Bijna wekelijks krijg ik de vraag of het niet ongezond is om meer dan drie eieren per week te eten.

Dit is niet gek want in de media lees je vaak negatieve berichten over het ei. Zo zou het eten van eieren je cholesterolgehalte verhogen, het risico op hart- en vaatziekten vergroten en zou je dik worden van de eidooier.

Tijd om eens even wat dieper in deze mythes te duiken en te kijken of het ei nou gezond is of niet en of het eten van eieren je kan helpen afvallen.

Mythe 1: ei eten verhoogt je cholesterolgehalte

Het is waar dat een ei meer cholesterol bevat dan de meeste andere voedingsmiddelen (een groot ei bevat 210 mg cholesterol).

Maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, wijzen studies uit dat dit niet voor hogere cholesterolwaarden zorgt in je bloed.

Het eten van veel cholesterol heeft dus geen invloed op de cholesterol waarden in je bloed. Dit werkt als volgt:

Je lever produceert dagelijks een bepaalde hoeveelheid cholesterol. Als je eieren of andere voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte eet, maakt je lever automatisch minder cholesterol aan.

De lever zorgt er voor (als je gezond eet) dat je cholesterolgehalte weer in balans komt.

Dat geldt andersom dus ook. Als je lichaam te weinig cholesterol binnenkrijgt via voeding produceert je lever meer cholesterol om die balans te vinden.

Ei bevat veel cholesterol, maar het verhoogt de cholesterolwaarden in je bloed niet.

(Hoe het kan dat sommige mensen wel een te hoog cholesterol hebben lees je hier. En in dit artikel lees je wat je eraan kunt doen om je cholesterol te verlagen.)

Mythe 2: ei eten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten

Omdat mensen vaak denken dat je van ei een hoog cholesterol krijgt is het niet vreemd dat het eten van ei geassocieerd wordt met hart- en vaatziekten.

Toch is ook hier geen bewijs voor.

Een groot onderzoek, dat recentelijk is gepubliceerd, geeft aan dat het eten van eieren geen verband houdt met een hartaandoening of beroerte bij gezonde mensen.

(Klik hier als je dit onderzoek wilt lezen.)

Niet al het cholesterol is namelijk hetzelfde. Er zijn twee soorten: HDL (goed cholesterol) en LDL (slecht cholesterol).

Het cholesterol in ei verhoogt het (goede) HDL-cholesterol en maakt het korte (slechte) LDL-cholesterol door een transformatie naar lang LDL-cholesterol minder schadelijk.

Een hoog gehalte HDL-cholesterol en minder korte LDL-cholesterol verkleint juist de kans op hart- en vaatziekten.

Mythe 3: Eidooier maakt dik

Dan is er nog een derde mythe die de gezondheid van eieren in twijfel te trekt.

Er is vaak geschreven dat je dik zou worden van de eidooier.

Er zijn zelfs mensen die daarom alleen het eiwit van een ei opeten en het gele gedeelte (dat juist heel veel voedingsstoffen bevat) laten liggen.

Dit is zonde aangezien er ook voor deze mythe geen bewijzen zijn.

De eidooier helpt je juist bij het afvallen. Het bevat namelijk veel gezonde vetten die ervoor zorgen dat de hormonen die jouw vetverbranding reguleren in balans blijven en optimaal kunnen werken.

Jasper zou eieren natuurlijk niet regelmatig voorschrijven in zijn 7×7 Afslank Receptenboek, als ze niet gezond zouden zijn en je helpen bij het afvallen.

Om de mythe “eieren zijn ongezond” voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen, geef ik hieronder drie redenen waarom het belangrijk is om voldoende eieren te eten.

Drie redenen waarom eieren gezond zijn

Reden 1. Eieren zitten vol belangrijke voedingsstoffen

Een ei kun je bijna zien als een bommetje met voedingsstoffen. Een groot ei bevat zo’n 7,7 gram eiwit, minder dan een halve gram koolhydraten, 6,7 gram vet en verschillende vitaminen en mineralen.

Een ei bevat alle voedingsstoffen en bouwstenen die nodig zijn om een kuiken te laten groeien.

Reden 2: Eieren bevatten Choline

Een ei is één van de beste bronnen van Choline. Choline is een belangrijke voedingsstof voor onze hersenen. Ei is een zeldzame bron van deze voedingsstof die bijna niet in andere voedingsmiddelen te vinden is.

Reden 3: Eieren verkleinen het risico op hart- en vaatziekten

Omega 3 vetzuren uit eieren verlagen het gehalte aan triglyceriden in het bloed wat ervoor zorgt dat het risico op hart- en vaatziekten afneemt.

Uit meerdere studies is gebleken dat mensen die vijf omega 3 eieren per week aten gedurende drie weken, verminderde waarden aan triglyceriden hadden van bijna 20 procent.

Het is natuurlijk erg belangrijk dat je kiest voor eieren van kippen die een goed en natuurlijk leven hebben gehad. Natuurlijk-gevoerd en met voldoende ruimte om goed te kunnen bewegen.

Hoe natuurlijker het leven van de kip (geen krachtvoer, geen antibiotica, geen ophok praktijken, etc.) hoe gezonder het ei.

Eieren van kippen die in de wei hebben kunnen grazen of die gevoederd zijn met omega 3 rijke voeding bevatten een hoger percentage aan omega 3 vetzuren.

Zo helpt ei je afvallen

Het is natuurlijk belangrijk om te weten waarom ei je helpt bij het afvallen. Zo kun je je lichaam nog beter en makkelijker lichaamsvet laten verbranden.

Eieren helpen je op drie manieren afvallen:

1: Eiwitten geven een verzadigd gevoel

Eieren bevatten niet veel calorieën, maar zorgen er toch voor dat je voor lange tijd verzadigd bent.

Dit komt omdat de eidooier veel meer voedingswaarden bevat dan de meeste andere voedingsmiddelen. Je hebt daarom minder snel nieuw voedsel nodig, waardoor je gedurende de dag minder eet.

2: Eieren houden je bloedsuikerspiegel in balans

Omdat eieren amper koolhydraten bevatten, zorgen ze ervoor dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft als je ze eet. Eieren zijn daardoor ideaal als tussendoortje.

Daarnaast bevatten eieren alle essentiële aminozuren in de juiste hoeveelheden, waardoor je lichaam ze heel goed kan gebruiken/opnemen.

3: Vetten in eieren werken vet verbrandend

Als je wil afvallen is het juist belangrijk om de eierdooier op te eten. Ze bevat veel gezonde vetten die ervoor zorgen dat de hormonen die jouw vetverbranding reguleren in balans blijven en optimaal kunnen werken.

Kort samengevat

Eieren zitten vol goede voedingsstoffen en zijn daarmee één van de beste voedingsmiddelen die je kunt eten.

Ze helpen je met afvallen omdat ze de vetverbranding aanzetten en ervoor zorgen dat je voor een lange tijd verzadigd bent. Ze zijn goedkoop en functioneren perfect als ontbijt of tussendoortje.

Het is belangrijk dat je let op de kwaliteit van de eieren die je eet. Biologische eieren van natuurlijk gevoerde kippen zijn veel voedzamer dan eieren van de fabriekskip.

Over het algemeen geldt: hoe oranjer de eidooier, hoe beter de kwaliteit van het ei.

Recepten met eieren zijn lekker. Je kan er eindeloos mee variëren. Jasper heeft in het 7×7 Afslank Receptenboek zijn favoriete ei-recepten op een rijtje gezet die je kunnen helpen jouw overtollige kilo’s te verbranden.

Wil je weten wat je naast ei nog meer kunt eten om succesvol af te vallen? Vul hieronder je naam en e-mailadres in en wordt gratis en vrijblijvend lid van www.jasperalblas.nl.

Binnen enkele minuten ontvang je Jaspers afslank-boodschappenlijst. Deze lijst bevat alle voedingsmiddelen die je veilig kunt eten als je wilt afvallen.

Bekijk (29) reacties

Verberg reacties

  • Dinie
    03/07/2017 om 11:56 am

    Hallo Jasper,
    Ik ben een beetje in verwarring over het cholesterol verhaal. Aan de ene kant zeg je dat het de waarde in je bloed niet kan verhogen, (Ei bevat veel cholesterol, maar het verhoogt de cholesterolwaarden in je bloed niet.””) maar in de volgende alinea schrijf je over goed en slecht cholesterol, en dat het goede cholesterol wordt verhoogt (“”Het cholesterol in ei verhoogt het (goede) HDL-cholesterol en maakt het korte (slechte) LDL-cholesterol door een transformatie naar lang LDL-cholesterol minder schadelijk.”)
    Ik zou hier graag wat meer duidelijkheid over willen krijgen. Het een lijkt erg in tegenspraak met het ander.

    Met vriendelijke groet,
    Dinie

    • Jasper Alblas
      08/08/2017 om 2:22 pm

      Hallo Dinie,

      Met de cholesterol waarden die niet verhoogd door het eten van ei wordt het totaal cholesterol bedoelt. Dit is een andere waarde dan LDL en HDL apart
      Het HDL cholesterol is het goede cholesterol. Wanneer deze verhoogd is, dan is het totaal cholesterol in verhouding goed en niet verhoogd.

      Ik snap dat dit wat verwarrend kan zijn. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

      Groet Jasper

  • Jantien
    03/11/2016 om 4:14 pm

    Helaas wordt er ook wel kleurstof aan het voer toegevoegd, waardoor de eidooiers ook een meer oranje kleur krijgen. Dus die vlieger gaat niet op.

    Daarnaast heb ik ook gehoord van iemand, die in een dergelijk distributiecentrum heeft gewerkt, dat precies dezelfde eieren in de verschillende bakjes gedaan worden. op sommige staat ‘biologisch’, op andere ‘scharrel’, op weer andere staat ‘vrije uitloop’. Deze dozen gingen naar verschillende grote supermarktketens. Allemaal leugens dus.

  • Wiet
    26/10/2016 om 1:30 pm

    Hallo Jasper. bijna al m’n vragen in het ei-artikel zijn beantwoord. Alleen nog dit: is er een verschil in voedingswaarde of afslank resultaat of je een ei zacht of hard kookt?

    • Jasper Alblas
      27/10/2016 om 8:50 am

      Hallo Wiet,

      Nee hier zit geen verschil in. Als er wel een verschil in zou zitten dan is dit echt minimaal.

  • W.J. v. Zeele
    18/07/2016 om 4:07 pm

    de man van een collega eet 2 eieren per dag. Hij zegt dat het i.c.m. fruit geen probleem is …. het lijkt mij te veel van het goede ….

    • Jasper Alblas
      18/07/2016 om 4:39 pm

      Je kunt tot 21 eieren per week veilig eten..

      • Jantien
        03/11/2016 om 4:19 pm

        Hoe kom je op dat aantal?
        Lijkt me, dat dit o.a. afhankelijk is van je lichaamsbouw, gewicht, activiteit, etc.?

  • Niels
    20/06/2016 om 6:38 pm

    Hoi Jasper, mooi artikel. Toch vind ik de taalfouten storen. Bijvoorbeeld: In de koptekst van mythe 1 moet verhoogd met een t worden geschreven in plaats van een d. Laat dit soort teksten reviewen voor je ze plaatst.

  • Frank
    04/05/2016 om 11:40 am

    Hallo Jasper,

    Is het een bezwaar om de omlet (al dan niet met groente) ’s avonds klaar te maken en dan de volgende morgen koud of verwarmd op te eten?
    Groet,

    • Jasper Alblas
      04/05/2016 om 4:16 pm

      Nee hoor, dat is helemaal prima Frank. Zorg dat je het in een goed afgesloten bakje in de koelkast bewaard.

  • patsy
    03/04/2016 om 7:30 am

    Hallo,

    Ben nu ongeveer 3 weken bezig en al een dikke 3,5kg kwijt. Ik eet in de morgen meestal een omelet maar ik krijg die het best binnen zonder groenten,maakt dit een groot verschil?

    • Jasper Alblas
      04/04/2016 om 4:52 pm

      Mooi resultaat Patsy. Groente is een mooie aanvulling, als dit niet lukt geen probleem. Eventueel kun je als tussendoortje wat vaker rauwe groenten of een groene smoothie nemen. Ga zo door met afslanken!

  • Christina
    30/03/2016 om 10:48 am

    Hallo Jasper,

    Bedankt voor het heldere artikel. Fijn om te weten dat eieren eten geen probleem is als je wilt afvallen; eieren zijn namelijk niet alleen heel lekker, je kunt er ook eindeloos mee variëren. Ik heb alleen nog een vraag: is er nog een maximum aan eieren wat je per dag/ per week mag eten?

    • Jasper Alblas
      30/03/2016 om 5:05 pm

      Hou het op zo’n 20 eieren per week, maar luister altijd naar je eigen lichaam.

  • Marvin
    29/02/2016 om 2:35 pm

    Bedankt voor je waardevolle artikel Jasper. Recentelijk krijg ik als personal trainer steeds vaker vragen van cliënten aangaande eieren. In mijn visie zijn eiwitten de belangrijkste bron van voedingsmiddelen voor een dieet. Zowel bij het afvallen als (al dan niet tegelijkertijd) aankomen van spiermassa. Eieren zelf zijn natuurlijk een van de beste bronnen van hoogwaardige eiwitten. Tot nu toe kon ik echter geen gedegen advies geven over de veiligheid van het eten van eieren. Doordat ik recentelijk meer en meer artikelen lees (waaronder die van jou) die de negatieve verhalen van eigeel teniet doen durf ik het eten van het volledige ei weer aan te raden, mits het in het dieet past. Andermaal bedankt!

  • Judith
    03/02/2016 om 5:01 pm

    Hoi Jasper,
    Ik eet sinds een paar weken elke ochtend 2 roerbakgroenten.omega 3 of biologisch.kan ik dit blijven doen voor langere tijd,of is het goed om dit regelmatig af te wisselen?overigens,al 3 kilo kwijt in 4 weken!verder een gezond gewicht,maar ik graag een strakkere buik.

    Hartelijke groet,
    Judith

    • Jasper Alblas
      08/02/2016 om 9:05 pm

      Wat een mooi resultaat Judith! Je kan dit blijven doen maar variatie is belangrijk en altijd goed, probeer 3x per week iets anders te eten dan eieren als ontbijt, denk aan een groene smoothie, havermout, of kwark met noten.

  • René
    29/12/2015 om 6:16 pm

    Beste Jasper,
    Grotendeels ben ik het met je verhaal eens, ik heb jarenlang in de “legpluimvee” sector gewerkt in NL en Zwitserland. Er staan alleen twee zaken in die ik wil rechtzetten(het hogere omega 3 gehalte in eieren komt volledig uit het voer dat de kippen krijgen. Een kip kan gras niet verteren, dus daar komt de omega 3 niet vandaan. Het tweede is echt een fabeltje; hoe meer oranje de dooier, des te gezonder? De kleur oranje in de dooier wordt veroorzaakt door de hoeveelheid caroteen dat wordt toegevoegd aan het voer. In Duitsland willen ze bijvoorbeeld een oranje dooier(veel caroteen) en in NL een gele(gemiddeld caroteen). De kippen krijgen voer met een aangepast caroteengehalte, afhankelijk van de bestemming van de eieren. Caroteen is overigens een natuurlijke kleurstof wat ook in wortelen voorkomt.

  • Pam
    05/12/2015 om 2:20 pm

    Hoi Jasper,

    Wat is nou het beste om te kopen? ‘Biologische eieren’ of ‘omega 3 eieren’?

    Groetjes,

    Pam

    • Jasper Alblas
      08/12/2015 om 4:49 pm

      Biologisch is altijd de beste keuze. Het beste kun je biologische omega 3 eieren kopen.

  • Wilma
    01/09/2015 om 6:44 am

    Ik heb met belangstelling je verhaal over eieren gelezen. Heb je ook tips om “gasvorming” tegen te gaan?

  • Henk
    26/08/2015 om 9:10 am

    Dag Jasper,
    In Mythe 1 schrijf je: citaat: (een groot ei bevat 21 mg cholesterol). In diverse publicaties wordt echter vermeld 200 tot 220 mg ! Dat is dus het 10-voudige ! Bronnen o.a.:
    http://tinyurl.com/physkg6
    http://tinyurl.com/q9tt8mm
    http://tinyurl.com/ownqbaj
    Gaarne opheldering.
    Verder mis ik in dit verhaal de relatie tussen diabetes en cholesterol. Zie ook: http://tinyurl.com/ohhmk85

    m.v.g. Henk

    • Jasper Alblas
      03/09/2015 om 1:17 pm

      Hallo Henk, bedankt voor je scherpe blik. De 0 achter 21 is per ongeluk weggevallen, ik heb het direct aangepast in het artikel. Dit moet dus 210 mg zijn. De relatie tussen diabetes en cholesterol is een leuk onderwerp om later eens over te schrijven, bedankt voor de tip! Heb jij mijn artikel over Cholesterol leugens wel eens gelezen?

  • Jane
    20/04/2015 om 10:14 pm

    Hallo Jasper,

    Een oudere, zeer inteligente dame vertelde me jaren geleden al dat t verhaal cholesterol en eieren onzin is. Wat ik erg interessant vond was deel 2 van haar eieren-visie: toen het aan t einde van de oorlog in Nederland wat beter ging qua voedselvoorraden kregen de mensen een bon voor een extra ei. Dit was bedoeld om de mensen te laten aansterken en aankomen, echter het gevolg was het tegendeel, ze bleven hangen op gewicht en vielen zelfs af. Deze dame vertelde me dat de bon voor dat extra ei er door de overheid toen gauw weer af is gehaald en de mensen toen in gewicht toenamen.
    Zij zei: “een ei blijft lang bij je, je lichaam heeft lang de tijd nodig om dat te verwerken”, dat vind ik een mooie uitspraak en ga, nu ik weet dat jijzelf 21 eieren per week eet meer eieren eten.

    • Jasper Alblas
      21/04/2015 om 8:46 am

      Wat een mooi verhaal Jane. Eieren zijn een van de meest voedingsrijke voedingsmiddelen die er zijn. Verstandig om ze meer te gaan eten, zeker als je af wilt vallen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *