Door de maatregelen die de overheid genomen heeft zitten we vaker thuis. We kunnen haast niet naar buiten en ook ons sociaal contact is minimaal.

En als we zo thuiszitten, dan is het makkelijker om naar snacks te grijpen. De koekjes of snoepjes gaan er zo in.

Je bent uit je dagelijks ritme, en ergens voelt dit thuis werken misschien zelfs wel een beetje aan als een vakantie.

Allemaal ingrediënten om meer ongezonde snacks binnen te krijgen dan je eigenlijk zou willen.

Daarom deel ik in dit artikel 3 technieken uit het Stop Eetbuien programma die je gaan helpen je snaaigedrag beter onder controle te krijgen – ook als je de hele dag thuis zit.

Snaaigedrag

Onder snaaigedrag of snaaidrang verstaan we: de behoefte om steeds wat (ongezonds) in je mond te stoppen.

Het hoeft niet veel te zijn, maar je hebt wel op meerdere momenten op de dag behoefte om wat te eten.

Je kunt deze snaaidrang voelen uit verveling, angst of juist uit stress. Het kan uit gewoonte zijn, of omdat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is belangrijk om de oorzaak van jouw snaaidrang aan te pakken.

In dit artikel geef ik je 3 techieken die je kunnen helpen om jouw snaaidrang direct onder controle te krijgen – de onderliggende oorzaak maakt daarvoor niet zo uit.

Techniek 1: Ademhalingsoefening tegen snacktrek

Op het moment dat je de behoefte voelt om een ongezonde snack te pakken, ontstaat er vaak een kleine strijd in je hoofd.

Een deel van je wil de snack maar al te graag hebben, en een ander deel wil dat je het niet doet.

Diep van binnen weet je wat de juiste keuze is, maar het is erg moeilijk om die juiste keuze in het moment van verleiding ook echt te maken.

Om je daarmee te helpen, heb ik een makkelijke ademhalingsoefening.

Op het moment dat je de behoefte hebt om naar een ongezonde snack te grijpen, verplaats je je aandacht naar je ademhaling. Je gaat je ademhaling tellen.

Adem 6 tellen lang in, en dan vervolgens 6 tellen uit. Dan weer 6 tellen in, enzovoorts. Doe dit ongeveer 3 minuten lang. Je kunt zelfs je ogen sluiten als je dat fijn vindt.

Vervolgens vraag je jezelf na die 3 minuten “Wil ik deze ongezond snack eten?’. De kans is groot dat je nu de wilskracht hebt om nee te zeggen.

Techniek 2: “Waar heb ik honger naar?”

Het is heel gebruikelijk om een ongewenst gevoel weg te eten. We doen het allemaal en we doen het veel vaker dan we denken.

Je voelt de behoefte naar een ongezonde snack, maar eigenlijk probeer je een ongewenst gevoel dat je ervaart “weg te eten”.

Op het moment dat je de behoefte hebt om naar een ongezonde snack te grijpen, ga op de bank zitten, sluit je ogen en vraag jezelf af “Waar heb ik écht honger naar?”

Of “Waar heb ik echt behoefte aan?”

Een knuffel, rust, erkenning, een gezonde maaltijd, tijd voor mezelf, getroost worden, veiligheid, een schouder om op te leunen zijn veel voorkomende antwoorden.

Onderzoek waar jij echt behoefte aan hebt en onderneem actie om die behoefte te vervullen.

Advertentie:

Techniek 3: 10 minuten regel

Als je de bovenstaande twee technieken hebt toegepast, maar je toch nog steeds erge drang voelt naar een ongezonde snack, spreek dan het volgende met jezelf af.

Ik ga de snack waar ik zo naar verlang eten, maar dat doe ik pas over 10 minuten.

Ga vervolgens door met waar je mee bezig was (of ga iets doen) en denk verder niet meer na over de snack. Zet geen stopwatch of alarm.

Als je na 10 minuten nog steeds trek hebt in de snack kun je die eten. Maar de kans is veel groter dat je de snack inmiddels helemaal vergeten bent.

Zo heb je de verleiding alsnog weerstaan!

De handleiding voor een gezonde relatie met eten

Er zijn veel mensen die regelmatig een interne strijd voeren als het om eten gaat. Zonde, want dit is nergens voor nodig!

In het Stop Eetbuien programma heb ik uitgebreid beschreven hoe ook jij een gezonde relatie met eten kunt opbouwen.

Nooit meer interne strijd over eten of voeding. Na het volgen van dit programma kun je zonder negatieve gevoelens kiezen voor het eten dat jij écht wilt.

Klik hier voor meer informatie

In ieder geval veel succes met het toepassen van de technieken!

 

3 reacties

  • Jean
    22/03/2020 om 7:41 pm

    Super goed Jasper om gelijk te reageren met manier om deze Covid-19 snaaidrang momenten tegen te gaan. Ook de detox email. Bedankt.

  • Marc Van de Steen
    22/03/2020 om 10:34 am

    Als je Ferrari het laat af weten dan ga je naar de verkoper, indien geen antwoord, dan naar de invoerder, misschien rechtsreeks naar de fabrikant. Dat is ook logisch behalve voor het klimaat. We geven vele “anderen” de schuld …
    Waarom gaan we niet op zoek naar het antwoord bij de Maker van het weer, de Maker van het klimaat: De Schepper. Hij heeft ons reeds verwittigd: “IK besta” ” Erken Mij, en IK zal U beschermen”

  • marieke
    20/03/2020 om 11:26 pm

    ja ik weeg nu 45.5 kg van 44.5 kg en dat komt omdat ik savonds na diner een kommetje van appel klaar gemaakt in de oven met een thl kaneel citroen/meloen met gehakte noten eet en als in bed lig nog een beker kokosyoghurt en val daarna heerlijk in slaap ik durf dit haast niet te melden omdat het volledig indruist tegen alle JA regels maar na jaren zoeken schijnt dit nu voor mij de juiste methode en sochtends na 9 uur slapen wordt ik uitgerust wakker hoe kan dit allemaal?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *