Vruchtensap wordt gedronken over de gehele wereld en heeft over het algemeen een gezond imago. Vruchtensap zit immers vol vitamine C en dat is gezond. Mensen vergeten echter dat vruchtensap niet alleen vitamines bevat, maar ook suikers, vaak in hoeveelheden vergelijkbaar met frisdranken.

Het gezonde imago van vruchtensap begint met deze kennis zijn geloofwaardigheid te verliezen. In dit artikel gaan we na of dat terecht is en of vruchtensap nou wel of niet een plaats heeft in een gezond en evenwichtig dieet.

Suiker in vruchtensap

Suiker is oorzaak nummer van overgewicht. Veel mensen denken dat je van vet voedsel dik wordt, maar dat is onterecht. Het zijn juist de koolhydraten (en dan met name suiker) die de boosdoeners zijn.

Een glas vruchtensap (200 ml) bevat soms tot wel 20 gram suiker. Dat is maar een klein beetje minder dan dat er in bekende frisdranken zit (circa. 22 gram per 200ml) .

De suikers in vruchtensap zijn bovendien fructose-suikers. In een studie, die een aantal jaar geleden verscheen in The New York Times, wordt beschreven hoe Amerikaanse doctoren en onderzoekers wijzen naar fructose als oorzaak van de Obesitas epidemie in de Verenigde Staten.

Fructose is een enkelvoudige suiker die weinig in de natuur voorkomt. Fructose is daarom in kleine hoeveelheden onschadelijk en levert je lichaam energie.

Zoals ook in de studie beschreven wordt, treden de problemen pas op wanneer je grotere hoeveelheden fructose gaat consumeren. Helaas doen de meeste mensen dat iedere dag. Na twee slokken vruchtensap zit je namelijk al aan de maximale hoeveelheid.

Hoe kan het dan dat vruchtensap toch zo’n goed imago heeft?

Met extra vitamine C

Het is algemeen bekend dat vitamine C een belangrijk component is om je lichaam gezond te houden. Vitamine C beschermt je tegen ziektes en vervult belangrijke rollen in je lichaam.

Omdat vruchtensap vaak veel vitamine C bevat kreeg vruchtensap de reputatie van wondermiddel. Het is lekker en zit ook nog eens boordevol vitamine C.

Maar is dat wel terecht? Nee.

Want vitamine C is nou juist een vitamine die de meeste mensen wel voldoende binnenkrijgen. Vitamine C zit in heel veel groentesoorten en fruit.

Groene groenten zoals broccoli, spinazie en boerenkool zijn zelfs veel rijker aan vitamine C dan vruchtensap. Een glas vruchtensap (200 ml) bevat ongeveer 75 milligram vitamine C, terwijl 100 gram broccoli ongeveer 100 milligram bevat.

Je lichaam neemt net zo veel vitamine C op als het nodig heeft, alles wat je te veel eet of drinkt plas je gewoon uit.

Dus als je een gezond, gevarieerd voedingspatroon hebt en veel groenten eet, krijg je voldoende vitamine C binnen. De vitamine C die je via de vruchtensap extra binnenkrijgt heeft geen effect en verlaat je lichaam via je urine.

Natuurlijk zitten er nog andere vitaminen en voedingsstoffen in (versgeperst) vruchtensap. Maar dat zijn er niet meer wanneer je de vrucht eet zonder er sap van te maken.

Door de vezels die in de vruchten zitten (en niet meer in het sap), neemt je lichaam de suiker en de voedingsstoffen ook nog eens  beter op.

Eet fruit, drink het niet

Drink je af en toe een enkel glaasje zelf geperst vruchtensap en probeer je voor de rest je suikerinname te beperken door gezond en gebalanceerd te eten, voel je daar dan niet schuldig over.

Het belangrijkste is dat je beseft dat vruchtensap geen wondermiddel is en dat het zelfs bijdraagt aan overgewicht.

Bekijk (4) reacties

Verberg reacties

  • Riemke
    27/05/2014 om 5:51 pm

    net het boek binnen gekregen en morgen zal ik het uit printen. Normaal gesproken bestel ik niet ‘zo maar’ op internet maar, ik weet het niet, heb hier wel een goed gevoel over. Morgen maar alles uitprinten, goed lezen en dan de boodschappen halen. Persoonlijk denk ik dat ik aankom omdat ik juist veel te weinig eet. De calorien teller geeft aan dat ik rond de 800/900 per dag zit en dat is dus veel te weinig. Het probleem is dat ik gewoonweg geen hap extra door mijn keel krijg. Ik hoop van harte dat het boek mij hierbij kan helpen.

    • Jasper Alblas
      19/06/2014 om 3:02 pm

      Dank voor je vertrouwen Riemke, maak goed gebruik van het boek, het zal je zeker helpen.

      Het is belangrijk dat je altijd eet als je honger hebt. Naar mate je meer en meer natuurlijk voedsel eet zal je zien dat je op hele natuurlijke momenten een gezonde trek krijgt.

      Veel succes!

  • Mark
    24/05/2014 om 7:36 pm

    Schokkend hoe bepaalde producten in de maatschappij een imago hebben van erg gezond maar pragmatisch gezien eigenlijk helemaal niet zo goed zijn (melk, brood en nu ook vruchtensap). Weer een ogen openend artikel en zal voortaan de Jus de Orange laten staan in de ochtend…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *