Het Corona-virus heeft veel impact op ons allemaal en er heerst veel angst. We zijn bang om het virus zelf te krijgen, maar maken ons ook zorgen om de kinderen, ouders en overgrootouders die wellicht een stuk vatbaarder zijn.

Vanuit de media worden elk moment van de dag nieuwe gevallen gemeld. Als je hier gevoelig voor bent en er continu mee bezig bent, kan dat angst en stress veroorzaken. Je raakt overprikkeld en dat beïnvloed je gezondheid.

Ook zitten we ineens veel meer thuis. Al die extra (vrije) tijd die je ineens voor jezelf hebt kan veel losmaken en onwennig zijn.

De volgende 15 Self-care tips helpen je om positief te blijven en in contact te blijven met je eigen emoties, gevoelens en lichaam. Zo maak je van de Coronavirus quarantaine een waardevolle en leerzame tijd.

Tip 1: Bekijk maximaal twee keer per dag het nieuws.

“Je bent wat je eet” is een bekende uitspraak. Ook informatie kan je “innemen” en “consumeren”, net zoals eten. Hoe meer je bezig bent met angst, onzekerheid en in stress verkeerd hoe meer je het wordt en gaat aantrekken.

Dit heeft een groot effect op hoe je met jezelf en je omgeving omgaat. Zo kan het emotie eten als gevolg hebben en ervoor zorgen dat je je continu moe en zwaar voelt en negatieve gedachten hebt.

Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Omdat je het nieuws en alles wat er rondom je gebeurt niet kunt beïnvloeden is deze situatie een mooi moment om jezelf belangrijk te maken en bewust te kiezen voor wat jij wel en niet in je omgeving uitnodigt.

Besef dat wat er in het nieuws gezegd wordt er is, maar dat het niet jouw realiteit hoeft te zijn als jij gezond in je huis zit.

Natuurlijk doe je er goed aan om het nieuws te volgen. Het is belangrijk dat je weet wat er gaande is en dat je de richtlijnen opvolgt die aangeraden worden door het RIVM. Als je ’s ochtends en ’s avonds het nieuws kijkt blijf je voldoende op de hoogte.

Neem de tijd om even stil te staan bij hoe je je voelt voordat je het nieuws gaat kijken. Hoe zit je erbij? Wat voel je? Zit er ergens een verkramping in je lichaam of voel je je ontspannen? Hoe is je ademhaling?

Doe ditzelfde nadat je het nieuws hebt gekeken. Is er iets verandert?

Als er iets verandert is en je ineens veel negatieve, angstige gedachten hebt ga dan terug naar je lichaam. Voel wat daar is, adem toe naar de plekken waar je een verkramping voelt. Doe dit totdat je merkt dat het weer rustiger is.

Je kan natuurlijk ook op andere momenten van de dag stilstaan bij jezelf, bijvoorbeeld als je opstaat of voordat je naar bed gaat.

Tip 2: Eet gezond en maak nieuwe recepten

Onbewerkt en koolhydraatarm eten heeft enorm veel invloed op je gemoedstoestand, in positieve zin.

Als jij jezelf voedt met gezonde voedingsstoffen, zal je je over het algemeen fijner voelen. Je voelt je zelfverzekerder, krachtiger en energieker waardoor je veel beter om kunt gaan met onzekerheid, angst en stress.

Zorg er voor dat je voeding vooral bestaat uit veel groenten, fruit, noten, zaden, pitten, peulvruchten, eieren en in mindere mate vlees en vis van goede kwaliteit.

Laat producten die je stimuleren zoals koffie, alcohol en suiker zoveel mogelijk achterwege, zeker als je gevoelig bent voor alles wat er om je heen gebeurt. Het zorgt ervoor dat je veel meer gegrond bent en beter in contact staat met je eigen gevoel.

Gebruik de extra tijd die je misschien hebt om nieuwe recepten te maken. Wees creatief, probeer dingen die je nog niet eerder hebt geprobeerd en geef er je eigen draai aan.

Drink veel water, kruidenthee en voel goed waar je lichaam behoefte aan heeft.

De recepten uit het Bodyhappiness Afslank Programma helpen je lekker in je vel te zitten tijdens deze periode.

Tip 3: Maak van je huis een fijne plek

Creëer een fijne sfeer in je huis. Muziek beïnvloedt de sfeer enorm. Maak een leuke playlist van jouw favoriete nummers of zoek een aantal leuke bestaande playlists. Peaceful piano’s of meditatie muziek is fijn om gedurende de dag aan te hebben.

Steek kaarsjes aan, zet bloemen en planten neer en richt een plekje fijn in om te kunnen mediteren. Je gaat hier veel tijd doorbrengen de komende weken dus maak het zo leuk en fijn mogelijk.

Zorg er voor dat je elke dag de ramen even openzet om nieuwe frisse lucht je huis binnen te laten.

Tip 4: Detox

Dit kan een mooi moment zijn om te detoxen en je lichaam rust te geven en te ontspannen. Maak groentesapjes, groene smoothies en soepjes. Deze geven je lichaam de rust en ontspanning die het nodig heeft en zorgen ervoor dat je lekker diep zal slapen.

Detoxen zuivert je lichaam. Hoe zuiverder je lichaam, hoe beter je in contact staat met je gevoelens en emoties. Hoewel het een paar dagen best pittig kan zijn, geeft het na een tijdje veel gevoelens van geluk en voel je je krachtig. Een mooie tijd om nu te doen.

Op 25 maart 2020 starten we met een grote groep mensen de Bodyhappiness Detox-Drie-Daagse. Het zou geweldig zijn als je hieraan mee doet!

Ook kun je experimenteren met periodiek vasten. Dit helpt ook om je lichaam te zuiveren. In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt over intermittent fasting.

Tip 5: Hou een dagboekje bij

Schrijf elke dag in je dagboekje. Schrijf op wat je kwijt wilt en zoveel als je wilt, laat het gewoon uit je pen komen. Dit kan enorm verhelderend werken en ruimte geven in je hoofd. Noteer ook elke dag een aantal dingen waar je dankbaar voor bent.

Als je gevoelig bent voor emoties van angst en onzekerheid en snel van alles oppikt uit je omgeving bescherm jezelf dan door middel van affirmaties.

Schrijf een aantal affirmaties op en zeg deze een paar keer per dag hardop tegen jezelf. Bijvoorbeeld: “Ik ben veilig” en maak contact met het gevoel van veiligheid. Voel het door je hele lichaam.

Advertentie:

Tip 6: Doe online sport- en yogalesjes

Er zijn veel apps en online platformen waar online yoga- en sportlesjes worden aangeboden die je gratis thuis kunt doen. Heerlijk! Doe elke dag een lesje waar jij blij van wordt, dit zorgt ervoor dat je lekker in je lijf blijft zitten.

Tip 7: Mediteer

Zie deze situatie als kans om dichterbij jezelf te komen, bouw een meditatie routine op. Doe dit eventueel samen met je kinderen (kindermeditatie youtube). Een rustige kalme geest doet enorm veel voor je gezondheid.

Door meditatie maak je contact met je kern, je intuïtie, je lichaam en wat er zich wil aandienen in jou. Het is zo fijn om daar de ruimte voor te kunnen zijn. Op de lange termijn kan het je veel brengen als je nu deze routine op weet te bouwen. Onthoud dat het best ongemakkelijk kan zijn als je net begint maar dat het later steeds fijner wordt.

Als je het lastig vindt om zelf te mediteren meld je dan aan bij online groepsmediaties bijvoorbeeld in de app meditation moments of insight timer. Samen mediteren en verbinden met liefde in grote groepen heeft enorm veel impact op de wereld.

Tip 8: Ruim op

Buiten is het een chaos maar wat daar gebeurt heb je geen controle over. Wat jij in de chaos kunt doen is rust creëren voor jezelf. Opruimen helpt daar enorm bij. Het geeft ruimte in je hoofd en zorgt ervoor dat je een kalme geest krijgt.

Vind je opruimen lastig en doe je dat niet uit jezelf? Zet een timer voor acht minuten en ruim zoveel mogelijk op in de tijd als je kan. Heb je geen zin meer? Dan stop je er daarna mee, maar grote kans dat je het opruimen na de acht minuten doorzet omdat je de smaak te pakken hebt.

Tip 9: Geef ruimte aan je gevoelens door te delen en te verbinden

Het is heftig en intens wat er gebeurt en de ene persoon is nou eenmaal gevoeliger dan de andere. Besef dat het helemaal oké is om die angst en onzekerheid te voelen. Maak contact met je hart op het moment dat je je niet goed voelt en adem diep in en uit om te kalmeren.

Besef dat je niet alleen bent, ook al kan dit soms zo voelen als je alleen thuis zit. Deel je emoties met mensen om je heen of als je alleen zit bel een vriend of vriendin. Doorvoel wat er aan de hand is en wees extra lief voor jezelf. Ontvang jezelf in die emoties zonder er op te reageren met ongezond eten. Breng je aandacht naar je lichaam en voel wat zich daar aandient.

Tip 10: Lees dat boek dat je altijd al wilde lezen

Yes! Eindelijk tijd om te lezen. Verlies jezelf in een mooie roman, lees het in 1 dag helemaal uit. Ga aan de slag met tips uit een zelfhulpboek of luister een audiobook. Voed jezelf met informatie die jij leuk vindt, waar jij blij van wordt en dat jou inspireert.

Tip 11: Beoefen een hobby

Waar hobby’s normaliter onderaan de prioriteitenlijst staan kun je ze nu een belangrijk onderdeel maken van je dag. Doe iets waar jij blij van wordt. Denk aan waterverven, puzzelen, een instrument bespelen, zingen, dansen.

Dit brengt je in contact met gevoelens van geluk en dat is wat we allemaal goed kunnen gebruiken in deze tijd!

Advertentie:

Tip 12: Aarden

Het is belangrijk om jezelf te blijven aarden als je merkt dat je veel angst en onzekerheid voelt en er veel gedachten zijn.

Je kunt dit op verschillende manieren doen. Maak een wandeling (kan ook in je huis lopen) en focus je op hoe je voeten de grond raken. Ook helpt het om diep in- en uit te ademen naar je buik.

Breng elke keer dat je gaat zitten de aandacht naar waar de onderkant van je rug de leuning raakt. Het geeft het gevoel dat je gedragen wordt.

Tip 13: Doe niks

Doe lekker niks, staar voor je uit, rommel wat in huis, ontspan en pak je tijd om gewoon te zijn.

Tip 14: Ga in bad

Lekker in bad gaan kan enorm ontspannen. Gebruik een lekkere badolie, doe een maskertje op en geniet!

Smeer jezelf daarna aandachtig in met een lekkere body olie. Maak contact met elk deel van je lichaam en bedankt het voor wat het voor je doet.

Tip 15: Doe een online cursus

Is er iets wat jij al een tijd lang graag wilt leren? Een nieuwe taal? Een bepaalde skill ontwikkelen voor je werk? Kijk of er een leuke online cursus is die je kunt doen, je hebt er nu alle tijd voor.

Zo wordt deze tijd een waardevolle en leerzame tijd.

Tot slot: Verbind met liefde

Zie deze periode niet als iets dat gebeurt tegen ons maar voor ons. Hoe gek dat misschien ook klinkt. Laten we positief blijven en er met z’n allen een tijd van maken waarin we verbinden, verbroederen en collectieve angst loslaten.

Kies bewust liefde boven angst en kijk waar je anderen kunt helpen. Een lief berichtje, een boodschapje, een teken van medeleven. Samen komen we er door heen!

Werk aan een gezond lichaam

Grote kans dat je deze dagen (veel) meer tijd thuis doorbrengt dan normaal. Zie dit als een mooie gelegenheid om eindelijk eens dingen aan/op te pakken die je al een tijdje wilt doen.

Leer een gezonde taart bakken, of experimenteer wat met gezond koken. Of kijk of je achter de oorzaak van bepaalde ongezonde gewoontes kunt komen.

Heb je last van overgewicht? Neem dan de tijd om het Bodyhappiness afslank programma te doorlopen. Na 8 weken voel je je veel lekkerder in je lijf. Zo brengt deze periode toch ook nog wat goeds!

 

3 reacties

  • Trudy Mehlbaum
    22/03/2020 om 10:18 am

    Bedankt voor deze mail. Door deze te lezen kan ik dit alles weer relativeren. Even weer met beide voeten op de grond.

  • Valentina
    22/03/2020 om 10:09 am

    Dankjewel Anita voor deze 15 tips
    Deze alinea spreekt mij bijzonder aan;

    “Kies bewust liefde boven angst en kijk waar je anderen kunt helpen. Een lief berichtje, een boodschapje, een teken van medeleven. Samen komen we er door heen!”

    Dankjewel

  • marieke
    19/03/2020 om 10:46 pm

    dank anita voor deze richtlijnen marieke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *