Als je de stappen uit dit artikel toepast zal je nooit meer terugvallen in oude gewoontes. Je zal na het lezen in staat zijn om de knop definitief om te zetten.

In dit artikel leer je 4 stappen die je de volledige controle geven over je gewicht.

Je kunt een streefgewicht en een maximum gewicht instellen en door de vier stappen te volgen zal je nooit meer dan 2 kilo boven je streefgewicht uitkomen.

Het is heel normaal dat je gewicht een klein beetje blijft schommelen, maar dit mag nooit meer dan 2 kilo zijn.

Stel dat je streefgewicht 65 kilo is, dan zal je met deze 4 stappen – nadat afvallen naar je streefgewicht gelukt is – voor altijd tussen de 63 en de 67 kilo wegen.

Ook als het momenten even tegenzit of als je een emotionele tijd doorgaat – want dat hebben we natuurlijk allemaal wel eens in het leven.

Waarom je terugvalt in oude gewoontes

Wist je dat slechts 5% van alle mensen die afvalt 5 jaar later nog goed op gewicht is. De andere 95% is 5 jaar later (maar vaak nog veel eerder) weer terug bij het startgewicht.

Wat doen we met z’n allen toch fout?

Uit onderzoek blijkt dat er twee redenen zijn waarom 95% van alle mensen terugvalt in oude gewoontes.

Ik beschrijf beide hieronder.

Reden 1: Het is niet vol te houden

Als voedingsexpert heb ik de afgelopen jaren honderden verschillende afslankprogramma’s gezien en bestudeerd.

Ik heb programma’s theoretisch beoordeeld en gekeken of ze kloppen met wat we uit de voedingsleer en wetenshap weten.

Maar ik heb de programma’s ook beoordeeld in de praktijk. Ik heb gekeken of mensen er daadwerkelijk mee afvallen (en daarna niet terug jojo-en).

Bij vrijwel alle programma’s is het probleem dat ze op lange termijn niet vol te houden zijn. Ze werken de eerste paar weken goed, maar dan raakt de wilskracht bij de afvallers op en dan vallen ze terug in oude gewoontes.

Afslankprogramma’s die wilskracht kosten om te volgen zijn gedoemd om te mislukken, want niemand kan zo lang volhouden, iedereen geeft wel eens toe aan een verleiding.

Het is een biologisch instinkt om voldoende calorieën binnen te krijgen, dit kan je niet met wilskracht overwinnen.

Dat is net als proberen om op wilskracht je adem 5 minuten in te houden. Het lukt je gewoon niet, je lichaam is te sterk.

Het is dus belangrijk dat je kiest voor een afslankprogramma dat niet afhankelijk is van wilskracht. Dat je kiest voor eentje die gemakkelijk te volgen is.

Afvallen is al lastig genoeg, door te kiezen voor het juiste programma maak je het een prettig proces en geen worsteling.

Laten we nu eens kijken naar de andere recepten waarom veel mensen terugvallen in oude gewoontes.

Reden 2: Iets verstoort je ritme

Stel je het volgende voor. Je hebt alle moed bijeengeschraapt, je zit vol motivatie en je bent begonnen met afvallen.

Het nieuwe eetpatroon is even wennen en je hebt moeite om voldoende tijd vrij te maken voor je dagelijkse beweging, maar het is allemaal goed vol te houden.

Week na week worden de nieuwe gewoontes gemakkelijker en je begint er helemaal aan te wennen.

En de weegschaal geeft elke week 1 of 2 kilo minder aan. Het gaat voor de wind en je zit heerlijk in je vel.

Maar dan gebeurt er iets, je gaat twee weken op vakantie of je moet ineens heel hard werken voor een bepaald project op je werk.

Door deze verandering in je ritme heb je geen tijd of ben je niet in de gelegenheid om je gezonde maaltijden klaar te maken en aan je dagelijkse beweging te komen.

Je hebt het veel te druk of je bent te erg afgeleid om aan je voeding en je gezondheid te denken.

Als je 2 of 3 weken later weer op de weegschaal gaat staan merk je dat alle voortgang die je gemaakt had verloren is en je weer 5 kilo bent aangekomen.

De motivatie zakt je in de schoenen en je valt terug in oude gewoontes.

Zo gaat het bij heel veel mensen die willen afvallen. Iets verstoort je ritme en je bent zo weer terug bij af.

En het meest demotiverende is nog wel dat het je zoveel moeite kost om de kilo’s te verliezen, maar dat ze er in een oogwenk weer aanzitten.

Voor sommige mensen gebeurt dit al bij een vakantie, een drukke periode op werk of tijdens moeilijke tijden in een relatie.

Bij andere zijn het wat ingrijpendere gebeurtenissen die roet in het eten gooien, zoals een ontslag, een overlijden, een zwangerschap of een verhuizing.

Laten we kijken naar de 4 stappen die ervoor zorgen dat dit jou niet meer gebeurd. Hoe jij vanaf nu kunt voorkomen dat je terug valt in oude gewoontes.

Voor altijd op je streefgewicht in 4 stappen

In dit hoofdstuk geef ik je de 4 stappen die ervoor zorgen dat je niet alleen snel op je streefgewicht zal komen, maar dat je daar ook voor altijd blijft.

Met deze 4 stappen geef je je lichaam de kans om je vet verbrandingscapaciteit volledig te benutten. Jij hoeft je dan verder nergens zorgen om te maken.

Laten we beginnen met de eerste stap.

Stap 1: Activeer je vetverbranding

Om voor altijd op je streefgewicht te blijven is het allereerst belangrijk dat je zo snel mogelijk op je streefgewicht komt.

Allereerst is het belangrijk om je streefgewicht in te stellen. Wat is jouw ideale gewicht? Bij welk gewicht voel jij je prettig en zit je lekker in je vel?

Schrijf dit getal op en houd het goed bij de hand. Dit is je motivatie, op dit getal ga je uitkomen.

Vervolgens is het belangrijk om een keuze te maken met welke afslankmethode je aan de slag gaat.

Kies altijd voor een gezonde afslank methode. Dat zijn de enige methodes die je natuurlijke vetverbrandingsmechanisme activeren en daardoor als enige blijvend resultaat hebben.

Je zal dan niet alleen afvallen, maar ook nog eens een heleboel meer energie krijgen en je in het dagelijks leven een stuk fitter voelen.

Als je dat gedaan hebt is het tijd voor de tweede stap.

Stap 2: Benut je volledige vet verbrandingscapaciteit

Nu je de juiste afslank methode hebt gekozen is het bij deze tweede stap zaak dat je op de goede weg blijft.

Dit is het moment van het proces waar soms wat wilskracht voor nodig is. Niet veel, maar af en toe een beetje.

Dit is het moment dat je even nee moet zeggen tegen een wijntje en ook de reep met chocolade beter niet in je winkelmandje kan leggen.

Blijf met vastberadenheid de stappen van de gekozen afslankmethode volgen.

Ook als je op een plateau terechtkomt en merkt dat afvallen wat lastiger gaat, blijf je de gekozen koers volgen. Laat je hier niet door demotiveren, maar zet je extra in.

Speciaal voor deze situatie zit er in het Smoothie Afslank Plan van Jasperalblas.nl een speciaal breek-door-je-plateau programma.

Als je over deze hobbels heen blijft springen en de paar tegenslagen die je onderweg tegenkomt blijft overwinnen, dan kom je – waarschijnlijk sneller dan je verwacht – op je streefgewicht terecht.

Alles valt of staat bij het kiezen van een goede afslankmethode. Als je de juiste kiest dan zal het afvallen gemakkelijk en zonder problemen of tegenslagen gaan.

En als je op je streefgewicht bent gekomen is het tijd voor de derde stap.

Stap 3: Laat de waakvlam van de vetverbranding aanstaan

Gefeliciteerd! Je bent nu op je streefgewicht. Heel goed gedaan. Om ervoor te zorgen dat je hier ook blijft nemen we de derde stap.

Allereerst is het belangrijk dat je nu een maximum gewicht instelt. Je maximum is het gewicht dat je maximaal wilt wegen.

Een goed maximum gewicht is 2 kilo boven je streefgewicht.

Dus bijvoorbeeld als je streefgewicht 65 kilo is kun je als maximum gewicht 67 kilo instellen.

Nu je op je streefgewicht bent kun je de touwtjes wat laten vieren. Op een zomerse dag een wijntje op het terras of een stukje gebak op een verjaardag zijn dingen die je met mate weer kunt doen.

Als je hier geen behoefte aan hebt kun je dit ook gewoon laten, maar als je soms graag iets wilt wat eigenlijk niet mag, is het toegestaan om toch te nemen.

Weeg je één keer in de week op een vast moment om je gewicht goed in de gaten te houden.

Als je boven je maximum gewicht uitkomt is het belangrijk dat je direct met stap 4 aan de slag gaat. Wacht niet tot een geschikt moment, ga direct naar stap 4.

Stap 4: Boost je vetverbranding

Je bent iets boven je maximum gewicht uitgekomen, niets om je zorgen over te maken, maar het is wel belangrijk dat we daar meteen wat aan doen.

Want hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is om de aangekomen kilo’s er weer af te krijgen.

Zelfs een periode van enkele dagen kan het een heel stuk moeilijker maken het aangekomen vet er weer af te krijgen.

Ga terug naar de afslank methode waar je al eerder succesvol mee afgevallen bent en volg deze zo goed mogelijk.

Een goede afslank methode boost je vetverbranding flink in de eerste week dus het duurt dan niet lang voordat je weer op je streefgewicht zit.

Houd je voor die paar dagen sterk en wijk niet af van de regels. En ga door totdat je weer op je streefgewicht zit.

Als je dan op de streefgewicht zit kun je weer terug naar de derde stap.

Waarom deze methode werkt

Alhoewel je soms zeker wat wilskracht moet tonen is het bij de bovenstaande niet nodig om de hele tijd je wilskracht te gebruiken.

Zeker met de keuze van een goede afslankmethode is het een proces dat bijna vanzelf gaat. Je hebt weinig motivatie of doorzettingsvermogen nodig.

En zoals je ziet is het op deze manier onmogelijk om te ver boven je streefgewicht uit te komen.

Je bent het grootste deel van de tijd prima op je streefgewicht, en als je eventjes boven je maximum gewicht uitkomt (na een vakantie of een stressvolle week bijvoorbeeld) zit je er binnen een paar dagen weer onder.

Het is zo simpel en als je er op tijd bij bent dan zal je nooit helemaal terugvallen in oude gewoontes. Als je het niet te ver laat komen is het nooit erg.

Van 75 kilo weer terug naar de 65 kilo is een hele klus. Maar van de 67 naar de 65 is – met de juiste methode – in een paar dagen gedaan.

Die grote ‘sprong’ doe je één keer bij stap 1 en 2, en vervolgens zijn het steeds kleine bijsturingen bij stap 3 en 4. Die laatste kosten weinig moeite, maar voorkomen dat je terugvalt in oude gewoontes.

Kies de juiste methode

Zoals je in het artikel gezien hebt is het belangrijk dat je de juiste methode kiest als je met de 4 stappen aan de slag gaat.

Het kiezen van de juiste methode kan je letterlijk maanden schelen en een hoop zorgen besparen.

Het Smoothie Afslank Plan is de methode die ik mensen aanraad die volgens de bovenstaande 4 stappen willen afvallen en voor altijd op hun streefgewicht willen blijven.

Het Smoothie Afslank Plan bevat 3 verschillende programma’s die exact toe te passen zijn op de stappen uit dit artikel.

Het kickstart programma is voor stap 1 en stap 4, het breek-door-je-plateau-programma is voor stap 2 en het onderhoudsprogramma is voor stap 3.

Zo blijf je gemakkelijk op je streefgewicht en kun je het hoofdstuk ‘afvallen’ voorgoed afsluiten.

Hier vind je meer informatie over het Smoothie Afslank Plan.

Is er voor jou iets nog niet helemaal duidelijk? Stel je vraag dan in de reacties onder dit artikel. Ik help je graag verder.

Ook jou moet het lukken om op je streefgewicht te komen én daar te blijven!

De ochtend slank smoothies

Vul hieronder je naam en e-mailadres in, dan stuur ik je de beste smoothie recepten om in de ochtend al direct je vetverbranding te activeren.

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *