In dit artikel kijken we alvast vooruit naar het nieuwe jaar. Welke trends en ontwikkelingen zien we in sport? En welke zou jij toe kunnen passen voor een slank en gezond 2021?

Een gezond gewicht is belangrijk

Als we terugkijken op 2020 kunnen we natuurlijk niet om de coronacrisis heen. De pandemie heeft het belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht extra duidelijk gemaakt. Sporten draagt niet alleen bij aan een gezond gewicht maar helpt ook bij het verbeteren van je weerstand (1).

Beweging telt nog steeds voor een flink deel mee, ook al is afvallen voor 70% wat je eet en 30% beweging, slaap, stress, enzovoorts. Lees ons artikel over koolhydraatarm eten om te zien of je qua voeding al op de goede weg bent!

Oké, laten we maar eens kijken met welke trends je in 2021 aan de slag kunt.

Trends en ontwikkelingen in sport

Voldoende bewegen blijft dus ook in 2021 onverminderd belangrijk. Binnen of buiten, intensief of rustig, samen of alleen. Dit zijn de belangrijkste trends voor het komende jaar:

Makkelijke sporttrend: thuis sporten

Thuis sporten is de afgelopen maanden heel erg toegenomen. Niet heel gek natuurlijk. Hierbij zie ik twee grote ontwikkelingen: home gyms en online sporten.

Home gyms

Omdat sportscholen in 2020 maandenlang gesloten waren, hebben veel mensen tijd en geld geïnvesteerd in hun eigen trainingsruimte thuis. Met een paar weerstandsbanden, een matje, wat dumbells en een kettlebell kom je al een heel eind.

De voordelen van je eigen mini-sportschool: je hebt geen reistijd, je traint in een omgeving op maat en er zijn geen onbekenden. Ook als de sportscholen straks weer opengaan, is het niet verkeerd om ook af en toe thuis een half uurtje aan de slag te gaan!


Online sporten

Ook een ontwikkeling in de sport die versneld is door corona: heel veel trainers zenden nu hun lessen uit, bijvoorbeeld via social media platforms.  Zo kun je thuis trainen, zelfs met een eigen personal trainer.

De voordelen van online sporten:

  • Met virtuele training bestaan afstand en reizen niet meer.
  • Het is flexibel en je kunt het met bijna alle soorten sport doen.
  • Je bent niet beperkt tot je geografische locatie, dus je kunt zelfs lessen volgen van bekende Amerikaanse trainers, als je wilt!

Wist je al dat wij bij Jasperalblas.nl onze eigen workout-video’s hebben opgenomen? Leuke en vooral effectieve lessen, geschikt voor beginners en gevorderden. Volg bijvoorbeeld thuis workout 1, thuis workout 2, of deze buikspieroefeningen voor thuis!

Intensieve sporttrend: HIIT

Intervaltraining met hoge intensiteit (HIIT) is al jaren steeds populairder aan het worden en deze sporttrend blijft ook in 2021 groot. Vooral omdat je met HIIT meer lichaamsvet verbrandt in aanzienlijk minder tijd, waardoor het aantrekkelijk is voor drukke mensen.

Je kunt HIIT ook goed thuis doen, omdat je weinig ruimte en apparatuur nodig hebt. Een training is op veel verschillende manieren in te vullen met allerlei oefeningen: burpees, lunges, opdrukken, jumping jacks, planken, enzovoorts.

Tip: op instagram kun je de hashtag #workoutoftheday volgen. Daar komt regelmatig dit soort korte, intensieve programma’s voorbij.


Tijdvriendelijke sporttrend: lunchtijd-trainingen

Een gevolg van thuiswerken is waarschijnlijk dat je je pauze minder vaak met collega’s doorbrengt. Omdat het wel goed is om even echt iets anders te doen en niet achter je computer te blijven zitten, raad ik je aan om tijdens je lunchpauze even flink te bewegen.

Eet iets lichts zoals een stuk fruit ga daarna een half uurtje intensief trainen. Inspiratie nodig? Ik heb de activiteiten waarmee je de meeste calorieën verbrandt voor je op een rijtje gezet!

Je zult zien dat je de rest van de middag volop energie hebt en ook lekker: je hoeft niet nog ’s avonds na het avondeten aan de bak!

