In dit artikel leer je hoe je jouw vetverbranding écht op gang kan brengen.

Gewichtsverlies is niet iets magisch of bijzonder ingewikkeld, het is eigenlijk behoorlijk recht-toe-recht-aan.

Als je de drie stappen uit dit artikel volgt zul je jouw vetverbranding op gang brengen, ook als afvallen nu niet lukt.

Het klopt dat ieder lichaam net weer even iets anders is. In deze stappen houd ik rekening met alle verschillen. Er is een oplossing voor iedereen.

Als jij je best doet om af te vallen maar het lukt niet, dan gaat er ergens iets fout. Die fout gaan we in dit artikel vinden en meteen oplossen.

Speciale gevallen

Er zijn drie speciale gevallen die ik even kort wil bespreken voordat we beginnen.

De eerste is medicijn gebruik. Als jij bepaalde medicijnen slikt die ervoor zorgen dat je extra vet vasthoudt of die voorkomen dat je vet verbrandt is het zaak dat je extra goed oplet.

Er zijn duizenden soorten medicijnen dus het is moeilijk om daarvoor een stappenplan te schijven. Zorg ervoor dat je de bijsluiter goed leest en indien nodig contact opneemt met je arts voordat je je dieet ingrijpend verandert.

De tweede is de overgang. Als jij momenteel in de overgang zit is het wat lastiger om af te vallen, maar het is zeker mogelijk!

Zorg ervoor dat je de stappen nauwgezet volgt en geef je lichaam iets langer de tijd, maar uiteindelijk kan jij ook al je overtollig lichaamsvet verbanden.

Gerelateerd artikel: Afvallen in de overgang.

De derde is een traag werkende schildklier. Als jij vermoedt (of van je arts te horen hebt gekregen) dat je een traag werkende schildklier hebt, kan dit de oorzaak zijn van jouw moeilijk of niet afvallen.

Zorg er in dit geval voor dat je alle stappen doorloopt maar vooral veel aandacht geeft aan vet-verbrand-booster #3 en #4 bij stap 3.

Gerelateerd artikel: De invloed van de schildklier op afvallen.

Laten we beginnen met stap 1…

Stap 1: Hoeveel calorieën krijg je binnen?

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je minder calorieën binnenkrijgt dat je verbrandt.

Als je bekend bent met mijn methode merk je misschien op, dat ik normaal calorieën tellen afraad.

Dat raad ik af omdat als je de juiste* calorieën binnenkrijgt je bijna nooit teveel calorieën zal eet (omdat je hongergevoel weer normaal werkt als je gezond eet).

*Wat de juiste calorieën zijn, lees je verder op in dit artikel.

Maar in dit artikel pakken we het grondig aan en nemen we niets aan zonder het gecontroleerd te hebben.

Dus stap 1 is: houd bij hoeveel calorieën je gemiddeld per dag binnenkrijgt, en hoeveel je er per dag verbrandt.

Als vrouw van 45 jaar, 1,65m lang en 70kg zwaar verbrand je ongeveer 1800 calorieën per dag. Dus als je gemiddeld 1500 calorieën (van het juiste type) per dag binnenkrijgt val je af.

Let op, calorieën tellen moet je dus alleen doen als je merkt dat je niet of moeilijk afvalt – om zo te achterhalen waar het mis gaat. Normaal hoef je hier geen rekening mee te houden.

Door naar stap 2…

Stap 2: Hoeveel ongezonde calorieën krijg je binnen?

Nu je zeker weet dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt, is het belangrijk dat je controleert of je ‘de juiste’ calorieën binnenkrijgt.

Calorieën verkregen uit suiker en andere koolhydraten vertragen (of stoppen) het afslankproces bij de meeste mensen met overgewicht.

Ook calorieën verkregen uit onnatuurlijk voedsel (bijna alles uit zakjes of pakjes) verstoren de biochemie in je lichaam en kunnen het afslankproces ernstig verstoren.

Zorg ervoor dat je al je calorieën haalt uit: groenten, vlees, vis, gevogelte, ei, noten, zaden, pitten, gezonde oliën en een beetje fruit.

Een overzicht van alle toegestane producten vind je op Jaspers boodschappenlijst. Je kunt de lijst hier gratis aanvragen en downloaden.

Dus stap 2 is: eet enkel natuurlijke en koolhydraatarme voeding.

Tip: er zijn heel veel lekkere gerechten te maken met enkel natuurlijke en koolhydraatarme voeding. Ik heb de beste recepten gebundeld in het 7×7 afslank receptenboek. Klik hier voor meer informatie.

Stap 3: Voeg vet-verbrand-boosters toe.

Als je stap 1 en stap 2 uitgevoerd hebt zou je na een aantal weken zeker gewichtsverlies moeten gaan merken.

Als je na een paar weken nog niets merkt of sneller resultaat wilt zien kun je één of meer van de onderstaande vet-verbrand-boosters toevoegen.

Met stap 1 en 2 en alle vier de boosters is het onmogelijk om geen overtollig lichaamsvet te verbranden.

Booster #1: Ga met (lichte) honger naar bed

Tijdens je slaap gebeurt er veel in je lichaam. Door met lichte honger naar bed te gaan, geef je jouw lichaam de mogelijkheid ook in je slaap de juiste hormonen aan te maken om makkelijk lichaamsvet te verbranden.

Zorg dat je uiterlijk drie uur voor je gaat slapen niets meer eet. Het makkelijkst is om na het avondeten niets meer te eten.

Het is wel goed om voldoende water te drinken in deze uren, zo voorkom je dat je lichaam te veel uitdroogt tijdens het slapen.

Booster #2: Krachttraining workout

Als je gezond eet geldt: hoe meer calorieën je verbrandt, hoe meer lichaamsvet je verbrandt.

Door twee tot drie keer per week aan krachttraining te doen, verbrand je al gauw duizend calorieën. Maar dat is niet het enige voordeel.

Door krachttraining te doen groeien je spieren en die spieren kosten ook (veel) energie om te onderhouden. Dus hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt (ook al zit je thuis op de bank).

Krachttraining is dus een mes dat snijdt aan twee kanten. Tijdens de training verbrand je calorieën, maar ook buiten de training om gaat het afvallen sneller.

Booster #3: Ontspan & slaap voldoende

Als je geregeld stress hebt, raakt het hormoon cortisol (het stress hormoon) uit balans. Teveel cortisol in je lichaam verstoot het afslankproces.

Dus als je veel stress hebt, maak je afvallen voor jezelf erg moeilijk. Zorg ervoor dat je niet te veel hooi op je vork neemt en leg de lat niet altijd zo hoog voor jezelf.

Plan regelmatig ontspannende activiteiten in voor jezelf en zorg dat je altijd voldoende slaapt.

Booster #4: Doe een tiendaagse detox

Door geproduceerd voedsel te eten, wat we allemaal (een periode van ons leven) gedaan hebben krijg je ongemerkt behoorlijk wat ‘gifstoffen’ binnen.

Dit kunnen verschillende toevoegingen zijn zoals geur-, kleur- en smaakstoffen of suiker of transvetten.

Veel van deze ‘gifstoffen’ worden opgeslagen in je lichaam. Als je normaal blijft eten blijven deze ‘gifstoffen’ daar voor altijd zitten.

Door deze stoffen in je lichaam te laten zitten, raakt je afslankproces flink verstoord. Het is erg lastig om dan gewicht te verliezen.

Om deze stoffen je lichaam uit te krijgen, dien je actief je lichaam moeten ontgiften, oftewel detoxen.

Je ontgift je lichaam door een bepaalde periode enkel vloeibaar natuurlijk voedsel te ‘eten’.

In het derde bonushoofdstuk van het Smoothie Afslank Plan vind je de beste detox-sap die je kunt gebruiken. Deze sap reinigt je lichaam en brengt je vetverbranding op volle toeren.

Het recept is als volgt:

Ingrediënten

4 stengels bleekselderij, 2 komkommers, 2 courgettes, ½ venkel, 2 rode paprika’s, 1 zure appel, 1 citroen, 1 duim gember, 3 wortelen, 50 g boerenkool, 50 g spinazie, 1 tl kurkumapoeder*, 1 el bijenpollen*, 1 tl kaneel* en 3 el eiwitpoeder*

Bereiden

  1. Was alle groenten/fruit af (of schil de groenten/fruit).
  2. Pers de groenten/fruit in een sapmachine of pureer ze met een blender (en zeef daarna de vezels eruit met behulp van een zeefzak of kaasdoek).
  3. Voeg tot slot alle overige toevoegingen (aangeduid met *) toe.

Als je na de detox-periode direct doorgaat met één van de drie programma’s uit het Smoothie Afslank Plan en verder gewoon gezond blijft eten zal dit verloren lichaamsvet er ook niet meer aankomen.

Met het Smoothie Afslank Plan kun je (ook als afvallen altijd lastig gaat) tot wel vier kilo overtollig lichaamsvet verbranden in de eerste week.

Je vindt ook speciale anti-(vr)eetbui-smoothies in het Smoothie Afslank Plan zodat je ook een einde kunt maken aan de snaaimomenten op de bank in het weekend of in de avond.

Tot slot…

Met deze drie stappen is het ook echt voor jou mogelijk om al je overtollig lichaamsvet te verbranden.

Geef je lichaam de tijd om te wennen aan deze stappen maar als je ze stap voor stap uitvoert zul je zien dat je voorgoed afscheid neemt van je overtollig lichaamsvet.

Als je vragen hebt over dit artikel kun je die stellen in de reacties hieronder.

Zorg er ook voor dat je lid bent van de JasperAlblas.nl Facebookpagina, want hier posten we veel handige tips en leuke recepten om jou te helpen makkelijk en plezierig af te vallen.

Bekijk (14) reacties

Verberg reacties

  • Ziva
    18/01/2017 om 9:51 am

    Hallo Jasper,

    Op dit moment kan/mag ik weinig bewegen omdat ik thuis zit met een burn out. Ik moet veel rusten en heb dat ook echt nodig. Normaal gesproken ging ik een paar keer in de week naar de sportschool en deed ik aan krachttraining. Nu doe ik dit al 2 maanden niet meer en ik zie mezelf steeds “dikker” worden. Ik wandel wel nog, ongeveer 45 minuten per dag. Daarnaast heb ik weinig eetlust, dus eet een stuk minder dan hiervoor. Maar die calorieën heb ik dan ook niet nodig. Is het in mijn situatie verstandig en heeft het zin om nu een koolhydraadarm dieet te volgen? Ik ben benieuwd naar je reactie.

    • Jasper Alblas
      19/01/2017 om 9:19 am

      Wat vervelend dat je thuis zit met een burn out. Het is heel verstandig om koolhydraatarm en onbewerkt te gaan eten. Dit heeft op zowel je lichamelijke als op je gemoedstoestand een heel positief effect. Door koolhydraatarm en onbewerkt te eten blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en kan je hormoonhuishouding optimaal werken en vet verbranden. Hier lees je er meer over. Super dat je elke dag wandelt, dat is enorm goed wanneer je kampt met een burn out. Daarnaast is het aan te raden om yoga en/of meditatie te doen, ritme houden in het slapen, veel buiten zijn en een omega 3 supplement te gebruiken. Hier lees je waarom. Sterkte!

  • Emi
    22/03/2016 om 1:44 pm

    Hoi Jasper,

    Is het mogelijk om 28 dagen te detoxen? Ik weet als je 21 dagen gaat detoxen, je de laatste 7 dagen moet opbouwen. Maar ik wil dus eigenlijk 28 dagen detoxen en de laatste 7 dagen opbouwen. Val ik hierdoor dan meer af?

    Ik hoor graag van je.

    • Jasper Alblas
      22/03/2016 om 5:58 pm

      Hallo Emi, 28 dagen detoxen is ambitieus. Als je heel gemotiveerd bent kun je het in principe gewoon doen, kies wel voor de juiste detox, bijvoorbeeld die uit het Smoothie Afslank Plan. Je zal er zeker door afvallen, maar het is normaal dat je daarna weer een beetje aankomt. Het is ideaal om je lichaam te resetten en als je daarna gezond blijft eten zal het afvallen gemakkelijk gaan. Ik raad je aan te beginnen en per week te bekijken hoe het voelt. Als het na 14 dagen nog goed gaat, en je nog niet wilt opbouwen, kun je nog een week doorgaan. Doe dit alleen als dat goed voelt. Veel succes. Groet Jasper

  • Meryem
    21/03/2016 om 12:17 pm

    Hallo,zonet heb ik betaald , krijg ik nou een boek of gaat alles via de mail? Alvast bedankt

  • maja
    21/02/2016 om 10:52 am

    Hoi Jasper,
    bedankt voor dit duidelijke artikel.
    ook ik heb moeite met afvallen, vrouw en 62 jaartjes oud.
    Ik ben uit de overgang maar gebruik wel antidepressiva.
    Werk inmiddels niet meer en sporten(krachttraining) kan ik niet,door
    atrose in alle gewrichten.
    Wandel wel veel met de hond.
    Mijn vraag is: wanneer je na de detox weer “gewoon” gaat eten, zitten de kilos er dan niet zo weer aan ?

    Ik eet nu een tijdje koolhydraatarm maar voel me soms niet erg lekker.
    Ik denk mijn bloedsuikerspiegel, warm gevoel en wat licht in het hoofd.
    Kun je ook te weinig eten ?
    Ik drink ook de hele dag, ook tijdens de maaltijden, nan-yu thee.

    Ik hoor graag van je terug.

    groet,
    Maja.

    • Jasper Alblas
      03/03/2016 om 1:47 pm

      Hallo Maja, zolang je normale hoeveelheden eet van de producten eet die op Jaspers boodschappenlijst staan zal je na het detoxen niet alles weer aankomen. Detoxen helpt je lichaam te reinigen. Met de informatie die je me geeft kunnen het een aantal dingen zijn: 1) je eet koolhydraatarm maar nog niet gezond, dit los je op door enkel producten van Jaspers boodschappenlijst te eten. 2) je hebt niet veel overgewicht, als je maar een paar kilo overgewicht hebt kan het in de overgang of op latere leeftijd wat moeilijker zijn om af te vallen, houd vol. 3) je ervaart stress, het is moeilijk afvallen als je lichaam vol stresshormonen zit, lees eens dit artikel over mindful eten en mindful leven, een rustige gelukkige geest helpt je gezonder te leven en dus makkelijker afvallen.

  • Ineke
    28/01/2016 om 12:12 pm

    Hoi Jasper,

    Wat is de reden dat je de vezels eruit zeeft wanneer je de smoothie maakt met een blender?

    • Jasper Alblas
      28/01/2016 om 5:06 pm

      Als je een sap wilt drinken kun je de vezels er uit laten. De vitamines en mineralen uit een sap worden sneller in je lichaam opgenomen. Sommige mensen vinden een sap smaakvoller. Een smoothie zorgt langer voor een verzadigd gevoel en kun je ook drinken ter vervanging van een maaltijd, een sap niet. In het Smoothie Afslank Plan vind je veel informatie en heerlijke recepten van smoothies en sappen.

  • funda
    24/01/2016 om 6:21 pm

    Hallo meneer Alblas,

    Super dat u de detox recept heeft gepubliceerd. Alleen wil ik vragen hoe lang je dit sap moet drinken ? En wanneer op de dag? En moet je elke dag dit recept vers bereiden ? En als laatst, je drinkt dit detox drankje en daarnaast volg je gewoon je dieet of gezonde eetstijl. Klopt dit ?

    Zou het super vinden als u mijn vragen kunt beantwoorden wil graag van mijn kilo’s af wat niet gemakkelijk gaat.

    Mvg

    • Jasper Alblas
      25/01/2016 om 8:10 am

      Als je de afgelopen jaren erg gezond hebt geleefd zullen er niet heel veel gifstoffen in je lichaam ‘verstopt’ zitten en zal je dus na een aantal dagen al het gewenste resultaat hebben bereikt. Als je de afgelopen jaren erg ongezond hebt geleefd, is de kans heel groot dat er (heel) veel gifstoffen in je lichaam zitten. Je zult dan langer nodig hebben om je lichaam schoon te maken. De eerste keer dat je een ontgiftingskuur doet, is dit de duur van het programma dan zeker 10 dagen. Je maakt 2 liter van deze sap per dag en deze drink je gedurende de dag, wanneer jij er trek in hebt. Daarnaast drink je kruidenthee en water voor 10 dagen lang. Daarna bouw je af, en ga je over op koolhydraatarm eten volgens het 7×7 receptenboek of Smoothie Afslank Plan om al je overtollige kilo’s te verbranden.

  • Cees Glorius
    24/01/2016 om 11:07 am

    Beste Jasper, bedankt voor je begrijpelijke artikelen! Ik ben een man van 66 en nu anderhalf jaar aan het afvallen. Ik maak dankbaar gebruik van je tips. Ik ben inmiddels 12 kilo kwijt maar ik wil nog meer. Toch een vraag : voor het ontgiften heb ik een kuur met psyllium gedaan. Ik had het idee dat dat spul bij mij ook werkt. Wat vind jij van psyllium en om de hoeveel tijd moet je dat evt herhalen?

    • Jasper Alblas
      25/01/2016 om 8:24 am

      Uitstekend resultaat!Erg leuk om te lezen Cees. Psyllium kun je prima als aanvulling gebruiken op een gezond voedingspatroon als je het idee hebt dat dat voor je werkt. Je kunt dit dagelijks gebruiken als je dat prettig vindt, bijvoorbeeld door een groene smoothie. Eventueel kun je een detox tot 4x per jaar herhalen, bijvoorbeeld 1x een 10 daagse, en daarna elk kwartaal een driedaagse kuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *