In deze editie van Beste Jasper behandelt mijn collega Nicky weer een veel gestelde lezersvraag.

Beste Jasper,

Ik ben nu 2 weken bezig met jouw programma en ik geniet enorm van de heerlijke recepten. Ik ben alleen nog niks afgevallen volgens de weegschaal. Ik voel mij wel beter en mijn broeken lijken iets minder strak te zitten.

Hoe kan dit?

Groetjes Fabiënne

 

Hallo Fabiënne,

Als je fanatiek aan de slag gaat met het aanpassen van je voeding dan wil je graag snel resultaat zien. En het getal op de weegschaal is voor velen het belangrijkste meetpunt. Hartstikke logisch!

Vaak koppelen we onze motivatie aan het getal op de weegschaal. Als ons gewicht zakt zijn we blij en gemotiveerd, maar als dat niet gebeurd zijn we teleurgesteld en verliezen we motivatie. Ook dit is logisch, maar zonde.

Want het is namelijk heel goed mogelijk dat je wél lichaamsvet verbrandt, maar dat je gewicht niet (meteen) naar beneden gaat.  Hoe werkt dat precies?

Nou, naast lichaamsvet zijn er nog een hoop andere factoren die je gewicht beïnvloeden, hier een aantal belangrijke:

1. Vochthuishouding

De hoeveelheid vocht die je in je lichaam hebt, heeft een invloed op je gewicht. Dat heeft niet alleen te maken met hoeveel je de afgelopen uren gedronken hebt, maar ook wat de temperatuur buiten is en (voor vrouwen) op welk punt je in je maandelijkse cyclus zit.

Schommelingen in je vochtpercentage, kunnen je zo 1-3 kilo zwaarder maken.

2. Inhoud van maag en darmen

Wat en hoeveel je gegeten hebt, en mogelijke verstoppingen in je darmen kunnen ervoor zorgen dat je zwaarder bent. Al dat (verteerde) eten dat in je maag en darmen zit, telt natuurlijk ook mee op de weegschaal.

3. Wat heb je gegeten?

Bepaalde voedingsmiddelen zorgen ervoor dat je meer vocht vasthoudt. Zout en koolhydraten zijn de bekendste. Dat extra vocht dat je vasthoudt, zijn weer extra kilo’s op de weegschaal.

Gerelateerd artikel: Koolhydraatarm dieet voor beginners

4. Opbouw van spiermassa

Ons lichaam is opgebouwd uit water, vetmassa en vetvrije massa (spieren, botten, organen etc.). In de vetvrije massa zijn het vooral de spieren die ook flink in gewicht kunnen veranderen.

Als jij regelmatig naar de sportschool gaat, kunnen de nieuw aangemaakte spieren zo een paar kilo extra op de weegschaal aangeven. Dit gebeurt niet binnen een paar dagen, maar als je regelmatig sport kan dat wel gebeuren. Dus ook hier vertelt de weegschaal ons niet het hele verhaal.

Zo kan het dus lijken alsof je geen lichaamsvet hebt verbrandt. Maar dat is vaak niet het geval. Je verbrandt wel vet, maar om een andere reden is dat (nog) niet goed op de weegschaal te zien.

Ik zeg nóg niet goed, want meestal trekt dit na een aantal weken weer recht en zie je de voortgang ook op de weegschaal.

Maar juist die eerste paar weken heb je het vertrouwen nodig dat je op de goede weg bent, daarom hieronder 4 manieren om je voortgang te monitoren, anders dan op de weegschaal.

Gerelateerd artikel: 5 tips om overtollig buikvet te verbranden

Hoe kun je jouw vooruitgang beter monitoren?

Als je ziet hoeveel dingen invloed hebben op de weegschaal, dan is het misschien verstandig om te kijken naar andere manieren om jouw voortgang in de gaten te houden. Op welke manier je dit doet en met welke frequentie is helemaal persoonlijk. Door twee of drie van onderstaande methodes te combineren kun je een mooi beeld krijgen.

1. Kijk naar hoe je je voelt

In plaats van je te focussen op de weegschaal, focus je op hoe je je voelt. Hoeveel energie heb je? Hoe is je stoelgang? Hoe is je humeur? Hoe slaap je? Hoe ziet jouw huid eruit?

Als dit allemaal positief is dan zullen de kilo’s vanzelf volgen.

2. Foto’s maken

Door om de 4 weken steeds een foto te maken zie je beter hoeveel voortgang je gemaakt hebt. Vaak kijken we elke dag in de spiegel, en omdat de veranderingen van dag tot dag maar klein zijn, kan het voelen alsof je geen voortgang maakt.

Foto tips: maak de foto elke 4 weken op dezelfde plek met dezelfde kleding. Maak een foto van de voorkant, zijkant en achterkant. Laat de foto’s door iemand anders maken zodat je een goed overzicht krijgt.

Gerelateerd artikel: 10 kilo afvallen in 5 weken

3. Centimeters meten

Meten is weten. De weegschaal is niet zo accuraat maar de centimeter bijna altijd wel. Meet eens per week de omtrek van je armen, borst, buik, heup, taille en bovenbeen.

Het is het makkelijkste om iemand anders de meeting te laten doen en ook precies op te schrijven waar je gemeten hebt.

4. Slim de weegschaal gebruiken

Tot slot kun je de weegschaal natuurlijk wel gebruiken als meetinstrument, maar gebruik hem slim. Weeg je maximaal 1 keer per week (dus niet elke dag), weeg op hetzelfde moment en laat je motivatie niet afhangen van het getalletje op de weegschaal.

Zelfacceptatie kan daar enorm mee helpen.

De weegschaal kan gedachten triggeren als “ik ben niet genoeg”. Laat je leven niet leiden door een getal op de weegschaal. Je bent zo veel meer dan dat getal.

Conclusie

De weegschaal vertelt niet altijd de hele waarheid. Het kan zijn dat jouw lichaam aan het veranderen is, maar dat je dit niet meteen terug ziet op de weegschaal.

Soms duurt het even voor het afvallen op gang komt. Dat kan natuurlijk best frustrerend zijn als je er veel moeite voor doet. Maar realiseer je: het heeft meestal jaren geduurd voordat de extra kilo’s eraan zaten, dus het is ook goed om er langer de tijd voor uit te trekken om weer van de extra kilo’s af te komen.

Mocht je na een aantal weken nog steeds geen resultaat zien, lees dan het artikel over afvallen lukt niet.

Heel veel succes!

Gerelateerd artikel: Alles over afvallen

De volgende stap

Als je er klaar voor bent om voorgoed af te rekenen met je overtollig lichaamsvet, kan je ervoor kiezen om te starten met één van onze afslank programma’s. Hier vind je een overzicht van onze programma’s.

Met onze programma’s kan iedereen overtollig lichaamsvet verbranden. Als een programma nog een stapje te ver voelt, kan je ook gerust verder kijken op deze website, er staat een hoop informatie op.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *