klinkt dat misschien heel ongezond, veel vet. Vaak schrikken mensen daar van. Dit is ook niet raar want we worden in de supermarkt veel geconfronteerd met teksten als 0 % vet of “bevat minder vet”, waardoor je gaat denken dat het beter is geen vet te eten.

Mensen denken daarom ook dat je overgewicht krijgt van vet en dat je er hart- en vaatziekten van krijgt.

Daar zit een kern van waarheid in, maar dat gaat niet over de vetten die in noten voorkomen. Dat gaat over de transvetten die je vindt in geproduceerde producten.

Maar omdat de vetten in noten hun oorsprong hebben in de natuur zijn ze voor het lichaam een perfecte bron om energie uit te halen.

Er zijn veel soorten noten. Omdat ze allemaal een andere samenstelling hebben qua soorten vet en vitamines en mineralen die ze bevatten, is het slim gemengde noten te eten. Zo krijg je diverse goede stoffen en vetten binnen.

In het onderstaande overzicht staat hoeveel energie (in calorieën), onverzadigd vet en verzadigd vet verschillende nootsoorten bevatten.

NootsoortAantalCalorieënOnverzadigd vet (gram)Verzadigd vet(gram)
Amandelen10120101
Hazelnoten107070
Pistachenoten106041
Cashewnoten1012082
Walnoten10250222
Pecannoten10140131
Paranoten37052

 

De nootsoorten verschillen veel van elkaar wat betreft de samenstelling. Zo bevatten walnoten veel energie en onverzadigd vet, terwijl het vet in de paranoten voor een groot deel verzadigd is. De ene noot bevat meer energie dan de andere, maar al met al kunnen we wel zeggen dat noten erg energierijk zijn.

Vitaminen en mineralen

Naast vetten zijn noten rijk aan vitaminen en mineralen. Deze zijn essentieel voor een goed verloop van de stofwisseling, een goede gezondheid en een normale groei en ontwikkeling.

Wanneer je probeert af te vallen kan het lastig zijn de aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen te halen doordat je minder energie binnenkrijgt. Omdat noten je lichaam direct van veel goede vitamines en mineralen voorziet, is het goed deze met regelmaat te eten als je gezond af wilt vallen.

Amandelen zijn bijvoorbeeld een bron van vitamine E. Vitamine E is een antioxidant die het lichaam beschermt tegen stoffen die schade kunnen aanrichten. In hazelnoten zitten juist veel B-vitaminen. De B-vitaminen zorgen voor een goede werking van het zenuwstelsel en de spijsvertering. Veel noten bevatten ook ijzer. IJzer is belangrijk bij het zuurstoftransport in het bloed en bij de stofwisseling.

Onderzoek

Mensen die dagelijks een handjevol noten eten, hebben volgens onderzoek een 20 procent kleinere kans om binnen een periode van dertig jaar te overlijden vergeleken met mensen die geen noten eten.

Voor mensen die minder dan één keer per week noten eten daalt de sterftekans met 7 procent en voor mensen die één keer in de week noten eten is er een daling van 11 procent.

Ook wijst onderzoek uit dat het eten van 42 gram noten per dag de kans op hart- en vaatziekten verlaagt. De gemiddelde mens komt hier echter niet aan. Het zou dus wijs zijn met meer regelmaat noten te eten. Deze aanbeveling roept echter wel de vraag op of we dan niet zwaarder worden door de hoge energiedichtheid van noten.

Wanneer je regelmatig noten eet, krijg je ongeveer 250 calorieën meer binnen op een dag. Studies wijzen uit dat mensen die regelmatig noten eten, geen hoger lichaamsgewicht hebben.

Ook zouden mensen die een dieet volgen waarin noten zijn toegestaan meer afvallen dan mensen die een dieet volgen waarin noten niet genuttigd mogen worden. We kunnen dus de conclusie trekken dat het gunstig is regelmatig noten te gebruiken als je wilt afvallen.

Afvallen met noten

Zoals hierboven al staat, kan het geen kwaad regelmatig noten te eten. Integendeel zelfs. Noten hebben een positieve invloed op de gezondheid. Of de noten er echt voor zorgen dat je meer afvalt, is nog maar de vraag.

Het kan namelijk zo zijn dat mensen die zichzelf van alles verbieden (dus ook noten) een dieet moeilijker volhouden en daardoor minder snel afvallen. Maar noten zorgen er in ieder geval niet voor dat het gewicht stijgt.

Geniet dus gerust van een klein handje noten. Belangrijk is wel dat het bij dat handje blijft. Een grote inname van noten kan het gewicht wel laten stijgen.

Tussendoortje

Het is verstandig een handje noten als tussendoortje te eten. Noten bevatten niet veel koolhydraten, waardoor de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Er is dus geen sprake van een piek waarna er een hongergevoel optreedt.

Door noten te eten voorkom je zelfs een hongergevoel. Ze werken verzadigend door de hoeveelheid eiwit, vet en vezels die ze bevatten. Ze passen daarom perfect binnen een koolhydraatarm dieet. Ze worden langzaam verteerd en de vezels trekken vocht aan waardoor er voor een langere tijd een vol gevoel ontstaat, dit is erg prettig als je af wilt vallen.

Noten als vleesvervanger

Noten zijn daarnaast ideaal te gebruiken als vleesvervanger in de warme maaltijd. Vooral als je vegetarisch bent is het aan te raden regelmatig noten toe te voegen aan je eten. De samenstelling van eiwitten, ijzer en vitamines maken ze tot volwaardige vleesvervangers.

Omdat noten veel energie bevatten, is het niet slim bij elke avondmaaltijd het vlees te vervangen door noten. Een maaltijd met vlees bevat minder energie. Dit maakt het afvallen dus makkelijker.

Conclusie

Al met al kunnen we de volgende conclusie trekken: noten zijn inderdaad caloriebommen, maar ze zijn ook erg gezond als tussendoortje en vleesvervanger.

Als je gezond af wilt vallen is het daarom aan te raden om vlees zo nu en dan te vervangen door noten en dagelijks een klein handje noten als tussendoortje te nemen. Zo houd je je bloedsuikerspiegel op peil en voorkom je dat je honger krijgt tussen de maaltijden door. Pas op dat je niet meer dan een handje neemt.

Eet bij voorkeur gemengde noten, zo krijg je alle goede stoffen binnen. Eet je de verschillende nootsoorten liever los van elkaar, dan kun je voor elke nootsoort kiezen die in dit artikel is genoemd. Elke nootsoort heeft zijn eigen positieve werking in het lichaam.

Kies altijd voor ongebrande en ongezouten noten om de gezondheidseffecten van noten optimaal te kunnen ervaren.

Wil jij gemakkelijk afvallen volgens de methode van Jasper?

Download zijn boodschappenlijst door je naam en e-mailadres hieronder in te vullen en eet enkel producten van die lijst.

29 reacties

  • S
    12/06/2019 om 4:47 pm

    Zijn in de oven gedroogde appelschijfjes met kaneel (geen toegevoegde suiker) ook een gezond tussendoortje?

  • Sabine
    13/05/2019 om 8:43 pm

    Als ik vanaf morgen elke dag 150 Gram Amandel Nootjes eet , en 1 Komkommer en 2 Liter Plat Water Drink en elke dag Fiets ga ik dan af vallen ?????

    • Anita Mulderij
      06/06/2019 om 2:43 pm

      Hallo Sabine, het is niet de bedoeling om te gaan crashen. Het is belangrijk om een volwaarde onbewerkt en koolhydraatarm eetpatroon te ontwikkelen zodat je op een gezonde manier gewicht zal verliezen. Hier lees je precies hoe je dat aan kunt pakken.

  • Ro
    21/01/2019 om 4:27 pm

    Ik heb een vraag de creamberry mix alesto van ah is die ook goed

  • Y
    02/04/2018 om 4:23 pm

    Beste,

    Vorige week heb ik een handje noten per dag gegeten en veel kracht training gedaan. Ben een aantal kilo’s aangekomen en ben daar erg blij mee, in de hoop dat het spiermassa is.

    Over noten; ik merkte dat mijn huid (ik heb soms een slechte huid/puistjes) erg goed hierop reageerde. Het is echter een mogelijkheid dat dit ook komt door de tijd van de maand, als vrouw zijnde. Weet u of noten een goed effect kunnen hebben op de huid? Heeft u dit vaker gehoord?

    MVG

    • Jasper Alblas
      04/04/2018 om 10:27 am

      Hallo,

      Fijn om te horen dat je de juiste resultaten behaald. Je huid wordt beïnvloed door onder andere je algehele voedingspatroon, maar ook stress, slaap, beweging en hormonen hebben invloed.
      Noten zijn zeker een toegevoegde waarde. Maar of dit toevallig ook heeft gezorgd voor het verbeteren van je huid kan ik niet concluderen.

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *