In dit artikel leer je precies wat candida is en hoe ook jij het kunt voorkomen.

Volg de stappen uit dit artikel zodat jij de vervelende symptomen kunt voorkomen en zelfs genezen.

Wat is candida?

Candida Albicans is een gist dat bij iedereen op de huid, in de mond en bij vrouwen ook in de vagina voorkomt. Dit gist houdt met miljarden bacteriën je darmflora op orde.

Samen met de slijmvliezen, die een soort barrière vormen, zorgen bacteriën er voor dat de gist onder controle blijft.

Op het moment dat je weerstand verzwakt is, daalt de beschermingsgraad van je slijmvliezen en kan de gist zich omvormen tot een schimmel die gaat woekeren.

Bacteriën krijgen het dan niet meer voor elkaar om alles in je darmen in balans te houden. De schimmel wordt erger. Dat noemen we candida.

Candida en antibiotica

Een overgroei aan candida ontstaat vaak na het gebruik van antibiotica. Alhoewel antibiotica soms de enige oplossing is voor een gezondheidsprobleem doodt het tegelijkertijd ook de goede bacteriën in je lichaam.

Zo raakt je darmflora verzwakt en kan de gist omvormen tot een schimmel.

Een onbalans in de zuur-base verhouding in de maag en darmen kan ook zorgen voor candida. Daarom is het belangrijk om 70 procent basisch (groenten, fruit, zuivel) en 30 procent zuur (eieren, vis, vlees, graan) te eten.

Want in een verzuurde omgeving kunnen bacteriën niet goed hun werk doen.

Een andere oorzaak is  verandering van de hormoonbalans rond het veertigste levensjaar bij vrouwen. Dat verstoort het evenwicht. Candida maakt daar dan gretig gebruik van. Gevolg is dat veel vrouwen kampen met vaginale klachten veroorzaakt door een overgroei van candida.

Daarnaast zijn een slecht dieet met veel snelle koolhydraten (witte pasta, rijst en wit brood) en suiker, stress en langdurig gebruik van de pil vaak ook de oorzaak van het ontstaan van candida.

De klachten die eruit voortkomen variëren enorm.

Voetschimmel, kalknagels, extreme vermoeidheid, acne, gewichtstoename, spierzwakte en spierpijn, vaginale schimmel, concentratieverlies, depressie, spraakgebrek, katterig gevoel, enorme hang naar zoet en koolhydraten, spruw, hypoglycemie  zijn de belangrijkste klachten.

Pak de oorzaak aan, niet de symptomen

Voetschimmel bijvoorbeeld komt regelmatig terug, ook als je een crème van de dokter hebt gekregen.

Candida moet dan ook vanuit de darmen aangepakt worden. Dat begint met een speciaal dieet. Suikervrij en zoveel mogelijk koolhydraatarm. Want candida voedt zich met suikers.

Met suikers bedoelen we tafelsuiker, honing, agave, maisstroop, lactose, rijststroop, kokosbloesemsuiker en nog meer van dit soort ‘gezonde’ suikers.

Maar ook sommige andere koolhydraten moeten vermeden worden, want die zetten zich in het lichaam om in suiker. Denk daarbij aan pasta, brood, rijst, aardappelen en crackers.

Ook vers en gedroogd fruit helpt de candida sneller groeien.

Tegelijkertijd met het koolhydraatarme dieet, moeten de darmen gevoed worden met probiotica, het tegenovergestelde van antibiotica. Probiotica zijn goedaardige bacteriën die vaak in het verleden kapot zijn gemaakt met antibiotica.

Een gezond voedingspatroon hongert de schimmel uit en de probiotica brengen de darmflora weer in balans. Pas als je darmen gezond zijn, is ook je immuunsysteem in staat om de candida in toom te houden.

Voorkomen is beter dan genezen

Het kost vaak veel moeite om de candida weer onder controle te krijgen. Voorkomen is daarom beter dan genezen. Let daarom goed op je eetpatroon.

Gezond eten kan ook lekker zijn. Staar je niet blind op zoete snacks en toetjes, maar leer een aantal gezonde en lekkere recepten waarmee je varieert en afwisselt.

Houd je suikerinname in de gaten, eet voldoende groenten en maximaal twee stuks fruit. Eiwitten en goede vetten als omega 3 en 9 geven een verzadigd gevoel waardoor je niet snel naar geraffineerde producten grijpt.

Heb je zin in zoetigheid? Grijp dan niet naar verpakte, gezoete snacks, maar maak zelf iets lekkers van natuurlijke voeding. Bijvoorbeeld een suikervrij bananenbrood. Geniet ervan!

Auteur: Dit artikel is geschreven door Leonie de Jong. Zij is voedingsdeskundige bij www.grapefoodie.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *