We houden allemaal van de zomervakantie toch?! Lekker ontspannen en genieten.

Voor de meeste mensen betekent vakantie dat ze de controle en de dagelijkse routines een beetje laten gaan.

Er wordt vaker buiten de deur gegeten, meer genoten van ijsjes, alcohol en andere lekkernijen en de sportschool slaan we vaak een tijdje over.

Als dit bij jou ook is gebeurd, kan het zijn dat je je nu het einde van de zomervakantie nadert opgeblazen voelt, dat je minder energie hebt en dat je een aantal kilo zwaarder bent.

En daar is natuurlijk niets leuks aan want dat voelt niet lekker.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om snel weer in balans te komen na de vakantie. In dit artikel vertel ik je precies hoe je dat doet.

1. Neem de tijd

Misschien neem je jezelf voor om op dieet te gaan of weer “streng” voor jezelf te zijn nu de vakantie voorbij is, maar dat is helemaal niet nodig.

Dat zorgt ervoor dat je direct weer stress hebt en alle ontspanning van de vakantie binnen een dag weer kwijt bent en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Met een paar kleine aanpassingen in je eet- en leefpatroon kom je snel weer in de gezonde flow waardoor het makkelijk wordt om gezonde keuzes te maken.

Want dat is wat je wilt: een gezond eetpatroon waarbij je lekker eet en jezelf voedt met datgene wat je lichaam nodig heeft.

Nu snel op een crashdieet gaan heeft slechts het jojo-effect als gevolg dus begin daar niet aan.

Zie dit als een mooi moment om tijd en aandacht te steken in je gezondheid. Maak het zo leuk en lekker mogelijk voor jezelf, ga opzoek naar nieuwe recepten en probeer verschillende dingen uit.

Onderzoek waar jij je echt lekker bij voelt zodat je binnen een paar weken zonder moeite weer in balans bent.

2. Experimenteer met groene smoothies

Groene smoothies zitten boordevol met vitamines en mineralen en geven je direct een boost aan energie.

Als je de dag begint met een groene smoothie voel je je eigenlijk direct alweer gezonder.

Ook helpen ze je lichaam ontgiften en zeker wanneer je veel koolhydraten hebt gegeten tijdens de vakantie zorgt dit ervoor dat je snel vocht verliest en je lichter voelt.

3. Eet koolhydraatarm

De snelle koolhydraten die je waarschijnlijk een stuk meer hebt gegeten tijdens de vakantie zijn een van de redenen waarom je je nu zo opgeblazen voelt.

Je doet er daarom goed aan koolhydraatarm te gaan eten. Dit betekent dat je snelle koolhydraten uit rijst, pasta, aardappelen, brood en ontbijtgranen weglaat uit je voedingspatroon.

Laat je voeding vooral bestaan uit vlees, vis, eieren, noten, zaden, pitten, olie, groenten en fruit. Je kunt dit aanvullen met producten die langzame koolhydraten bevatten zoals havermout, zoete aardappel, quinoa en boekweit.

Je zal zien dat je door koolhydraten te beperken snel weer een fijne balans vindt en de overtollige vakantie kilo’s makkelijk verdwijnen.

4. Probiotica

Verloopt je stoelgang moeizaam of heb je last van je darmen sinds de vakantie? Ondersteun je darmen door tijdelijk een probiotica supplement te gebruiken, zo komen ze snel weer in balans.

Vind je een supplement gebruiken niet nodig? Kies er dan voor om wat vaker gefermenteerd voedsel te eten. Denk aan kombucha, kefir, Griekse yoghurt, augurken, zuurkool en tempeh.

Ook is het belangrijk om veel vezelrijk voedsel te eten voor een gezonde darmflora. Denk aan groenten, fruit, peulvruchten en gebruik regelmatig lijnzaad om je stoelgang soepel te laten verlopen.

Een gezonde darmflora is enorm belangrijk voor je lichaam en je energieniveau.

5. Eet 13 uur niet tussen avondmaaltijd en het ontbijt

In de zomer eten de meeste mensen later. Lekker op het terras met een wijntje erbij.

Het eten krijgt daardoor weinig kans om goed verteert te worden.

Het is voor je lichaam daarom heel prettig om wat meer rust te hebben. Kies ervoor om na de avondmaaltijd niets meer te eten en eet je ontbijt minimaal 13 uur na de avondmaaltijd. Verleng dit eventueel tot 16 uur.

Je geeft je lichaam op deze manier kans om op te ruimen,  te herstellen en vet te verbranden.

6. Ontspan zoveel mogelijk

Geef je lichaam de tijd om weer in het ritme te komen. Plan geen sociale afspraken maar ga op tijd naar bed, ga lekker wandelen of sporten, doe yoga en maak tijd om te ontspannen.

Als je ontspannen en uitgerust bent is het veel makkelijker om de juiste gezonde keuzes te maken en goed voor jezelf te zorgen.

7. Laat de weegschaal achterwege

Maak het getal op de weegschaal niet zo belangrijk. Laat ‘m het liefst helemaal achterwege en focus je op hoe je je voelt.

Sta je uitgerust op? Verloopt je stoelgang soepel? Ben je vrolijk en heb je zin in de dag? Zit je kleding lekker? Dan weet je dat je op de goede weg bent.

8. Hou van je lichaam

Wees dankbaar voor het lichaam dat je gekregen hebt. Het zorgt ervoor dat je het leven kunt ervaren.

Geef het de aandacht die het verdient. Praat positief tegen en over je lichaam, ook als je even wat minder blij bent met hoe het eruit ziet.

Misschien ben je gewend om je buik als lelijk te benoemen of je billen niet mooi te vinden. Kijk wat je kunt doen om ook deze delen liefdevol te behandelen. Smeer ze bijvoorbeeld in met kokosolie, leg je handen erop en accepteer ze zoals ze zijn. Ze horen bij jou en jij bent goed zoals je bent.

Het lichaam is enorm intelligent dus vertrouw erop dat het vanzelf weer in de juiste balans komt en het juiste gewicht krijgt als je er elke dag goed voor zorgt!

2 reacties

  • Dory Abrahamse
    02/09/2019 om 5:32 am

    Je schrijft: Ondersteun je darmen door tijdelijk een probiotica supplement te gebruiken.

    Waar kan ik dit kopen en welke beveel je aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *