Je bent wat je eet. Maar hoe weet je precies wat je eet?

Juist, door op het etiket te kijken. Maar dat klinkt gemakkelijker dan het in de praktijk vaak is.

Voedselproducenten doen namelijk erg hun best om een product er zo gezond en lekker mogelijk uit te laten zien. Vaak proberen ze zo de waarheid te verbloemen.

Claims en ‘keurmerken’

Claims als “minder calorieën”, “alleen natuurlijke suikers” en “0% vet” trekken je aandacht, omdat ze je het idee geven dat een product gezond is.

In werkelijkheid zijn deze claims er slechts om de omzet van de fabrikant te verhogen.

Keurmerken die producten als ”puur” of ”eerlijk” beschouwen, zijn er ook vaak alleen om je als consument te overtuigen dat je gezond bezig bent.

Als je echt gezond wilt eten en suikers, transvetten en E-nummers zoveel mogelijk wilt vermijden, is het belangrijk dat je etiketten leert lezen. Zodat je bewust kunt kiezen wat je wel en niet in je mond stopt.

Strenge regelgeving

Niet zomaar alles mag op een etiket worden gezet.

Er ligt strenge wet- en regelgeving ten grondslag aan de informatie die een voedselproducent moet verstrekken.

Alle regels en wetten zijn opgenomen in de Warenwet Etikettering van levensmiddelen en in een Europese verordening, genaamd Verstrekking van voedselinformatie aan consumenten.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt hier toezicht op.

zout etiket lezen

Dit staat op een etiket

Voedselproducenten zijn verplicht om de volgende informatie op hun productetiketten te zetten: naam product, naam fabrikant, claims, dagelijkse voedingsrichtlijn…

…gebruiksadvies, klantenservice-gegevens, ingrediëntenlijst, herkomst en oorsprong, voedingswaarde, allergie-informatie, streepjescode, traceercode, houdbaarheidsdatum en keurmerken.

De meeste van deze punten spreken voor zich en andere zijn voor ons doel (vaststellen of een product gezond is) niet zo interessant.

In deze les wil ik het hebben over de ingrediëntenlijst.

De Ingrediëntenlijst

De lijst met ingrediënten is het onderdeel van het etiket waar je het beste als eerste naar kunt kijken. Hierop staat precies aangegeven wat er in het product zit.

Meestal staat het ingrediënt waarvan het meeste in het product zit bovenaan, gevolgd door de ingrediënten die er in minder grote hoeveelheden in zitten.

Als je in de ingrediëntenlijst suikers, bepaalde E-nummers of andere stoffen met vreemde, moeilijke namen tegenkomt, is dat al een teken dat je het product beter in het rek kunt laten staan.

Zeker als suiker als één van de eerste in de lijst staat, weet je dat het product voor een groot deel uit suikers bestaat, waardoor je het beter niet kunt eten.

Appel met etiket

Gevaarlijke ingrediënten

Let vooral op namen als: aspartaam (E951), glucose-fructosestroop, monosodium- glutamaat (E621), suiker, transvetten, natriumsulfiet (E221), BHA en BHT (E320), zwaveldioxide (E220) en kaliumbromaat.

Deze komen veel voor en zijn ongezond.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden; de lijst is nog veel langer. In het algemeen geldt: hoe korter de lijst met ingrediënten, hoe minder het product bewerkt is.

In het Afslank Basispakket vind je een complete lijst van E-nummers met de vermelding of deze E-nummers  neutraal, liever niet te gebruiken of echt gevaarlijk zijn.

Alternatieve namen

Suikers, vetten, zouten en E-nummers worden vaak anders genoemd op het etiket dan hun werkelijke namen.

Fabrikanten mogen suiker bijvoorbeeld als volgt op het etiket zetten: basterdsuiker, dextrose, druivensuiker, fructose(stroop), maïsstroop, geleisuiker, glucose(stroop)…

…glucose-fructosestroop, invertsuiker, kandij(suiker), kristalsuiker, maltodextrine, melasse(stroop), rietsuiker, sacharose, sucrose, vanillesuiker en nog veel meer.

Bij E-nummers is dit vaak nog lastiger, omdat er zoveel verschillende van zijn.

Laat je niet voor de gek houden

E-nummers zijn veel negatief in het nieuws, waardoor je als consument geneigd bent daar extra op te letten.

Voedselproducenten spelen daar met hun producten direct op in door deze stoffen niet met hun E-nummer op het etiket te vermelden, maar de hele naam of een schuilnaam van de stof te gebruiken.

Hierdoor heb jij niet door dat je toch een product met een ongezond E-nummer koopt.

In de lijst met E-nummers in het Afslank Basispakket vermelden we ook alternatieve namen of schuilnamen.

Gezonde maaltijd

Bestudeer E-nummers

Het is heel moeilijk om alle namen van de verschillende E-nummers te onthouden; het zijn er namelijk honderden.

Het beste advies dat ik je kan geven is: wees extra alert als je ingrediënten op de lijst ziet staan waar je de naam amper van kunt uitspreken.

Hoe meer je van deze moeilijke namen ziet staan, des te groter de kans dat het product intensief bewerkt en dus niet gezond is.

Onderschat het belang hiervan niet, je bent wat je eet. Neem je eigen verantwoordelijkheid en weet welke E-nummers je moet vermijden.

Krijg een slank, fit en energiek lichaam

Als jij graag een slank, fit en energiek lichaam wilt, is het dus erg belangrijk dat je precies weet wat je eet.

Kijk kritisch naar de ingrediëntenlijst en wees extra op je hoede voor vage of moeilijke namen. Zoals “cacaomassa” (vaag) of “natriumaluminiumfosfaat” (moeilijk).

Deze betekenen meestal niet veel goeds.

Als je onbewerkt voedsel eet, merk je dat in pure producten altijd maar weinig ingrediënten zitten. Het is daarom een goede vuistregel om te kiezen voor een product met de minste ingrediënten.

Wil je snel resultaat zien?

Om al je overtollig lichaamsvet te verbranden en snel meetbaar resultaat te zien op de weegschaal is het zaak dat je:

  1. Er achter komt wat je vetverbranding blokkeert
  2. Hoe je jouw vetverbranding vervolgens draaiende kunt houden.

E-boek 1 en 2 van het Afslank Basispakket helpen je bij het eerste punt en E-boek 3 en 4 helpen je bij het tweede punt.

Mis deze scherpe aanbieding niet en profiteer nu het nog kan. Het zou zonde zijn als je morgen het dubbele moet betalen voor dezelfde methodes.

Klik hier voor meer informatie over het Afslank Basispakket.

Plaats een reactie

Verberg reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *