Alternatief voor amandelmeel

1221 likes
8794 leden
0 reacties

Wij krijgen wel eens vragen van lezers die op zoek zijn naar een alternatief voor amandelmeel, omdat ze bijvoorbeeld graag willen variëren of allergisch zijn voor noten.

In dit artikel zetten we een paar geschikte alternatieven voor je op een rijtje, elk met hun eigen kenmerken en gezondheidsvoordelen.

Goede vervangers voor amandelmeel

Amandelmeel kun je heel goed vervangen door:

Kokosmeel

Kokosmeel wordt gemaakt door gedroogde kokos tot een zacht, fijn poeder te malen. Dit meel is:

  • Graan- en glutenvrij
  • Een goede bron van eiwitten, vetten, vezels en mineralen zoals ijzer en kalium
  • Wel wat calorierijker dan meelsoorten op basis van granen
  • Rijk aan antioxidanten. Daarnaast zou het zelfs antimicrobiële eigenschappen hebben (1)

Let op: kokosmeel is wat lastiger om mee te bakken dan amandelmeel, omdat kokosmeel heel goed vocht opneemt en je baksels droog en kruimelig kan maken. Misschien moet je dus meer vloeistof aan je recepten toevoegen wanneer je kokosmeel gebruikt.

Quinoameel

Deze goede vervanger van amandelmeel wordt gemaakt door het pseudograan quinoa te malen tot een fijn poeder. Quinoameel:

  • Is onbewerkt waardoor de oorspronkelijke voedingsstoffen intact gebleven zijn
  • Is een hele goede bron van eiwitten, vezels, ijzer en onverzadigde vetten
  • Heeft antioxiderende en ontstekingsremmende effecten (2, 3)

Boekweitmeel

Boekweit staat bekend om de korrelachtige zaden. Deze zaden kun je vermalen om er boekweitmeel van te maken. Dit meel:

  • Is glutenvrij
  • Is een goede bron van vezels, eiwitten, magnesium, koper, ijzer en fosfor
  • Kan probiotische eigenschappen hebben die een gezonde spijsvertering ondersteunen (4)

Wat is amandelmeel?

Nu heb je een aantal goede alternatieven voor wanneer je het amandelmeel in een recept wilt vervangen. Maar wat is amandelmeel eigenlijk?

Die vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden. Amandelmeel wordt gemaakt van gemalen amandelen. Om precies te zijn: geblancheerde amandelen waar het bruine vliesje van verwijderd is.

Deze kun je malen en daarna zeven tot een fijne bloem. Als je wilt kun je dat gewoon zelf doen, thuis in de keuken.

Is amandelmeel gezond?

Je komt amandelmeel steeds vaker tegen in recepten. Het heeft een vrij neutrale smaak, waardoor je het goed kunt gebruiken in veel verschillende baksels en gerechten.

Amandelmeel is geschikt voor mensen met een glutenallergie en past heel goed in een koolhydraatarm dieet. Daarnaast bevat de amandelnoot veel vezels, gezonde vetten en vitaminen en mineralen.

Amandelmeel afvallen

Amandelmeel is prima om te gebruiken wanneer je bezig bent met afvallen. Vergeleken met tarwemeel bevat amandelmeel veel minder koolhydraten: per 100 gram zo’n 20 gram (5). Tarwemeel bevat ongeveer 75 gram per 100 gram (6). Het past dus goed in een koolhydraatarm dieet.

Amandelmeel bevat daarnaast veel eiwitten en verzadigde vetten. Hierdoor zorgt het lang voor een verzadigd gevoel waardoor je minder trek krijgt in tussendoortjes!

Download

Op deze lijst staat precies vermeld welke producten goed zijn om te eten als je wilt afvallen.

Ontvang de boodschappenlijst

[1] Salama, H. H., Abdelhamid, S. M., & Dairouty, R. (2019). Coconut Bio-yoghurt Phytochemical-chemical and Antimicrobial-microbial Activities. Pakistan journal of biological sciences : PJBS22(11), 527–536. https://doi.org/10.3923/pjbs.2019.527.536

[2] Liu, W., Zhang, Y., Qiu, B., Fan, S., Ding, H., & Liu, Z. (2018). Quinoa whole grain diet compromises the changes of gut microbiota and colonic colitis induced by dextran Sulfate sodium in C57BL/6 mice. Scientific reports8(1), 14916. https://doi.org/10.1038/s41598-018-33092-9

[3] Ren, G., Zhu, Y., Shi, Z., & Li, J. (2017). Detection of lunasin in quinoa (Chenopodium quinoa Willd.) and the in vitro evaluation of its antioxidant and anti-inflammatory activities. Journal of the science of food and agriculture97(12), 4110–4116. https://doi.org/10.1002/jsfa.8278

[4] Davani-Davari, D., Negahdaripour, M., Karimzadeh, I., Seifan, M., Mohkam, M., Masoumi, S. J., Berenjian, A., & Ghasemi, Y. (2019). Prebiotics: Definition, Types, Sources, Mechanisms, and Clinical Applications. Foods (Basel, Switzerland)8(3), 92. https://doi.org/10.3390/foods8030092

[5] https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/553156/nutrients

[6] https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/1314974/nutrients

Meer

Uncategorized

Deel dit bericht

Reacties (0)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

De waarheid over suiker en diabetes type 2

In dit artikel lees je over de invloed van toegevoegde suikers op het krijgen van diabetes type 2. Je vindt ook de manier om het risico te verkleinen.

Post image

Top artikel

Is kefir echt gezond?

Wat is kefir? | kefir plantje | Voedingswaarde | Probiotica | Gezondheidsvoordelen | Waar koop je kefir? | Zelf kefir maken |...

Post image

Uncategorized

Keto recepten

Bekijk alle artikelen