In dit artikel leer je hoe je snel, makkelijk en gezond je overtollige kilo’s kwijt kunt raken met een eiwitdieet en/of proteine shakes.

Als je begrijpt en toepast wat in dit artikel staat dan zul je deze week nog beginnen met afvallen. Na een paar weken of maanden zul je al je overtollige lichaamsvet verbrand hebben en er een slank lichaam aan over gehouden hebben.

Je hoeft niet langer meer gefrustreerd te zijn over je eigen lichaam en de mensen om je heen zullen het resultaat spoedig opmerken.

Als je niet toepast wat er in dit artikel staat dan zal je waarschijnlijk de rest van je leven blijven tobben met overgewicht en een stuk ongelukkiger worden in het proces.

Het eiwitdieet

Een eiwitdieet is een dieet waarbij je energie voornamelijk uit voedsel haalt dat hoge kwaliteit eiwitten bevat. Let op: het is bij het eiwitrijk dieet van essentieel belang dat het voedsel dat je eet weinig koolhydraten en veel gezonde vetten bevat. Ook dit is onderdeel van het eiwitdieet.

Het eiwitdieet gaat niet om de hoeveelheid eiwitten, maar voornamelijk om de kwaliteit van de eiwitten. Om te bepalen of eiwitten van hoge kwaliteit zijn, is het belangrijk dat je weet wat eiwitten precies zijn.

(Lees hier hoe je direct kunt beginnen met afvallen met behulp van een eiwit of proteine dieet.)

Eiwitten

Eiwitten zijn naast vetten en koolhydraten één van de drie macronutriënten en zijn dus ontzettend belangrijk voor ons lichaam. Je cellen, je spieren en je DNA zijn voor een groot deel (of soms zelfs helemaal) opgebouwd uit eiwitten.

Eiwitten zijn aan elkaar gelinkte aminozuren. Net zoals een Lego-kasteel is opgebouwd uit Lego-blokjes, zo is een eiwit opgebouwd uit aminozuren.  Als je op het allerlaagste niveau gaat kijken, zijn eiwitten zeer complexe moleculen. Ze bestaan soms wel uit duizenden aan elkaar geschakelde aminozuren. In de afbeelding van een eiwitmolecuul hieronder is dat goed te zien.

Eiwit molecul uit het eiwitdieetDe rode, blauwe en gele puntjes zijn allemaal verschillende aminozuren.

Mensen krijgen hun eiwitten binnen via voedsel. Je vindt een hoog percentage eiwitten in voedsel zoals: vlees, vis, kip, zuivel, noten, zaden, pitten, peulvruchten, in verschillende groentes en natuurlijk in het eiwit, het witte gedeelte van een verwarmd ei.

Omdat eiwitten zo complex opgebouwd zijn, zijn ze voor ons lichaam ideaal om te gebruiken als bouwstof. Tijdens het verteringsproces in je maag en darmen worden de aminozuren losgekoppeld en kunnen ze elders in het lichaam gebruikt worden om beschadigde cellen te repareren of om nieuwe cellen aan te maken.

Dit is waarom bodybuilders veel eiwitten consumeren. Omdat bodybuilders zo hard trainen maken ze steeds hun spieren een beetje kapot. Je lichaam heeft dan veel eiwitten nodig om de spieren weer te repareren. Zo keren je spieren groter en sterker terug.

Er is een groot verschil in de kwaliteit van eiwit in eiwitrijk voedsel. Des te hoger de kwaliteit van het eiwit, hoe beter je lichaam het kan gebruiken. Des te hoger de kwaliteit, hoe gezonder het eiwit voor je lichaam is.

Voorbeelden van voedsel met hoge kwaliteit eiwitten zijn: (grasgevoerd) vlees, vis, Griekse yoghurt, kip en ei.

Voorbeelden van voedsel met lagere kwaliteit eiwitten zijn: bonen, rijst, maïs en tofu.

Hoge kwaliteit eiwitbronnen zijn belangrijk om te eten als je wilt afvallen. Ze voorzien je lichaam van de nodige energie en voedingsstoffen zodat je niet in de verleiding wordt gebracht om naar de dikmakende koolhydraten te grijpen.

Lees hier hoe je direct kunt beginnen met afvallen met behulp van een eiwitdieet.

De kwaliteit van een eiwit is te bepalen door te kijken naar de hoeveelheid verschillende, en welke soorten aminozuren het eiwit bevat.

Aminozuren

In totaal zijn er 80 aminozuren, slechts 20 daarvan hebben wij mensen in ons lichaam. De aminozuren die zich in ons lichaam bevinden zijn: Alanine, Arginine, Asparagine, Asparaginezuur, Cysteine, Fenylalanine, Glutamine, Glutaminezuur, Glycine, Histidine, Isoleucine, Leucine, Lysine, Methionine, Proline, Serine, Threonine, Tryptofaan, Tyrosine en Valine.

Als vuistregel kun je zeggen: hoe meer verschillende soorten aminozuren een eiwit bevat, des te hoger de kwaliteit van het eiwit.

Bij het consumeren van eiwitrijkvoedsel worden de eiwitten door je spijsvertering afgebroken tot enkele aminozuren. Je lichaam gebruikt deze aminozuren dan weer om zelf de nodige eiwitten op te bouwen.

Het eiwit is het Lego-kasteel en de aminozuren zijn de Lego-steentjes. Je lichaam kan zelf een kasteel uit elkaar halen en een ander soort kasteel opbouwen.

Uit de 20 verschillende aminozuren kan je lichaam wel twee miljoen verschillende eiwitten opbouwen. Al deze eiwitten hebben allemaal een aparte taak of functie in je lichaam. Eén van de functies is het leveren van energie. En dit is belangrijk voor het eiwitdieet.

Waarom werkt een eiwit of proteine dieet?

Alle drie de macronutriënten (vetten, eiwitten en koolhydraten) leveren energie. Deze energie heb je nodig om te overleven. De manier waarop het voedsel in energie wordt omgezet verschilt per macronutriënt.

De verschillende voedingsstoffen hebben tijdens de stofwisseling bijvoorbeeld allemaal een ander effect op je bloedsuikerspiegel (de hoeveelheid glucose in je bloedbaan).

Vetten en eiwitten zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel langzaam een klein beetje stijgt. Koolhydraten daarentegen zorgen er meestal voor dat je bloedsuikerspiegel zeer snel en heel veel stijgt. En dit blijkt heel belangrijk te zijn voor het verbranden van lichaamsvet.

De snelle en abrupte fluctuatie in je bloedsuikerspiegel door koolhydraatrijk voedsel zorgt op den duur voor een chronisch hoog insulinegehalte. Dit hoge gehalte verstoort gewichtsverlies, omdat insuline het hormoon ‘Hormone-Sensitive Lipase’ (HSL) blokkeert. HSL is nodig om lichaamsvet te mobiliseren (en te verbranden). Met andere woorden, met een hoog insulinegehalte is het moeilijk lichaamsvet te verbranden.

Eiwitten en gezonde vetten zorgen niet voor deze abrupte fluctuaties in je bloedsuikerspiegel en verstoren daarom je biochemie niet. Met energie verkregen uit eiwitten of gezonde vetten belemmer je gewichtsverlies niet.

Als je een eiwitdieet volgt dan zal het aantal calorieën dat je verbrandt voor een groot deel uit je lichaamsvet komen. Je hoeft hier niet dagelijks voor naar de sportschool, je verbrandt ook calorieën als je gewoon een dag op kantoor zit.

Waarschuwing

Hoge kwaliteit eiwitten zijn een belangrijk onderdeel van het eiwitdieet. Met hoge kwaliteit eiwitten haal je namelijk meer voedingsstoffen uit minder eten. Dit is handig voor gewichtsverlies, maar het is ook belangrijk voor je gezondheid.

Door te veel lage kwaliteit eiwitten te consumeren, laat je je lichaam harder werken en zo zal het sneller verouderen.

Je kunt het vergelijken met een auto. Des te meer je met een auto rijdt, hoe sneller deze oud wordt en kapot gaat. Bij mensen is het (theoretisch) zo: hoe meer eiwitten je eet, des te sneller je cellen verouderen en dus hoe sneller jij veroudert.

Begrijp me niet verkeerd, hoge kwaliteit eiwitten zijn heel gezond, maar eet er niet te veel. Ik raad je aan om het grootste deel van je voedingspatroon te laten bestaan uit groenten en gezonde vetten.

Hoe val ik af met een eiwitdieet?

Laten we nu eens gaan kijken hoe je succesvol een eiwitdieet kunt volgen.

Snel en makkelijk

Altijd verse en hoge kwaliteit eiwitten bij de hand hebben is niet altijd even makkelijk. Je moet echt bereid zijn hier de nodige tijd en moeite in te stoppen.

Voor mensen met een druk leven door werk of kinderen bijvoorbeeld lijkt een kant-en-klaar eiwitdieet, een snelle gemakkelijke oplossing voor overgewicht.

De gerechten zijn vaak makkelijk te maken en kosten haast geen extra tijd. In de ochtend kun je razend snel een shake klaarmaken en tussen de maaltijden door kun je makkelijk eiwitrepen vol voedingsstoffen snacken. Toch is dit niet de beste manier om succesvol gewicht te verliezen.

De andere optie is:

Duurzaam en gezond

Duurzaam en gezond afvallen met natuurlijke voeding en lekkere recepten. Afvallen door gewoon gezond te eten is in mijn opinie de beste manier omdat dit de meest natuurlijke manier van afvallen is.

Met deze methode val je af als resultaat van een gezond en goed functionerend lichaam. Omdat je het probleem echt bij de oorzaak aanpakt is de kans op een jojo-effect zeer klein.

Ook zal je veel andere positieve effecten ervaren zoals: meer energie, makkelijkere stoelgang, rustigere huid en een betere nachtrust. Met een goed functionerend lichaam zul je natuurlijk ook minder snel ziek worden.

Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de meest duurzame en gezonde optie, maar dit kost nu eenmaal de nodige tijd en moeite. Het blijkt dat veel mensen het niet altijd even fijn vinden om zoiets te ondernemen.

Kinderen, een drukke baan of andere verplichtingen kunnen roet in het eten gooien. Het is dan beter om een kant-en-klaar eiwitdieet te volgen dan een voedingspatroon met veel koolhydraten.

Het is ook mogelijk om eiwitproducten te gebruiken als aanvulling op je maaltijden als je veel sport, zodat je spieren gemakkelijk kunnen herstellen.

Als je tips wilt ontvangen over gezond leven en afvallen, schrijf je dan nu gratis in voor mijn afslank tips en overheerlijke vet verbrandende recepten.

Daarnaast ontvang je als welkomstcadeau mijn persoonlijke afslank boodschappenlijst. Op deze boodschappenlijst vind je alle producten die je snel, duurzaam, natuurlijk en moeiteloos helpen afvallen.

Vul je naam en e-mailadres hieronder in en word nu kosteloos en geheel vrijblijvend lid van www.jasperalblas.nl.

Bekijk (10) reacties

  • Corina
    21/05/2014 om 10:43 am

    Hoi Jasper ik doe het eiwitdieet geen kolidraaten of arm
    Ik eet wel crackers ipv brood volkoren Andes hou ik het niet vol.
    En rogge brood ook ipv brood . Met magere kaas of smeerkaas .
    Is dat goed hoe ik het doe , ik sta 2weken stil in gewicht , moet ik zo door gaan….?
    Graag zie ik je antwoord tegen
    Moet Gr Corina tete

    • Jasper Alblas
      21/05/2014 om 5:11 pm

      Hallo Corina,

      je kunt het (rogge)brood en de crackers beter vervangen door quinoa en glutenvrije havermout. Ook liever geen kaas.
      Als jij je verder aan een gezond eiwitdieet houdt zal je vanzelf gewicht verliezen.

      Veel succes!

  • Gerard
    29/04/2014 om 7:46 pm

    Zeer uitgebreid leerzaam artikel, helder uitgelegd.

    Spelfoutje dat me opviel:
    ‘Het is dan prima om een klant en klaar eiwitdieet te volgen’
    -> Kant en klaar.

    Heb ook recent hennep eiwit ontdekt en ben er redelijk enthousiast over.

    • Jasper Alblas
      09/05/2014 om 2:12 pm

      Dank je Gerard, ik heb het aangepast.

      Hennep eiwit is naast plantaardig eiwit ook mijn favoriet.

  • Michel
    29/04/2014 om 1:45 pm

    Hoi,

    Ik ben al een paar maanden intensief aan het fitnessen en kracht sporten, eet genoeg eiwitten, ben lekker fit en spieren groeien.
    Maar nu op mijn borsten heb ik ook wat vet en door de spiergroei eronder lijkt het net op ……juist.
    Ik heb veel gelezen over buikvet verbranden, dus nu mijn vraag lukt dit eiwitdieet ook met de borst en is het waar dat het lichaam dit als laatste verbrand?
    gr Michel

    • Jasper Alblas
      09/05/2014 om 2:14 pm

      Hallo Michel,

      waar je het eerst en het laatst vet verbrandt verschilt van persoon tot persoon. Het is niet ongebruikelijk dat je in de puberteit extra vet bij je borst hebt. Blijf gezond eten en bewegen dan zal het vanzelf wegtrekken.

  • jessica
    02/04/2014 om 12:07 pm

    Hallo jasper,
    Ik wil eigenlijk alleen afvallen bij me buik. De rest vind ik prima zo. Is een eiwitdieet daar ook geschikt voor of val je automatisch overal af?

    • Jasper Alblas
      02/04/2014 om 12:46 pm

      Hallo Jessica,

      met een eiwitdieet zal je al je overtollig vet verbranden. Als het overtollig vet bij jou op je buik zit dan zal je dat verbranden. Als je elders op je lichaam dunner bent dan je wenst raad ik je aan om aan krachtsport te doen, dan zul je een wat voller lichaam krijgen.

      Succes!

  • Ingrid
    21/02/2014 om 10:38 pm

    Beste Jasper, ten eerste super bedankt voor al je tip. Ben nu 10 dagen bezig en iets meer dan 2,5kg afgevallen. Zonder honger en met meer energie.
    In je 7×7 receptenboek heb je het over eiwitpoeder. Van het merk Warrior.
    Best prijzig voor een eiwitdieet als ik zo het internet afzoek.
    In een biologische winkel kwam ik eiwit poeder tegen op basis van soja. Er stond bij dat het niet gentechnisch bereid was.
    Is dat ook een optie of liever geen eiwitpoeder op basis van soja.
    Ingrid

    • Jasper Alblas
      22/02/2014 om 2:29 pm

      Goed om te zien dat je zo snel resultaat boekt Ingrid! Ga zo door.

      Niet genetisch gemanipuleerde soja eiwitten zijn acceptabel. Ik zou het nog steeds niet te veel eten. Hennepeiwit is na plantaardig eiwit mijn tweede keus.

      Veel succes!

Reacties zijn gesloten.