Hier vind je antwoorden op vragen die veel voorkomen onder mensen die gezond en snel willen afvallen. Je kunt je vraag stellen door deze op het contactformulier hieronder in te vullen. Je ontvangt dan zo spoedig mogelijk antwoord.

V: Ik zie bonen, linzen en andere peulvruchten niet op je boodschappenlijst staan. Waarom niet?

Peulvruchten zoals linzen, pinda’s, bonen en kikkererwten zijn zeker niet het ergste wat je kunt eten. Wat afvallen betreft zijn peulvruchten lang niet zo slecht als suiker, granen en transvetten. Maar, peulvruchten zijn ook zeker niet het beste wat je kunt eten als je af wilt vallen. Peulvruchten bevatten namelijk relatief weinig eiwitten en veel koolhydraten. Er is natuurlijk wel een verschil tussen de verschillende soorten peulvruchten, maar over het algemeen raad ik peulvruchten af als je snel wilt afvallen vanwege het hoge gehalte koolhydraten.

V: Hoeveel eieren mag ik per dag?

Dat is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de eieren. Je kan veilig twee goede scharreleieren (of biologische) per dag eten.

De kwaliteit van het ei is afhankelijk van de gezondheid van de kip. Als de kip onnatuurlijk eten krijgt en niet de ruimte heeft om natuurlijk te bewegen zal de kwaliteit van het ei minder zijn, om nog maar niet te spreken over eventuele medicijnen, hormonen en antibiotica.

Hier vind je meer informatie over eieren en cholesterol.

V: Waarom mag ik geen brood, pizza, aardappelen, pasta, rijst en ontbijtgranen eten?

Deze producten bevatten veel snelle koolhydraten die je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen. Dit kan het afvallen belemmeren en de vetopslag stimuleren.

V: Ik wil gezond eten maar niet afvallen, kan dat?

Het mooie aan dit voedingspatroon is dat je alleen afvalt als je overgewicht hebt. Als je een gezond gewicht hebt, zul je er niet van afvallen, maar komt het alleen maar je gezondheid ten goede.

V: Mag ik honing?

Honing bevat veel suiker, dus je kan het beter niet nemen. Als je toch honing eet, zorg dan dat het rauwe honing is.

V: Mag ik spelt brood?

Spelt granen bevatten ook gluten, je kunt het dus beter niet eten.

V: Mag ik koolhydraatarm brood en pasta?

Pas op met dit soort producten. Als je brood en pasta blijft eten verander je je eetgewoonten niet. Er zijn  alternatieven die veel voedzamer zijn, zoals ( glutenvrije ) havermout bij het ontbijt, een goed gevulde salade als lunch en quinoa of zoete aardappel bij de avondmaaltijd.

V: Zijn bouillonblokjes ongezond?

Veel bouillon of bouillonblokjes bevatten ongezonde kunstmatige smaakstoffen, zoals mononatriumglutamaat, oftewel E621. Er zijn biologische bouillonblokjes te verkrijgen zonder deze kunstmatige stoffen. Je kunt natuurlijk ook zelf bouillon maken.

V: Hoeveel fruit mag ik eten?

Hoewel fruit gezond is bevat het ook suikers die voor een stijging van je bloedsuikerspiegel zorgen. Als je bezig bent met afvallen is het daarom aan te raden om één, maximaal twee stuks fruit per dag te eten.

V: Mag ik sojaproducten gebruiken?

Lees hier precies welke sojaproducten je wel en beter niet kunt gebruiken.

V: Boerenkool is op dit moment niet verkrijgbaar waar kan ik dit voor vervangen?

Je kunt boerenkool vervangen voor andere groene groenten zoals Paksoi, andijvie of spinazie. Eventueel zou je ook diepvries boerenkool kunnen gebruiken.

V: Waarom mag ik wel zoete aardappel eten en geen gewone aardappel?

Zoete aardappelen bevatten in vergelijking met de gewone aardappel meer langzame koolhydraten, waardoor er na het eten ervan, geen snelle stijging ontstaat in de bloedsuikerspiegel. Daarom kun je deze (met mate) eten.

V: Waarom staat er geen enkel zuivelproduct op Jaspers boodschappenlijst?

De zuivelindustrie voert een grote campagne om je te laten geloven dat melk en andere zuivelproducten een vereiste zijn voor een gezond lichaam. Niets is echter minder waar, blijkt onder andere uit het boek “The China Study” van T. Colin Campbell, PhD en Thomas M. Campbell II.

Uit het boek en andere studies blijkt dat consumeren van zuivel kan leiden tot: kanker, slijmproductie, allergische reacties, moeilijke stoelgang, verminderde opname van voedingsstoffen en overgewicht. Dus voor een gezond en slank lichaam kun je het best zuivelproducten vermijden.

Daarnaast is het zo dat koemelk hormonen bevat die bedoelt zijn voor een kalfje. Dr. Michael Rabbens geeft aan dat koemelk is bedoeld voor een kalfje dat in twee jaar tijd van 45 kilo bij de geboorte, naar 500 kilo als volwassen koe gaat. Niet voor een mens, die 3 tot 4 kilo weegt bij de geboorte en 21 jaar later pas 50 tot 100 kilo weegt als volwassen mens.

En wat betreft sterke botten: in deze studie wordt aangetoond dat er zeer weinig bewijs is dat zuivel zorgt voor sterkere botten. Voldoende lichamelijke beweging wordt genoemd als primaire factor voor sterkte botten.

V: Waarom schrijf je wel kwark voor terwijl je het gebruik van zuivel afraadt?

Kwark is dan wel zuivel, maar het is wel de beste vorm van zuivel. Het is namelijk gefermenteerd en dat is goed voor je darmflora. Niet iedereen kan even goed tegen kwark dus let goed op hoe je je voelt na het eten ervan. Als je je misselijk of niet lekker voelt kun je het beter niet meer eten.

V: Moet ik magere of volle kwark eten?

Het maakt niet heel erg uit welke kwark je neemt, maar kies altijd voor een naturel product, zonder geur- kleur- en smaakstoffen. Griekse yoghurt is ook een goede keuze. Eet het maximaal 4 keer per week.

V: Mag ik wel geitenkaas eten?

Geitenkaas is ook zuivel en kun je beter niet nemen. Af en toe een plakje is niet heel erg.

V: Krijg ik wel voldoende calcium binnen als ik geen zuivel gebruik?

Dat zuivel een goede bron van calcium is, is zwaar overdreven en voornamelijk een marketingcampagne van de zuivelindustrie. Lees hier precies hoe het zit.

Calcium haal je ook uit: groene bladgroenten, bonen, glutenvrije havermout, sesamzaad, amandelen, chia zaden, lijnzaad, quinoa, vis en broccoli.

V: Krijg ik geen jodium binnen als ik geen brood eet?

Jodium zit ook in de volgende producten: zeevruchten, zeewier (spirulina poeder), ei, spinazie, sla, groene paprika, ananas, uien, champignons, hymalaya zout en kelppoeder.

V: Mag ik wel cafeïne vrije koffie?

Cafeïne vrije koffie is niet perse gezonder dan koffie met cafeïne. Om de cafeïne uit de koffie te verwijderen worden er verschillende stoffen aan de koffie toegevoegd die niet altijd even gezond zijn. Ook blijkt uit verschillende studies dat er een hoger aantal schadelijke vetzuren in het bloed aanwezig zijn wanneer er veel cafeïne vrije koffie wordt gedronken. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

V: Zijn de verzadigde vetten in kokosolie ongezond?

Dat is inderdaad hoe de traditionele wetenschap er over denkt. Dit komt omdat verzadigd vet de afgelopen tien jaar heel negatief in de publiciteit is geweest. Toch blijkt dat verzadigde vetten in kokosolie ontzettend veel gezondheidsvoordelen hebben, zoals een sterk en gezond hart, gewichtsverlies, sterker immuunsysteem, gezonde stofwisseling, en een schone bron van energie.

V: Is tonijn een goede keuze?

Tonijn bevat een relatief hoog gehalte aan zware metalen (voornamelijk zink). Dit is niet goed voor je gezondheid. Tonijn is niet erg voor gewichtsverlies, maar voor je gezondheid raad ik aan het maximaal 1 keer per week te eten.

V: Er staan maar een paar soorten noten op de boodschappenlijst. Mag ik alleen deze noten eten?

Omdat ik de boodschappenlijst optimaal heb samengesteld, heb ik enkele nootsoorten opgenomen. Het is geen probleem om de noten te vervangen voor andere soorten. Probeer wel altijd zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven, dus koop de noten, indien mogelijk, bij de natuurwinkels en koop altijd de meest rauwe variant.

V: Hoeveelheid noten mag ik eten?

Je mag noten eten zoveel als je wilt. Let wel op, noten bevatten veel gezonde vetten en voedingsstoffen waardoor je er maar weinig nodig hebt om snel voldoende energie binnen te krijgen. Eet ze daarom wel bewust, een handje per dag is aanbevolen. Kies altijd voor de rauwe variant.

V: Mag ik donkere chocolade eten?

Donkere chocolade is chocolade met meer dan 80% cacao. Er zit suiker in, dus je moet het zeker niet te vaak eten, maar de cacao is erg gezond. Zo nu en dan een stukje zal het afvallen niet belemmeren.

V: Waarom mag ik geen frisdrank drinken?

Frisdrank bevat veel suiker, e-nummers en alternatieve zoetstoffen die ongezond zijn.

V: Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Enkele gezonde tussendoortjes zijn: rauwe groenten, een stuks fruit, een gekookt ei, een portie vis, avocado, een groene smoothie of groentesap, rauwe noten of een paar dadels, zaden, pitten. In dit artikel lees je er meer.

V: Welke zoetstof kan ik het beste gebruiken?

De meeste zoetstoffen zijn zeer ongezond en kun je beter niet gebruiken. De beste optie is een puur Stevia product. Deze kun je kopen bij de gezondheidswinkel.

V: Ik lust geen avocado, waar kan ik het door vervangen?

Er is geen voedingsmiddel dat qua voedingswaarden gelijk staat aan avocado. Als je het weglaat, zorg dan dat je voldoende vette vis, noten en omega 3 eieren eet, om voldoende gezonde vetten binnen te krijgen.

V: Ik lust geen banaan, waar kan ik het door vervangen?

Banaan kun je vervangen door mango of peer.

V: Ik lust geen vis, waar kan ik het door vervangen?

Jammer dat je geen vis lust, het zit boordevol gezonde voedingsstoffen. Als je dit niet eet, zorg er dan voor dat je voldoende omega 3 eieren, avocado, noten en olijfolie eet om voldoende gezonde vetten binnen te krijgen. Als dit niet het geval is, slik dan een visolie capsule bij van goede kwaliteit.

V: Waar kan ik grasgevoerd vlees kopen?

Zelf bestel ik het altijd in een grotere hoeveelheid via het internet. Bewaar het in de vriezer. Het vlees is beduidend lekkerder en zeker gezonder dan al het andere vlees.

Overigens koop ik biologische kip bij de boer.

V: Ik ben vegetarisch of veganistisch, kan ik deze methode volgen?

Het voedingspatroon is prima geschikt voor vegetariërs/veganisten. Je moet echter wel zorgen dat je voldoende (goede) vitamine B12 (eventueel visolie) of algen neemt. Quinoa en peulvruchten en dergelijke uit de natuurwinkels zijn prima, maar neem ze niet teveel als je af wilt vallen, omdat ze behoorlijk wat koolhydraten bevatten. Wel kun je altijd extra noten eten. Drink veel shakes en sappen en voeg een portie eiwitpoeder (bij voorkeur van het merk Sunwarrior) toe aan de shake of het sap. Soms moet je een keuze maken tussen gezond en noodzakelijk. Als vegetariër/veganist is het zaak om voldoende eiwitten en vitamines binnen te krijgen zonder vlees/vis of hun producten te nuttigen.

V: Waar kan ik quinoa kopen?

Quinoa kun je tegenwoordig in iedere supermarkt en gezondheidswinkel kopen.

V: Waarom mag je geen water drinken tijdens het eten?

Je lichaam maakt verteringssappen aan ( speeksel, maagsappen). De maagsappen zijn erg zuur waardoor ze het eten goed kunnen verteren. Als je drinkt tijdens het eten, verdunnen deze sappen waardoor het eten minder goed verteerd kan worden. Het eten komt dan niet voldoende afgebroken in de darm aan. Een gevolg daarvan is dat de voedingsstoffen niet goed uit het voedsel kunnen worden opgenomen. Drink daarom minstens een half uur voor de maaltijd en een half uur na de maaltijd.

V: Waar kan ik amandelcrackers kopen?

Ze zijn bij sommige filialen van de biologische supermarkt Ekoplaza verkrijgbaar, maar lang niet overal. Je kunt ze het beste zelf maken. Bezoek de facebookpagina voor een recept.

V: Moet ik de exacte hoeveelheden uit het receptenboek aanhouden?

Je mag de porties zo groot maken als je zelf wilt. Eet als je honger hebt en stop met eten als je geen honger meer hebt (dus niet totdat je “vol” zit). Leer goed naar je lichaam luisteren, die geeft precies aan hoeveel het nodig heeft.

V: Verlaagt mijn cholesterolgehalte bij het volgen van deze methode?

Natuurlijk en koolhydraatarm eten kan je cholesterolwaarden absoluut verbeteren.

Hier lees je precies waarom.

V: Wat kan ik als lunch meenemen naar school en werk?

Het beste kun je als lunch een salade meenemen in een afgesloten bakje. Neem de tijd om dit voor te bereiden. Hier vind je meerdere gezonde lunch recepten.

V: Ik eet volgens jouw boodschappenlijst maar val toch niet af, hoe kan dat?

Als je niet tevreden bent met de huidige snelheid kun je nog een paar dingen doen:

  • Minder natuurlijke suikers eten. Dus geen rozijnen, dadels of gedroogd fruit en ook minder gewoon fruit.
  • Minder eten. Maak kleinere porties, maar eet wel altijd als je honger hebt.
  • Meer bewegen. Doe bij voorkeur aan krachttraining, maar ook wandelen, fietsen en andere manieren van beweging helpen mee met afslanken.

De bovenstaande punten zullen je lichaam helpen sneller vet te verbranden maar brengen wel de nodige discipline met zich mee.

V: Ik val af in cm, maar niet in kilo’s, hoe kan dit?

De weegschaal geeft helaas niet de samenstelling van je lichaam weer. Je doet er daarom inderdaad goed aan om ook je centimeters regelmatig te meten. Het is namelijk goed nieuws, dat je centimeters verliest. Dit betekent dat je vet aan het verbranden bent en spierweefsel aan het opbouwen bent doordat je de juiste voeding tot je neemt. Hoe meer spieren je krijgt hoe meer vet je ook kunt verbranden, je zal dit uiteindelijk ook gaan merken in gewicht

V: Mag ik weer meer koolhydraten eten als ik afgevallen ben?

Een teveel aan koolhydraten is ongezond, dus ik zou het persoonlijk niet doen. Als je het echt wilt, kunnen de meeste mensen na het afvallen wel wat meer koolhydraten eten zonder aan te komen.

Hoeveel koolhydraten je precies kunt eten zonder aan te komen verschilt erg van persoon tot persoon en kun je het best zelf uitvinden door hiermee te experimenteren als je eenmaal op gewicht bent.

V: Kan je van lopen en fietsen ook afvallen?

Jazeker, veel mensen denken dat het nodig is om heel hard te sporten om af te vallen. Uit onderzoek blijkt echter dat gewoon regelmatig bewegen ook  al een zeer positief effect heeft op gewichtsverlies. Naast het bewegen is het natuurlijk wel van belang dat je, je voedingspatroon aanpast. Je valt niet af van veel lopen of fietsen als je er een ongezond eetpatroon op nahoudt.

V: Ik wil wel afvallen, maar geen spiermassa verliezen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Het klopt dat crashdiëten en andere ongezonde manieren van afvallen ervoor zorgen dat je naast lichaamsvet ook spiermassa verliest. Door op een gezonde manier af te vallen zal je lichaam automatisch vet verbranden. Door regelmatig aan KEI training te doen, zul je geen spiermassa verliezen. Een combinatie van een gezond voedingspatroon en KEI training zal ervoor zorgen dat je wel zult afvallen, maar geen spiermassa zult verliezen.

V: Ik sport veel, krijg ik met jouw voedingspatroon wel genoeg energie binnen?

Het is belangrijk dat je begrijpt dat intensief sporten niet nodig is voor een goede gezondheid. Langer dan 30 minuten kan zelfs een negatief effect op je gezondheid hebben (denk aan slijtage, blessures en een hoog cortisol niveau). Dat gezegd hebbende, als je sport omdat je het leuk/ontspannen vindt of omdat je een gespierd lichaam wil hebben dan is het geen probleem.

Het is mogelijk om deze inspanning te leveren door vet te verbranden. Stu Mittleman is een top duursporter en zijn dieet bestaat voornamelijk uit gezonde vetten.

Intensief sporten met primaire gezonde vetten als brandstof vereist wel de nodige discipline. Een portie koolhydraten heeft dan namelijk een ‘extra’ negatief effect. Als dit een te grote commitment is, dan is het ook mogelijk om de extra energie gezond binnen te krijgen in de vorm van gezonde  koolhydraten.

Je kunt dan 1,5 tot 2 uur voor je inspanning een maaltijd eten met een portie gezonde koolhydraten (in de vorm van quinoa, glutenvrije havermout of zoete aardappels). Dit geeft je de energie om de inspanning te leveren.

V: Hoe kan ik de boodschappenlijst ontvangen?

Je kunt je hier inschrijven voor de boodschappenlijst.

Je kunt je vraag stellen door deze hieronder in te vullen.

V: Ik twijfel tussen het Smoothie Afslank Plan en een van de 7×7 receptenboeken, wat kan ik beter kopen?

Met beide methoden kun je goede resultaten behalen. Ga even goed na bij jezelf of je het leuk vindt om te koken, of dat je liever met de blender aan de slag gaat. Een ander verschil is dat het Smoothie Afslank plan enkel als digitaal boek beschikbaar is, en de 7×7 receptenboeken ook in gedrukte versie.

Een combinatie van beide boeken is ideaal. Je vervangt dan 1 of meerdere maaltijden voor een goed gevulde smoothie, en eet de overige maaltijden en snacks uit het Smoothie Afslank Plan.

V: Naar welk adres kan ik het boek retour sturen?

Naar ons magazijn:

Euromail
Kaagschip 14
3991 CS Houten

 

Doe altijd de pakbon en/of een briefje met je gegevens bij het boek.