Bijna wekelijks krijg ik de vraag of het niet ongezond is om meer dan drie eieren per week te eten.

Dit is niet gek want in de media lees je vaak negatieve berichten over het ei. Zo zou het eten van eieren je cholesterolgehalte verhogen, het risico op hart- en vaatziekten vergroten en zou je dik worden van de eidooier.

Tijd om eens even wat dieper in deze mythes te duiken en te kijken of het ei nou gezond is of niet en of het eten van eieren je kan helpen afvallen.

Mythe 1: ei eten verhoogt je cholesterolgehalte

Het is waar dat een ei meer cholesterol bevat dan de meeste andere voedingsmiddelen (een groot ei bevat 210 mg cholesterol).

Maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, wijzen studies uit dat dit niet voor hogere cholesterolwaarden zorgt in je bloed.

Het eten van veel cholesterol heeft dus geen invloed op de cholesterol waarden in je bloed. Dit werkt als volgt:

Je lever produceert dagelijks een bepaalde hoeveelheid cholesterol. Als je eieren of andere voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte eet, maakt je lever automatisch minder cholesterol aan.

De lever zorgt er voor (als je gezond eet) dat je cholesterolgehalte weer in balans komt.

Dat geldt andersom dus ook. Als je lichaam te weinig cholesterol binnenkrijgt via voeding produceert je lever meer cholesterol om die balans te vinden.

Ei bevat veel cholesterol, maar het verhoogt de cholesterolwaarden in je bloed niet.

(Hoe het kan dat sommige mensen wel een te hoog cholesterol hebben lees je hier. En in dit artikel lees je wat je eraan kunt doen om je cholesterol te verlagen.)

Mythe 2: ei eten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten

Omdat mensen vaak denken dat je van ei een hoog cholesterol krijgt is het niet vreemd dat het eten van ei geassocieerd wordt met hart- en vaatziekten.

Toch is ook hier geen bewijs voor.

Een groot onderzoek, dat recentelijk is gepubliceerd, geeft aan dat het eten van eieren geen verband houdt met een hartaandoening of beroerte bij gezonde mensen.

(Klik hier als je dit onderzoek wilt lezen.)

Niet al het cholesterol is namelijk hetzelfde. Er zijn twee soorten: HDL (goed cholesterol) en LDL (slecht cholesterol).

Het cholesterol in ei verhoogt het (goede) HDL-cholesterol en maakt het korte (slechte) LDL-cholesterol door een transformatie naar lang LDL-cholesterol minder schadelijk.

Een hoog gehalte HDL-cholesterol en minder korte LDL-cholesterol verkleint juist de kans op hart- en vaatziekten.

Mythe 3: Eidooier maakt dik

Dan is er nog een derde mythe die de gezondheid van eieren in twijfel te trekt.

Er is vaak geschreven dat je dik zou worden van de eidooier.

Er zijn zelfs mensen die daarom alleen het eiwit van een ei opeten en het gele gedeelte (dat juist heel veel voedingsstoffen bevat) laten liggen.

Dit is zonde aangezien er ook voor deze mythe geen bewijzen zijn.

De eidooier helpt je juist bij het afvallen. Het bevat namelijk veel gezonde vetten die ervoor zorgen dat de hormonen die jouw vetverbranding reguleren in balans blijven en optimaal kunnen werken.

Jasper zou eieren natuurlijk niet regelmatig voorschrijven in zijn 7×7 Afslank Receptenboek, als ze niet gezond zouden zijn en je helpen bij het afvallen.

Om de mythe “eieren zijn ongezond” voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen, geef ik hieronder drie redenen waarom het belangrijk is om voldoende eieren te eten.

Drie redenen waarom eieren gezond zijn

Reden 1. Eieren zitten vol belangrijke voedingsstoffen

Een ei kun je bijna zien als een bommetje met voedingsstoffen. Een groot ei bevat zo’n 7,7 gram eiwit, minder dan een halve gram koolhydraten, 6,7 gram vet en verschillende vitaminen en mineralen.

Een ei bevat alle voedingsstoffen en bouwstenen die nodig zijn om een kuiken te laten groeien.

Reden 2: Eieren bevatten Choline

Een ei is één van de beste bronnen van Choline. Choline is een belangrijke voedingsstof voor onze hersenen. Ei is een zeldzame bron van deze voedingsstof die bijna niet in andere voedingsmiddelen te vinden is.

Reden 3: Eieren verkleinen het risico op hart- en vaatziekten

Omega 3 vetzuren uit eieren verlagen het gehalte aan triglyceriden in het bloed wat ervoor zorgt dat het risico op hart- en vaatziekten afneemt.

Uit meerdere studies is gebleken dat mensen die vijf omega 3 eieren per week aten gedurende drie weken, verminderde waarden aan triglyceriden hadden van bijna 20 procent.

Het is natuurlijk erg belangrijk dat je kiest voor eieren van kippen die een goed en natuurlijk leven hebben gehad. Natuurlijk-gevoerd en met voldoende ruimte om goed te kunnen bewegen.

Hoe natuurlijker het leven van de kip (geen krachtvoer, geen antibiotica, geen ophok praktijken, etc.) hoe gezonder het ei.

Eieren van kippen die in de wei hebben kunnen grazen of die gevoederd zijn met omega 3 rijke voeding bevatten een hoger percentage aan omega 3 vetzuren.

Zo helpt ei je afvallen

Het is natuurlijk belangrijk om te weten waarom ei je helpt bij het afvallen. Zo kun je je lichaam nog beter en makkelijker lichaamsvet laten verbranden.

Eieren helpen je op drie manieren afvallen:

1: Eiwitten geven een verzadigd gevoel

Eieren bevatten niet veel calorieën, maar zorgen er toch voor dat je voor lange tijd verzadigd bent.

Dit komt omdat de eidooier veel meer voedingswaarden bevat dan de meeste andere voedingsmiddelen. Je hebt daarom minder snel nieuw voedsel nodig, waardoor je gedurende de dag minder eet.

2: Eieren houden je bloedsuikerspiegel in balans

Omdat eieren amper koolhydraten bevatten, zorgen ze ervoor dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft als je ze eet. Eieren zijn daardoor ideaal als tussendoortje.

Daarnaast bevatten eieren alle essentiële aminozuren in de juiste hoeveelheden, waardoor je lichaam ze heel goed kan gebruiken/opnemen.

3: Vetten in eieren werken vet verbrandend

Als je wil afvallen is het juist belangrijk om de eierdooier op te eten. Ze bevat veel gezonde vetten die ervoor zorgen dat de hormonen die jouw vetverbranding reguleren in balans blijven en optimaal kunnen werken.

Kort samengevat

Eieren zitten vol goede voedingsstoffen en zijn daarmee één van de beste voedingsmiddelen die je kunt eten.

Ze helpen je met afvallen omdat ze de vetverbranding aanzetten en ervoor zorgen dat je voor een lange tijd verzadigd bent. Ze zijn goedkoop en functioneren perfect als ontbijt of tussendoortje.

Het is belangrijk dat je let op de kwaliteit van de eieren die je eet. Biologische eieren van natuurlijk gevoerde kippen zijn veel voedzamer dan eieren van de fabriekskip.

Over het algemeen geldt: hoe oranjer de eidooier, hoe beter de kwaliteit van het ei.

Recepten met eieren zijn lekker. Je kan er eindeloos mee variëren. Jasper heeft in het 7×7 Afslank Receptenboek zijn favoriete ei-recepten op een rijtje gezet die je kunnen helpen jouw overtollige kilo’s te verbranden.

Wil je weten wat je naast ei nog meer kunt eten om succesvol af te vallen? Vul hieronder je naam en e-mailadres in en wordt gratis en vrijblijvend lid van www.jasperalblas.nl.

Binnen enkele minuten ontvang je Jaspers afslank-boodschappenlijst. Deze lijst bevat alle voedingsmiddelen die je veilig kunt eten als je wilt afvallen.

37 reacties

  • Rowena
    21/09/2019 om 4:00 pm

    Hallo,

    Hoe zit het met Ei en Jicht. Klopt het dat je van eieren eten jicht krijgt??

    • Jasper Alblas
      08/11/2019 om 1:19 pm

      Eieren bevatten een laag purine gehalte, waardoor de kans klein is dat ze een jicht aanval triggeren. Iedere persoon reageert hier anders op, dus je zou eerst kunnen testen of het goed gaat met een half ei.

  • Toos
    21/05/2019 om 2:26 pm

    heey Jasper,
    Thanks voor de heldere uitleg, ik probeer een beetje in balans te komen met mijn gewicht…valt niet mee tijdens de overgang ( vrouw 55 )
    S ‘ochtends groene smoothie, met spinazie, boerenkool,andijvie en / of mango en/of avocado /banaan/ handje nootjes,amandelen of chiazaad ( een van de 3 natuurlijk )
    s middags 2 gebakken of gekookte eieren met spinazie /sla of /tomaatjes
    s ‘avonds op zijn minst 400 gram groente met vis en/of /kip
    Wat een gezeur over je spelling trouwens, vreselijke azijnzeikers…. het gaat om de inhoud, dankjewel voor je support

  • Joke Mokveld
    13/08/2018 om 2:03 pm

    Hallo Jasper,

    Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik eet nu twee maanden koolhydraat- en suikerarm. Eet vrij veel eieren in de week (21-25 in de week, wel van eigen kippen). Van mijn leefstijl coach kreeg ik te horen kreeg dat het cholesterol verhaal een mythe is. Nu weet ik waarom. Het klinkt allemaal volkomen logisch.
    Als ik mijn bloedwaardes binnen heb, zal ik nogmaals reageren.

    P.S.: Het gaat om de inhoud van je verhalen, trek je daarom svp niets aan van de kritiek over je NL fouten.

    • Jasper Alblas
      14/08/2018 om 3:22 pm

      Hallo Joke, bedankt voor je bericht en je complimenten. En inderdaad het cholesterol verhaal is een mythe, dus voel goed voor jezelf aan welke hoeveelheid eieren per week voor jou goed voelt. Ik ben heel benieuwd naar je bloedwaarden. Laat het me weten en ga zo door met bewust en gezond eten!

  • Hans Bazelmans
    17/03/2018 om 2:52 pm

    Dan is het vreemd dat juist het Voedingscentrum zegt dat iedere dag een ei eten niet gezond is: http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/eieren/iedere-dag-een-ei-goed-voor-je-gezondheid.aspx . Ik heb er net twee op en ik wilde toch eens kijken of dat wel verantwoord is en toen kwam ik hier terecht. Ik wil namelijk (een beetje) afvallen. Verder sluit ik me aan bij Niels. Grammatica is niet je sterkste punt. Fouten vallen me ook meteen op en dan ga je daar op letten i.p.v. op de inhoud van je verhaal.

    • Jasper Alblas
      19/03/2018 om 2:47 pm

      Het voedingscentrum houdt zich vast aan andere richtlijnen waarvan wij vinden dat het de gezondheid niet stimuleert. Doe wat voor jou goed voelt.

      Dank voor je feedback!

  • Theo
    13/03/2018 om 11:37 am

    Het gaat allemaal om de kwaliteit van voeding.
    Zodra kippen granen eten dan is het ei ook niet gezond voor ons. Want in granen zitten gluten en lectines die schadelijk zijn voor de gezondheid. Lectines zijn de afweerstoffen van een plant tegen insecten en die verteren niet in ons lichaam. het is zelfs aangetoond dat lectines de darmwand beschadigen waardoor chronische aandoeningen kunnen ontstaan. Je kunt dit feit zelf nagaan via het boek wat Dr. Gundry heeft geschreven en heet: ‘The Plant Paradox”. Dus zodra je graaskippen hebt die gewoon wormpjes eten dan heb je mooie donkeroranje eieren die wel gezond zijn. Het gaat om de granen die gevaarlijk zijn vanwege de lectines en de gluten!

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *