Begin niet aan het Paleo dieet voordat je dit artikel gelezen hebt. Het veel geprezen Paleo dieet klinkt heel logisch maar het heeft een paar gevaarlijke valkuilen.

Laat ik beginnen met te zeggen dat het Paleo dieet een heel stuk beter is dan de meeste diëten. Er zijn echter een paar belangrijke aandachtspunten.

Het Paleo dieet

Het Paleo dieet is een dieet waarin je net zo eet als onze verre voorouders uit de oude steentijd (paleolithicum) deden.

De filosofie achter het dieet is: ons lichaam is niet veel veranderd sinds we als holbewoners – of jagers en verzamelaars – rondliepen op deze planeet dus we zouden ook niet anders moeten eten dan toen.

Andere namen voor het Paleo dieet zijn, ook heel toepasselijk, het oer-dieet en het caveman-dieet (oftewel het holbewoners-dieet).

Het Paleo dieet is een koolhydraatarm dieet en vaak ook een eiwit(rijk) dieet, in de zin dat het Paleo dieet weinig koolhydraten en veel eiwitten bevat.

Gerelateerd artikel: Snel afvallen met een koolhydraatarm dieet

Bij het Paleo dieet mag je vlees, vis, groenten, noten, zaden en andere natuurlijke producten zo veel eten als je wilt. Tijdens het dieet dien je suiker, granen en andere koolhydraten met een hoge glycemische index-waarde te vermijden.

Op deze pagina kun je de complete lijst van producten die voldoen aan de Paleo dieet-standaard downloaden.

De vader van de Paleo-hype is waarschijnlijk Walter Voegtlin. Hij was ervan overtuigd dat mensen alleen perfecte gezondheid konden bereiken als we hetzelfde aten als onze voorouders uit de steentijd.

Ik ben het helemaal met Walter Voegtlin eens dat het voor mensen het beste is om te eten zoals onze verre voorouders deden (daar is ons lichaam immers voor ‘gemaakt’).

Maar de manier waarop het Paleo dieet gepresenteerd wordt, is niet helemaal in lijn met mijn kennis en ervaringen over gezondheid en afvallen.

Hier drie waarschuwingen voor mensen die het Paleo dieet willen volgen.

Waarschuwing #1: Kijk uit met vlees

Bij de gedachten aan het Paleo dieet springen bij de meeste mensen afbeeldingen met dikke hamburgers en groten stukken vlees in gedachten.

Vlees is onlosmakelijk verbonden met het Paleo dieet en het eten waarvan wij denken dat holbewoners aten.

Er zijn twee punten waar het Paleo dieet je kan misleiden.

1. Onze verre voorouders aten helemaal niet zoveel vlees

Heb jij wel eens geprobeerd een dier met je blote handen te vangen? Dat is best lastig.

Nu hadden onze voorouders daar natuurlijk meer ervaring mee, maar ondanks hun speer en het jagen in groepen was het voor hun ook bijzonder lastig om een groot wild dier te vangen; dat gebeurde dus maar zelden.

En als ze het dier gedood en gevangen hadden, konden ze het vlees niet zoals wij een paar dagen in de koelkast bewaren.

Het vlees moest vaak nog dezelfde dag gegeten worden. Alles wat ze niet op konden ging verloren.

Onze voorouders aten helemaal niet zo vaak vlees. Dus zorg ervoor dat jij dat ook niet doet. Maximaal drie keer per week 100 gram per volwassen persoon is een goede richtlijn.

2. Onze verre voorouders aten heel ander vlees dan wij

Het vlees dat we vandaag de dag in de supermarkt (en helaas ook bij vele slagers) vinden is anders en van veel slechtere kwaliteit dan het vlees dat onze verre voorouders aten.

Het vlees dat onze verre voorouders aten, kwam van dieren die echt in de natuur geleefd hadden en geen antibiotica, hormonen of onnatuurlijk voedsel kregen.

Ook aten zij voornamelijk de meest voedzame delen van het dier, de organen. Orgaanvlees wordt vandaag de dag maar zelden gegeten.

Natuurlijk wordt de kwaliteit van het vlees in de supermarkt wel tot een zekere hoogte gegarandeerd, maar die standaard is behoorlijk laag.

Veel vlees dat je in de supermarkt vindt komt van boerderijen die meer op een fabriek lijken dan op een boerderij. Het is massaproductie.

De kostprijs moet zo laag mogelijk en helaas gaat dat vaak ten koste van de kwaliteit en voedingswaarde.

Onze verre voorouders aten onbewerkt vlees van gras-gevoerd vee. Dus zorg ervoor dat jij dat ook doet.

Lees het hele verhaal hier: Rood vlees: gezond of niet?

Waarschuwing #2: Niet iedereen is hetzelfde

Net als vele andere diëten gaat het Paleo dieet ervan uit dat iedereen hetzelfde is. Zuivel is ‘slecht’ en noten zijn ‘goed’.

Maar natuurlijk is niet iedereen hetzelfde. Kijk maar om je heen, van buiten zien we er niet allemaal hetzelfde uit, dat zal van binnen ook wel zo zijn.

De ene persoon kan beter tegen bepaalde voedingsmiddelen dan de ander. Allergieën zijn het bekendste voorbeeld.

Maar ook op een veel subtieler niveau kan het zo zijn dat de ene persoon bepaalde eiwitten (of andere voedingsstoffen) beter kan verwerken dan de ander.

Het is verstandig om een bepaalde richtlijn aan te houden, maar deze nooit blindelings te volgen.

Zorg ervoor dat je altijd goed naar je eigen lichaam blijft luisteren.

Luister naar je instinct

Een olifant heeft nog nooit gehoord van de “Schijf van 5” en heeft geen idee hoeveel calorieën of koolhydraten er in zijn eten zitten, maar toch weet het gigantische beest precies wat het moet eten.

Een olifant weet instinctief wat het moet eten, het hoeft er niet over na te denken. Een vergelijkbaar instinct hebben wij ook.

Luister naar je gevoel. Als kind ging ik bijna over m’n nek als ik melk moest drinken, een paar maanden later wezen testen uit dat ik lactose intolerant was.

Mijn lichaam wist het al, de dokter moest het alleen nog uitvinden.

Luister goed naar je lichaam en merk op welke voeding je graag eet en welke niet. Natuurlijk moet het gezond en onbewerkt voedsel zijn.

Word jij bijvoorbeeld een beetje misselijk van avocado of banaan? Eet het dan niet.

Merk je dat je liever geen aubergine eet, maar wel tomaatjes blijft ‘snoepen’? Eet vaker tomaatjes en minder of geen aubergine.

Op Jaspers boodschappenlijst vind je een overzicht van alle gezonde koolhydraatarme producten die je uitstekend als richtlijn kunt gebruiken.

Waarschuwing #3: Het gaat om een levensstijl, niet een dieet

Afvallen door een aantal weken een dieet te volgen is al jaren erg populair. En dat is logisch, de belofte om in een aantal weken 10 kilo af te vallen is erg verleidelijk.

Maar de realiteit is dat 95 procent (!) van de mensen die een dieet volgt na een paar jaar weer op zijn oude gewicht zit of zelfs zwaarder is.

Er is niets mis met 10 kilo afvallen in vijf weken. Dat is prima mogelijk. Maar om het gewicht er in de jaren erna eraf te houden is het belangrijk dat je het doet met de goede instelling.

Gerelateerd artikel: 7 tips: 10 kilo afvallen in 5 weken (zonder sporten)

De knop moet om

Afvallen heeft niets te maken met een paar weken lang een magisch dieet volgen. Als je echt een slank, fit en gezond lichaam wilt, is het belangrijk dat je jezelf een nieuw voedingspatroon aanleert.

Een paar weken anders eten gaat je niet verder helpen. Al het lichaamsvet dat je verbrandt zit er in een paar weken weer aan.

Maar door je bewuster te worden van je eten, en je eetpatroon stapje voor stapje voorgoed te veranderen, zal je je lichaamsvet verbranden en zal het eraf blijven.

En dan kun je nog steeds 5 of 10 kilo afvallen in een paar weken. Maar je pakt de oorzaak aan. En als je de oorzaak aanpakt is een verandering blijvend.

Je plakt geen pleister over de besmette wond, maar je ontsmet de wond eerst en dan laat je je lichaam de wond zelf helen.

Gerelateerd artikel: Afvallen door mindful eten

Conclusie

Het Paleo dieet is helemaal juist in de zin dat het granen, suikers en ander onnatuurlijk en bewerkt voedsel buitensluit.

Maar let op de drie valkuilen die ik in dit artikel besproken heb.

Gerelateerd artikel: Snel en blijvend je buikvet verbanden

20 reacties

  • Ann
    03/01/2021 om 6:36 pm

    Hoi Jasper ,

    Ik moet koemelk, gluten, haver, spelt , gerst, Rogge , tarwe ,bakkersgist , guarpit , banaan , vanille en ananas vermijden de komende 8 weken. Na een beetje onderzoek kom ik dus eigenlijk uit op het paleo dieet. Alleen is mijn vraag…. hoe kan ik nu het beste ontbijten? Ik vind het allemaal een hele lastige uitdaging, maar het ontbijt en de lunch vind ik toch wel erg lastig .
    Groetjes

    • Jasper Alblas
      12/01/2021 om 9:06 am

      Hoi Ann, je kunt een groene smoothie maken als ontbijt met bijvoorbeeld spinazie, peer, rauwe cacao en wat avocado. Ook een chiapudding, omelet, gekookt ei of kokosyoghurt met wat noten zijn een prima ontbijtje. Veel succes en als je het lastig vindt zou je bijvoorbeeld de recepten uit het Bodyhappiness Programma kunnen gebruiken, deze smaken heerlijk en passen binnen jouw dieet.

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *