Er zijn maar weinig mensen die niet van deze lekkernij houden: chocolade. Chocolade is dan ook een van de meest gegeven cadeaus. We kennen allemaal de welbekende chocoladerepen en bonbons, maar chocolade wordt ook verwerkt in bijvoorbeeld koekjes, cake, taart, snoep en ijs.

Nederlanders eten gemiddeld 5 kilogram chocolade per persoon per jaar en Belgen wel 11 kilogram per persoon per jaar!

Je hebt vast wel eens horen zeggen dat chocolade ongezond is. Maar er wordt juist ook vaak gezegd dat pure chocolade goed voor je is en dat het je zelfs kan helpen met afvallen. Wat is er nu waar? In dit artikel lees je het.

Chocolade

Chocolade wordt gemaakt van cacao. Deze stof komt uit de cacaoboon, het zaad van de vrucht van de cacaoboom.

De cacaoboom groeit niet in Nederland, maar met name in de landen rondom de evenaar. Per jaar levert 1 cacaoboom ongeveer 1,5 kilogram cacaobonen. Ondanks dat de bomen niet in Nederland groeien, wordt er wel heel veel cacao verwerkt in ons land.

Cacao bevat stoffen, zoals bijvoorbeeld antioxidanten, die bekend staan om hun positieve werking in het lichaam. Hoe meer cacao er dus in chocolade zit, hoe beter. Er vaak wordt vaak gesproken over 3 soorten chocolade, namelijk:

Melkchocolade

Melkchocolade is het populairste type chocolade. Het heeft een zoete, romige smaak. Melkchocolade wordt gemaakt van cacaopoeder, cacaoboter, suiker, melk en smaakstoffen. Het bestaat voor minstens 32% uit cacao. Dit is niet de juiste chocolade om te eten als je snel af wilt vallen.

Witte chocolade

Witte chocolade is gemaakt van cacaoboter, melk, suiker en vanille. Witte chocolade bevat geen cacaopoeder. De cacaoboon wordt tijdens het verwerken gescheiden in donkergekleurde vaste bestanddelen en in het vet: cacaoboter.

Normaal gesproken worden deze stoffen tijdens de bereiding weer met elkaar gemengd, maar bij witte chocolade is dit niet het geval. Witte chocolade bestaat voor minstens 20% uit cacaoboter. Doordat het geen cacaopoeder bevat, mag witte chocolade eigenlijk geen chocolade genoemd worden.

Deze vorm van chocolade past niet in een gezond voedingspatroon vanwege de grote hoeveelheid suiker en vet. Je kunt dit dan ook beter niet eten als je gezond wilt afvallen.

Pure chocolade

Pure chocolade heeft een bittere smaak. Het bevat geen melk, maar is gemaakt van cacaopoeder, cacaoboter, suiker en smaakstoffen. Om de naam ‘puur’ te krijgen moet er minstens 54% cacao in het product zitten. Bij meer dan 65% cacao spreken we van ‘extra bitter’.

Pure chocolade past binnen de richtlijnen van een koolhydraatarm dieet. Je kunt dit (met mate) eten en toch gewoon afvallen.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat een hoge chocoladeconsumptie de kans op hart- en vaatziekten en beroertes kan verlagen. De flavonoïden in cacao beschermen waarschijnlijk de bloedvaten en het bindweefsel in het lichaam.

De onderzoekers geven aan dat het geen excuus is om onbeperkt chocolade te eten. De chocolade die in de winkels te koop is, bevat namelijk alsnog veel suikers en vetten. Deze suikers en vetten verhogen weer het risico op bijvoorbeeld diabetes en een hoge bloeddruk.

Ander onderzoek heeft uitgewezen dat pure chocolade ervoor zorgt dat er minder stresshormonen worden vrijgegeven in het lichaam. Dit betekent een beter humeur.

De onderzoekers gaven aan dat dit te bewerkstelligen is door dagelijks 40 gram donkere chocolade te consumeren gedurende 2 weken. Ook zou dit een positief effect hebben op de stofwisseling.

Flavonoïden

Cacao bevat, zoals eerder genoemd, flavonoïden. Maar wat zijn dat nou eigenlijk?

Flavonoïden zijn antioxidanten. Antioxidanten strijden als het ware tegen de schadelijke stoffen in je lichaam. Ze beschermen je dus tegen schade. Flavonoïden komen niet alleen voor in cacao, maar vooral ook in groente en fruit.

Hoewel er vaak wordt gezegd dat flavonoïden positieve effecten hebben op onze gezondheid, is hier maar weinig bewijs voor. Ook is er nog niet duidelijk of we een teveel aan flavonoïden binnen kunnen krijgen.

Aangeraden wordt daarom geen supplementen met flavonoïden te gebruiken, maar om wel veel groente en fruit te eten. In cacao zitten catechines. Dit is een subgroep van de flavonoïden welke ook terug te vinden is in groene thee. Catechines verkleinen de kans op hart- en vaatziekten, beroertes, kanker en diabetes.

Doordat gewone cacao wordt verhit, gaat een deel van de flavonoïden verloren. De meest gezonde optie lijkt daarom rauwe cacao te zijn. Hierover gaan echter weer verhalen de ronde dat het giftige stoffen bevat en dus helemaal niet gezond is.

Naast dat rauwe cacao veel goede stoffen bevat en positieve werkingen heeft op het lichaam, bevat het inderdaad ook stoffen die negatief en schadelijk kunnen zijn. Doordat gewone cacao verhit is, zijn deze schadelijke stoffen grotendeels verdwenen.

Maar welk voedingsmiddel is nu niet ‘giftig’ als je er veel te veel van eet? Eet dus gerust rauwe chocolade, maar doe dit met mate. Cacao is namelijk ook licht verslavend. Het bevat enkele stimulerende stofjes die een positief gevoel veroorzaken. Het is echter nooit wetenschappelijk bewezen dat een kleine hoeveelheid van deze stofjes werkelijk verslavend is.

Positieve effecten van cacao

Nog even de positieve effecten van cacao op een rijtje:

  • Zoals hierboven genoemd: de antioxidante werking
  • Beschermt tegen hart- en vaatziekten
  • Het behoudt een goede bloeddruk
  • Het versterken en zachter maken van de huid
  • Theobromine, een opwekkende stof in cacao, helpt tegen vermoeidheid
  • Het verbetert je humeur
  • Het stimuleert de stofwisseling doordat het magnesium bevat

Gezond met chocolade

Zoals je nu waarschijnlijk al weet is witte chocolade de minst gezonde keuze wat chocolade betreft. Eigenlijk kunnen we het niet eens chocolade noemen, omdat het geen cacao bevat. Laat deze soort dus het liefst zo veel mogelijk staan.

Melkchocolade bevat wel cacao, maar erg veel is het niet. Het bevat dus alsnog veel slechte vetten en suiker, wat niet gezond is en het risico op overgewicht kan vergroten.

Pure chocolade bevat het meeste cacao en heeft dus ook de meeste positieve effecten. Kies voor pure chocolade met minstens 72% cacao, maar bij voorkeur voor chocolade met 80 of zelfs 90% cacao.

Bedenk je wel dat deze chocolade wat bitter van smaak is. Ben je dit niet gewend, begin dan eerst met minder pure chocolade. Of kies voor rauwe chocolade.

Maar ook voor pure en rauwe chocolade geldt: eet het met mate. Zo krijgt de cacao de kans zijn positieve werking uit te oefenen in het lichaam. En zoals voor alles geldt: teveel is nooit goed.

Helpt chocolade je afvallen?

Een mythe die je vaak hoort is dat pure chocolade je kan helpen afvallen. Alhoewel er een kern van waarheid in deze claim zit, is chocolade zeker geen wondermiddel als het op afvallen aankomt.

Zoals je in deze afslank tips kunt lezen val je af door een gezond en natuurlijk voedingspatroon te volgen en voldoende te bewegen.

Wil jij weten of je een gezond gewicht hebt? Bereken hier je BMI.

Bekijk (4) reacties

Verberg reacties

  • MarvinR
    01/11/2017 om 12:04 am

    dat pure chocolade geen melk bevat klopt niet.
    meer dan de helft van de chocolade die als puur verkocht wordt bevat wel melk.

    • anita Mulderij
      02/11/2017 om 12:17 pm

      Pure chocoladerepen van een goed merk bevatten geen melk. Het blijft natuurlijk wel belangrijk om op de ingrediëntenlijst te letten wanneer je een product koopt, zodat je zeker weet dat er geen melk aan toe is gevoegd. Koop het liefst een reep met meer dan 83% cacao.

  • Kim
    06/05/2015 om 3:33 pm

    Hoe vaak en hoe veel pure chocola mag je eten wanneer je koolhydraatarm eet?

    • Jasper Alblas
      06/05/2015 om 7:20 pm

      Probeer pure chocolade altijd met mate te eten en neem per keer niet meer dan 1 a 2 blokjes. Pure chocolade is erg smaakvol maar er zijn andere tussendoortjes die veel voedzamer zijn die de voorkeur krijgen. In principe zou je prima elke dag een blokje chocolade kunnen eten en toch af kunnen vallen. Echter het is erg verleidelijk om er meer van te nemen, je kunt er dus beter geen gewoonte van maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *