Onregelmatige werktijden, verschillende tijdzones en beperkte mogelijkheden om je eigen voedsel te bereiden en bewaren maken het als je stewardess bent lastig om gezond te eten.

En juist omdat je bioritme in de war raakt door weinig en onregelmatig slaap en de wisselende tijdzondes is het eigenlijk zo belangrijk. Zeker wanneer je overgewicht hebt en wil afvallen.

Gelukkig is het mogelijk om ook als stewardess gezond te eten en af te vallen. Het kost misschien iets meer moeite, maar dan heb je ook wat. Hoe je dat doet? Je leest het hier!

  1. Voorbereiden

Het zogenaamde meal preppen dat je veel ziet onder de fit boys en girls is ook onder stewards en stewardessen een must als je gezond eten makkelijk voor jezelf wilt maken.

Een aantal dingen die je mee kunt nemen van huis zijn:

  • Een gezonde salade voor tijdens de heenreis
  • Twee gekookte eieren als gezonde snack
  • Een zakje noten, zaden en pitten als gezonde snack
  • Een pot notenpasta
  • Rauwe worteltjes en een komkommer
  • Een bakje hummus
  • Een bakje havervlokken
  1. Combineer vliegtuig eten met je eigen meegebrachte eten

Leer vliegtuig eten combineren met eten van huis en maak gezonde creaties. Meestal kun je in het vliegtuig wel een yoghurtje krijgen. Bestrooi die met onbewerkte noten, zaden en pitten die je zelf hebt meegenomen en een bakje fruit dat in de meeste vliegtuigen wel te krijgen is.

Dit kun je als tweede maaltijd eten in het vliegtuig naast je eigen meegebrachte salade. Ook havermout biedt mogelijkheden voor als je liever geen yoghurt eet. Je kunt de havervlokken klaar maken met gekookt water en bestrooien met wat vers fruit en noten, zaden en pitten. Heerlijk voedzaam en gezond!

  1. Hou ritme in je eetpatroon

Omdat je leven heel onregelmatig is, doe je er goed aan om zelf wel een ritme te houden in je eetpatroon. Kies er bijvoorbeeld voor om vijf keer per dag te eten.

Begin de dag altijd met een gezond ontbijt, ook als het midden in de nacht is en eet zo om de 2-3 uur iets. Doe dit vijf keer. Je eet dan dus eigenlijk drie hoofdmaaltijden en 2 keer een gezond tussendoortje.

  1. Eet 3 uur voordat je gaat slapen niets meer

Zorg ervoor dat je 3 uur voordat je gaat slapen niets meer eet. Omdat het als stewardess extra belangrijk voor je is dat je diep slaapt en de kwaliteit van je slaap goed is, is dit extra belangrijk.

Als je lichaam nog bezig is met het verteren van voedsel gaat daar energie heen en zal je minder diep slapen, ook zal je minder snel in slaap vallen als je lichaam daar nog mee bezig is.

Als je lichaam echt rust krijgt op het moment dat je gaat slapen zal je hormoonhuishouding beter in balans blijven waardoor ook vet verbranden gemakkelijker zal zijn.

  1. Eet koolhydraatarm

Als je overgewicht hebt en af wilt vallen is het extra belangrijk om koolhydraatarm te eten als je stewardess bent. Omdat je insuline productie tijdens de avonden en nachten op een laag pitje staat slaan koolhydraten zich sneller op en kom je snel aan.

Door koolhydraatarm te eten, zal je vetverbranding “aan blijven” en zal afslanken gemakkelijker gaan. Ook zorgt het eten van voornamelijk gezonde vetten en eiwitten ervoor dat je hormoonhuishouding en je bloedsuikerspiegel beter in balans blijven waardoor je meer gefocust bent tijdens het werken in avond en de nacht.

  1. Pas op met koffie

Drink het alleen aan het begin van je vlucht. Het heeft erg veel invloed op de kwaliteit van je slaap dus als je tijdens de hele vlucht meerdere koppen koffie drinkt, zal je minder goed kunnen slapen, terwijl je die slaap juist goed kunt gebruiken.

  1. Eten op locatie

Het blijft lastig dat je afhankelijk bent van de plek waar je verblijft. De ene keer zal het makkelijker zijn dan de andere keer om gezond te eten.

In de meeste hotels begin je de dag met een ontbijtbuffet. Gezonde opties zijn:

  • omelet met groenten
  • havermout
  • yoghurt met noten, zaden of pitten
  • fruit

Ook hier is het weer belangrijk om snelle koolhydraten uit brood, rijst, pasta, aardappelen en ontbijtgranen zoveel mogelijk achterwege te laten.

Probeer als lunch ergens soep, salade of omelet te eten en bij de avondmaaltijd je te focussen op vlees of vis met groenten. Zo kom je heel ver en zal het je lukken om slank te blijven ondanks dat je vliegt.

  1. Groene smoothies en groente sappen

Groene smoothies helpen je ontgiften, zijn licht verteerbaar en voorzien je lichaam heel snel van veel goede voedingsstoffen. Op momenten dat je thuis bent doe je er goed aan om altijd 1 maaltijd te vervangen door een groene smoothie. Zo blijf je gemakkelijk in balans als je vliegt.

Ook in grote steden zie je steeds vaker smoothie en sap winkeltjes waar je groene smoothies en groentesappen kunt kopen. Deze zijn heel gezond om tijdens het vliegen regelmatig te drinken.

Klik op de knop hieronder als je aan de slag wilt met lekkere smoothie recepten: 

  1. Slaap pakketje

Goed slapen is een van de belangrijkste dingen als je vliegt. Het helpt je lichaam in balans blijven en zorgt er voor dat je voldoende energie hebt ondanks de wisselende tijden en tijdzones.

Voor je gewicht is ook slaap erg belangrijk. Te weinig slaap stimuleert overgewicht omdat je veel sneller geneigd bent om ongezond te snacken en omdat je hormoonhuishouding uit balans is en de vet verbranding blokkeert.

Maak het jezelf makkelijk en neem een goed slaapkussentje mee, oordoppen, een oogmaskertje en alles wat jij nodig hebt om lekker te slapen, ook tijdens de vlucht.

  1. Drink water

Als je vliegt is het extra belangrijk om veel te drinken om niet uitgedroogd te raken. Drink elk uur dat je in de lucht bent een glas water.

Dit helpt om je energiek te blijven voelen, houd je huid gehydrateerd, voorkomt dat je hoofdpijn krijgt en zorgt ervoor dat je minder trek hebt.

  1. Gebruik goede voedingssupplementen

Omdat je lichaam veel te verduren krijgt als je vliegt en gezond eten niet altijd mogelijk is, doe je er goed aan om extra supplementen te gebruiken als je vliegt.

Voor de meeste vrouwen betekent dit een magnesium supplement. Ook B vitamine voor extra energie en visolie zijn belangrijk.

Als je een moeilijke stoelgang hebt door het onregelmatige eten, slapen en leven is het belangrijk om je darmflora te ondersteunen en een goed probiotica supplement te gebruiken.

  1. Beweeg

Neem een reis yoga mat mee en doe je eigen yoga lesjes in je hotelkamer of zoek een sportschool op in het hotel waar je verblijft. Bewegen is extra belangrijk als je een onregelmatig leven hebt. Het zorgt ervoor dat je hormonen in balans blijven en je lichaam krachtig blijft.

Hou je niet van yoga of de sportschool, probeer hard te lopen of lekker te wandelen tijdens je reis ook daar wordt je lichaam enorm blij van.

  1. Neem tijd voor jezelf

Het kan gezellig zijn om dingen te ondernemen met je collega’s maar als je er geen behoefte aan hebt, of merkt dat je tijd voor jezelf nodig hebt, neem die dan.

Wees eerlijk naar je collega’s en kies ervoor om lekker iets voor jezelf te doen. Ga lekker ontspannen met een boek in de zon zitten, neem een pedicure of doe iets anders dat jij nodig hebt om bij te komen. Zorg goed voor jezelf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *