De supermarkt ligt vol met vegetarische vleesvervangers, dat lijkt een hele goede ontwikkeling natuurlijk.

Maar hoe verstandig en gezond is het nu om die vleesvervangers te gebruiken?

In dit artikel gaan we dat eens van wat dichterbij bekijken…

Mijn collega Anita is naar de plaatselijke supermarkt in gelopen en heeft twee willekeurige vleesvervangers uit het schap gepakt.

De voorkant…

En hier de ingrediëntenlijsten op de achterkant…

Allereerst valt het me op dat er heel veel ingrediënten in zitten, een teken dat het meestal geen natuurlijk product is, maar dat het juist hevig bewerkt is.

En als we dan naar de ingrediënten kijken vallen me nog een aantal dingen op:

Gehydrolyseerd soja eiwit

Wat is Gehydrolyseerd soja eiwit nou precies?

De woorden soja en eiwit klinken allemaal heel natuurlijk, je zou dus verwachten dat het wel goed zit.

Maar het woord “Gehydrolyseerd” veranderd alles…

Het klinkt onschuldig, maar in feite wordt in dit hydrolyseproces de eiwit omgetoverd tot MSG, ook wel bekend als E621.

MSG of dus E621 is een zeer ongezonde smaakmaker en kan (zeker op lange termijn) ernstige schade toebrengen aan je gezondheid.

Dus je zou kunnen zeggen dat Gehydrolyseerd soja eiwit gewoon een andere naam is voor MSG.

Tarwe-eiwit

Ook tarwe-eiwit klinkt onschuldig. We weten dat tarwe veel koolhydraten bevatten, maar in kleine hoeveelheden moet dat toch geen probleem zijn.

Helaas is dat onjuist, tarwe is ook in kleinere hoeveelheden voor de meeste mensen schadelijk voor de gezondheid.

Door de voedselindustrie worden tarwezaden namelijk met behulp van chemicaliën, gammastralen en röntgenstraling gemuteerd.

Recente cijfers wijzen erop dat wel 8 van de 10 mensen met overgewicht of diabetes een probleem hebben met het verteren van tarwe!

Deels is dit ook te wijten aan de gluten die in tarwe-eiwit zitten. Die verantwoordelijke zijn voor een hoop darm- en spijsverteringsproblemen.

Dus tarwe-eiwit, hoe onschuldig het ook klinkt, is absoluut een ingrediënt dat je wilt vermijden.

Plantaardige oliën

En dan zien we ook nog plantaardige oliën in de lijst staan. Nou plantaardig… gezonder kan je het niet krijgen, toch?

Helaas probeert de voedselindustrie je hier ook weer een oor aan te naaien.

Het klinkt gezond… maar dat is het absoluut niet.

  • Plantaardige oliën zitten vaak vol transvetten.
  • Plantaardige oliën zitten vol omega-6 vetten*.
  • Plantaardige oliën dragen bij aan ontstekingen in je lichaam.
  • Plantaardige oliën verhogen het risico op hart en vaat ziekten.

*omega-6 vetten kunnen je immuunsysteem aantasten.

Ik zou ook willen dat het anders was, maar dit is wat wetenschappelijk onderzoek aantoont.

Suiker

En dan tot slot zien we ook nog suiker op de ingrediëntenlijst staan.

Daar hoef ik je natuurlijk niet van te vertellen dat je dat beter zo veel mogelijk kunt vermijden.

Wel is het belangrijk om te zien dat er meer suiker in deze producten zit dan je misschien denkt.

Gedroogde glucosestroop, dextrose en maltodextrine zijn allemaal schuilnamen voor suiker.

En dan heb je verder nog enkele andere ingrediënten die je beter niet teveel binnen kunt krijgen, zoals: gemodificeerd maiszetmeel, verdikkingsmiddel, tarwezetmeel en aroma’s.

Gezonde vleesvervangers

Goed, mijn punt is duidelijk:

Als je vegetarisch eet met deze vleesvervangers breng je je gezondheid (op de lange termijn, ernstige) schade toe.

Wat een gedoe he? Kunnen ze niet gewoon een gezonde vleesvervanger maken…

Ja, dat zou mooi zijn. Maar helaas kan je de voedselindustrie daar gewoon niet op vertrouwen.

Ze stoppen er altijd weer wat in dat niet goed is.

Je zal het altijd moeten nakijken. En ik raad je ook echt aan om dat te doen.

Maar gelukkig is er wel een manier om vlees op een gezonde manier te vervangen.

En je hoeft dat niet allemaal zelf uit te zoeken, je leert er namelijk alles over in het vegetarisch afslank plan.

Deze manier van vlees vervangen is makkelijk, lekker en dus ook ontzettend gezond.

Als je dat interessant lijkt, klik hier dan gaan we samen aan de slag met het vegetarisch afslank plan.

Met deze nieuwe methode zal je gemakkelijk afvallen en je gezondheid een flinke boost geven.

 

Dit artikel bewaren? Download hier de pdf of sla deze pagina op bij je favorieten.

 

Bekijk (4) reacties

Verberg reacties

  • Kim
    06/10/2018 om 11:43 am

    Is gerehydrateerd soja eiwit hetzelfde als gehydrolyseerd? 🙂

    • Jasper Alblas
      02/11/2018 om 4:11 pm

      Nee gerehydrateerd houdt in dat het product eerst gedroogd is en dat er daarna weer vocht aan toegevoegd is.

  • Carla raggers
    11/07/2018 om 5:16 pm

    Heb het veg boek besteld
    Mijn vraag zijn de tussendoortjes belangrijk of kun je deze ook weglaten?

    • Marleen
      13/07/2018 om 2:05 pm

      Super leuk dat je het vegetarisch afslankplan hebt besteld.

      Blijf goed luisteren naar je eigen lichaam. Ervaar je geen hongergevoel tussendoor dan mag je de tussendoortjes inderdaad weglaten.

      Heel veel succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *