In dit artikel laat ik je zien welke E-nummers je wel, en welke E-nummers je absoluut niet kunt eten als je wilt afvallen.

Heb jij overgewicht? Dan is de kans groot dat jij ongemerkt producten eet die lichaamsvet stimulerende E-nummers bevatten.

Lees dit artikel aandachtig door, want sommige E-stoffen kunnen heel wat schadelijker zijn dan je zou denken.

Vroeger, toen producten nog niet chemisch bewerkt werden met E-nummers, kwam overgewicht bijna niet voor. Maar mensen kregen een steeds drukker leven en wilden steeds makkelijker eten.

Deze verandering is wat je gezondheid betreft alles behalve positief te noemen. Zelf bakken en koken is er vaak niet meer bij en alles moet snel, goedkoop en gemakkelijk zijn.

En zo ontstonden de E-nummers…

Wat zijn E-nummers?

Kort gezegd zijn E-nummers additieven, die aan voedsel worden toegevoegd voor meer kleur, geur, smaak, houdbaarheid enz.

De “E” staat voor door de “Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen”. Het nummer erachter staat voor een stof die gebruikt is. De indeling is als volgt:

  • Alle E100 nummers zijn kleurstoffen
  • Alle E200  nummers zijn  conserveermiddelen of voedingszuren
  • Alle E300 nummers zijn antioxidanten en voedingszuren
  • Alle E499 nummers zijn emulgatoren, stabilisatoren,verdikkingsmiddelen en geleermiddelen
  • Alle E500 nummers zijn zuurteregelaars, anti-klontermiddelen en rijsmiddelen
  • Alle E600 nummers (en een paar E700 nummers) zijn smaakversterkers
  • Alle E-900 nummers zijn drijfgassen, stabilisatoren, anti-schuimmiddelen, zoetstoffen, glansmiddelen en meelverbeteraars
  • Alle E1400 nummers zijn gemodificeerde zetmelen

Natuurlijke E-stoffen

E-nummers hoeven niet altijd chemisch c.q. synthetisch te zijn. Het kunnen ook dierlijke of plantaardige stoffen zijn (of daaruit gehaald worden).

In een tomaat bijvoorbeeld zit zo’n natuurlijke E-nummer( E-160d). Deze E-stof haalt men uit de tomaat en wordt door onze voeding verwerkt.  Natuurlijke E-nummers vind je terug in biologisch voedsel.

Er zijn ongeveer 48 E-nummers  die in biologische producten gebruikt mogen worden. Uiteraard kan men deze E-nummers ook in niet biologische producten terugvinden.

Veelvoorkomende natuurlijke E-nummers zijn: Agar-agar (E406) uit algen, Carrageen (E407) uit zeewier of johannesbroodpitmeel (E 410) uit zaden van de johannesbroodboom en bietenrood (E-162) uit rode bieten.

Chemische E-nummers

Maar natuurlijk zijn er ook een hoop chemische c.q. synthetische E-nummers. Deze vormen het merendeel van de bestaande E-nummers en kunnen wel degelijk een negatief effect hebben op je lichaam.

Dit soort E-stoffen zijn niet in de natuur te vinden en worden daarom door ons lichaam afgestoten. Het is bekend dat sommige van deze E-nummers sterke allergische (en soms gevaarlijke) reacties opwekken.

De controle op deze chemische E-nummers is vaag en niet overal even scherp. Zo komt het regelmatig voor dat een bepaald E-nummer in het ene land verboden is, terwijl wij de stof doodleuk in ons eten terugvinden. (Zo is E123 verboden in Frankrijk, maar toegestaan in Nederland.)

Tot slot zijn er E-nummers die natuuridentiek zijn, dit betekent dat de stoffen wel in de natuur voorkomen maar dat ze chemisch worden nagemaakt. Dit gebeurt omdat het een stuk goedkoper is.

Zijn E-nummers dikmakers?

Nu was de vraag of je dik kunt worden van E-nummers. Het antwoord hierop is: niet direct maar wel indirect.

Alle chemische en synthetische E-nummers moeten door de lever onschadelijk worden gemaakt. Veel levers hebben het tegenwoordig zwaar en maken overuren.

Op een gegeven moment is de lever zo overbelast dat afvalstoffen niet meer verwerkt kunnen worden. Dan slaat het lichaam deze afvalstoffen tijdelijk op en kan het worden ingekapseld in vet. Zodra de lever weer rust krijgt, kan hij alsnog deze afvalstoffen gaan opruimen.

Het probleem is dat we tegenwoordig zo veel afvalstoffen via ons eten binnenkrijgen dat er eigenlijk nooit meer een moment van rust is.

Het is wel mooi van je lichaam dat het je uit alle macht beschermt door afvalstoffen in te kapselen, maar jij zit mooi te kijken met je extra kilo’s aan vet als overgewicht.

Je kunt er dus dikker van worden wanneer er teveel van dit soort afvalstoffen binnenkomen en dat is extra slecht als je wilt afvallen.

Vat dit alsjeblieft niet te licht op, je zult versteld staan hoeveel chemische E-nummers je op een dag binnenkrijgt.

E-stoffen om echt te vermijden

Om gemakkelijk en plezierig gewicht te verliezen is het belangrijk dat je zo min mogelijk chemische E-stoffen binnenkrijgt. Er is echter een aantal E-stoffen die je absoluut moet vermijden. Ik noem ze hieronder.

Glutamaten E-621

E-621 is een E-nummer dat de eetlust stimuleert. Het is dus dubbel zo slecht als je wilt afvallen. E-621 kan zorgen voor extra lichaamsvet omdat deze schadelijk is én E-621 zorgt er ook nog eens voor dat je meer gaat eten.

Omdat de fabrikanten weten, dat de consument weet dat E-621 zeer ongezond is, gebruikt men tegenwoordig wel meer dan veertig sluiknamen voor dit E-nummer.

Wanneer je producten eet waar dit E-nummer in zit, blijf je eetlust houden en prop je jezelf dus helemaal vol. Je hebt dit vast wel eens ervaren als je een zak chips in één keer leegeet.

Glutamaat (verzamelnaam voor de E-621 serie) wordt tegenwoordig in waanzinnig veel producten gestopt. Het is voor de consument bijna ondoenlijk alle voedingsproducten weg te laten waar glutamaten in zitten.

Glutamaat kan uit een natuurlijke bron komen (is te duur, dus komt zelden voor) of chemisch nagemaakt zijn. Behalve dat je gewicht ongunstig wordt beïnvloed, doet het nog veel meer kwaad in het lichaam.

Het product zelf heeft geen smaak, maar zorgt ervoor dat andere smaken meer kracht krijgen waardoor het lekkerder smaakt. Daarnaast verhoogt E-621 ook nog de insuline in de buikspeekselklier waardoor de kans op diabetes en suikerspiegelschommelingen toeneemt en daar word je ook niet bepaald slank van.

Benamingen van dit E-nummer die je echt uit je voeding moet laten:

  • E620: Glutaminezuur (glutamaat) of Alfa-aminoglutaatzuur, glutacid, glu, glutaminol, glutagon
  • E621: Mononatriumglutamaat (MSG) of natriumglutamaat
  • E622: Monokaliumglutamaat  E623: Calciumdiglutamaat  E624: Monoammonium-glutamaat E625: Magnesiumdiglutamaat.

Andere benamingen: Eiwithydrolysaat en gist(extract), Ve-tsin, glutamaat, MSG, gehydrogeneerde eiwitten of oliën en vetten. Er zijn nog veel meer benamingen voor glutamaten.

Zoetstoffen en light

Dan is er nog een aantal andere veelgebruikte E-stoffen die ons dikker kunnen maken. De belangrijkste groep is misschien wel de chemische zoetstoffen. (Vooral  aspartaam is een bad boy.)

Aspartaam was erg gewild als zoetstof in afslankproducten omdat het suiker kon vervangen als zoetstof.

Men weet dat je van suiker dikker wordt, dus kwamen de light producten op de markt vol met aspartaam en andere chemische zoetstoffen. Aspartaam staat al bekend als een chemische stof die meer dan negentig bijwerkingen heeft.

Uit heel veel onderzoeken (het grootste was een veertien jaar durend  onderzoek onder 66.118 Franse vrouwen) kwam duidelijk naar voren dat het eten en drinken van producten waar deze zoetstoffen inzitten, het gewicht nadelig beïnvloeden omdat het negatief doorwerkt op de stofwisseling en daarmee de vetverbranding bemoeilijken.

Het doet echter nog iets! Je krijgt meer behoefte aan producten die je dik maken. Je gaat vooral hunkeren naar de suikers en graanachtige producten (liefste geraffineerd).

Je gaat meer eten omdat je verzadigingsmechanisme verstoord is geraakt. Ook zal het lichaam denken dat er suiker binnenkomt en hierdoor extra insuline gaan afscheiden.

Insuline haalt de suikers die in het bloed horen te blijven er toch uit. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel te ver en krijg je veel trek (vooral in koolhydraten zoals suiker).

Chemische zoetstoffen die je beter kunt mijden zijn onder andere: E-951 Aspartaam,  E-950 acesulfaam-k, E-952 cyclaamzuur, E-954 sacharine, E-955 sucralose.

Tips of af te vallen

Eigenlijk is het redelijk eenvoudig om op te schrijven wat je het beste kunt doen om E-nummers te mijden en zo je eetlust en je lichaam te normaliseren en gemakkelijk af te vallen, namelijk:

Gewoon net als oma vroeger alles zelf maken van pure, biologische producten.

Bouillon van vlees en-/of kruiden zelf laten trekken en niets kant en klaar kopen. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat dit in deze tijd voor velen niet te doen is. Maar echt, het beste dat je dan kunt doen, is zoveel mogelijk biologische producten eten want zoals je eerder kon lezen, mogen chemische stoffen hierin niet gebruikt worden.

Verder is het belangrijk dat je de etiketten van de niet biologische producten aandachtig leest en het lijstje met de namen van de stoffen die je wilt mijden even erbij pakt. Let dan ook zoveel mogelijk op de E-200 nummers want ook die zijn niet al te best.

Als je deze simpele tips ter harte neemt zul je minder afvalstoffen opslaan in je lichaamsvet en geen kunstmatig hongergevoel krijgen door de eetlust-stimulerende E-nummers.

Afvallen gaat het beste als je gewoon natuurlijk voedsel eet. Op deze pagina vind je meer afslank tips.

Bekijk (10) reacties

Verberg reacties

  • Marisks
    17/12/2015 om 8:14 am

    Ik ben in september begonnen om biologisch te eten met zo min mogelijk tot geen e-nummers.
    Ik heb van kinds af aan onverklaarbare buikpijn gehad, verminderd kort-termijn gegeugen en concentratiestoornissen.
    Nadat ik biologisch en zo min mogelijk e-nummers ben gaan eten verdwenen deze klachten als sneeuw voor de zon! En daarnaast ook nog eens bijna 5 kilo afgevallen!

    Het is iederen aan te raden! Weet wat je eet! Bij mij is de knop om!

    • Jasper Alblas
      19/12/2015 om 8:01 am

      Geweldig Mariska!

    • Aarnout
      11/01/2016 om 9:54 am

      Ook ik heb jaren last gehad van maagklachten. Vaak na het eten. Boosdoeners bleken de zakjes jus van knorr, maggie te zijn. Ook de honig zakjes voor bijv. nasi, bami macaroni etc.
      Nu maken we ons eten met natuurlijke kruiden. En wat denk je…..
      geen maagklachten meer.

  • Hans
    12/10/2015 om 12:46 pm

    Hallo Jasper,in onze bootschappenwagen zit al heel lang het geweldige boekje;wat zit er in uw eten? Van Corinne Gouget.Hier worden E406,407en4010 ook afgeraden.Met het olie verhaal gaan we nog meer aan de slag.Door veel minder koolhydraten te gebruiken ben ik nu in 3 weken 3 kilo afgevallen,hoera.Gisteren was er een boeiend progamma op tv,waar onderzocht werd,waarom mensen dik zijn en moeilijk afvallen.Ze bleken allemaal een stoornis in hersenen en darmen te hebben,verdeelt in 3 categorien;emotie eters,waar de hersens geen signaal krijgen dat de maag vol is en ?nog een.
    Gr.Hans

    • Jasper Alblas
      13/10/2015 om 10:19 am

      Hallo Hans, goed dat jullie bezig zijn met koolhydraatarm eten en dat je je verdiept in eten zonder E-nummers. Klinkt als een interessant programma. Weet je nog hoe het heette? In dit artikel lees je ook waarom zoveel mensen suikerverslaafd zijn, wellicht interessant voor je. Ga zo door met gezond eten!

  • Rina
    01/12/2014 om 9:40 am

    Ja, iets wat ik ook niet helemaal vertrouw is het zinnetje:
    verpakt onder beschermende omstandigheden of zoiets.
    Ik denk dan richting toevoeging (gassen) om houdbaarheid te verlengen, maar zou het fijn vinden als ik dat helemaal mis had en die ongerustheid kon vergeten.
    Bedankt voor alle informatie.

    • irene lelieveld
      07/01/2015 om 3:57 pm

      Hallo Rina

      Bedankt voor je berichtje en ja je hebt gelijk er zitten bepaalde gassen in om de houdbaarheid te verlengen. Daarom isd vers altijd beter. In hoever dit gas schadelijk is dat is me ook niet helemaal duidelijk, maar gezond is het zeker niet.
      Het plastic om de producten heen is trouwens ook niet al te best, hiervan komen hormoonachtige stoffen van vrij wat zeer slecht is voor ons lichaam.
      Groetjes Irene

  • Naomi
    30/11/2014 om 12:33 pm

    Even een kleine verbetering….in de zin “Vat dit alstjeblieft niet te ligt op, je zult versteld staan hoeveel chemische E-nummers je op een dag binnenkrijgt.” zou ‘ligt’ natuurlijk ‘licht’ moeten zijn. In diezelfde zin staat AlsTjeblieft en dat moet gewoon alsjeblieft zijn……………. Verder: ga zo door, heel duidelijk en informatief artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *