Hoe transformeer je ongezonde gewoonten in gezonde?

1221 likes
8794 leden
9 reacties

In een ander artikel heb ik het uitgebreid gehad over de vier redenen van het ontstaan van slechte eetgewoonten.

De vier redenen zijn:

  1. We eten vaker ongezond dan ons lief is, omdat we verslaafd zijn aan de suiker die in veel ongezonde voeding te vinden is.
  2. We luisteren niet naar ons lichaam maar eten vanuit emotie en associëren een vol gevoel met comfort.
  3. Voedsel fabrikanten stoppen onnatuurlijke stoffen in eten om het lekkerder te laten smaken en langer houdbaar te maken.
  4. We hebben ongezonde eetgewoonten van huis uit meegekregen.

In dit artikel heb ik je verteld hoe belangrijk het is om inzicht te creëren in je gewoonten. Pas als jij je bewust wordt van jouw gewoonten en de oorzaken en beloningen van deze gewoonten gaat herkennen, alleen dan pas kun je ze daadwerkelijk vervangen door gezonde eetgewoonten.

In dit artikel lees je hoe jij je ongezonde gewoonten kunt transformeren in gezonde gewoonten zodat je makkelijk en zonder te veel frictie kunt afvallen.

De slechte gewoonten

Door de stappen uit dit artikel toe te passen heb je inmiddels inzicht in jouw slechte eetgewoonten en weet je precies wat je voelt en denkt als je de neiging hebt om in een slechte gewoonte te vervallen.

Nog even kort:

  • De trigger is de situatie die de gewoonte in gang zet.
  • De routine is de gewoonte zelf.
  • De beloning is het positieve resultaat dat je brein denkt te krijgen van deze gewoonte.

Een gewoonte kan verdwijnen door de trigger te verwijderen of kan veranderd worden door de routine te veranderen. Dit lijkt heel simpel, maar dat is in de praktijk niet altijd het geval.

Maak een plan

Om slechte gewoonten te veranderen in goede gewoonten, is het belangrijk dat je er heel gefocust mee aan de slag gaat.

Als je mijn vorige artikel gelezen hebt, heb je inmiddels je patronen, gevoelens en gedachten inzichtelijk gekregen. Dit is een goede eerste stap, maar om je buikvet te verbranden moeten we nog de verandering realiseren.

Ik raad je aan om hier een project van te maken. Kies één gewoonte per keer en focus je daar op. Je wilt misschien meer gewoonten veranderen, maar om de slagingskans zo hoog mogelijk te houden, kun je het beter stap voor stap doen. Begin bij voorkeur met de gewoonte die je het meeste dwars zit.

Houd het simpel

Als je de volgende vier punten helder krijgt voor jezelf en je daar op focust, ben je een heel eind op weg naar het verbeteren van je slechte gewoonten.

Noteer in je projectplan de volgende punten:

  • Wat wil je precies veranderen en waarom? Schrijf dit tot in het detail op.
  • Wat zijn de triggers van jouw slechte gewoonten?
  • Bedenk en schrijf op voor welke goede gewoonten je de slechte in wilt ruilen. Beschrijf de routine en de beloning die daarbij hoort.
  • Wees de komende dertig dagen extra op je hoede. Let goed op wanneer de trigger zich voordoet en reageer dan bewust met de nieuwe, goede gewoonte. Als je dit dertig dagen doet dan zal de oude gewoonte vanzelf plaatsmaken voor de goede, nieuwe gewoonte.

Waarom is dit zo belangrijk?

Het lijkt misschien wat overdreven om dit allemaal zo op te schrijven, maar gedragsverandering realiseren is iets wat je volledige focus nodig heeft. Als je niet je complete aandacht erbij houdt, en niet kritisch genoeg kijkt naar wat je wilt, is succesvol veranderen erg lastig.

Het klinkt misschien wat kinderachtig, maar volg de stappen die in dit artikel aangereikt worden. Ga er echt voor. Als jij straks een gezond eetpatroon hebt en je fit voelt, zul je ontzettend blij zijn dat je dit hebt gedaan.

Tips

De volgende tips helpen je plan werkelijkheid te maken en gefocust te blijven.

1. Hang briefjes door het huis met je doel erop. Zet het op je screensaver, op je telefoon en zorg ervoor dat je er de hele dag aan herinnerd wordt. Zo integreert het daadwerkelijk in je leven.

2. Schrijf al je obstakels op. Bekijk goed waar je bij eerdere pogingen verkeerd bent gegaan en schrijf deze allemaal apart op. Schrijf ook op hoe je ervoor gaat zorgen dat je deze obstakels dit keer wel blijvend overwint. Schrijf op wat je gaat doen wanneer je weer in een situatie met het obstakel komt om niet weer de fout in te gaan. Het lijkt overdreven, maar een goede voorbereiding is het halve werk!

3. Wat zijn je triggers? Op de bank voor de TV een film kijken? Een collega die jarig is? Het drinken van koffie met een vriendin? De meeste slechte gewoonten hebben meerdere triggers. Schrijf ze allemaal uit.

4. Deel je uitdaging met vrienden. Dit kan via social media, maar ook via e-mailtjes of op het forum. Mensen kunnen je stimuleren om het vol te houden, dit helpt enorm.

5. Schrijf voor elke trigger op welke goede gewoonte je ervoor in de plaats gaat krijgen. Dus wat ga je doen op de bank voor de TV? Wat doe je als er iemand trakteert op je werk? Mogelijke opties zijn om kort te mediteren, even diep te ademen, je uit te rekken, een blokje om te lopen, naar je favoriete muziek te luisteren of om een kop thee te zetten. Waarschijnlijk kun je zelf nog vele anderen bedenken.

6. Visualiseer. Probeer te voelen hoe het voelt om je slechte gewoonte te overwinnen.

7. Zoek een buddy die door hetzelfde proces heengaat en e-mail elkaar dagelijks gevoelens en vorderingen. Het forum is een goede plek om iemand te vinden.

8. Wees je bewust van je gedachten. Je bent constant in gesprek met jezelf. Word hier bewust van. Zijn je gedachten negatief? Probeer ze om te draaien in iets positiefs. Luister naar je gedachten, beoordeel ze niet maar buig ze om naar iets positiefs! Je kan dit, ECHT!

9. Werk met mantra’s. Bedenk een zinnetje dat bij je past en begin elke dag met het hardop opzeggen van deze zin. Herhaal dit zo vaak als je wilt. Bijvoorbeeld: Ik heb een gezond en slank lichaam en snoep niet meer. Denk niet dat dit raar is. Het is gewoon een steuntje in de rug.

10. Vier successen. Beloon jezelf als het lukt. Bijvoorbeeld een dagje sauna of een nieuw geurtje.

Echt veranderen

Het zou kunnen dat deze tips wat overweldigend voor je zijn. Maak je geen zorgen, kies er gewoon een paar uit die je interessant lijken en ga ermee aan de slag.

Uit onderzoek blijkt dat mensen in je directe, sociale omgeving de grootste invloed hebben op jouw gewoonten en persoonlijkheid. Het is daarom belangrijk dat je positieve mensen om je heen verzameld die jouw verandering steunen. Houd mensen die negatief zijn en je stimuleren om je oude gewoonte te handhaven op afstand. Je hebt deze mensen niet nodig, in ieder geval niet in dit stadium van je leven.

Discipline

Wees consequent en eerlijk naar je zelf. Als het niet meteen goed gaat, gooi er dan niet met de pet naar. Leer van je fouten, breng goed in kaart waar het mis ging en begin opnieuw.

Het zijn gewoon uitdagingen en je kunt deze overwinnen, vergeet dat nooit. Van elke fout leer je en uiteindelijk brengt dit je weer verder naar het succes dat jij zult behalen. Laat alles los en begin van voor af aan. Leer en maak een nieuw plan. Alleen jij kan dit veranderen!

Overstappen naar een koolhydraatarm dieet of verandering in het algemeen is geen makkelijk proces. Het helpt als je voldoende slaapt, veel water drinkt en beweegt. Daardoor zul je je krachtig en fit voelen. Klaar om te beginnen aan je nieuwe gezonde leven.

Conclusie

Als je vandaag begint met het volgen van de stappen die in dit artikel uitgelegd zijn, ben je over dertig dagen van je eerste slechte eetgewoonte af en ben je misschien deze week al een paar kilo afgevallen (bereken hier je BMI). Grijp je kans, en ga ervoor. Je bent wat je doet dus dan kun je het maar beter goed doen!

Ga er even goed voor zitten en bedenk wat jouw nummer 1 slechte gewoonte is. Deel deze gewoonte met ons door te reageren in de reacties hieronder. Welke slechte gewoonten ga jij deze maand veranderen?

Meer

Afvallen Blog

Deel dit bericht

Reacties (9)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. Mooi en volledig artikel. Op naar een gezond leven! 🙂

  2. Bedankt voor het artikel. Gezonde gewoontes zijn essentieel voor een gezond leven. Daarom vind ik het woord dieet ook zo jammer.

    1. Anita Mulderij op 16 december 2014 om 09:30 zegt

      Graag gedaan. Ik ben het helemaal met je eens. Dieet heeft een negatieve klank terwijl gezond leven door middel van gezonde gewoontes alleen maar positief is!

  3. Interesant artikel!

    1. Anita Mulderij op 31 oktober 2014 om 08:11 zegt

      Bedankt! Ik hoop dat het je zal helpen om gezondere gewoonten aan te leren!

  4. Mooi en volledig artikel. Op naar een gezond leven! 🙂

  5. Bedankt voor het artikel. Gezonde gewoontes zijn essentieel voor een gezond leven. Daarom vind ik het woord dieet ook zo jammer.

    1. Anita Mulderij op 16 december 2014 om 09:30 zegt

      Graag gedaan. Ik ben het helemaal met je eens. Dieet heeft een negatieve klank terwijl gezond leven door middel van gezonde gewoontes alleen maar positief is!

  6. Interesant artikel!

    1. Anita Mulderij op 31 oktober 2014 om 08:11 zegt

      Bedankt! Ik hoop dat het je zal helpen om gezondere gewoonten aan te leren!

  7. Fijn dat je de ‘waarom’ vraag aanstipt, volgens mij wordt dit te vaak vergeten en zijn we teveel bezig met het ‘hoe en wat’.

    In het artikel: http://www.gezondsnel.nl/jouw-gezondheid-het-grootste-goed/ laat ik zien waarom wij onze gezondheid wat mij betreft serieus moeten nemen.

    1. Anita Mulderij op 31 oktober 2014 om 08:10 zegt

      Hoi Menno,

      Bedankt voor je reactie.
      Bewust worden van ‘waarom’ je eet is denk ik de eerste stap naar het daadwerkelijk veranderen van je eetpatroon en je leefstijl.
      Leuk om te zien dat je ook over gezondheid schrijft. Ik ben het helemaal met je eens!

      Groetjes Anita

  8. Hallo,

    Gelukkig heb ik al vele ongezonde gewoontes afgeleerd. Leefde op koolhydraten en cola light. Veel ongezonde tussendoortjes. Altijd moe altijd honger. Ben inmiddels al een stuk verder in mijn zoeken naar een goed en gezond eetpatroon. Jammer vind ik wel dat ik altijd hoor dat mensen zoveel energie krijgen, helaas is dat bij mij niet het geval, ik ben echt chronisch moe..

    Maar ik wilde van deze gelegenheid gebruik maken om nog 3 vragen te stellen:

    1) Moet je tussendoortjes pakken, is dat echt nodig? Ik vergeet ze vaak en weet ook niet wat ik het beste kan nemen daarvoor

    2) Spa rood wordt afgeraden, ik drink heel veel licht bruisend water, krijg ik net wat beter weg dan gewoon water. Is dat net zo slecht?

    3) Ik eet geen fruit, MOET je fruit eten?

    Groetjes

    Sylvia

    1. Anita Mulderij op 31 oktober 2014 om 08:42 zegt

      Hoi Sylvia,

      Bedankt voor je comment en excuses voor mijn late reactie.
      Heel goed dat je je ongezonde eetgewoonten afgeleerd hebt. Maar wat jammer dat je toch moe blijft.
      Het kan zijn dat je misschien te weinig eet?! Mijn antwoord op je vragen:

      1. Je hoeft geen tussendoortjes te eten als je daar echt geen behoefte aan hebt. Wat wel belangrijk
      is, is dat je naar je lichaam luisterd. Als je lichaam aangeeft dat het trek heeft bijvoorbeeld door
      een rommelig gevoel in je buik is het belangrijk dat je wat eet. Als je niet te grote porties eet, zal
      dit vaak toch rond de 3 a 4 uur na een maaltijd zijn. Je kunt kiezen voor een handje noten,
      een stukje fruit, rauwkost, een gekookt eitje, of een groene smoothie.
      2. Licht bruisend water raad ik inderdaad aan beperkt te drinken. Je kunt beter gewoon water smaakvoller
      maken door er bijvoorbeeld een schijfje citroen of een takje munt in te doen.
      3. Het is aan te raden om 1 stuk fruit per dag te eten. Fruit bevat vitamines die belangrijk zijn
      voor je lichaam, en het is een goed tussendoortje, of bestanddeel van je groene smoothie. Als je het echt
      niet lekker vindt, eet dan extra groenten.

      Veel succes en ik hoop dat je meer energie zult krijgen!

      Groetjes Anita

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

Self-care tips tijdens Coronavirus quarantaine

Het Corona-virus heeft veel impact op ons allemaal en er heerst veel angst. De volgende Self-care tips helpen je om positief te blijven en in contact te blijven met je eigen emoties,...

Post image

Top artikel

Eveline is maar liefst 40 kilo afgevallen

Eveline is maar liefst 40 kilo afgevallen door gezond en koolhydraatarm te gaan eten volgens de recepten uit het 7x7 receptenboek. Lees hier haar verhaal!...

Bekijk alle artikelen