In het eerste deel van dit artikel heb je geleerd dat: (1) cholesterol niet de oorzaak is van aderverkalking en hart-en vaatziekten. (2) Cholesterol uit voedsel geen negatieve invloed heeft op je cholesterolgehalte (percentage cholesterol in je bloed). (3) Natuurlijke/dierlijke verzadigde vetten ook geen negatieve invloed hebben op je cholesterolgehalte. (4) Je cholesterol in je bloed verlagen zeer gezond is, mits je dat op de correcte manier doet.

Als je dit artikel leest en de aanbevelingen overneemt, zul je:

  • Direct je cholesterol verlagen
  • Begrijpen hoe LDL cholesterol en HDL cholesterol werken
  • Niet meer in de valkuil van de grote multinationals trappen
  • Zelf kunnen bepalen welk eten gezond en niet gezond voor je is.

Om te begrijpen hoe je het snelst en gezondst je cholesterol kunt verlagen is het belangrijk dat je precies weet wat cholesterol is en hoe het werkt.

Cholesterol en cholesterol verlagen

Cholesterol is een kleine wasachtige vetmolecuul. Cholesterol is één van de belangrijkste stoffen in je lichaam. Cholesterol zorgt ervoor dat het membraan van je cellen (de celwand) waterdicht is. Hierdoor blijven reacties in de cel gescheiden van de omgeving en andersom beïnvloeden reacties buiten de processen in de cel niet. Als je te weinig cholesterol in je lichaam hebt, maakt je lever extra cholesterol aan (daarom heeft weinig cholesterol eten geen zin als je je cholesterol wilt verlagen).

Alle cellen in je lichaam bevatten cholesterol als essentieel onderdeel. Cholesterol assisteert bij de werking van belangrijke hormonen zoals oestrogeen, testosteron, cortisol en DHEA.

Cholesterol is nodig om zonlicht om te zetten in vitamine D. Zonlicht is de enige natuurlijke manier waarop we voldoende vitamine D kunnen binnen krijgen. Een tekort aan cholesterol zou dus kunnen leiden tot een gevaarlijk vitamineD-tekort.

Je kunt simpelweg niet leven zonder cholesterol.

Om de werking van cholesterol goed te begrijpen, gaan we even iets dieper in op de biochemie van je lichaam (laat je niet van de wijs brengen door de moeilijke termen).

Zoals ik hierboven al schreef, lost cholesterol niet op in water. Cholesterol kan daarom niet zomaar in de bloedbaan vervoerd worden. Om cholesterol wel door je bloedbaan te kunnen vervoeren, maakt je lichaam gebruik van lipoproteïnes. De lipoproteïnes zijn voor een deel eiwitten en voor een deel lipiden. Hiermee maken ze cholesterol oplosbaar in het water van je bloedbaan.

Lipoproteïnes komen in een aantal vormen voor. Om te begrijpen hoe cholesterol werkt hoeven we alleen te kijken naar de lipoproteïnes VLDL, LDL en HDL.

  • VLDL staat voor “very low density lipoproteïne”
  • LDL staat voor “low density lipoproteïne” en
  • HDL staat voor “high density lipoproteïne”.

Elk van deze vormen transporteert een bepaald percentage cholesterol en een bepaald percentage triglyceriden en andere vetten door de bloedbaan naar de weefsels in je lichaam.

VLDL transporteren triglyceriden van de lever naar weefsels door het gehele lichaam. LDL transporteren voor een deel triglyceriden en voor een deel cholesterol van de lever naar weefsels in het lichaam. HDL transporteren cholesterol van de weefsels (incl. de slagaderwanden) weer terug naar de lever.

Ongeveer 60 tot 80 procent van het cholesterol in je bloed wordt vervoerd door de LDL. 15 tot 20 procent wordt vervoerd door HDL (het overige percentage door de minder bekende lipoproteïnes).

LDL en HDL vervullen allebei dus essentiële lichaamsfuncties. Toch staat LDL bij veel mensen –onterecht- bekend als ‘slecht’ cholesterol en HDL als ‘goed’ cholesterol.

Het klopt dat een hoog cholesterol-ratio (het totale cholesterol gedeeld door het HDL), dus weinig HDL en veel LDL, een risicofactor is voor hart-en vaatziekten. Dit betekent dat mensen met een hoog cholesterol-ratio een grotere kans hebben op hart-en vaatziekten dan mensen met een laag cholesterol-ratio.

Echter het feit dat een hoog cholesterol-ratio een risicofactor is, is heel wat anders dan dat deze lage cholesterol-ratio de oorzaak is van de hart-en vaatziekten. Dit is namelijk niet het geval.

Het verlagen van je cholesterol hoef je dus niet te doen om alleen het cholesterol te verlagen (dan bestrijd je alleen het symptoom en niet de oorzaak). Je cholesterol verlagen moet je doen omdat dit zorgt voor positieve effecten op je gezondheid.

Waarom staat LDL bekend als ‘slecht’?

Ongezonde gewoontes zoals roken, gewichtstoename, weinig bewegen en hoge bloeddruk, zorgen ervoor dat het LDL-percentage in je bloed stijgt of het HDL-percentage in je bloed daalt. Daarmee verhoogt het altijd je cholesterol-ratio. Niet de hoge ratio is dus de oorzaak, maar de slechte leefgewoontes.

Waarom staat HDL bekend als ‘goed’?

Gezonde gewoontes zoals veel bewegen, weinig stress, afvallen en een lage bloeddruk, zorgen ervoor dat het LDL-percentage in je bloed daalt of het HDL-percentage in je bloed stijgt. Daarmee verlaag je altijd je cholesterol-ratio. Het is dus niet de lage ratio die de oorzaak is van de verlaagde kans op hart-en vaatziekten maar het is een gevolg van de gezonde leefgewoontes.

Mensen met suikerziekte hebben bijvoorbeeld vaak een hoge cholesterol-ratio.

LDL is op zichzelf dus niet slecht en HDL is op zichzelf dus niet goed, ze zijn beide neutraal. Een hoge cholesterol-ratio is een soort alarmbel voor een ongezonde levensstijl.

Is LDL toch slecht? Een laatste punt over oxidatie

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, vervoeren de lipoproteïnes (VLDL, LDL en HDL) het cholesterol door je lichaam. Dit werkt allemaal uitstekend in harmonie zolang het gehalte aan triglyceriden in je bloed niet te hoog wordt.

Als het gehalte aan triglyceriden in je bloed te hoog wordt, worden er extra VLDL aangemaakt om de extra lading aan te kunnen. Dit zorgt ervoor dat een aantal VLDL transformeren naar een kleinere compactere vorm van LDL.

Deze kleine, compacte vorm van LDL kan verstrikt raken tussen de kleine ruimtes tussen de cellen in de wanden van je bloedvaten en kan hier gaan oxideren (reageren met zuurstof).

De oxidatie van deze kleine compacte LDL veroorzaakt kleine ontstekingen in je bloedvaten. Dit leidt ertoe dat je immuunsysteem macrofagen naar de plek stuurt om de geoxideerde, kleine compacte LDL op te ruimen.

De overweldigende hoeveelheid kleine compacte LDL zorgt ervoor dat de macrofagen omgezet worden in schuimcellen. Deze schuimcellen binden zich aan de binnenkant van de bloedvaten en door het opnemen van meer en meer LDL verstoppen ze op den duur het gehele bloedvat. En dat noemen wij aderverkalking.

Het probleem is dus niet de LDL, maar het teveel aan triglyceriden en het tekort aan antioxidanten zoals vitamine C, vitamine E, CoQ10 en betacaroteen.

Het teveel aan triglyceriden in je bloed komt door de grote hoeveelheden koolhydraten en bewerkte vetten (zoals transvetten en onstabiele meervoudig onverzadigde vetten) die we tegenwoordig consumeren.

Het tekort aan antioxidanten in je bloed komt door de afname van natuurlijk antioxidanten zoals vele groenten, fruit, noten en zaden in ons voedingspatroon.

De oplossing – cholesterol verlagen op de juiste manier

Je weet nu heel veel over cholesterol, cholesterol verlagen, aderverkalking en hart en vaatziekten. Ik hoop dat je hebt gezien dat het verlagen van je cholesterolinname en je inname van natuurlijk verzadigde vetten niet de oplossing is voor een lagere kans op hart-en vaatziekten en op een gezonder leven.

Maak je geen zorgen als je niet alles helemaal begrepen hebt. Als autobestuurder hoef je ook niet precies te weten hoe een auto werkt om erin te rijden. Zo hoef je, als je cholesterol wilt verlagen, ook niet precies te weten hoe je hele lichaam werkt.

Het verlagen van de kans op hart-en vaatziekten doe je door je beweegpatroon, je algehele levensstijl en je voedingspatroon op de volgende manier aan te passen:

  • Je beweegpatroon verbeteren doe je door dagelijks minimaal 30 minuten te lopen of te fietsen en je af en toe kort en intens in te spannen (zie KEI training). Kijk uit met langdurige cardio-sporten zoals hardlopen. Deze zorgen voor slijtage aan je gewrichten en chronische verhoging van het stresshormoon cortisol.
  • Je algehele levensstijl verbeteren doe je door genoeg te slapen, goede sociale contacten op te bouwen en je chronische stressniveau te verminderen.
  • Je voedingspatroon verbeteren doe je door minder koolhydraten (voornamelijk suiker, granen en alcohol) te eten/drinken en meer gezonde vetten en eiwitten te eten/drinken. Zie www.jasperalblas.nl voor meer informatie hierover.

Welke problemen ervaar jij met cholesterol en cholesterol verlagen en hoe ga je ze aanpakken? Laat je mening achter in de comments helemaal onderaan dit artikel.

Bonus sectie: (voor mensen met overgewicht)

Cholesterol is niet de oorzaak van hart-en vaatziekten… Overgewicht is de oorzaak.

Afvallen door een gezonde levensstijl verhoogt je HDL/LDL-ratio (bron), LDL cholesterol verlagen en HDL cholesterol verhogen. Deze hoge ratio zorgt voor een afname van de kans op hart-en vaatziekten.

Afvallen is dus zeer gezond.

Zoals je hier kunt lezen, kun je afvallen door minder koolhydraten en meer gezonde vetten  te eten (niet door calorieën tellen!). Deze gezonde vetten zitten onder andere in dierlijke producten zoals scharrelei, koudwatervis en grasgevoerd vlees.

Dat zijn precies de producten die de traditionele (en onjuiste) voorlichting over cholesterol je verbieden om te eten.

Daarom is het zo gevaarlijk het traditionele voedingspatroon, om je cholesterol te verlagen, te volgen. Dit leidt tot gewichtstoename en daarmee tot een verhoging van de kans op allerlei ziekten.

Om dit proces zo snel mogelijk om te draaien, en succesvol te gaan afvallen, heb ik voor jou Jasper’s boodschappenlijst ontwikkeld. Op deze boodschappenlijst vind je enkel producten die jou op een efficiënte manier snel en gezond helpen afvallen zodat je de kans op hart-en vaatziekten doet vermindert.

Vul je naam en e-mailadres hieronder in dan stuur ik de boodschappenlijst direct naar je toe.

Bekijk (91) reacties

Verberg reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *