In dit artikel geef ik je 7 afval tips die ervoor zorgen dat je in 5 weken tijd tot wel 10 kilo afvalt. Als je meer of minder dan 10 kilo overgewicht hebt raad ik je alsnog aan dit artikel te lezen. Want uiteindelijk wil iedereen overtollig lichaamsvet verbranden.

10 kilo afvallen is niet moeilijk, het is alleen belangrijk dat je precies weet wat je moet doen. De duidelijke informatie en de rechttoe-rechtaan afval tips in dit artikel helpen je daarbij.

Afval-tips: voeding of sporten?

Afvallen is 70% voeding en 30% sporten. Je kunt afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar je kunt (haast) niet afvallen door ongezond te eten en veel te sporten.

Sporten zoals sprinten en krachttraining kan zeker geen kwaad, maar je kunt ook zonder sporten 10 kilo afvallen. Dat is ideaal als je het te druk hebt om veel naar de sportschool te gaan.

Voor je algemene gezondheid (en dus ook voor gewichtsverlies) is het belangrijk dat je wel minimaal 30 minuten per dag beweegt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te lopen, te fietsen of te zwemmen. De meeste mensen in Nederland halen de 30 minuten makkelijk.

Voeding is dus belangrijker dan sporten als je 10 kilo wilt afvallen.

Eten om af te vallen

We eten om energie binnen te krijgen, deze energie heb je nodig om te kunnen bewegen en te overleven. Je kunt energie op drie  manieren binnenkrijgen. Via koolhydraten, via eiwitten en via vetten. Elk van deze energiebronnen wordt in je lichaam op een andere manier verteerd.

De verschillende vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten heeft grote invloed op de snelheid van je vetverbranding en uiteindelijk je lichaamsgewicht.

Koolhydraten zorgen voor een moeizame vetverbranding, waardoor je veel aankomt.

Terwijl vetten en eiwitten de vetverbranding juist stimuleren, zodat je makkelijk gewicht verliest.

Moeilijk 10 kilo afvallen met koolhydraten

Voorbeelden van koolhydraten zijn suiker, granen, zetmeel, lactose en alcohol. Alle koolhydraten worden in je lichaam omgezet tot enkelvoudige suikers (monosacchariden: glucose en fructose).

Opname van glucose in je bloed zorgt ervoor dat je insulineniveau stijgt. Door het hoge insulineniveau wordt het enzym dat lichaamsvet kan verbranden (Hormone-Sensitive Lipase, HSL) geblokkeerd.

Koolhydraten zorgen er dus voor dat je heel moeilijk je lichaamsvet verbrandt. Je kunt zoveel hardlopen of sporten als je wilt, maar zolang je koolhydraten eet, zul je heel moeilijk lichaamsvet verbranden.

Makkelijk 10 kilo afvallen met eiwitten en gezonde vetten

Eiwitten en (gezonde) vetten zorgen er niet voor dat je insulineniveau zo snel en zo hoog stijgt. Hierdoor is het wel goed mogelijk om lichaamsvet te verbranden.

Voorbeelden van eiwitten en gezonde vetten zijn: vis, vlees, ei, noten, zaden, pitten, natuurlijke oliën en sommige groenten. Als je dit voedsel eet en meer energie verbrandt dan je binnenkrijgt zul je direct lichaamsvet verbranden.

Dit is natuurlijk een versimpeling van je zeer complexe spijsvertering. In werkelijkheid zijn er duizenden  stoffen, hormonen en enzymen die met dit proces te maken hebben. Als je hier meer over wilt weten raad ik je aan mijn artikel Afvallen: de verdieping te lezen.

Het is niet nodig om precies te begrijpen hoe je lichaam werkt om 10 kilo af te vallen. Het enige dat je moet onthouden is: koolhydraten maken je dikker en eiwitten en gezonde vetten helpen je afvallen.

Nog één opmerking over eiwitten. Eiwitten stimuleren groei in je lichaam, maar groei betekent veroudering. In verschillende studies is aangetoond dat te veel eiwitten de levensduur verkorten. Eiwitten zijn ontzettend gezond en je hebt ze echt nodig, maar eet ze niet te veel.

Eet weinig koolhydraten, voldoende (maar niet te veel) eiwitten en veel gezonde vetten. De onderstaande tips zullen je hier erg mee helpen.

De 7 afval tips

Als je de onderstaande tips opvolgt, zul je in 5 weken tijd tot wel 10 kilo afvallen.

  • Tip 1: Kook zelf
  • Tip 2: Haal geen suiker en granen in huis
  • Tip 3: Leer juicen
  • Tip 4: Snack rauw
  • Tip 5: Weeg je één keer per week
  • Tip 6: Informeer vrienden en collega’s
  • Tip 7: Begin direct

Tip 1: Kook zelf. Daarmee bedoel ik eigenlijk “bereid je eten zelf”, want je hoeft je eten natuurlijk niet altijd te koken. Door je eigen eten te bereiden heb je zelf in de hand wat erin gaat. Dit betekent dat je ook sauzen het best zelf kunt maken.

Als je toch besluit uit eten te gaan, zorg er dan voor dat je van tevoren thuis een gezonde maaltijd hebt gegeten. Eenmaal in het restaurant kun je voor de gezelligheid een salade (zonder saus) mee-eten.

Neem ook een zelfgemaakte lunch mee naar je werk, want helaas zijn de meeste bedrijfskantines nog gefocust op brood of andere koolhydraten.

In dit receptenboek vind je meer dan genoeg voorbeelden van gezonde gerechten (ontbijt, lunch, diner, snacks en tussendoortjes) en sauzen.

Tip 2: Haal geen granen en suiker in huis. Als ze er niet zijn kun je ze ook niet eten.

Het is daarnaast belangrijk dat je ook onderweg of op je werk niet in de verleiding wordt gebracht om koolhydraten te eten. Heb je de gewoonte om na je werk langs een fastfoodrestaurant te gaan? Neem een andere route. Heb je de gewoonte om op je werk om 4 uur iets uit de snoepmachine of frisdrankmachine te halen? Neem geen muntgeld mee. Wees creatief en probeer elke mogelijkheid om in de verleiding te worden gebracht uit te sluiten.

Tip 3: Leer juicen. Juicen, of met een ander woord “sappen”, is het fijnpersen van groente zodat er een groentesap ontstaat. Door groente te persen neem je de vitaminen en andere gezonde voedingsstoffen ontzettend snel in je lichaam op. Het sap bevat haast geen calorieën, maar stilt wel je honger.

Ik maak zelf standaard elke ochtend een liter groentesap en drink dit gedurende de rest van de dag op, tussen mijn maaltijden door. In het begin is de smaak even wennen, maar als je het eenmaal een paar weken gedaan hebt, wil je niets anders meer. In het Smoothie Afslank Plan vind je naast smoothies ook tal van groentesap recepten.

Tip 4: Snack rauw. Snacken is misschien wel de belangrijkste oorzaak van je overgewicht. Rond een uur of 4 of na het avondeten heb je vaak ontzettend veel trek in iets zoets of ‘iets wat vult’. Dit hongergevoel negeren is erg moeilijk.

Wat je het best kunt doen om dit honger gevoel te stillen, is een rauwe snack nemen. Daarmee bedoel ik: eten dat niet gekookt, gebakken of bewerkt is. Wortelen, groene selderij, noten of een stukje fruit zijn voorbeelden van ideale snacks.

Tip 5: Weeg je één keer per week. Veel mensen die bezig zijn met afvallen, wegen zich elke dag. Deze mensen weten vaak niet dat facetten zoals het weer, je beweging, de tijd van de dag, de tijd van de maand en veel andere aspecten, invloed hebben op je gewicht.

Het kan voorkomen dat je van de ene op de andere dag ineens 1,2 kilo bent afgevallen. Maar het kan ook voorkomen dat je ineens 0,5 kilo bent aangekomen. In het laatste geval raken mensen vaak erg gedemotiveerd en zijn ze die dag sneller geneigd iets ongezonds te eten (want ‘het werkt toch niet’).

Als je, je van week tot week weegt, zul je zien dat je elke week tussen de 1,0 en 2,5 kilo verliest. Maak je geen zorgen als dit een week niet zo is. Blijf gewoon gezond eten en je verbrandt vanzelf al je overtollige lichaamsvet.

Tip 6: Informeer vrienden en collega’s. Laat vrienden, familie en collega’s weten dat je de komende 30 dagen minder koolhydraten gaat eten. Zo hoef je niet iedere keer uit te leggen waarom je geen stukje taart neemt, waarom je geen aardappels opschept of waarom je een salade zonder saus bestelt.

De meeste mensen zullen je steunen tijdens het proces. Bovendien, door de sociale druk die het creëert heb je minder moeite om lekkere tussendoortjes af te slaan (je hebt immers je vrienden beloofd dat je ze niet zou eten).

Tip 7: Begin direct. We kennen allemaal het gezegde, van uitstel komt afstel. En juist met afvallen is dit vaak het geval. Heel veel mensen willen er graag wat aan doen, maar hebben niet de moed om te beginnen.

Ik vind het een van de vervelendste dingen om te zien, mensen die zich neerleggen bij hun overgewicht. Ze doen dit omdat ze denken dat het een hele opgave is of soms zelfs dat het onmogelijk is.

Niets is minder waar! Ook jij kunt je overgewicht kwijtraken, mits je de juiste aanpak kiest. En daar kan ik je bij helpen.

Speciaal voor mensen die graag vlot en efficiënt (maar wel gezond en natuurlijk) van hun overgewicht af willen heb ik het Smoothie Afslank Plan geschreven.

Je ontvangt een zeer uitgebreide handleiding die je helpt om in minder dan 5 weken tot wel 10 kilo lichaamsvet voorgoed te verbranden. Meer informatie vind je hier.

Veel succes!

 

Bekijk (120) reacties

Verberg reacties

  • Joy
    13/03/2017 om 2:33 pm

    Hoi Jasper. Ik wil graag 20 kg afvallen in 3 maanden. Dan is dit mijn eetpatroon:
    – ontbijt: naturel magere kwark met havermout
    – tussendoor: stuk gele paprika
    – lunch: 3 rijstwafels met kipfilet, ei, komkommer, avocado of vis
    – tussendoor: 1 mandarijn/sinaasappel
    – avondeten: 200 gram groente en 2*per week vlees of vis
    – tussendoor: 1 stuk fruit (meestal appel)
    Drinken: 3 koppen groene thee en 1 liter water

    Ik hoor graag of die 20 kilo eraf komen met dit eetpatroon.. 🙂

    • Jasper Alblas
      14/03/2017 om 4:26 pm

      Hoi Joy, variatie is erg belangrijk als het gaat om afslanken. Ik zou je dat dan ook zeker aanraden. Hou het bij 1 stuks fruit per dag en voeg wat extra groenten toe aan je eetpatroon. Dit kan tussendoor, door salade als lunch te nemen en door als ontbijt een groene smoothie te drinken. In het Smoothie Afslank Plan vind je heerlijke smoothie en maaltijdrecepten die je gemakkelijk helpen om van die 20 kilo af te komen.

  • Art
    01/03/2017 om 10:32 pm

    Hoi Jasper,

    Ik hou erg van soep met verse groenten.
    Nu weet ik dat er vaak zout en vet zit in kant en klare soepen,ook in die met verse groenten erin waar je alleen water bij moet doen.
    Wat is nu de minst slecht bouillon die ik kan gebruiken om zelf soep te maken?

    • Jasper Alblas
      03/03/2017 om 11:43 am

      Hallo Art bij de biologische winkel heb je kruidenbouillons van enkel verse kruiden waaraan geen E-nummers en zouten zijn toegevoegd. Die kun je gebruiken voor je soepen. Verder kun je soep goed op smaak maken door er ui, knoflook en verse kruiden zoals gember, rozemarijn, verse munt, basilicum, dille, tijm etc aan toe te voegen. Ook kruidenpoeders zoals komijn, gemberpoeder, kurkuma, chilipoeder, paprikapoeder en kerriepoeder helpen je soepen op smaak te maken. Hier vind je een overzicht van welke kruiden bij bepaalde soepen passen. Veel succes en geniet van de soepen. Groet Jasper

  • Thera.
    22/02/2017 om 2:26 am

    Hallo Jasper,

    Na een lange tijd van eerst boulimia en daarna structueel te weinig eten heb ik ontdekt dat afvallen bij mij pas lukt als ik genoeg eet. Best veel, zelfs. Van extreem weinig eten val ik niet meer af, van 1200 calorieën ook niet, maar van 1800 calorieën bijvoorbeeld wel. Alsof mijn lijf blij is dat het eindelijk genoeg binnen krijgt en ik daardoor beloond wordt. Nu wil ik daarbij gaan sporten, maar moet ik dan nog meer eten omdat ik ook calorieën ga verbranden of zijn die 1800/1900 calorieën prima? Misschien werkt mijn lichaam een beetje raar inmiddels door die eetstoornissen maar ik heb jaren tussen de 200 en 1200 calorieën gegeten en het was op het laatst erg frustrerend dat ik niet alleen niet afviel maar ook zelfs aankwam, en nu ik meer eet is dat dus over. Er gebeurt eindelijk weer iets.

    Ik moet vaak echt zoeken naar calorieën en eet dan uiteindelijk meestal nog wat extra nootjes omdat daar relatief veel calorieën in zitten. Ik vind het nog steeds wel moeilijk te bevatten dat meer eten mij beter helpt dan weinig.

    Om mijn lichaam ook wat strakker te krijgen wil ik nu dus ook graag sporten, en vandaar mijn vraag.

    Dank alvast!

    -Thera.

    • Jasper Alblas
      22/02/2017 om 5:32 pm

      Hallo Thera, super dat je erachter bent dat het noodzakelijk is om je lichaam met de juiste voedingsstoffen te voeden. Pas dan gaat het werken zoals het hoort en zal het zich ook aanpassen naar zijn natuurlijke gewicht. Als je gaat sporten kun je 50 – 100 g extra koolhydraten per uur dat je sport extra eten. Eet bijvoorbeeld een schaaltje havermout, een banaan of een quinoasalade voordat je gaat sporten. Onderzoek wat voor jou werkt door verschillende dingen uit te proberen en ontdek zo waar je je lekker bij voelt. Veel succes, ga zo door met gezond eten! Groet Jasper

  • Bas
    21/02/2017 om 10:32 am

    Hee Jasper,

    Ik heb (al 15 jaar) diabetes. Een koolhydraat arm dieet is voor mij heel moeilijk omdat ik niet altijd een goede controle heb over m’n bloedsuikerspiegel…
    Ik merk dat wanneer ik sport mijn suikerspiegel daalt, waardoor ik weer suikers moet eten. Ik eet eigenlijk vrij weinig op de dag (toegegeven; een paar boterhammen, maar ook veel groentes en veel water) maar er zijn toch vaak momenten dat ik “verplicht” suiker moet eten. Ik baal hier erg van omdat ik merk dat ik hierdoor aankom. Heel langzaam gelukkig, ik weeg nu zo’n 80kg en ben 1,87M, maar ik zou toch graag wat fitter willen worden.

    Heb jij misschien tips? Ik zag al een hoop recepten en producten langs komen waar weinig tot geen koolhydraten in zitten (groentesapjes bijvoorbeeld) waar ik op kan teren zonder insuline te hoeven spuiten.

    Cheers!

    • Jasper Alblas
      22/02/2017 om 5:49 pm

      Hallo Bas, probeer je boterhammen eens te vervangen door een salade met kip, vis, vlees, ei of noten en voordat je gaat sporten een schaaltje havermout of een banaan te eten. Neem verder tussen de maaltijden door altijd gezonde tussendoortjes zoals noten, zaden, pitten, een gekookt ei, rauwe groenten (eventueel met humus), een groentesap of groene smoothie (met havermout ook goed voor het sporten!). Ook een avocado of een portie vis zijn aan te raden om regelmatig tussendoor te eten. Deze houden je suikerspiegel in balans en zorgen lang voor een verzadigd gevoel. Neem na het sporten bijvoorbeeld een smoothie aangevuld met een plantaardige eiwitpoeder. Dit houdt je bloedsuikerspiegel stabiel, zorgt langdurig voor een verzadigd gevoel en helpt je spieren herstellen. Veel succes, ga ervoor! Groet Jasper

  • Elen
    31/01/2017 om 10:53 am

    Hey Jasper!

    Ik ga met dit dieetplan beginnen, want ik wil rond de 15 kilo afvallen. Heb alleen een vraagje, ik ga vaak uit, dus hoe zit het met alcohol? Alvast bedankt!

    • Jasper Alblas
      06/02/2017 om 10:30 am

      Super dat je gaat beginnen met afvallen volgens deze methode. Drink liever geen alcohol. Hier zie je waarom niet. Veel succes!

  • Vicky
    21/01/2017 om 6:41 pm

    Probeer maar eens te dieten als ge depressief zijt. Koken en zelfs nog maar de winkel gaan is er dan echt te veel aan ze. Nee nee, ik moet het gewoon aanvaarden: ik bèn een dikke koe en ik blíjf een dikke koe. En als het idd waar was dat iederéén kan afvallen, dan bestonden er geen dikke mensen. Wat een onzin zeg

    • Anita Mulderij
      23/01/2017 om 2:20 pm

      Hoi Vicky, vervelend dat je dit zo ervaart. Gezonde voeding kan veel voor je doen juist als je depressief bent. Het doet niet alleen veel voor je lichaam maar ook voor je gemoedstoestand. Ga in kleine stapjes, doe je gezonde boodschappen online, vraag iemand je te helpen met koken en wees lief voor jezelf. Als je blijft zeggen dat je een dikke koe bent ga je er langzaam in geloven. Benader jezelf positief, dat kan een wereld van verschil maken. Sterkte. Groetjes Anita

  • Charlotte
    17/05/2014 om 10:53 am

    Heeyy,

    Ik ben een meisje van 14 die basketbal in een hogere leeftijdscategorie speelt dan eigenlijk mag. Ik ben heel bang dat ik niet genoeg energie heb. Ik eet ook altijd ontbijtgranen met vla, maar ik weet niet of dat goed is om te eten? Mijn moeder kookt altijd, en ik mag nog niet zelf koken van mijn ouders, dus dat kan ik dan niet doen(tip 1).

    Wel heel erg bedankt voor de afvallen tips!

    • Jasper Alblas
      21/05/2014 om 5:47 pm

      Hallo Charlotte,

      de tips zijn er zodat je 10 kilo kunt afvallen. Jij kunt het beste gewoon gezonder gaan eten om zo ook voldoende energie te hebben voor je basketbal. Je kunt mijn boodschappenlijst downloaden om zo te zien wat je het best kunt eten.

      Succes!

  • Sabrina
    14/05/2014 om 8:02 pm

    Hallo jasper

    Ik wil graag 10 kilo afvallen ik ben al op de helft ik was in 3 weken tijd 5 kilo kwijt door minder kd te eten maar ik ben 14 en speel hockey op hoog niveau mijn energie gaat achteruit en ik blijf al 3 weken op de 5 kilo hangen ik weeg nu 58 en wil er graag nog 5 kilo af hoe pak ik dit aan ik weet niet meer wat ik moet doen heb jij nog tips

    • Jasper Alblas
      16/05/2014 om 2:34 pm

      Het belangrijkste is dat jij je beter voelt door het eten van de gezonde voeding. Dan komt het gewichtsverlies, in jou geval de 10 kilo afvallen, vanzelf wel. Als je na de periode van de eerste 3 weken nog steeds weinig energie voelt dan kan je het best je inname van gezonde koolhydraten verhogen.

  • Liza
    13/05/2014 om 9:06 am

    Hallo Jasper
    Mag ik als ontbijt havermoutpap met amandelmelk en wat rozijntjes eten als ik 10 kilo wil afvallen? Is dit een gezond ontbijt en past het bij het 7×7 dieet?
    Met vriendelijk groet
    Liza

    • Jasper Alblas
      16/05/2014 om 2:35 pm

      Ja dat kan als je 10 kilo wilt verliezen, liever niet te veel rozijnen. Appel met kaneel is een ideale vervanger. Let er ook op dat de amandelmelk niet gezoet is.

  • Michelle
    12/05/2014 om 8:10 pm

    Hoi

    Ik weeg nu 60 kilo en zou graag 9 kilo willen afvallen voor dat de zomer begint wat zijn je afvallen tips voor de komende weken?

    • Jasper Alblas
      16/05/2014 om 2:36 pm

      Eet volgens de boodschappenlijst. Dat is gezond en je zult dan ook snel de bijna 10 kilo afvallen.

      Succes.

  • Eveliene
    09/05/2014 om 5:50 am

    Ik ben nu 4 weken bezig met geen (weinig) koolhydraten eten. De eerste 2 weken ben ik 4 kilo afgevallen, de laatste 2 weken bijna 1.5 kilo aangekomen? Ik doe niet echt jou schema’s, maar eet al weken niks buiten jou aangeraden voedingsmiddelen. Het enige wat ik heb toegevoegd is elke dag 2 lepels gebroken lijnzaad+lijnzaadolie ivm verstopping. Nu zitten hier wel kh in, maar ook weer niet zo veel. Ik drink veel, heb ook steeds erge dorst , heb veel hoofdpijn en niet echt veel energie. Wat doe ik fout?

    • Jasper Alblas
      09/05/2014 om 1:33 pm

      Zo te zien doen je niets fout Eveliene. Houd dit eetpatroon nog een paar weken vol, dan zal je zien dat je vanzelf weer gewicht gaat verliezen. Soms heeft het lichaam even nodig nodig om aan te passen.

      Ook de andere klachten zullen snel moeten verdwijnen.

  • Hakan
    06/05/2014 om 7:29 pm

    Hoi jasper,

    Ik ben in 5 maanden tijd van 103 kilo naar 82 kilo gegaan maar ik blijf de laatste 5 a 6 weken steken op 82 kilo. Ik heb nog 20 kilo vet en ik wil dat de vet naar benede gaat en in ieder geval nog 10 kilo afvallen, maar het blijft dezelfde. Ik eet de laatste weken wel wat ongezonder misschien dat het daaraan ligt maar ik ben bang dat ik me motivatie kwijt ga raken. Heb je nog tips?

    • Jasper Alblas
      09/05/2014 om 1:34 pm

      Hallo Hakan,

      de beste afvallen tip die ik je kan geven is: eet gezond. Als je gezond blijft eten zal je vanzelf de laatste 10 kilo afvallen. Op mijn boodschappenlijst vind je precies wat je wel en niet mag eten.

      Veel succes!

  • Abel Nieuwkop
    04/05/2014 om 2:35 am

    Hey bedanktvoor de afvallen tips.

  • Amanda
    01/05/2014 om 7:44 am

    Hoi,

    Ik wil ook graag tussen de 7 en de 10 kilo afvallen.
    Ik vind het heel lastig om lekkere dingen over te slaan.
    Ik woon nog thuis en wil afvallen en gezonder eten.
    Mijn ouders willen hun kookgedrag niet aanpassen.

    Verder heb ik zelf te weinig geld om zelf te gaan koken of gezond eten te kopen.
    Het probleem zit hem in het avondeten van mijn ouders en in het weekend, maar dat heeft vooral met discipline te maken.

    Hopelijk heeft u tips voor mij om 10 kilo af te vallen.

    Groetjes,
    Amanda

    • Jasper Alblas
      09/05/2014 om 1:37 pm

      Hallo Amanda,

      naast je ouders bewust maken van de gevolgen van ongezond eten is er helaas niet veel wat je kunt doen. Je zou de ongezonde delen van de (avond)maaltijd kunnen laten staan en bijvoorbeeld een extra portie salade of groente opscheppen.

  • sharon
    06/04/2014 om 8:30 pm

    hallo , ik wil ook heel graag 10 kilo afvallen , maar ik ben pas 13 jaar , heb je daar ook tips voor? of helpen deze bij mij ook wel
    groetjes

    • Jasper Alblas
      10/04/2014 om 4:05 pm

      Hallo Sharon,

      de tips zullen je helpen weer op goed gewicht te komen. Laat de tips even aan je ouders zien en overleg wat het beste is voor jou.

  • wael
    30/03/2014 om 8:34 pm

    hey jasper,
    ik probeer al een tijdje 10 kilo af te vallen maar het lukt niet ik zou niet weten wat voor producten ik moet eten. Heb je afvallen tips of zou je voor mij een eetschema willen maken wil er ook wel voor betalen als het maar werkt
    groet

    • Jasper Alblas
      02/04/2014 om 10:04 am

      Hallo Wael,

      De producten die je kan eten als je 10 kilo wilt afvallen staan op mijn boodschappenlijst. Je vindt een uitgebreid eetschema met exacte recepten in mijn receptenboek.

      Veel succes!

  • Maurice
    27/03/2014 om 7:47 am

    Volgens mij is er maar 1 oplossing als je 10 kilo wilt afvallen, minder calorieën eten dan je behoefte! En dat heeft niks te maken met meer of minder koolhydraten eten. Heel simpel: je behoefte is 2000 calorieën en je eet er 1800 calorieën val je, eet je 2200 calorieën kom je aan…

    • Jasper Alblas
      02/04/2014 om 10:08 am

      Hallo Maurice,

      Het klopt dat je minder calorieën moet eten dan je verbrandt om 10 kilo afvallen te verwezenlijken. Maar je moet ook koolhydraten zo veel mogelijk laten staan. Deze verstoren namelijk het vetverbranding mechanisme.

  • Marjette
    26/03/2014 om 8:06 am

    Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Door gevarieerd en gezond te eten, ook gewoon granen, ben ik in 6 weken tijd 15 kilo afgevallen. Wel wand