Sporttrend van de toekomst: wearables

De afgelopen jaren zien we deze trend steeds groter worden: wearables, ook wel bekend als draagbare technologie. Hiermee bedoel ik smartwatches en fitnesstrackers, maar ook hartslagmeters, gps-trackers.

Wearables verzamelen heel nauwkeurig je data zoals hartslag, verbruikte calorieën, hersteltijd, etc. Met deze gegevens kun je perfect je voortgang meten, bijsturen en je doelen sneller bereiken.


Frisse sporttrend: buiten sporten

Tja, toen de sportscholen dicht waren en het goed weer was, gingen we gewoon lekker buiten trainen. Bij lage temperaturen is dat misschien wat uitdagender, maar nog steeds heel goed voor je!

Ga wandelen of hardlopen in het bos, schrijf je in voor een bootcamp in een park of vraag aan je sportschool of ze de groepsdansles misschien een keer buiten kunnen organiseren. Veel mensen vinden het leuk om hun fitnessroutine binnenshuis af te wisselen met bewegen in de frisse lucht.

Altijd goed-sporttrend: wandelen

Een van de beste en meest gezonde vormen van beweging (en voor het verbranden van buikvet) is lang bewegen zonder veel inspanning. Wandelen blijft een fijne manier om dit te doen.

Gewoon lekker 20 minuutjes per dag rustig lopen. In het bos, in de stad, in je eigen buurtje: wandelen kan overal. Als je maar buiten bent en continue in beweging. Het beste is om op een tempo te lopen dat je ademhaling heel licht versnelt.

Naast dat wandelen gezond voor je is en helpt om snel buikvet te verbranden, helpt het ook heel goed om de dagelijkse stress van je af te laten glijden.

Zelf vind ik het fijn om met iemand samen te gaan. Dan kun je meteen lekker bijkletsen!

Mindfulness sporttrend: training van lichaam én geest

Vóór corona bestond er al veel interesse in yoga, pilates en mentale training en dat is alleen maar toegenomen. Meer en meer mensen willen fysieke training combineren met mentale ontspanning.

Een goede connectie tussen body en mind helpt je bij het omgaan met stress. Mindful sporten is dan ook in opmars en focust zich op een goede lichaam-geest-balans.


Mindful hardlopen

Mindful leven kan helpen om stress te verminderen (2). Mindful hardlopen combineert joggen of rennen met meditatie- en ademhalingsoefeningen. Ademhaling, houding en de beleving van de omgeving staan hierin centraal.

Deze manier van bewust hardlopen doe je zonder koptelefoon en smartphones, want alleen dan kun je je omgeving goed waarnemen. Je concentreert je uitsluitend op twee vragen: ‘hoe adem ik?’ en ‘waar kijk ik naar?’.

Mindfulness kun je in veel aspecten van je leven toepassen, ook in hoe je eet. Lees hoe mindful eten je kan helpen afvallen!

HIIT-yoga

Dit is een redelijk nieuwe sporttrend: HIIT-yoga of Athletic Flow. Hierin worden HIIT en yoga-elementen met elkaar gecombineerd tot een full-body workout waarin je je kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en balans vergroot.

De interactie van lichaam en geest is van groot belang. De HIIT-onderdelen verhogen de hartslag, de yoga-oefeningen versterken je stabiliteit en kracht.

Sporten in 2021

We hopen dat de trends in dit artikel je op weg helpen met jouw sportregime voor 2021. Ga voor afwisseling en kies zoveel mogelijk verschillende vormen van beweging.

Bepaal ook wat je doel is. Met een duidelijk, vastomlijnd doel behaal je eerder resultaten dan wanneer je gewoon maar aan de slag gaat. Vergeet ook niet dat sporten alleen niet genoeg is. Afvallen wordt voor 70% bepaald door wat je eet en voor 30% door andere factoren, waaronder beweging.

Wil jij voor eens en voor altijd je gezondheid en gewicht onder controle krijgen en in 20201 echt aan de slag met bewegen én gezond eten?

Het Bodyhappiness Afslankprogramma helpt je aan een gezond én lekker eetpatroon, waarbij je nog steeds heerlijk van je eten kunt genieten. Je verbrandt overtollig buikvet, je krijgt een gezonde uitstraling in je gezicht en je zit de hele dag door boordevol energie!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *