In dit artikel leer je hoe je jouw vetverbranding écht op gang kan brengen.

Gewichtsverlies is niet iets magisch of bijzonder ingewikkeld, het is eigenlijk behoorlijk recht-toe-recht-aan.

Als je de drie stappen uit dit artikel volgt zul je jouw vetverbranding op gang brengen, ook als afvallen nu niet lukt.

Het klopt dat ieder lichaam net weer even iets anders is. In deze stappen houd ik rekening met alle verschillen. Er is een oplossing voor iedereen.

Als jij je best doet om af te vallen maar het lukt niet, dan gaat er ergens iets fout. Die fout gaan we in dit artikel vinden en meteen oplossen.

Speciale gevallen

Er zijn drie speciale gevallen die ik even kort wil bespreken voordat we beginnen.

De eerste is medicijn gebruik. Als jij bepaalde medicijnen slikt die ervoor zorgen dat je extra vet vasthoudt of die voorkomen dat je vet verbrandt is het zaak dat je extra goed oplet.

Er zijn duizenden soorten medicijnen dus het is moeilijk om daarvoor een stappenplan te schijven. Zorg ervoor dat je de bijsluiter goed leest en indien nodig contact opneemt met je arts voordat je je dieet ingrijpend verandert.

De tweede is de overgang. Als jij momenteel in de overgang zit is het wat lastiger om af te vallen, maar het is zeker mogelijk!

Zorg ervoor dat je de stappen nauwgezet volgt en geef je lichaam iets langer de tijd, maar uiteindelijk kan jij ook al je overtollig lichaamsvet verbanden.

Gerelateerd artikel: Afvallen in de overgang.

De derde is een traag werkende schildklier. Als jij vermoedt (of van je arts te horen hebt gekregen) dat je een traag werkende schildklier hebt, kan dit de oorzaak zijn van jouw moeilijk of niet afvallen.

Zorg er in dit geval voor dat je alle stappen doorloopt maar vooral veel aandacht geeft aan vet-verbrand-booster #3 en #4 bij stap 3.

Gerelateerd artikel: De invloed van de schildklier op afvallen.

Laten we beginnen met stap 1…

Stap 1: Hoeveel calorieën krijg je binnen?

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je minder calorieën binnenkrijgt dat je verbrandt.

Als je bekend bent met mijn methode merk je misschien op, dat ik normaal calorieën tellen afraad.

Dat raad ik af omdat als je de juiste* calorieën binnenkrijgt je bijna nooit teveel calorieën zal eet (omdat je hongergevoel weer normaal werkt als je gezond eet).

*Wat de juiste calorieën zijn, lees je verder op in dit artikel.

Maar in dit artikel pakken we het grondig aan en nemen we niets aan zonder het gecontroleerd te hebben.

Dus stap 1 is: houd bij hoeveel calorieën je gemiddeld per dag binnenkrijgt, en hoeveel je er per dag verbrandt.

Als vrouw van 45 jaar, 1,65m lang en 70kg zwaar verbrand je ongeveer 1800 calorieën per dag. Dus als je gemiddeld 1500 calorieën (van het juiste type) per dag binnenkrijgt val je af.

Let op, calorieën tellen moet je dus alleen doen als je merkt dat je niet of moeilijk afvalt – om zo te achterhalen waar het mis gaat. Normaal hoef je hier geen rekening mee te houden.

Door naar stap 2…

Stap 2: Hoeveel ongezonde calorieën krijg je binnen?

Nu je zeker weet dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt, is het belangrijk dat je controleert of je ‘de juiste’ calorieën binnenkrijgt.

Calorieën verkregen uit suiker en andere koolhydraten vertragen (of stoppen) het afslankproces bij de meeste mensen met overgewicht.

Ook calorieën verkregen uit onnatuurlijk voedsel (bijna alles uit zakjes of pakjes) verstoren de biochemie in je lichaam en kunnen het afslankproces ernstig verstoren.

Zorg ervoor dat je al je calorieën haalt uit: groenten, vlees, vis, gevogelte, ei, noten, zaden, pitten, gezonde oliën en een beetje fruit.

Een overzicht van alle toegestane producten vind je op Jaspers boodschappenlijst. Je kunt de lijst hier gratis aanvragen en downloaden.

Dus stap 2 is: eet enkel natuurlijke en koolhydraatarme voeding.

Tip: er zijn heel veel lekkere gerechten te maken met enkel natuurlijke en koolhydraatarme voeding. Ik heb de beste recepten gebundeld in het 7×7 afslank receptenboek. Klik hier voor meer informatie.

Stap 3: Voeg vet-verbrand-boosters toe.

Als je stap 1 en stap 2 uitgevoerd hebt zou je na een aantal weken zeker gewichtsverlies moeten gaan merken.

Als je na een paar weken nog niets merkt of sneller resultaat wilt zien kun je één of meer van de onderstaande vet-verbrand-boosters toevoegen.

Met stap 1 en 2 en alle vier de boosters is het onmogelijk om geen overtollig lichaamsvet te verbranden.

Booster #1: Ga met (lichte) honger naar bed

Tijdens je slaap gebeurt er veel in je lichaam. Door met lichte honger naar bed te gaan, geef je jouw lichaam de mogelijkheid ook in je slaap de juiste hormonen aan te maken om makkelijk lichaamsvet te verbranden.

Zorg dat je uiterlijk drie uur voor je gaat slapen niets meer eet. Het makkelijkst is om na het avondeten niets meer te eten.

Het is wel goed om voldoende water te drinken in deze uren, zo voorkom je dat je lichaam te veel uitdroogt tijdens het slapen.

Booster #2: Krachttraining workout

Als je gezond eet geldt: hoe meer calorieën je verbrandt, hoe meer lichaamsvet je verbrandt.

Door twee tot drie keer per week aan krachttraining te doen, verbrand je al gauw duizend calorieën. Maar dat is niet het enige voordeel.

Door krachttraining te doen groeien je spieren en die spieren kosten ook (veel) energie om te onderhouden. Dus hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt (ook al zit je thuis op de bank).

Krachttraining is dus een mes dat snijdt aan twee kanten. Tijdens de training verbrand je calorieën, maar ook buiten de training om gaat het afvallen sneller.

Booster #3: Ontspan & slaap voldoende

Als je geregeld stress hebt, raakt het hormoon cortisol (het stress hormoon) uit balans. Teveel cortisol in je lichaam verstoot het afslankproces.

Dus als je veel stress hebt, maak je afvallen voor jezelf erg moeilijk. Zorg ervoor dat je niet te veel hooi op je vork neemt en leg de lat niet altijd zo hoog voor jezelf.

Plan regelmatig ontspannende activiteiten in voor jezelf en zorg dat je altijd voldoende slaapt.

Booster #4: Doe een tiendaagse detox

Door geproduceerd voedsel te eten, wat we allemaal (een periode van ons leven) gedaan hebben krijg je ongemerkt behoorlijk wat ‘gifstoffen’ binnen.

Dit kunnen verschillende toevoegingen zijn zoals geur-, kleur- en smaakstoffen of suiker of transvetten.

Veel van deze ‘gifstoffen’ worden opgeslagen in je lichaam. Als je normaal blijft eten blijven deze ‘gifstoffen’ daar voor altijd zitten.

Door deze stoffen in je lichaam te laten zitten, raakt je afslankproces flink verstoord. Het is erg lastig om dan gewicht te verliezen.

Om deze stoffen je lichaam uit te krijgen, dien je actief je lichaam moeten ontgiften, oftewel detoxen.

Je ontgift je lichaam door een bepaalde periode enkel vloeibaar natuurlijk voedsel te ‘eten’.

In het derde bonushoofdstuk van het Smoothie Afslank Plan vind je de beste detox-sap die je kunt gebruiken. Deze sap reinigt je lichaam en brengt je vetverbranding op volle toeren.

Het recept is als volgt:

Ingrediënten

4 stengels bleekselderij, 2 komkommers, 2 courgettes, ½ venkel, 2 rode paprika’s, 1 zure appel, 1 citroen, 1 duim gember, 3 wortelen, 50 g boerenkool, 50 g spinazie, 1 tl kurkumapoeder*, 1 el bijenpollen*, 1 tl kaneel* en 3 el eiwitpoeder*

Bereiden

  1. Was alle groenten/fruit af (of schil de groenten/fruit).
  2. Pers de groenten/fruit in een sapmachine of pureer ze met een blender (en zeef daarna de vezels eruit met behulp van een zeefzak of kaasdoek).
  3. Voeg tot slot alle overige toevoegingen (aangeduid met *) toe.

Als je na de detox-periode direct doorgaat met één van de drie programma’s uit het Smoothie Afslank Plan en verder gewoon gezond blijft eten zal dit verloren lichaamsvet er ook niet meer aankomen.

Met het Smoothie Afslank Plan kun je (ook als afvallen altijd lastig gaat) tot wel vier kilo overtollig lichaamsvet verbranden in de eerste week.

Je vindt ook speciale anti-(vr)eetbui-smoothies in het Smoothie Afslank Plan zodat je ook een einde kunt maken aan de snaaimomenten op de bank in het weekend of in de avond.

Tot slot…

Met deze drie stappen is het ook echt voor jou mogelijk om al je overtollig lichaamsvet te verbranden.

Geef je lichaam de tijd om te wennen aan deze stappen maar als je ze stap voor stap uitvoert zul je zien dat je voorgoed afscheid neemt van je overtollig lichaamsvet.

Als je vragen hebt over dit artikel kun je die stellen in de reacties hieronder.

Zorg er ook voor dat je lid bent van de JasperAlblas.nl Facebookpagina, want hier posten we veel handige tips en leuke recepten om jou te helpen makkelijk en plezierig af te vallen.

27 reacties

  • hilda wijbenga
    17/03/2019 om 12:07 pm

    geachte jasper
    ik ben 5 kilo afgevallen en een paar weken geleden heb ik tehoren gekregen dat mijn schildklier niet optiemaal funcioneerd niet hij is heel laag wat kan ik er aan doen
    gr hilda wijbenga

  • Anna
    07/02/2019 om 2:10 pm

    Ik heb een vraag, ik slik de pil nu 1 jaar en ben 10 kg aangekomen. Ik zou het er graag weer af willen hebben. Moet ik stoppen met de pil? Want de pil geeft je ook een andere hormoonballans.

    • Anita Mulderij
      09/04/2019 om 10:45 am

      Dat je 10 kilo bent aangekomen door de pil geeft aan dat het veel met je lichaam doet en niet in de positieve zin. Het is dan ook zeker het overwegen waard om te stoppen Je zou bijvoorbeeld natuurlijke anti conceptie kunnen gebruiken zoals de ladycomp. Dit is een apparaatje dat dagelijks je temperatuur meet. Je lichaam kan dan weer zijn natuurlijke balans vinden, zeker wanneer je ook koolhydraatarm en natuurlijk gaat eten komt het snel weer in balans.

  • Liesbeth
    14/12/2018 om 11:31 am

    Ik lust geen komkommer kan ik die dan gewoon weglaten?

    • Jasper Alblas
      17/12/2018 om 9:14 am

      Jahoor, of je kunt het vervangen door een andere groentesoort zoals bleekselderij of courgette.

  • Yvette
    08/05/2018 om 12:17 pm

    ik zou graag 10kg afvallen maar ben 70jaar en het gaat niet ,kan dat nog op die leeftijd?

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *