Zo maak je een gezond kerstdiner

8794 volgers

December. De gezelligste maand van het jaar met veel familie, vrienden, lichtjes, cadeautjes… en ook vaak veel lekkers.

Het is hartstikke gezellig om met zijn allen te eten en we willen die leuke maaltijden natuurlijk niet missen. En je mág ook genieten van een heerlijk kerstdiner!

Het is wel verstandig om je best te doen zo gezond mogelijk te eten. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.  

We beginnen met wat algemene tips voor een zo gezond mogelijk kerstdiner. Daarna volgen tips voor als je bij familie of vrienden gaat eten met kerst en tot slot wat tips voor als je zelf gasten ontvangt.

Bereid je gezonde kerst goed voor

Laten we beginnen met hoe je aan Kerstmis denkt. Zijn de kerstkransjes het eerste dat je te binnen schiet of denk je aan het versieren van de boom? Denk je aan het lekkere eten tijdens het kerstdiner of denk je aan de gezelligheid in huis en het samenzijn met vrienden en familie?

Kerst is meer dan eten

Hoe je over kerst denkt, is heel belangrijk als je deze dagen zo gezond mogelijk door wilt komen. Reken maar dat als jij in november of begin december al met het kerstdiner in je hoofd zit, je meer zult eten dan wanneer je aan het gezellig samenzijn denkt.

Begin je voorbereiding door kerst niet alleen om eten te laten draaien, maar bedenk je ook hoe vrolijk je wordt van al die lichtjes, versieringen, cadeautjes en gezelligheid. Laat die gedachten aan lekker eten zo veel mogelijk los!

Plan je kerstdiner

Door alvast na te denken over hoe je het aan gaat pakken, ben je op voorhand bewust bezig met een gezonde kerst. Hierdoor is het makkelijker om vol te houden als het eenmaal zover is!

Hoe ziet jouw kerstdiner er dit jaar uit? Ben je ergens te gast of ben jij juist degene die familie of vrienden ontvangt aan de eettafel?

De kans dat we van de kerstmaaltijd genieten in een restaurant is jammer genoeg niet zo groot. Maar mocht het toch kunnen, lees dan hoe je ook in een restaurant gezonde en koolhydraatarme keuzes kunt maken!

Een gezonde kerst: 5 tips voor iedereen

Het is zover. Vanavond is het kerstdiner en waarschijnlijk eet je iets meer dan normaal. Dat mag ook best. Probeer zo gezond mogelijk te eten, maar geniet er ook van.

Of je nu zelf kookt of bij familie en vrienden aanschuift, dit zijn goede tips die in beide situaties van pas komen:

1. Zorg voor beweging

Zit niet de hele middag en avond op de bank maar zorg voor wat extra beweging tijdens de kerst met deze tips:

  • Stel voor om na het eten met zijn allen een frisse neus te halen en een mooie avondwandeling te maken.
  • Ga overdag iets actiefs doen. Waai bijvoorbeeld uit op het strand of struin samen door het bos.
  • Ook leuk in de kerstsfeer: haal je schaatsen van zolder en zoek een ijsbaan op.

Al met al verbrand je aardig wat energie als je sportief bezig bent. Je voelt je er fris en energiek door en het kerstdiner smaakt alleen maar lekkerder!

2. Geen stress, maar ontspanning

Kerst is leuk en gezellig maar kan ook stressvol zijn. Maak jezelf niet gek met alles dat je ‘moet’. Verdeel de taken zodat jij niet als enige aan het koken, schoonmaken en rondrennen bent.

Probeer juist extra te ontspannen. Het is echt niet erg als de wortelen iets te gaar zijn of dat die-en-die niet naast elkaar kunnen zitten. Het gaat om het samen zijn en samen genieten.

Onthoud dat Kerstmis maar één van de 365 dagen is en dat het niet de moeite waard is om erover te stressen.

3. Eet overdag minder en koolhydraatarm

Ontbijt met een gezonde smoothie of een groenteomelet. Dit is licht, geeft je lekker veel energie en zorgt ervoor dat je ook tijdens de kerst voldoende groenten binnenkrijgt.

Lunch met een salade of een soepje en neem als tussendoortje een appel of een stuk komkommer. Je zult merken dat je je een stuk beter voelt omdat je niet de hele dag zo’n vol gevoel hebt.

Op zoek naar recepten voor lichte maaltijden en tussendoortjes? De handige weekschema’s van het 7×7 Afslank Programma staan vol met eenvoudige, lekkere en gezonde recepten die je kunt gebruiken.

Gezond eten voor kerst
4. Neem kleinere porties en meer pauzes

Er staat meestal zoveel op tafel dat je heel lang achter elkaar door kunt blijven eten terwijl je eigenlijk allang vol zit. Voorkom dat je je overeet met deze tips:

  • Houd kleine portiegroottes aan en check regelmatig bij jezelf hoe je je voelt. Alles onder controle?
  • Neem tussendoor korte pauzes van een minuut of twee: leg je bestek weg, neem een slokje drinken, maak een praatje. Adem even wat dieper in naar je buik. Doe dit gedurende de maaltijd een aantal keren.
  • Laat het brood links liggen. Daar eet je je al snel heel vol aan en dat voelt niet lekker.

Denk je dat je bijna genoeg gegeten hebt? Pauzeer dan tien tot twintig minuten. Het duurt een tijdje voor je hersenen het signaal ‘ik zit vol’ ontvangen. Bedenk daarna of je nog meer wilt eten, of dat je eigenlijk al genoeg gehad hebt.

5. Let op wat je drinkt

Een wijntje of biertje bij het eten is natuurlijk prima. Een glaasje champagne moet ook kunnen, maar probeer niet meer dan een paar glazen te drinken.

Alcohol zorgt er namelijk voor dat je sneller lichaamsvet opslaat. Lees waarom alcohol een dikmaker is en bedenk hoe je ermee om wilt gaan tijdens het kerstdiner.

Tip: zet een glas water bij je drankje en probeer na elk glas alcohol minimaal één glas water (het liefst twee) te drinken. Zo blijft je lichaam in elk geval goed gehydrateerd.

Gezonde kerst met alcohol

Een kerstdiner bij familie of vrienden

Ben je ergens te gast? Leg van tevoren uit dat je graag zo gezond mogelijk wilt eten, omdat je bezig bent met afvallen. Mensen kunnen er dan rekening mee houden en kleine aanpassingen zijn al genoeg.

Het is natuurlijk hartstikke eng om dit te vragen want je wilt niet ‘lastig zijn’. Dus hoe pak je dit nou aan? Dit is wat ik zou doen:

Langsgaan bij de gastheer of -vrouw. Of bellen, als dat beter uitkomt. Niet appen of mailen, want als je iemand ziet en/of hoort, kun je veel beter aanvoelen hoe het gesprek verloopt.

Uitleggen dat je probeert om gezonder te leven en geef aan dat je dit met kerst nogal een uitdaging vindt. Zeg dat je hem of haar natuurlijk absoluut niet tot last wilt zijn en vraag of je mee mag denken in het menu, zodat het voor hen geen extra werk oplevert (integendeel).

Bied bijvoorbeeld aan:

  • Om de bijgerechten te verzorgen (en ga voor lekker veel groenten).
  • Om op de avond zelf het eten mee uit te serveren, zodat jij jezelf kleinere porties kunt geven.
  • Om het dessert te verzorgen, bijvoorbeeld (yoghurt met) fruit. Je kunt dan lekker veel vers fruit kopen en daar een heerlijke fruitsalade van maken.

Als je het zo doet, ben je iemand echt niet tot last. Je zult merken dat de meeste mensen het echt niet erg vinden en juist graag met je meedenken. 

Een kerstdiner bij jou thuis

Bereid je zelf het kerstdiner, bedenk dan goed wat je allemaal op tafel wilt zetten. Maak een boodschappenlijstje en houd je daar ook aan. Gooi zeker niet spontaan extra kerstkransjes in de kar!

Er zijn voldoende opties om een gezond kerstmaal te serveren die ook hartstikke leuk en lekker zijn.

Gourmetten

Gourmetten is in veel families een echte traditie met kerst. Lees hoe je gezond kunt gourmetten zonder aan te komen en denk goed na als je inkopen doet!

Een kerstmenu met drie gangen

Een diner met meerdere gangen is natuurlijk wel zo leuk. En het fijne is, elke gang kan zowel gezond als lekker zijn!

Zoek van tevoren gezonde recepten op en stel een verantwoord menu samen. Dit hoeft echt niet moeilijk te zijn. Alvast wat voorbeelden:

Voorgerecht

  • Meloen met ham.
  • Zalmrolletjes met komkommer en light zuivelspread.
  • Heldere bouillon in plaats van een soep op roombasis.
  • Carpaccio (maar doe zuinig aan met de dressing en pijnboompitjes).

Hoofdgerecht

  • Neem mager vlees zoals kipfilet, kalkoenfilet, biefstuk of varkenshaas.
  • Vis is ook een gezonde keuze. Lekker met groenten in de oven.
  • Serveer veel groenten bij het hoofdgerecht, bijvoorbeeld twee verschillende of een mix. Dan zit er voor iedereen vast wel iets bij.

Beperk het aantal snelle koolhydraten in je menu. Serveer dus geen witte rijst en wit stokbrood, maar kies voor koolhydraten die passen in een koolhydraatarm dieet zoals zilvervliesrijst, volkoren producten en zelfgemaakte ovenfrites van zoete aardappel.

Dessert

  • Vers fruit is altijd kleurrijk en feestelijk. Maak een frisse fruitsalade en serveer er yoghurt of kwark bij voor de liefhebbers.
  • Maak feestelijke smoothies en serveer deze in een mooie hoge glazen met een rietje.
  • Een gezonde chocolademousse van zo puur mogelijke chocolade is ook een geweldig dessert!

Kerst smoothie
Tot slot

Al met al mag je met kerst dus best genieten van een lekker diner. En of je nu ergens heen gaat of dat je zelf een feestmaal op tafel zet; het is altijd verstandig om te proberen je zo gezond mogelijk te eten.

Als je daarnaast de overige tips uit dit artikel opvolgt, geniet je gewoon heerlijk van het kerstdiner, zonder aan te komen.

Wil je ook na de kerst doorgaan met gezond eten, of wil je in 2021 gericht aan de slag met afvallen? Bekijk dan eens ons Bodyhappiness Afslank Programma. Hierin staan meer dan 200 lekkere en eenvoudige recepten, duidelijke voedingsrichtlijnen en effectieve afslanktechnieken.

Voor nu: fijne, gezonde en gelukkige kerstdagen!

 

 

Wat vond je van dit artikel?

Meer

Blog

Deel dit bericht

Reacties (0)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. Silvia Moonen
    op 12 december 2020 om 12:29 zegt

    Ben blij dat Jasper en co zo met ons meedenkt !

  2. Silvia Moonen
    op 12 december 2020 om 12:29 zegt

    Ben blij dat Jasper en co zo met ons meedenkt !

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Top artikel

Rodger 13 kilo afgevallen

Rodger is in mei gestart met de Zomer Slank Challenge en is in acht weken tijd bijna 13 kilo afgevallen. Echt fantastisch! In acht weken tijd heeft hij een hele transformatie doorgemaakt.

Top artikel

Terry is 17 kilo afgevallen zonder jojo-effect

Terry is 17 kilo afgevallen en haar lichamelijke klachten zijn volledig verdwenen. Ze voelt zich enorm fit en gezond. Dit allemaal door onze methode.

Bekijk alle artikelen