Zoals je in mijn vorige artikel hebt kunnen lezen, zijn er vier redenen waarom wij ongezonde eetgewoonten hebben. Hier zijn de redenen nog een keer opgesomd.

  1. We zijn suikerverslaafd.
  2. We luisteren niet naar ons lichaam, maar eten vanuit emotie en associëren een vol gevoel met comfort.
  3. Voedselfabrikanten stoppen onnatuurlijke stoffen in het eten.
  4. We hebben ongezonde eetgewoonten van huis uit meegekregen.

Als je dit artikel leest, leer je eerst hoe jij je bewust kunt worden van jouw ongezonde eetgewoonten. Je leert vervolgens hoe jij deze ongezonde eetgewoontes kunt vervangen door nieuwe, gezonde gewoonten.

Als je de simpele stappen uit dit artikel volgt, bereik je niet alleen snel je ideale gewicht, je zult je ook veel fitter en gezonder voelen.

Bewustzijn

Een gewoonte is een soort afsnijd route voor je brein. Je denkt niet meer na bij wat je doet, je doet het gewoon. Het kost veel energie om bewust bepaalde keuzes te maken. Daarom creëert je brein gewoonten, om zo energie te besparen. Gewoonten zijn dus eigenlijk een soort ‘spaarstand’ van je brein.

Gewoonten ontwikkelen zich vaak onbewust. Je brein creëert automatisch een gewoonte als het ‘denkt’ dat de gewoonte of de handeling goed voor je is (m.a.w. als het denkt dat het je kans op overleven en voortplanten vergroot). We gaan hier straks verder op in.

Gewoonten zijn moeilijk te veranderen, omdat ze zich buiten je bewustzijn afspelen.

Je kunt gewoonten alleen veranderen als jij je bewust bent van deze gewoonten (vooral op het moment dat deze zich voordoet).

De meeste gewoonten heb je al zo lang dat je nooit stil staat bij de achterliggende reden ervan. Je staat er niet bij stil waarom je brein ‘denkt’ dat de gewoonte in kwestie goed voor je is.

Maar je hebt de gewoonten niet voor niets dus blijkbaar denkt je brein dat je er voordeel bij hebt.

Om van een gewoonte af te komen, draait alles om het creëren van bewustzijn en het begrijpen waarom jij bepaalde eetgewoonten en patronen hebt.

Als je dit onder de knie hebt, kun je jezelf andere gewoonten aanleren. En dat is een stuk makkelijker dan je in eerste instantie zou denken.

Hoe werkt het?

Elke gewoonte bestaat uit drie onderdelen: Een trigger, een routine en een beloning. De kunst is om de trigger van de gewoonte te verwijderen of om de trigger en de beloning te behouden en de routine te vervangen.

Ik zal je  aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken hoe het werkt.

  • De trigger is de situatie die de gewoonte in gang zet. Voorbeeld: Jij heb iedere werkdag een licht rommelend gevoel in je buik aan het einde van de middag.
  • De routine is de gewoonte zelf. Voorbeeld: Je staat op, trekt je jas aan en loopt naar de kiosk die naast je werk zit, koopt daar een blikje cola en een koek en die eet en drink je op.
  • De beloning is het positieve resultaat dat je brein denkt te krijgen van deze gewoonte. Voorbeeld: Een heerlijk gevoel tijdens het eten en drinken van de frisdrank en de koek, het hongergevoel is weg, en je voelt je voldaan.

Door inzicht in deze patronen te krijgen, kun je makkelijk een slechte gewoonte afleren of een oude gewoonte vervangen door een nieuwe.

Bovenstaande gewoonte kun je dus op verschillende manieren veranderen.

  1. Verwijder de trigger: zorg dus dat je het honger gevoel niet krijgt, dit kan bijvoorbeeld door om de 2,5 a 3 uur een voedzame, gezonde maaltijd te eten.
  2. Verander de routine: zorg ervoor dat er een gezonde snack in je tas zit, en eet die op, op het moment dat je honger krijgt.

Inzicht creëren

Als jij snel je overtollig vet wilt verbranden is het belangrijk dat je inzicht creëert in jouw ongezonde eetgewoonten.

Laten we eens kijken naar een gewoonte van één van mijn cliënten die ik in het voorbeeld hierboven al heb genoemd.

Stel dat jij de gewoonte hebt om iedere werkdag aan het einde van de middag als je een rommelig gevoel in je buik krijgt je jas pakt, naar de kiosk loopt en daar een blikje frisdrank en een koek koopt.

Begin met inzicht te krijgen in de gewoonte door middel van de volgende stappen:

Stap 1: Ga na wat je denkt en voelt op het moment net voordat je opstaat, je jas pakt en naar de kiosk loopt. Focus je op deze gedachten en gevoelens en schrijf ze gedetailleerd op.

Voel je frustratie, angst, eenzaamheid, woede, ergernis, verveling of iets (heel) anders?

Besteed daarna aandacht aan het gevoel dat je hebt terwijl je de frisdrank drinkt en de koek eet. Waarom blijf je doorgaan met eten en drinken?

En besteed tot slot aandacht aan het gevoel dat je hebt nadat je de frisdrank gedronken en de koek gegeten hebt.

Stap 2: Leer bewust te worden van deze gedachten en gevoelens. Het herkennen hiervan is de eerste stap naar het afleren van je ongezonde gewoonte.

Stap 3: Turf elke keer dat je deze gedachten en gevoelens hebt en tel na een week hoeveel keer je ze hebt gehad.

En ga vervolgens eens bij de meest voorkomende emoties nadenken over een alternatieve reactie. Een reactie die je hetzelfde (of vergelijkbare) voldane gevoel geeft als de ongezonde gewoonte.

Stap 4: Blijf dit doen, en geef jezelf een plus voor elke keer dat je de slechte gewoonte hebt overwonnen. Tel deze ook weer na een week. Des te vaker je de ongezonde gewoonte vervangt voor de gezonde des te makkelijker het zal gaan.

In dit voorbeeld gebruiken we een blikje cola en een koek, maar het kan natuurlijk ook snoep, chocolade, patat of iets anders zijn. Na een week observeren weet jij precies wat jouw slechte eetgewoonten zijn.

Je zult merken, als je dit gaat noteren, dat je in korte tijd heel bewust wordt van je gedrag. Bedenk telkens, als je het gevoel weer krijgt, dat je jezelf bij het eten van de chips alleen voor korte tijd verzadigd voelt (het beloningsgevoel).

Daarna voel je je weer rot, omdat je weet dat het ongezond is en het je lichaam geen goed doet. Wees je hier ook bewust van als je jezelf niet kunt tegenhouden om de zak chips leeg te eten. Probeer in dat geval even stil te staan bij dit slechte gevoel en besef je dat je dit niet nog een keer wilt ervaren.

Een slechte gewoonte verwijderen of veranderen

Zoals ik hierboven al omschreef, kun je twee opties gebruiken om de gewoonte echt te veranderen.

Optie 1: verwijder de trigger. Zorg ervoor dat deze niet meer voorkomt. Dit kan bijvoorbeeld door om de 2,5 a 3 uur iets gezonds te eten.

Optie 2: verander de routine. Het is belangrijk dat dit iets is wat goed bij je past. Kies iets wat je ook “lekker” vindt en tijdelijk kan verzadigen, maar iets wat wel gezond voor je is.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het eten van komkommer- of wortelschijfjes met een dip van olijfolie met zeezout.
  • Het drinken van een kop kruidenthee.
  • Een korte ademhalingsoefening of meditatie.
  • Het maken van een wandeling.
  • Luisteren naar je favoriete muziek.

Je kunt op deze manier je hersenen anders programmeren en jezelf nieuwe gewoonten aanleren.

Tot slot

Het lijkt als je dit zo leest makkelijker dan het daadwerkelijk is. Maar als jij je écht bewust wordt van je gewoonten, en de oorzaken en beloningen gaat herkennen, ben je al over de helft om ze ook daadwerkelijk te vervangen.

Om blijvend af te kunnen vallen is dit absoluut noodzakelijk. Ga er dus voor. Onderzoek jezelf en maak vandaag nog de stap naar een gezonde leefstijl!

Wil je meer weten over het veranderen van je ongezonde in gezonde eetgewoonten? Houd de website dan goed in de gaten. In mijn volgende artikel geef ik je praktische tips over hoe je dit het beste kunt pakken en ze voor altijd in je leven kunt integreren.

Weet jij wat de oorzaken zijn van jouw slechte eetgewoonten? Reageer onder dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *