De Waarheid over Vruchtensap

11 reacties

8794 volgers

Vruchtensap wordt gedronken over de gehele wereld en heeft over het algemeen een gezond imago. Vruchtensap zit immers vol vitamine C en dat is gezond. Mensen vergeten echter dat vruchtensap niet alleen vitamines bevat, maar ook suikers, vaak in hoeveelheden vergelijkbaar met frisdranken.

Het gezonde imago van vruchtensap begint met deze kennis zijn geloofwaardigheid te verliezen. In dit artikel gaan we na of dat terecht is en of vruchtensap nou wel of niet een plaats heeft in een gezond en evenwichtig dieet.

Suiker in vruchtensap

Suiker is oorzaak nummer één van overgewicht. Veel mensen denken dat je van vet voedsel dik wordt, maar dat is onterecht. Het zijn juist de koolhydraten (en dan met name de suikers) die de boosdoeners zijn.

Een glas vruchtensap (200 ml) bevat soms tot wel 20 gram suiker. Dat is maar een klein beetje minder dan dat er in bekende frisdranken zit (circa. 22 gram per 200ml).

De suikers in vruchtensap zijn bovendien fructose-suikers. In een studie, die een aantal jaar geleden verscheen in The New York Times, wordt beschreven hoe Amerikaanse doctoren en onderzoekers wijzen naar fructose als oorzaak van de Obesitas epidemie in de Verenigde Staten.

Fructose is een enkelvoudige suiker die weinig in de natuur voorkomt. Fructose is daarom in kleine hoeveelheden onschadelijk en levert je lichaam energie.

Zoals ook in de studie beschreven wordt, treden de problemen pas op wanneer je grotere hoeveelheden fructose gaat consumeren. Helaas doen de meeste mensen dat iedere dag. Na twee slokken vruchtensap (!) zit je namelijk al aan de maximale hoeveelheid.

Tip: Als je een tijdje regelmatig vruchtensap gedronken hebt, en dus teveel fructose-suikers binnen hebt gekregen, doe je er goed aan om een paar weken het 7×7 Afslank Programma te volgen om je lichaam weer in balans te brengen.

Maar hoe kan het dan dat vruchtensap toch zo’n goed imago heeft?

Met extra vitamine C

Het is algemeen bekend dat vitamine C een belangrijk component is om je lichaam gezond te houden. Vitamine C beschermt je tegen ziektes en vervult belangrijke rollen in je lichaam.

Omdat vruchtensap vaak veel vitamine C bevat kreeg vruchtensap de reputatie van wondermiddel. Het is lekker en zit ook nog eens boordevol vitamine C.

Maar is dat wel terecht? Nee, helaas niet.

Want vitamine C is nou juist een vitamine die de meeste mensen wel voldoende binnenkrijgen. Vitamine C zit in heel veel groentesoorten en fruit.

Groene groenten zoals broccoli, spinazie en boerenkool zijn zelfs veel rijker aan vitamine C dan vruchtensap. Een glas vruchtensap (200 ml) bevat ongeveer 75 milligram vitamine C, terwijl 100 gram broccoli ongeveer 100 milligram bevat.

Je lichaam neemt net zo veel vitamine C op als het nodig heeft, alles wat je te veel eet of drinkt plas je gewoon uit.

Dus als je een gezond, gevarieerd voedingspatroon hebt en veel (rijpe!) groenten eet, krijg je voldoende vitamine C binnen. De vitamine C die je via de vruchtensap extra binnenkrijgt heeft haast geen effect en verlaat je lichaam via je urine.

Natuurlijk zitten er nog andere vitaminen en voedingsstoffen in (versgeperst) vruchtensap. Maar dat zijn er niet meer dan wanneer je de vrucht eet zonder er sap van te maken.

Door de vezels die in de vruchten zitten (en niet meer in het sap), neemt je lichaam de suiker langzamer, en de voedingsstoffen beter op. En dat is erg gezond!

Weet je door al het verschillende voedingsadvies niet meer wat goed voor je is? In het Bodyhappiness afslank programma hebben we alles duidelijk voor je op een rijtje gezet. Zo heb je in één keer overzicht (wetenschappelijk onderbouwd).

Eet fruit, drink het niet

Er is niets mis met af en toe een glaasje vruchtensap drinken. Als je voor de rest maar je suikerinname beperkt en een gezond en gebalanceerd eetpatroon hebt.

Het belangrijkste is dat je beseft dat vruchtensap geen wondermiddel is en dat het zelfs bijdraagt aan overgewicht.

Wat vond je van dit artikel?

Meer

Blog

Deel dit bericht

Reacties (11)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. Ruby Mulder-Maaskant
    op 29 april 2020 om 12:29 zegt
    ZO blij met boeken en info. Als je leest en hoort dat mensen denken dat ze gezond eten, dan is het moeilijk ze te overtuigen dat het niet waar is. Als je eenmaal aan Jasper bent begonnen ,,,,,word je ook gelukkiger. Ik vertel wel dat ik anders eet en heel bewust. Dit wil ik even kwijt. groetjes Ruby
    1. Wat een fijn bericht, dank je wel Ruby. Geniet ervan dat je bewust eet!
  2. marieke
    op 26 april 2020 om 12:17 zegt
    ik ben zo blij met jullie adviezen zelf heb ik nooit deze hype?aanbevelingen serieus genomen ben van nature argwanend maar had nooit geen zekerheid over dit soort aanbevelingen maar jullie hebben mij met jullie onderzoeken en adviezen een fundament/podium gegeven marieke
  3. Marijke
    op 26 april 2020 om 10:03 zegt
    Iedere ochtend maak ik een Shake. Van banaan, blauwe bessen aardbei en ook citroen en sinaasappel. De andere ochtend van rode biet, wortel, bleekselderij, gember, appel en peer. Geen brood in de ochtenden. Ik dacht dat ik gezond bezig was.
    1. Nicky Leidelmeijer
      op 28 april 2020 om 08:09 zegt
      Liever kies je voor groente smoothies in plaats van smoothies met alleen fruit. Hier kun je alles lezen over de kracht van smoothies en sappen, mits je ze op de juiste manier maakt.
  4. Ruby Mulder-Maaskant
    op 29 april 2020 om 12:29 zegt
    ZO blij met boeken en info. Als je leest en hoort dat mensen denken dat ze gezond eten, dan is het moeilijk ze te overtuigen dat het niet waar is. Als je eenmaal aan Jasper bent begonnen ,,,,,word je ook gelukkiger. Ik vertel wel dat ik anders eet en heel bewust. Dit wil ik even kwijt. groetjes Ruby
    1. Wat een fijn bericht, dank je wel Ruby. Geniet ervan dat je bewust eet!
  5. marieke
    op 26 april 2020 om 12:17 zegt
    ik ben zo blij met jullie adviezen zelf heb ik nooit deze hype?aanbevelingen serieus genomen ben van nature argwanend maar had nooit geen zekerheid over dit soort aanbevelingen maar jullie hebben mij met jullie onderzoeken en adviezen een fundament/podium gegeven marieke
  6. Marijke
    op 26 april 2020 om 10:03 zegt
    Iedere ochtend maak ik een Shake. Van banaan, blauwe bessen aardbei en ook citroen en sinaasappel. De andere ochtend van rode biet, wortel, bleekselderij, gember, appel en peer. Geen brood in de ochtenden. Ik dacht dat ik gezond bezig was.
    1. Nicky Leidelmeijer
      op 28 april 2020 om 08:09 zegt
      Liever kies je voor groente smoothies in plaats van smoothies met alleen fruit. Hier kun je alles lezen over de kracht van smoothies en sappen, mits je ze op de juiste manier maakt.
  7. Hey, Jasper Ik drink s morgens een glas geperst fruitsap met citoen en gember dat kan er 2 glazen ook zijn, mag dat dan? En daarna yoghurt met granola of iets anders. Groetjes Nancy Saelens
    1. Nicky Leidelmeijer
      op 28 april 2020 om 08:17 zegt
      Liever neem je geen fruitsap, maar een glas water met citroen en gember kan zeker wel. Eventueel met lauw- of warm water.
  8. Riemke
    op 27 mei 2014 om 17:51 zegt
    net het boek binnen gekregen en morgen zal ik het uit printen. Normaal gesproken bestel ik niet ‘zo maar’ op internet maar, ik weet het niet, heb hier wel een goed gevoel over. Morgen maar alles uitprinten, goed lezen en dan de boodschappen halen. Persoonlijk denk ik dat ik aankom omdat ik juist veel te weinig eet. De calorien teller geeft aan dat ik rond de 800/900 per dag zit en dat is dus veel te weinig. Het probleem is dat ik gewoonweg geen hap extra door mijn keel krijg. Ik hoop van harte dat het boek mij hierbij kan helpen.
    1. Dank voor je vertrouwen Riemke, maak goed gebruik van het boek, het zal je zeker helpen. Het is belangrijk dat je altijd eet als je honger hebt. Naar mate je meer en meer natuurlijk voedsel eet zal je zien dat je op hele natuurlijke momenten een gezonde trek krijgt. Veel succes!
  9. Schokkend hoe bepaalde producten in de maatschappij een imago hebben van erg gezond maar pragmatisch gezien eigenlijk helemaal niet zo goed zijn (melk, brood en nu ook vruchtensap). Weer een ogen openend artikel en zal voortaan de Jus de Orange laten staan in de ochtend…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Top artikel

Wat is Candida en werkt een Candida-dieet?

Ontdek in dit artikel wat Candida is, wanneer het een probleem wordt en of een Candida-dieet klachten kan verhelpen of voorkomen.

Top artikel

Eiwitshakes en afvallen

Met een eiwitshake krijg je op een makkelijke en snelle manier veel eiwitten binnen. Maar helpt een eiwitshake je ook om af te vallen? In dit artikel lees je er alles over.

Bekijk alle artikelen